WiFi na vlaku

Splošna debata okoli železnice oziroma kar ne paše pod ostale kategorije.
zelencek
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 513
Pridružen: 22.09.2011, 20:16

WiFi na vlaku

Odgovor Napisal/-a zelencek »

Na Slovenskih železnicah predstavili pilotni projekt in testirali dostop do spleta na vlaku


Na Slovenskih železnicah smo danes predstavili rezultate pilotnega projekta, s katerim smo testirali dostop do spleta na vlakih in železniških postajah. Med trajanjem pilotnega projekta je bil testni dostop omogočen med postajama Kranj in Ljubljana. Test tehnologij, uporabljenih med pilotnim projektom, je bil uspešen, gostje so lahko na postajah in na vlaku neovirano dostopali do spleta. Uporabljena tehnologija bo postopoma vgrajena na celotnem železniškem omrežju v Sloveniji. Na glavnih progah bodo potniki do spleta na vlakih in železniških postajah dostopali predvidoma že junija letos.



Dostop do spleta na vlakih in železniških postajah bo mogoč že letos

Ključni cilji pilotnega projekta

Ključni cilj pilotnega projekta je bil najti ustrezno tehnično rešitev, s katero bomo na Slovenskih železnicah zagotovili stalno in varno brezžično internetno povezavo na vlakih in železniških postajah. Na testni relaciji med Ljubljano in Kranjem smo zato namestili aktivne in pasivne naprave IKT ter z ustrezno računalniško in strojno opremo opremili testni potniški vlak. Pilotska tehnična rešitev omogoča varno prijavo in registracijo vseh uporabnikov ter neovirano brskanje po spletu. Ko bodo po vsej Sloveniji končana testiranja in ko bo končana vgradnja ustreznih tehničnih elementov, bodo lahko potniki na vlakih in železniških postajah varno dostopali do spleta in že med potjo urejali službene, šolske ali druge prostočasne dejavnosti.


Po predstavitvi prvih rezultatov so se gostje z vlakom peljali po testni relaciji med postajama Ljubljana in Kranj ter preizkusili delovanje sistema
Vir: Spletna stran Slovenskih železnic, Novice, 15.1.2016
http://www.slo-zeleznice.si/sl/novice/p ... a-na-vlaku
preglednik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1942
Pridružen: 20.09.2006, 15:24
Kraj: Primorska

Re: WiFi na vlaku

Odgovor Napisal/-a preglednik »

Kdaj in kako bo mogoča iternetna povezava v bohinjskem tunelu?
preglednik
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4108
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: WiFi na vlaku

Odgovor Napisal/-a mkx »

Zna biti, da v Bohinjskem tunelu internet še nekaj časa ne bo deloval. Pa menda na Pendolinu tudi ne bo deloval ker nimajo kam montirati zunanje antene #-o
LP, Metod
preglednik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1942
Pridružen: 20.09.2006, 15:24
Kraj: Primorska

Re: WiFi na vlaku

Odgovor Napisal/-a preglednik »

Je delovanje interneta na vlaku kakorkoli pogojeno z stolpi za gsmr, ki se trenutno montirajo na SŽ?
preglednik
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4108
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: WiFi na vlaku

Odgovor Napisal/-a mkx »

preglednik napisal/-a:Je delovanje interneta na vlaku kakorkoli pogojeno z stolpi za gsmr, ki se trenutno montirajo na SŽ?
Ne.
LP, Metod
Uporabniški avatar
sikos
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1038
Pridružen: 28.01.2012, 20:10
Kraj: Dolenjska

Re: WiFi na vlaku

Odgovor Napisal/-a sikos »

Kako pa bo izgledalo wi-fi omrežje na garniturah 713/715, kjer skorajda ni nobene elektronike razen luči?
Danes storite prijazno dejanje "kar tako". Kadar naredite nekaj dobrega za druge, postanete sami srečnejši.
urban120
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 415
Pridružen: 10.05.2015, 19:05

Re: WiFi na vlaku

Odgovor Napisal/-a urban120 »

Ali kdo ve kakšno tehnologijo upravljajo za zagotavljanje internetne povezave? (Pri nas in po svetu)
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4108
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: WiFi na vlaku

Odgovor Napisal/-a mkx »

urban120 napisal/-a:Ali kdo ve kakšno tehnologijo upravljajo za zagotavljanje internetne povezave? (Pri nas in po svetu)
Vse kar leze in gre. In pri tem ni razlike med tujino in domačimi logi.

