Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

Splošna debata okoli železnice oziroma kar ne paše pod ostale kategorije.
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3975
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Ljubitelj » 29.11.2010, 21:11

Ma sedaj mi pa ni jasno, kako so včasih vozili vlaki na ročno zavoro, če je s tremi zavorami (to je 3/8 zavrtih osi) na DMU, kar ni dosegel noben ročno zavrt tovorni vlak, znašala zavorna razdalja pri hitrosti 70 km/h celih 4 km?! A so se ročne zavore v zadnjih 60 letih kaj spremenile na slabše glede zavornega učinka?.

LPL
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12686
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Dolfe » 30.11.2010, 6:52

Zavirači nikakor niso bili edini in primarni člen zaviranja vlaka. Vagoni, a ne vsi, so zavirali z zračno indirektno zavoro. Zaviračevo delo je prišlo do izraza na dolgih padcih. V tistem obdobju so bile zračne zavore "izčrpnega" tipa, kar je pomenilo, da je bilo možno le enkratno postopno zaviranje. V primeru najmanjšega poskusa odviranja, se je odvrl celoten vlak, katerega ni bilo moč zavreti ponovno, dokler ni zračni zavorni sistem bil znova napolnjen. Tako so zavirači le pomagali "ročno" uravnavati neko hitrost vlaka na padcih proge. Poleg tega pa so v primeru popolne ustavitve vlaka, z ročnimi zavorami zavarovali vlak proti samopremaknitvi.

Potrebno je upoštevati tudi dejstvo, da so takratni tovorni vlaki bili dokaj lahki in počasni. Hitrost tovornega vlaka se je gibala nekje med 30 do 40 km/h.

Napisano seveda velja za obdobje, ko se je že uveljavil sistem zračnega zaviranja, v začetku 20. stoletja.
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3975
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Ljubitelj » 30.11.2010, 8:05

Dolfe:
Zavirači nikakor niso bili edini in primarni člen zaviranja vlaka. Vagoni, a ne vsi, so zavirali z zračno indirektno zavoro.


Po spominih mojega pokojnega očeta, ki je o teh stvareh kar precej po službeni dolžnosti vedel so se pnevmatske zavore na tovornih vlakih JDŽ uveljavljale proti koncu kraljevine, to je v 30 letih. Prej so bili, vsaj tovorni vlaki skorajda izključno ročno zavirani s potrebnim številom zaviračev, glede na progo, vlak in zavorne tablice, ki so takrat imele velik pomen. Popolen preskok na pnevmatsko zaviranje pa je uvedel šele on drugi Dolfe. Glede na to, da sem se v 60 letih tudi sam srečal s tipičnimi predstavniki takratnih zavor poglejmo nekatere mejnike:
-1872 Westinghousova zavora
-1922 Knorr uvede prvo evropsko pnevmatsko zavoro
-1931-1939 je večina potniških vagonov v Nemčiji opremljena z zavoro HiK (Upam da poznate forumaši kratico)
Okrog leta 1930 pa je tudi g. Božić patentiral svojo zavoro, katere zaviralnik (včasih je bil izključno rdeče barve s kromiranim (?), kovinsko svetlečim pokrovom) se najde še danes na nekaterih lokomotivah SŽ.

LPL
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12686
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Dolfe » 30.11.2010, 9:54

Nekje v podzavesti imam podatek, da so že v rajnki Avstroogrski uveljavili zračno zavoro, leta 1906.
Morda najdem, kje je to zapisano.
Do takrat pa so več ali manj testno uporabljali dva različna sistema. Westighousovega na komprimiran zrak in Hardyev podtlačni sistem.
V rajnki kraljevini SHS so bili menda vagoni precej mešani. Z zračno zavoro, kot tudi brez nje. Imeli pa so glavni zračni vod. Preostanek dela zaviranja so opravili zavirači.
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
mejni
Vajenec
Vajenec
Prispevkov: 29
Pridružen: 17.01.2010, 12:06

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a mejni » 30.11.2010, 10:04

Ja. In George Westinghouse je zadevo izumil leta 1869 (licenciral 13.aprila 1869).

Lp.
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3975
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Ljubitelj » 30.11.2010, 10:55

Kdaj je Westinghouse patentiral zračno zavoro se lahko debatira, obstajata oba podatka, recimo moj:
....rely upon a fail-safe air brake system that is based upon a design patented by George Westinghouse on March 5, 1872.


ali po "mejnem"

In April of 1869, he obtained a patent for one of his most important inventions, the air brake patent #re. 5,504.

Toda ta zavora še zdaleč ni bila "varna" po Dolfetu "izčrpnega" tipa. Dolfetova letnica 1906 se pa verjetno nanaša na potniške vlake in menda Hardyjevo zavoro.

