Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

Splošna debata okoli železnice oziroma kar ne paše pod ostale kategorije.
Uporabniški avatar
Tin€
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3517
Pridružen: 25.05.2006, 22:52
Kontakt:

Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Tin€ » 26.11.2010, 16:08

Pa imamo novo temo. =D>
Malo diskusije na termin o ročnih in pritrdilnih zavorah, vlečnih ter vlečenih tirnih vozil.
Debata je rojena v temi Dnevnik strojevodje.

Moderator Dolfe





Saj vem, da ponovno odkrivam toplo vodo.

Ročna zavora naj bi bila v železniški terminologiji namenjena ročnemu zaviranju. To zavoro so posluževali zavirači :!:

Pritrdilna zavora, pa je namenjena za preprečitev samopremika določenega železniškega vozila (od lokomotive pa do vagona - tistega rumenega okroglega telesa na tovornih vagonih, zaradi katerega imajo vagoni v svoji oznaki poleg namembnosti, vrste vagona itd... tudi tisti famozni -z.

Seveda se z novimi predpisi uveljavlja termin ročne zavore, očitno so pisci le teh preveč presedeli v osebnih avtomobilih in premalo pogledali nazaj kako in kdaj se je uporabljal določen termin. Nimam namena nikogar žaliti, samo to razliko nam je prof. Slavko Paraker na ŽEKŠ-u vbijal v glavo in to je žal meni ostalo v spominu še do dandanes.

Kot sem že rekel, topla voda je že odkrita.
Tine
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12686
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Dnevnik strojevodje

OdgovorNapisal/-a Dolfe » 26.11.2010, 17:50

Tine, se le deloma strinjam. Pritrdilna zavora je na tovornih vagonih ob strani, in res je, z njo se operira le kadar se vagon premika s hitrostjo človeške hoje, oz. ko vagon stoji.

Na lokomotivah pa so le ročne zavore in kot takšne omenjene v vseh priročnikih, pravilnikih ter navodilih.
V novodobnih lokomtivah in motornih garniturah (Siemens, Pendolino) pa se jim reče "akumulacijska pritrdilna zavora", kjer daje potrebni zavorni učinek vzmet. S pomočjo zračnega tlaka se jo le sprosti.
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
Tin€
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3517
Pridružen: 25.05.2006, 22:52
Kontakt:

Re: Dnevnik strojevodje

OdgovorNapisal/-a Tin€ » 26.11.2010, 19:25

Dolfe, zaviračev se ti zagotovo še spominjaš. Ta poklic je v tistem osnovnem pomenu zaviranja vlaka med vožnjo s pomočjo ročne zavore že davno izginil.

Za tiste malo mlajše, včasih so obstajali vagoni na katerih je bila nameščena "hišica" v kateri se je nahajal zavirač. Ker še ni bilo pnevmatskega zaviranja iz lokomotive, je bilo potrebno v kompozicijo uvrstiti na približno tri vagone (včasih tudi več) vagon z zaviračem. V tisti hišici je bil celotno pot zavirač, kateri je pač zaviral/odviral na "ukaz" strojevodje, s pomočjo ustrezne ročice mehansko. Strojevodja je svoje ukaze sporočal prav vsem zaviračem v kompoziciji preko piščalke na lokomotivi (različni piski za posamezna dejanja). Le temu se lahko reče ročna zavora, saj se je dejansko zaviralo. Kakšno počutje zaviračev je bilo recimo temu v današnih vremenskih razmerah si pa lahko le predstavljate, saj na tistih okencih ni bilo niti stekla.

S pritrdilno zavoro (ali po novem ročno zavoro) se pa ne zavira! Zgolj se zavaruje premik vozila pred samopremikom. Ko se bo pojavil zgolj en sam primer, da je nekdo zavrl med vožnjo vlak s pomočjo "ročne" zavore (o zlorabah nebi govoril) bom verjel da gre za ročno zavoro, do tedaj pa se je vsaj zame (zopet se sklicujem na preneseno znanje s strani prof. Parakerja) ročna zavora odšla v pozabo skupaj z zavirači na vlakovnih kompozicijah.