Pri nas se v glavnem uporablja javna širokopasovna omrežja (LTE, UMTS/HSPA, v skrajni sili najbrž tudi GPRS), na (nekaterih) postajah so (in še bodo) postavili za te potrebe namenjena WiFi omrežja. Na vsakem "WiFi enabled" vozilu bo en usmerjevalnik, ki bo "inteligentno" preklapljal med za to namenjenimi WiFi omrežji (na postajah) in javnim širokopasovnim omrežjem. Za uporabnike na vlakih bodo ti preklopi več ali manj nevidni, testi so pokazali da sicer lahko pride do krajših (do nekaj sekund) prekinitev prenosa podatkov. Jaz osebno ne pričakujem, da bo zaradi uporabe WiFi za internetno povezavo hitrost prenosa na postajah kaj dosti višja kot sicer, bolj gre za cenovno optimizacijo celotne storitve (smiselna je gradnja namenske infrastrukture na krajih večje uporabe in uporaba javne infrastrukture povsod drugod).

Pa še enkrat poudarek: za internetni dostop na vlakih se ne bo uporabljalo omrežje GSM-R. To omrežje je namenjeno vodenju in varnosti v prometu, pa tudi hitrosti prenosa podakov, kakršne pričakujejo razvajeni uporabniki, ne more nuditi (tehnološko gre za 15 do 25 let staro omrežje, obe letnici se nanašata na različne aspekte istega omrežja).
LP, Metod
urban120
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 415
Pridružen: 10.05.2015, 19:05

Re: WiFi na vlaku

Odgovor Napisal/-a urban120 »

mkx napisal/-a:
urban120 napisal/-a:Ali kdo ve kakšno tehnologijo upravljajo za zagotavljanje internetne povezave? (Pri nas in po svetu)
Vse kar leze in gre. In pri tem ni razlike med tujino in domačimi logi.

Pri nas se v glavnem uporablja javna širokopasovna omrežja (LTE, UMTS/HSPA, v skrajni sili najbrž tudi GPRS), na (nekaterih) postajah so (in še bodo) postavili za te potrebe namenjena WiFi omrežja. Na vsakem "WiFi enabled" vozilu bo en usmerjevalnik, ki bo "inteligentno" preklapljal med za to namenjenimi WiFi omrežji (na postajah) in javnim širokopasovnim omrežjem. Za uporabnike na vlakih bodo ti preklopi več ali manj nevidni, testi so pokazali da sicer lahko pride do krajših (do nekaj sekund) prekinitev prenosa podatkov. Jaz osebno ne pričakujem, da bo zaradi uporabe WiFi za internetno povezavo hitrost prenosa na postajah kaj dosti višja kot sicer, bolj gre za cenovno optimizacijo celotne storitve (smiselna je gradnja namenske infrastrukture na krajih večje uporabe in uporaba javne infrastrukture povsod drugod).

Pa še enkrat poudarek: za internetni dostop na vlakih se ne bo uporabljalo omrežje GSM-R. To omrežje je namenjeno vodenju in varnosti v prometu, pa tudi hitrosti prenosa podakov, kakršne pričakujejo razvajeni uporabniki, ne more nuditi (tehnološko gre za 15 do 25 let staro omrežje, obe letnici se nanašata na različne aspekte istega omrežja).
Čudno kakor se jaz spoznam na omrežja, je za tako veliko število uporabnikov (100+), primerno samo UMTS/HSPA (mejno) in LTE omrežje. LTE ne pokriva celotne proge oz. je že navaden signal vprašljiv. To bo po mojem mnenju slabo vplivalo na vsa omrežja ob progi, ko se bo naenkrat priklopil cel vlak uporabnikov. Za to je na glavnih progah uporabna samo namenska infrastruktura.
Sem upal, da se uporablja kakšna namenska infrastruktura ali pa podaljšek GSM-R (Če je že narejen da pokriva celotno progo)

Na postajah mi je pa jasno, da se uporabljajo navadna WIFI imrežja
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4108
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: WiFi na vlaku

Odgovor Napisal/-a mkx »

