Železničarski loparček

Splošna debata okoli železnice oziroma kar ne paše pod ostale kategorije.
Tomazz
Začetnik
Začetnik
Prispevkov: 2
Pridružen: 20.04.2017, 13:36

Železničarski loparček

Odgovor Napisal/-a Tomazz »

Pozdravljeni.

Ker me že dolgo muči to vprašanje, sem se odločil, da se obrnem na vas kot strokovnjake tega področja.
Namreč, zakaj je železničarski loparček take oblike, kot dejansko je. Predvsem pomen lukenj v okroglem delu in oblike obeh črnih črt na beli podlagi. Ali to izhaja iz kakšnih predhodnih pravil ali znakov, ki so se uporabljali?

Hvala za vaša pojasnila.
V kolikor vprašanje ne spada v to temo, naj ga moderator prestavi.
Uporabniški avatar
Tabolši
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 144
Pridružen: 19.07.2011, 14:49
Kraj: Savinjska dolina

Re: Železničarski loparček

Odgovor Napisal/-a Tabolši »

Zanimivo vprašanje. Signalni loparček je tak kar pomnim, še iz mojega otroštva. Tudi v signalnem pravilniku, ki sicer natančno opisuje obliko vseh signalov, se omenja le odprava vlaka s signalnim loparčkom, ne da bi bila njegova oblika posebej opisana.
Glede lukenj v loparčku, kje je to določeno ne vem, ampak signalni loparček z luknjami se uporablja na vmesnih postajah, na končnih pa tisti brez lukenj v sredini.

Sicer pa je res, da prometniki signalni loparček uporabljajo vse manj, to je na postajah s starejšim načinom zavarovanja, sicer pa se za odpravo vlaka uporabljajo signalni znaki glavnih signalov, lahko pa se odpravijo tudi ustno, neposredno ali preko komunikacijskih zvez.

Upam, da bo kdo povedal kaj več o samem izvoru oblike loparčka.
Pa kaj bi brez domišljije;svet in ljudje bi bili dolgočasni.
desiro
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1586
Pridružen: 21.01.2008, 14:45
Kraj: Ljubljana

Re: Železničarski loparček

Odgovor Napisal/-a desiro »

Tisto o odpravi vlaka na medpotnih postajah z loparčkom z luknjami in na glavnih z loparčkom brez lukenj ne drži in kolikor jaz vem nikoli ni držalo.

Slišal sem da naj bi bile luknje v loparčku zaradi blišča sonca ob določenih urah dneva, namreč v daljavi je težko ločiti ta loparček od katerega drugega sploh ob močnem soncu v smeri pogleda, luknje pa so nekako posebne in tako je strojevodja vedel da signalni znak daje prometnik. Slišal sem tudi že da naj bi bile luknje zaradi burje ali močnega vetra, saj bi se poln loparček obračal veter pa pihal skozi omenjene luknje...
Prepričan sem da so luknje še najbolj služile namenu posprave loparčka, zelo lepo se ga namreč zatakne na kakšen žebelj v steni :)

Sedaj o odhodu vlaka odloča strojevodja, prometnik pa mu da zgolj dovoljenje za vožnjo in sicer bodisi s postavitvjo signala, ustno ali pa s signalnim loparčkom. Torej na postajah opremljenih z tirnim izvoznim signalom se dovoljenje za vožnjo daje le z signalnim znakom tega signala.
V primeru da strojevodja z mesta ustavitve signala ne vidi (vremenske ali krajevne razmere) in vlak tu začne vožnjo oz. je na postajo uvozil na signalni znak ki ga opozarja da izvozni signal ne kaže dovoljene vožnje mu mora pred odhodom prometnik ali progovni prometnik oddati signalni znak (fonogram) vožnja dovoljena. Progovni prometniki se lahko poslužujejo tudi krogov zelenih žarnic ki so nameščeni pod mejnimi tirnimi signali na določenih postajah (Hrpelje Kozina).
The hardest part of my job is being nice to people who think they know how to do my job LOCOMOTIVE DRIVER
Uporabniški avatar
Tabolši
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 144
Pridružen: 19.07.2011, 14:49
Kraj: Savinjska dolina

Re: Železničarski loparček

Odgovor Napisal/-a Tabolši »