Žal sem v določenih primerih okosteli dinosaver.
Tine
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12686
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Dnevnik strojevodje

OdgovorNapisal/-a Dolfe » 26.11.2010, 20:24

Tin€ napisal/-a:
S pritrdilno zavoro (ali po novem ročno zavoro) se pa ne zavira! Zgolj se zavaruje premik vozila pred samopremikom. Ko se bo pojavil zgolj en sam primer, da je nekdo zavrl med vožnjo vlak s pomočjo "ročne" zavore (o zlorabah nebi govoril) bom verjel da gre za ročno zavoro,......


Tine, povprašaj kakšnega premikača pa ti bo razložil, kako se s tisto zavoro ustavlja ali celo spušča premikalni sestav. Večina postajnih tirov namreč visi za 2 do 3 ‰ in vagoni hitro "zlezejo".
Ob prvi priliki, ko boš kaj hodil po Zalogu, (pod veliko in malo drčo), Mostah ...itd. pa malo opazuj. Presenečen boš.
In še to, povsod kjer se vrši premik z odbijanjem tovornih vagonov, se primikači veliko raje poslužujejo te zavore, kot pa naprimer cokle. Cokla je bolj za skrajno silo.
Premikač si že vnaprej pripravi pritrdilno zavoro tako, da jo navije. S tem sproba če drži, potem pa jo malce popusti, da se zavornjaki razrahljajo. Vagon poženejo in ko ga rabi ustaviti pa samo malo privije vreteno in vagon se do metra natančno in mehko ustavi.

Fantje to obvladajo v nulo. Kdor ni, pa je itak pustil ta poklic. :wink:
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
SIMY
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 910
Pridružen: 20.02.2006, 20:29
Kraj: Štajerska
Kontakt:

Re: Dnevnik strojevodje

OdgovorNapisal/-a SIMY » 26.11.2010, 22:58

Hm najprej je treba definirati kaj je pritrdilna in kaj je ročna zavora ,kajti to sta dve različni zavori.
Ročne zavore so tiste ki se nahajajo na lokomotivah in v pulmanih na hodniku,itd...
Pritrdilne zavore so pa tiste ob straneh vagonov in se upravljajo z tal in se lahko uporabijo za zaustavljanje odbitega vagona pri premiku to se da videti na vsaki večji ranžirni postaji.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8885
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Dnevnik strojevodje

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 27.11.2010, 0:05

A nima nobeden nobene knjige o zavorah?
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3978
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Tono » 27.11.2010, 10:34

Hmmmmmm :)
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
Mojster_Strojevodja
Direktor
Direktor
Prispevkov: 1937
Pridružen: 09.08.2005, 19:43
Kraj: Bled
Kontakt:

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Mojster_Strojevodja » 27.11.2010, 12:33

Veljavni pravilnik pravi tako.

P R A V I L N I K
o zavorah, varnostnih napravah in opremi železniških vozil

4. člen

37. pritrdilna zavora je zavora, ki je namenjena za zavarovanje stoječega vozila ali vlaka, pred samopremaknitvijo;

46. ročna zavora je zavora, namenjena za zavarovanje stoječega vozila ali vlaka pred samopremaknitvijo ter za upočasnitev in zaustavitev vozečega vozila;

63. vretenska zavora je ročna in/ali pritrdilna zavora, pri kateri se z ročnim vrtenjem navojnega vretena deluje na zavorne vzvode vozila;

69. zračnovzmetna zavora je pritrdilna zavora, ki se sproži električno ali pnevmatično oziroma z zračnim tlakom, po izpraznitvi zraka iz lastnega zavornega valja pa prevzame zavorno silo vzmet;


Da ne bomo čist po nepotrebnem tople vode odkrival :wink:
Če ne gre uporabi večje kladivo.
"Half the job is in the discovery; the other half is having the courage to present the findings."
"Everyone is a genius at least once a year. The real geniuses simply have their bright ideas closer together."
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12686
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Dnevnik strojevodje

OdgovorNapisal/-a Dolfe » 27.11.2010, 12:44

železocestnik napisal/-a:A nima nobeden nobene knjige o zavorah?