Napisati je treba nekaj stvari da bo vse skupaj postalo bolj smiselno:
  • zelo verjetno bo tale "vagonski WiFi" plačljiv. V projektu sodeluje nekaj partnerjev, poleg SŽ (kot lastnik vlakov) še dobavitelj širokopasovnega omrežja (Telekom Slovenije - TS) in "integrator" (menda je to Nil) - ki poskrbi za delovanje storitve. Vsi skupaj želijo bodisi kaj zaslužiti ali pa vsaj ne imeti stroškov. Kar posledično pomeni plačljivost storitve. Za primer: tudi Ljubljanski WiFree v resnici ni zastonj, tistih 60 minut brezplačne uporabe je bolj tako. Če bi se pri "vagonskem WiFi" uporabilo isti pristop, bi bilo treba vsaj domov grede storitev plačati.
  • kot posledica zgornjega je realistično pričakovati, da te storitve ne bodo uporabljali prav vsi potniki
  • ob odprti progi namenske infrastrukture nima smisla graditi, saj bo v uporabi samo delec časa. Če se dopolni javno širokopasovno omrežje, imajo od tega korist vsi uporabniki v okolici (prebivalci, potniki na cesti, ...). Poleg tega imajo vse tehnologije, ki se sedaj uporabljajo za nizkocenovni (zastonj) dostop do interneta (recimo WiFi) dokaj velike težave z mobilnostjo (prehajanje iz območja ene dostopne točke v območje druge dostopne točke), dobro pa temu strežejo mobilne tehnologije (saj so temu namenjene)
  • poceni opreme za namensko infrastrukturo ni. Če se uporabi WiFi, je treba zgraditi ogromno število točk (domet je tudi ob uporabi usmerjenih anten v najboljšem primeru nekja sto metrov). Če se uporabi "telekom-grade" oprema, je cena opreme takoj precej višja.
  • celoten vagon bo proti širokopasovnemu omrežju nastopal kot en uporabnik. Kar omejuje skupno kapaciteto, ki je na voljo uporabnikom, obenem pa je za omrežje malce manj zahtevno. Pa tudi sicer nekaj sto uporabnikov za LTE bazno postajo ni težava, LTE je narejen za veliko število (malo) aktivnih uporabnikov.
  • prva alineja pojasnjuje tudi razlog da se za tele potrebe ne bo gradila nikakršna namenska infrastruktura. Infrastruktura ni brezplačna (navkljub prepričanju nekaterih in željo prepričati v to tudi vse ostale) in manj ko je uporabnikov, manj se infrastrukturo splača graditi. Tudi če bi uporabili iste stolpe kot za GSM-R (po nekaterih interpretacijah je zaradi EU sofinanciranja prepovedana kakršna koli pridobitniška dejavnost, torej tudi WiFi za potnike), bi bilo treba še vedno montirati aktivno opremo. Od države je treba kupiti frekvenčni prostor (ni poceni, nazadnje se je plačevalo tam okoli 600.000 EUR na MHz pasovne širine za 15 let, tipičen WiFi kanal za hitrosti do okoli 100 Mbps je širok 20MHz ... pa si izračunajte koliko to stane; problem je tudi razpoložljivost frekvenčnih pasov, v pasu nižjih frekvenc, ki so edine ustrezne za pokrivanje večjih razdalj, prostih pasov ni), zgraditi in plačati optične povezave do dostopnih točk.
  • Tisto z GPRS sem napisal bolj pogojno. Ker hitrost ni zadovoljiva niti za enega uporabnika, kaj šele za nekaj deset. Je pa lastnost mobilne opreme (recimo usmerjevlanikov, ki bodo montirani v vagonih), da če ni drugega uporabi tudi GPRS. Če tega ne bodo posebej izklopili, bodo ponekod dosegljive hitrosti na vlaku neprimerne za karkoli ... vendar internet vseeno bo. Če bodo GPRS onesposobili, potem ponekod interneta nekaj časa sploh ne bo.
  • Trenutno stanje pri glavnih operaterjih širokopasovnih mobilnih omrežij (TS, Simobil, Telemach) je takšno, da vsak operater s signalom LTE pokrivajo več kot pol države. Železniške proge potekajo večinoma "po civilizaciji", torej je pokritih precej več kot 50% tirov. Seveda pa obstajajo lise, ki (še) niso pokrite. Morda bodo, vsi operaterji imajo večinoma isti komercialni interes in zato na podoben način izbirajo področja, kjer gradijo bazne postaje. Precej pa dvomim, da bi konzorcij "WiFi na vlake" želel investirati v namensko infrastrukturo. Če bo recimo TS že investiral v infrastrukturo, bo tam zaradi ostalih uporabnikov gotovo postavil LTE
Pa še glede pokrivanja Bohinjskega predora: predori so precej "žleht" za pokrivanje. Ena težava je to, da so "cev" in se signal širi precej drugače kot pa zunaj. Po drugi strani je težava z vzdrževanjem, saj je težava z dostopom (transport opreme). Bohinjski k temu doda še deročo vodo. Glede na dolžino bi bilo treba znotraj predora postaviti vsaj 3 bazne postaje, speljati napajanje (ena bazna postaja, primerna za pokrivanje dela predora, ima električno moč vsaj en kilovat, raje dva) in prenos. In to vse za nekaj uporabnikov, ki prebijejo na področju pokrivanja bazne postaje manj kot 5 minut. In pridemo spet to komercialnega interesa.