Le zakaj imamo potem v Velenju loparček brez lukenj, na vmesnih postajah pa z luknjami ? Kako bi strojevodja težko ločil ta loparček od kakega drugega, saj nihče razen prometnika ne uporablja signalnega loparčka za odpravo vlaka, praviloma pa se mora tudi prometnik postaviti tako, da ga lahko strojevodja nedvomno vidi in se ravna po njegovih sig. znakih. Res uporabljajo loparček tudi sprevodniki za oddajanje sig. znaka "pripravljeni za odhod", ampak ta je žepnega formata, pri nas se uporablja zelen z belim robom, lahko pa njegovo obliko določi prevoznik, torej bi lahko bil kakršenkoli. Vsi ostali signalni loparji spadajo pod signale progovnega osebja in so prenosni, na dolgih držalih, premera 50 cm ali več.
Pa kaj bi brez domišljije;svet in ljudje bi bili dolgočasni.
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4114
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Železničarski loparček

Odgovor Napisal/-a mkx »

Tabolši napisal/-a:Kako bi strojevodja težko ločil ta loparček od kakega drugega, saj nihče razen prometnika ne uporablja signalnega loparčka za odpravo vlaka, praviloma pa se mora tudi prometnik postaviti tako, da ga lahko strojevodja nedvomno vidi in se ravna po njegovih sig. znakih.
Ne smemo pozabiti, da je oblika signalnega loparčka enaka najbrž že od časov Franca Jožefa in iskati razloge za tako obliko v današnjih časih je neproduktivno. Takrat je bil prometnik na postaji alfa in omega, sprevodnik pa - kar se tiče odvijanja prometa - "nitko i ništa" (pravzaprav je bilo tako še nekaj let nazaj). Brez prometnikovega znaka takrat ni strojevodja smel odpeljati s postaje, niti prevoz ni bil dovoljen - menda je moral, če ni videl pred prometnim uradom prometnika, vlak ustaviti. In to je veljalo ne glede na prikaz signalov če so ti na postaji sploh obstajali. Ravno ob prevozu pa je bila oblika (silhueta) loparčka še kako pomembna, saj je ob vožnji proti nizkemu soncu strojevodja lahko razločil samo silhueto in ničesar drugega.

Seveda je v sodobnem prometu (signali na vsakem koraku, daljinsko vodenje prometa, ...) funkcija postajnih prometnikov tako zelo zreducirana (kjer sploh še so), da je tudi uporaba loparčka zreducirana tako rekoč na simboliko. In je verjetno zato sedaj oblika že praktično nepomembna.
LP, Metod
Uporabniški avatar
Tabolši
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 144
Pridružen: 19.07.2011, 14:49
Kraj: Savinjska dolina

Re: Železničarski loparček

Odgovor Napisal/-a Tabolši »

Jaz se sicer nikdar nisem spraševal, od kod izvira oblika loparčka, sem ga pač uporabljal kot delovno sredstvo, ampak ker je vprašaje že bilo postavljeno, bi bilo zanimivo vedet, kdaj in kje je bila določena in predpisana njegova oblika, tako da če kdo ve o tem kaj več, bom z veseljem prebral.

Glede prevozečih vlakov pa bi le povedal, že v času mojega šolanja pred štiridesetimi leti je bilo predpisano, da prometnik redno prevozeče vlake pričakuje brez loparčka, tako da njegova oblika z zmožnostjo opazovanja strojevodje prevozečega vlaka ne more imeti nobene zveze. Predpisan službeni znak prometnika je rdeča kapa in nanjo mora biti pozoren strojevodja prevozečega vlaka, ponoči pa spada zraven še zelena svetilka, ki jo prometnik mirno drži v roki, da ga strojevodja lažje vidi.
Pa kaj bi brez domišljije;svet in ljudje bi bili dolgočasni.
cokla
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 11516
Pridružen: 10.08.2007, 21:50
Kraj: ob levem bregu Save

Re: Železničarski loparček

Odgovor Napisal/-a cokla »

Tabolši napisal/-a:Jaz se sicer nikdar nisem spraševal, od kod izvira oblika loparčka, sem ga pač uporabljal kot delovno sredstvo, ampak ker je vprašaje že bilo postavljeno, bi bilo zanimivo vedet, kdaj in kje je bila določena in predpisana njegova oblika, tako da če kdo ve o tem kaj več, bom z veseljem prebral.