Ne rabimo knjig. Vse je v glavah. Je pa vseeno te strokovne literature vsaj za eno karjolo. :lol:

OK. V bistvu vsi trije; Tine, Simy in jaz trdimo enako, različne so le nianse.
Pa poglejmo, kaj pravi o ročnih in pritrdilnih zavorah, sedaj že staro in neveljavno JŽ-SŽ navodilo za zaviranje vlakov 233:

Člen 2.1.9.
- Ročna zavora, ki šteje prav tako med tovorne zavore, je lahko na vreteno
(mmg. Moped, Meh), na verigo (mmg. Kenedi, Regan, Španka) ali na jekleno vrv (mmg. Brižita). Pri tej zavori se zaviračeva moč prenaša prek vzvoda ali kolesa na vreteno, verigo ali jekleno vrv in prek vzvodovja na zavornjake.
- Če se ravna s kolesom zavore s ploščadi vozila, pravimo, da je to ročna zavora, med tem ko je pritrdilna zavora tista, s katero ravnamo s kolesom zavore vedno le s tal.
- Ročno zavoro vlečnega vozila
(lokomotive) je treba šteti za pritrdilno zavoro, ki se uporablja le za to, da se z njo zavaruje z njo lokomotivo zoper samopremaknitev.
- Z vzvodno, oziroma pritrdilno zavoro se zavira z delavčevo fizično silo, s pritiskom na zavornjak, le posamično vozilo. Ta zavora se lahko uporablja z obeh strani vozila samo s tal in le tedaj, ko vozilo stoji ali pa se počasi premika. Pri teh zavorah se, za razliko od ročnih zavor, na vozilo ne napiše zavrta teža.


Če vzamem povzetek:
Ročne zavore so vgrajene v potniških vagonih (pulmani), na vagonih na platoju, kjer jih je možno uporabljati tudi med samo vožnjo, oz. med premikom vagona.

Ročne zavore so vgrajene na lokomotivah in motornih potniških garniturah. Vendar se jih obravnava kot pritrdilne, saj niso namenje za ustavljanje vozila, temeveč le za preprečitev samopremika in uteka. (mmg, in sicer je zavorni učinek brez pomoči zraka tako neznaten, da ni omembe vreden).

Pritrdilne zavore so tiste, ki so nameščene ob strani vagona in je moč z njimi rokovati le iz tal. Sužijo za zavarovanje vagona proti samopremaknitvi in za ustavitev, kadar se vagon premika počasi. (Delo pri premiku).

Torej, tako je bilo v časih JŽ in v času SŽ do 14.12.2008

lp
Dolfe
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12686
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Dolfe » 27.11.2010, 12:55

Mojster, topla voda gor ali dol, moja ima tudi mehurčke. Sifonira. press :lol:

Iz sedaj veljavnega Pravilnika o zavorah, varnostnih napravah in opremi železniških vozil pravi člen 15 tako:

15. člen
(ročne in pritrdilne zavore)

(1) Ročne in pritrdilne zavore so namenjene praviloma za zavarovanje stoječih vozil pred samopremaknitvijo ter tudi za
upočasnitev in zaustavitev vozečega vozila. Delijo se na:
1. vretenske ročne in pritrdilne zavore;
2. vzvodne pritrdilne zavore;
3. zračnovzmetne pritrdilne zavore.
(2) Ročne in pritrdilne zavore so torne zavore. Konstruirane morajo biti tako, da se lahko vozila z njimi zavrejo oziroma da
se zavore pritegnejo:
1. z vrtenjem ročice ali ročnega kolesa v smeri urnega kazalca, pri vretenskih zavorah;
2. z enim ali več potegi vzvoda, pri vzvodnih pritrdilnih zavorah;
3. s prekinitvijo napajanja elektropnevmatičnega ventila, pri zračnovzmetnih pritrdilnih zavorah.
(3) Delovanje ročnih in pritrdilnih zavor na vozilih mora biti neodvisno od delovanja njihovih zračnih zavor.
(4) Ročne zavore so tiste, s katerimi se lahko ravna med vožnjo ali na stoječih vozilih s posebnih zavornih ploščadi, iz
hodnikov in službenih prostorov vagonov ter iz vozniških kabin pogonskih vozil.
(5) Pritrdilne zavore so tiste, s katerimi se ravna s tal.


V tem primeru sploh niso dlakocepili, temveč dopuščajo tako zavarovanje vozila pred samopremaknitvijo, kot tudi za njegovo zaustavitev oz., upočasnitev.

lp
Dolfe
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
Tin€
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3517
Pridružen: 25.05.2006, 22:52
Kontakt:

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Tin€ » 27.11.2010, 15:48

Pri tej debati se mi je porodilo eno vprašanje. Bog nedaj, da bi se kadarkoli kaj takega sploh zgodilo.