Gradnja infrastrukture brez direktne misli na dobiček se dogaja samo z javnim financiranjem (beri: državni proračun), pa še tukaj je rentabilnost čedalje bolj pomembna.
LP, Metod
zigc0601
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 167
Pridružen: 25.08.2011, 17:48

Re: WiFi na vlaku

Odgovor Napisal/-a zigc0601 »

V dobi, ko ima že večina uporabnikov pametnih telefonov v paketu zakupljenih nekaj GB podatkov, ko nekateri paketi omogočajo uporabo podatkov v tujini mi je razvoj takšnega sistema čisto mimo. Dnevno uporabljam prenosnik na terenu in velikokrat delam v avtu, na gradbišču, parku (poleti), pri zdravniku v čakalnici,... in takrat si enostavno s telefonom naredim hot spot ali vročo točko in tako nemoteno uporabljam prenosnik. Zares se mi ne ljubi ukvarjati z raznimi sistemi kot so Wi Free in podobno, ko moram vpisovati kode, saj je preveč zamudno in tečno. In niti na misel mi ne pade, da bi za to še dodatno plačeval.

Tako da mislim, da je razvoj tega sistema popolnoma nesmiseln, saj ne bo omogočal nobene bistvene prednosti, kot bi bila večja dostopnost signala ali podobno. Če bo pa plačljivo, potem pa izgubi ves smisel.
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4108
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: WiFi na vlaku

Odgovor Napisal/-a mkx »

Smisel takih sistemov je, da se premosti slabljenje signala javnih omrežij pri prehodu skozi stene vagonov in garnitur. Slabljenje je lahko zelo veliko, saj so vagoni večinoma kovinski, še posebej je težava pri sodobnih gradnjah, kjer imajo okna atermične folije oz. premaze (marsikateri močno slabi radijsko valovanje). Dokler smo imeli samo GSM, je bilo enostavno v vagone vgraditi t.i. repetitorje, to je malo bolj dovršene ojačevalce signala. ÖBB je v nekatere svoje vagone te sisteme vgradil, med drugim so vozili v sestavi Emone. Repetitor ojača signal vseh operaterjev, zato je smiselno da ga vgradi prevoznik.
Še sedaj bi se lahko stvari tako reševalo (tudi za omrežje LTE), je pa stvar težje izvedljiva. GSM omrežje je delovalo večinoma na enem frekvenčnem pasu (900 MHz). LTE v Sloveniji trenutno deluje na 4 frekvenčnih pasovih ki se pri pokrivanju terena dopolnjujejo, kar pomeni praktično neizvedljivo nalogo za enostavne ojačevalce signala. Samo za internet je enostavneje vgraditi prehod na WiFi. Ampak potem pridemo do vprašanja kritja stroškov. Opravljeni promet se ob uporabi ojačevalcev signala še vedno pripiše končnim uporabnikom, glede tega so ojačevalci signala kajpada transparentni. Pri prehodih na WiFi pa se uporabniki pred omrežjem skrijejo in stroški opravljenega prometa bremenijo upravljalca takega prehoda.

Ja, na koncu se izkaže, da je tale vagonski WiFi neprivlačen za večino potnikov in če bo plačljiv tudi kakšnih 5 let prepozen.
LP, Metod
Uporabniški avatar
Re 4/4
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4284
Pridružen: 01.09.2011, 20:55

Re: WiFi na vlaku

Odgovor Napisal/-a Re 4/4 »

Tale "vagonski" wifi že kar nekaj let ponujajo na Frecciarossi in Frecciargento vlakih v Italiji.

Če gledaš iz oči turista je to hudo dobra opcija, saj konec gostovanja za mobilni internet ni pričakovati, če se ne motim. Je pa res, da se Italjanom zelo izplača, saj so turistično kar močno oblegani.
trance0
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 849
Pridružen: 25.10.2012, 12:29

Re: WiFi na vlaku

Odgovor Napisal/-a trance0 »

Če bi bila cena za potnike simbolična in signal v vlaku občutno boljši kot brez Wi-Fi, je to lahko še vedno aktualna zadeva za marsikoga. V nasprotnem primeru pa v glavnem za tuje turiste. In ja, tole je vsaj pet let prepozno, zame pa več kot 10 let. :twisted:
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: WiFi na vlaku

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Zdravo, čisto tako za informacijo. Na ICE je v 1. razredu wifi vključen v ceno vozovnice v 2. razredu pa ga je treba plačat. 4,5 EUR za vožnjo.
Goran
Odgovori