Glede prevozečih vlakov pa bi le povedal, že v času mojega šolanja pred štiridesetimi leti je bilo predpisano, da prometnik redno prevozeče vlake pričakuje brez loparčka, tako da njegova oblika z zmožnostjo opazovanja strojevodje prevozečega vlaka ne more imeti nobene zveze. Predpisan službeni znak prometnika je rdeča kapa in nanjo mora biti pozoren strojevodja prevozečega vlaka, ponoči pa spada zraven še zelena svetilka, ki jo prometnik mirno drži v roki, da ga strojevodja lažje vidi.
Glede prvega se mi zdi, da je moral biti loparček pod pazduho.

Glede druge osenčene zadeve....to velja le v "novi dobi". Prej je službena obleka morala biti v kompletu. Tudi kravata....
Zakaj dekleta povesijo oči, ko jim rečeš: "Ljubim te"?

Da bi videle, če je res !

( Regis Houser )
Uporabniški avatar
TERMINATOR
Mojster
Mojster
Prispevkov: 621
Pridružen: 11.02.2007, 11:45

Re: Železničarski loparček

Odgovor Napisal/-a TERMINATOR »

Boh ste zeleni. Luknje v loparčku so imele točno določen namen.
Kljub strumni in pokončni drži loparčka je gospod prometnik vedno imel pregled levega in desnega obzorja.
Tako je lahko, tudi če je bil malo sramežljiv, pregledal vsa zala dekleta, sosede in preveril poglede
svoje žene. :lol:
Obstajala pa je tudi nevarnost, da ga iz boka napade kakšna levinja.
Uporabniški avatar
Tabolši
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 144
Pridružen: 19.07.2011, 14:49
Kraj: Savinjska dolina

Re: Železničarski loparček

Odgovor Napisal/-a Tabolši »

"Glede prvega se mi zdi, da je moral biti loparček pod pazduho."

"Glede druge osenčene zadeve....to velja le v "novi dobi". Prej je službena obleka morala biti v kompletu. Tudi kravata..."


Glede prvega: zanesljivo ne, po voznem redu prevozeče vlake je in še pričakuje prometnik podnevi v stoji mirno in brez loparčka. Vem, ker to delam.

Glede drugega: Obstaja pravilnik o nošenju službene obleke, vendar imajo službene obleke tudi sprevodniki, vodje vlakov, delavci v potniških blagajnah....in je to treba razlikovati od službenega znaka, kar je rdeča kapa, ki jo pri svojem delu uporablja le prometnik. Ampak to so že finese in se že rahlo oddaljuje od teme. :lol:
Pa kaj bi brez domišljije;svet in ljudje bi bili dolgočasni.
desiro
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1586
Pridružen: 21.01.2008, 14:45
Kraj: Ljubljana

Re: Železničarski loparček

Odgovor Napisal/-a desiro »

Tabolši napisal/-a:Le zakaj imamo potem v Velenju loparček brez lukenj, na vmesnih postajah pa z luknjami ? Kako bi strojevodja težko ločil ta loparček od kakega drugega, saj nihče razen prometnika ne uporablja signalnega loparčka za odpravo vlaka, praviloma pa se mora tudi prometnik postaviti tako, da ga lahko strojevodja nedvomno vidi in se ravna po njegovih sig. znakih. Res uporabljajo loparček tudi sprevodniki za oddajanje sig. znaka "pripravljeni za odhod", ampak ta je žepnega formata, pri nas se uporablja zelen z belim robom, lahko pa njegovo obliko določi prevoznik, torej bi lahko bil kakršenkoli. Vsi ostali signalni loparji spadajo pod signale progovnega osebja in so prenosni, na dolgih držalih, premera 50 cm ali več.
za Velenjski primer ne vem, saj tja ne vozim. Drugače pa zna bit ob določenih delih dneva in polnem peronu kar izziv biti siguren da si opazil recimo sprevodnika...
V Avstriji vem da ima v nočnem času sprevodnik recimo modro luč za odpravo vlaka, vseeno se ročno svetilko modre barve težje dobi kot belo če bi se kdo že kaj hecal...
The hardest part of my job is being nice to people who think they know how to do my job LOCOMOTIVE DRIVER
cokla
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 11516
Pridružen: 10.08.2007, 21:50
Kraj: ob levem bregu Save

Re: Železničarski loparček

Odgovor Napisal/-a cokla »

Tabolši napisal/-a:

Glede prvega: zanesljivo ne, po voznem redu prevozeče vlake je in še pričakuje prometnik podnevi v stoji mirno in brez loparčka. Vem, ker to delam.