Potniški vlak sestavlja cca 15 pulmanov, katerega Moped vleče v Koper. Po Črnotičah strojevodja ugotovi, da vlaka ne more zavirati, za povrhu pa nima možnosti govorne povezave z vlako spremnim osebjem (pa tudi če bi ga imel, mu to nebi pomagalo) saj gre v tem primeru recimo za agencijski vlak (tujci). Kako sedaj zavirati :?: Moped in tiste dve osi, s pomočjo katerih bi zaviral je očitno premalo. Število vlakospremnega osebja pa ni nikoli enako številu vagonov. Domnevam, da bi v tem primeru imel hudič mlade.

Zgorni primer je res najbolj čren možen scenarij, pa vzemimo za primer podobno situacijo. Moped vleče Pohorca v Koper, tu je vsaj govorna komunikacija možna (če se ne varam). Kako naj maloštevilno vlako spremno osebje ukrepa :?: Tudi če bi istočasno vsi začeli zavirati z ročno zavoro in bi jo zavrli do konca, bi na tistih nekaj oseh naredili ploščata mesta. Predno bi pritekli do druge ročne zavore in le to zavrli ravno tako do konca,bi trajalo kar nekaj časa. Bojim pa se, da bi tak postopek morali ponoviti kar nekajkrat, saj je v sestavi Pohorca za Koper ponavadi 7 pulmanov, se pravi 14 ročnih zavor.

Ali morda obstaja kakšen pravilnik o ravnanju v takem primeru in koliko vlako spremnega osebja mora biti glede na število vagonov.

Vem, da sem zatežil z mojim vprašanjem, vendar kaj takega se lahko zgodi. Zopet ponavljam, želim si, da se ne bo nikoli zgodilo.
Tine
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12686
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Dolfe » 27.11.2010, 17:50

Grozen scenarij si si zamislil, ni kaj. Hvalabogu je skorajda nemogoč, vsaj kar se klasične sestave vlaka tiče. Torej, v tem primeru bi koristil edinole ponavljajoči signalni znak "nevarnost - zavri! ", z lokomotivsko piščalko.

No, tudi če bi komunikacija med vlakospremnim osebjem in strojevodjo bila možna, predno bi do nje prišlo in predno bi se pričelo ročno zavirati, bi hitrost vlaka toliko narasla, da bi vlak skoraj zagotovo iztiril.

Vlakospremno osebje ima predpis, koliko vagonov lahko poslužuje. Mislim, nisem pa čisto 100%, da je to število štiri vagone na enega sprevodnika. Morda bo @kondi dal natančen odgovor.

Pa še nekaj je. Z ročno zavoro, pa naj bo kakršnakoli že, brez pomoči zraka ne moreš vretena toliko priviti, da bi kolesna dvojica zadrsala. Dvomim, da bi tako zvrt vagon sploh obstal na mestu v 26‰ padca. Kaj šele, da bi se že premikal s hitrostjo cca 70km/h ali celo več.
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Florjan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 629
Pridružen: 16.11.2005, 18:56
Kraj: Šmartno pri Litiji

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Florjan » 27.11.2010, 22:48

Mal bo treba Gorizianarje vprašat kako je bilo v Hudajužni, ko je drevje v plazu odtrgalo razporednik na Fiatu
Fantje pa še za eno stvar se je uporabljala ročna zavora na Gomulki. :oops:
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12686
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Dolfe » 28.11.2010, 3:18

Florjan napisal/-a:Fantje pa še za eno stvar se je uporabljala ročna zavora na Gomulki. :oops:


Poliranje bandažev do visokega sijaja. :lol:
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
Jembah
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1859
Pridružen: 05.11.2006, 17:38
Kraj: Maribor

Re: Ročne in prtrdilne zavore tirnih vozil

OdgovorNapisal/-a Jembah » 29.11.2010, 20:51

Florjan napisal/-a:Mal bo treba Gorizianarje vprašat kako je bilo v Hudajužni, ko je drevje v plazu odtrgalo razporednik na Fiatu
Fantje pa še za eno stvar se je uporabljala ročna zavora na Gomulki. :oops:


Na nasem koncu je nula seriji golf odtrgal kar zracne posode, se sreca, da so tri rocne gori. Zavorna pot pri okoli 70 na uro, malo manj kot 4 kilometre :| [-o<

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 4 gostov