LPL
Uporabniški avatar
Nurmi
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3041
Pridružen: 16.09.2009, 17:12

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Nurmi » 01.12.2010, 20:02

Vam je Dolfa lepo napisal.Zavirači so se uporabljali predvsem zaradi izčrpnih zavor,pri katerih je imel zaviralnik samo dva delavna tlaka.Pri današnjih neizčrpnih pa je na razporedniku še by-pass na pomožno posodo,zato so taki scenariji kot je bil predstavljen samo še za Hollywood.Bi pa samo še dodal,da so bile zavore Westinghouse -a podaljšane direktne-neavtomatske,po načinu podobne današnjim "direktnim".To pa je delovalo po sistemu "pretrganje GZV-BEŽANJE".
Evropejci so vzeli stvari v svoje roke in Knor je leta 1903,razvil svoje avtomatske zavore za tovorne vagone.V okviru zgodovinskega razvoja je potrebno omeniti še razvoj zavor na razredčen zrak (vakum),ki so bile tudi avtomatske.Vendar ker je težko zagotoviti tesnost,se ta sistem ni obnesel.

Lp
Osnovni problem na svetu je v tem,da so budale preveč samozavestne in pametni vedno v dilemi!
Florjan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 615
Pridružen: 16.11.2005, 18:56
Kraj: Šmartno pri Litiji

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Florjan » 01.12.2010, 22:46

Direktne zavore so bile v začetku le parne na lokomotivah, nato zračne. Že konec 19.stoletja pa so se pričele vgrajevati avtomatske izčrpne zavore. Te so imele vgrajene izčrpne razporednike kar pomeni, da se je lahko postopno zaviralo in eno stopno odviralo. Pri več zaporednih zaviranjih in odviranjih je tlak zraka v pomožni posodi močno padel in je bilo zaviranje neučinkovito. Zato je moral strojevodja po odviranju imeti dovolj časa za polnitev pomožne posode. Primer izzračenja pomožnih posod iz katerih se uporablja zrak za zavorne valje je bila žel. nesreča Ruskih cistern pri Splitu. Ko so bile izčrpne zavore še v eksploataciji je moral biti strojevodja obveščen o številu takih zavor v vlaku in temu primerno zavirati posebno na daljših padcih. Ker je v prvi polovici 20. stoletja imelo sorazmerno malo vagonov zračne zavore je bilo potrebno zračno in ročno to je mešano zaviranje vlakov. Na vogalih vagonov so bile bele oznake, katere so označevale vrsto zavore. Vagon brez zavore samo s prehodnim GZV je imel bel pravokotnik. Slike kjer se vidijo označbe sem si sposodil od g. Helmuta Philippa. Vagone z zavornimi uticami za zavirače so nehali proizvajati po 50. letu prejšnega stoletja.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... 17,5108676
Pa še Westinhhousev patent avtomatske izčrpne zračne zavore:
http://www.google.com/patents?vid=609484
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3973
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Tono » 01.12.2010, 23:47

Pozdravljeni,

na sliki vagon muzejskega vlaka, ki nima zračnih zavor.

Slika

Pravilnik o zavorah:
http://www.zss.si/docu/pravilnik_o_zavorah.pdf

Lp,

T
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
holding
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1740
Pridružen: 30.12.2006, 13:03

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a holding » 02.12.2010, 20:12

...prav zanimivo bi bilo pogledati v kak pravilnik o zavorah iz npr. leta 1910...ali 1930.... :roll: ...

...še v nedavnih "jugo" pravilnikih (npr. iz sedemdesetih) so bili signalni znaki strojnega osebja s piščalko lokomotive "svetinja"... :idea: ...pa ne zato, ker je bilo lepo piskat, ampak je bil to ukaz zaviračem, kdaj zavirat, koliko, kdaj odvirat, itd....

..saj se še spomnite: "popusti zavore"...."zavri zmerno"...."popusti zmerno"....itd...."
urban120
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 204
Pridružen: 10.05.2015, 19:05

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a urban120 » 06.02.2018, 20:19

Bi mi lahko kdo razložil kako delujejo neizčrpne zavore na vagonih?
Glede na napisano bi sklepal, da sta na vlaku dva pnevmatska voda en za zavore in en za polnjenje. Samo nisem prepričan, če pravilno razumem.
preglednik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1246
Pridružen: 20.09.2006, 15:24
Kraj: Primorska

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a preglednik » 06.02.2018, 21:37

Samo en vod je. Če v njem tlak pade, reazporednik odpre pot iz tlačnega rezervoarja v zavorni cilinder. Če tlak naraste, se sprosti pritisk iz cilindra in obenem napolni račni rezervar. Zelo približno povedano.
preglednik
urban120
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 204
Pridružen: 10.05.2015, 19:05

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a urban120 » 06.02.2018, 21:46

Najlepša hvala za razlago
urban120
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 204
Pridružen: 10.05.2015, 19:05

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a urban120 » 06.02.2018, 23:16

Koliko časa približno pa tlačni rezervoar drži zrak? Recimo, ko je vagon odklopljen

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 8 gostov