Glede drugega: Obstaja pravilnik o nošenju službene obleke, vendar imajo službene obleke tudi sprevodniki, vodje vlakov, delavci v potniških blagajnah....in je to treba razlikovati od službenega znaka, kar je rdeča kapa, ki jo pri svojem delu uporablja le prometnik. Ampak to so že finese in se že rahlo oddaljuje od teme. :lol:
Če ti tako praviš... :saluti
Zakaj dekleta povesijo oči, ko jim rečeš: "Ljubim te"?

Da bi videle, če je res !

( Regis Houser )
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 609
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Železničarski loparček

Odgovor Napisal/-a Peter 5 »

Zdravo!
Na Wikipediji se tudi kaj najde. Gesla : "Befehl(s)stab" in "Signalkelle"!
Prvi lopar se je pojavil l. 1906 na berlinski mestni železnici in primestnih železnicah. Nemški lopar je bil bel in zeleno obrobljen z luknjo na sredi. Švicarski je bil enak, toda brez luknje, na drugi strani pa je bil zelen in belo obrobljen. Avstrijski je bil kot nemški, a tudi brez luknje. Nimam pa podatkov, kje vse so se ti loparji uporabljali. Zagotovo še v Italiji, na Madžarskem ......?

Kadar prometnik ni dajal nobenega znaka (n.pr. ko je stopil iz svoje pisarne, ali potem, ko je vlak že odpremil), je lopar držal (z ročajem usmerjenim naprej) vodoravno pod desno pazduho in s 3 prsti za konec ročaja. Tik pred odpremo je s pogledom na bok vlaka lopar postavil poševno navzdol (pozor!)in čakal na znake sprevodnikov, da je vse v redu (Dvig roke! Potniki izstopili/vstopili in vrata, razen lastnih, zaprta). Če je bilo na daljšem vlaku več sprevodnikov, so ti oddajali znake po vrsti od sklepa vlaka proti čelu. Po prejemu znaka od sprevodnika najbližjega lokomotivi je prometnik dal znak za odhod: pisk s piščalko in lopar dvignjen navpično - s ploskvama obrnjenima proti čelu in sklepu vlaka. Vedno je morala obstajati neovirana vidna zveza med prometnikom in strojevodjo.

Procedura je seveda tekom časa doživljala sremembe in je v nekaterih državah že nadomeščena z modernimi signalnimi sredstvi. Tudi pri nas se postopno opušča.

LP - Peter
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4762
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Železničarski loparček

Odgovor Napisal/-a Ljubitelj »

Procedura je seveda tekom časa doživljala sremembe in je v nekaterih državah že nadomeščena z modernimi signalnimi sredstvi.
Odpravljanja vlaka, kakor ga opisuješ, je v razvitem svetu passe. Se ne spomnim, kdaj bi zadnjič videl prometnika na postaji v tujini. Take procedure pa res ne sodijo v XXI stletje, čas vsesplošne digitalizacije.....

LPL
holding
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1799
Pridružen: 30.12.2006, 13:03

Re: Železničarski loparček

Odgovor Napisal/-a holding »

...tujina ni sam gor, @ljubitelj......je tud' na desno in pa dol...... :lol: :lol: ....
cokla
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 11516
Pridružen: 10.08.2007, 21:50
Kraj: ob levem bregu Save

Re: Železničarski loparček

Odgovor Napisal/-a cokla »

holding napisal/-a:...tujina ni sam gor, @ljubitelj......je tud' na desno in pa dol...... :lol: :lol: ....
:thumbupl :thumbupl
Zakaj dekleta povesijo oči, ko jim rečeš: "Ljubim te"?

Da bi videle, če je res !

( Regis Houser )
Odgovori