Izhodišča:
Slovensko železniško omrežje bo z nakupom novih garnitur krepko spremenilo podobo. Ker so nove garniture, še posebej serija 510, namenjene tudi menjavi klasičnih kupe vagonov, se ob tem postavlja vprašanje o smiselnosti IC vlakov. Paradoks je sledeč: lokalni/regionalni in IC vlaki bodo v bistvu iste garniture, kar postavlja pod vprašaj smiselnost IC dodatka.
Predlog delitve vlakov:
Moj osnovni predlog sem že povedal: ravnanje po nizozemskem sistemu, kjer so IC le vlaki z manj postanki in brez kakšnega posebnega udobja v primerjavi z lokalnimi vlaki, ki jim rečejo Sprinter. Izjema so vlaki InterCity Direct med Amsterdamom in Rotterdamom, ki vozijo po hitri progi in za katere se plačuje dodatek. Po tem modelu bi na SŽ ostale naslednje kategorije vlakov:
- LP s postanki na vseh postajah
- RG kot pospešeni vlaki na lokalnih progah (Kamnik, Kočevje) - na takih progah bi bilo nekoliko neokusno vlak imenovati InterCIty.
- IC vlaki kot nosilci prometa na slovenskem železniškem omrežju. Šlo bi za vlake z manj postanki in krajšimi voznimi časi na glavnih progah, torej hitrejše povezave med slovenskimi kraji. Iz tega razloga bi se ukinil rang RG na glavnih progah, njegove naloge bi prevzeli IC, zanje pa se ne bi več plačevalo dodatka.
- ICS vlak kot hitra povezava med Ljubljano in Mariborom, zanj bi še vedno obstajal dodatek, a ne višji kot sedanji IC dodatek (recimo temu doplačilo za rezervacijo sedeža).
- EC/EN kot mednarodni vlaki, več o tem kasneje.
Vozni park
IC vlaki bi vozili večinoma z novim Stadlerjevim voznim parkom SŽ. ICS seveda še naprej kot Pendolino.
Taktni promet:
Ker bi bili IC vlaki brez dodatkov dostopni vsem in bi tvorili ogrodje železniškega prometa, bi bilo nujno treba zelo povečati obseg IC prometa in uvesti taktni promet teh vlakov. Predlagam spodnjo razdelitev linij s pripadajočimi takti in postanki.
- IC linija 1: (Jesenice? - Lesce Bled? -)* Kranj - Ljubljana - Litija - Trbovlje - Zidani Most - (1h takt) ter naprej izmenično v 2h taktu:
- Laško - Celje - Poljčane - Pragersko - Maribor
- Sevnica - Krško - Brežice - Dobova
- IC linija 2: Ljubljana - Zidani Most - Laško - Celje - Poljčane - Pragersko - Ptuj - Ormož - Ljutomer (mesto?) - Murska Sobota - (Hodoš) (2h takt)
- IC linija 3: Ljubljana - (Borovnica - Logatec) - Postojna - Pivka - Divača - Koper (2h takt)
- IC linija 4: Ljubljana - Grosuplje - Ivančna Gorica - Trebnje - Novo mesto - Semič - Črnomelj - Metlika (nekaj vlakov dnevno).
- ICS linija: Ljubljana - (Zidani Most) - Celje - (Pragersko) - Maribor. Vozni red približno kot ob uvedbi leta 2000.
Pojasnila:
Linija 2 bi vozila ob urah, ko bi linija 1 zavila proti Dobovi. Ker bi vlak linije 1 še vedno pobral postaje Litija in Trbovlje, bi linija 2 vozila med Ljubljano in Zidanim Mostom brez postanka. V Pragerskem bi vlaki imeli zvezo iz/za Maribor.
Linija 3 bi v Borovnici in Logatcu ustavljala le ob prometni konici zjutraj v smeri Ljubljane ter popoldne iz Ljubljane, sicer pa ne. Če se pretirava s postanki, pridemo hitro do podobnih težav kot ICE v Nemčiji.
Večina ICS vlakov bi ustavljala le v Celju, nekaj pa še v ZM in Pragerskem. Podobno kot je bilo ob uvedbi.
Izjeme, opombe:
- 1-2 para vlakov dnevno Ljubljana - Velenje, med Ljubljano in Celjem vpeta v linijo 2. Novi vozni park SŽ omogoča tudi spenjanje različnih tipov garnitur, to bi se lahko tu lepo izkoristilo.
- 1-2 para vlakov dnevno Ljubljana - Nova Gorica, vpeta v linijo 1 do Jesenic. Mogoča bi bila celo obuditev nekdanjega vlaka Nova Gorica - Metlika, ki bi povezal linijo 1 in linijo 4.
- ICS vlak Hodoš - Koper bi vozil po kombiniranem voznem redu linije 2 in ICS linije do Ljubljane, brez postankov v Poljčanah in Laškem. Med Ljubljano in Koprom bi bil vpet v linijo 3 z nekoliko krajšimi voznimi časi. Zanj bi veljalo doplačilo dodatka. V Pragerskem bi vlak imel zvezo iz/za Maribor.
- Mednarodni vlaki Avstrija - Hrvaška bi bili vpeti v linijo 1, v notranjem prometu zanje ne bi bilo dodatka. Vlaki s klasično sestavo (Mimara, morda tudi EN 414/415) bi zaradi počasnejše vožnje in daljših voznih časov izpustili postanke med Ljubljano in Zidanim Mostom, tu bi ob teh urah ustavljala linija 2.
- Mednarodni vlak "Citadella" Ljubljana - Budimpešta bi bil vpet v linijo 2. Zaradi klasične sestave in posledično počasnejše vožnje bi izpustil postanka v Laškem in Poljčanah.
- EC vlak "Emona" Dunaj - Ljubljana - Trst (verjetno v Railjet sestavi)** bi vozil do Ljubljane vpet v ICS linijo, a zanj zaradi klasične sestave in počasnejše vožnje ne bi bil potreben dodatek. Ustavljal bi samo v Celju. Med Ljubljano in Sežano bi vozil kot del linije 3, v Divači bi imel zvezo za Koper. S tem bi se pokril en ICS takt, ki bi sicer izostal zaradi vožnje Pendolino garniture v Koper.
- Mednarodni vlaki za Reko bi vozili kot dodatni takti linije 3 med Ljubljano in Pivko.
Izven sistema bi ostali sezonski in nočni vlaki (Lisinski) ter EC Croatia.
Zaključne opombe:
* Na progi Ljubljana - Jesenice je potrebno upoštevati enotirnost, zaradi česar je taktni promet pod vprašajem. Možno bi bilo, da bi le nekaj vlakov vozilo do Jesenic, ostali bi končali v Kranju.
** Izhajam iz dejstva, da je letošnja uvedba direktnega vlaka Dunaj - Trst le predigra za Railjet.
Zdaj me pa raztrgajte


