Cmok Borsigov

Beseda naj teče o izrednih dogodkih, se pravi zamudah, nesrečah, poškodbah, okvarah, požarih, iztirjenjih in tako naprej kar se tiče izrednosti na železnici
Florjan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 659
Pridružen: 16.11.2005, 18:56
Kraj: Šmartno pri Litiji

Re: Cmok Borsigov

Odgovor Napisal/-a Florjan »

SLV- sipska lokomotivska vuča (nekje na vzhodu :D ).Vlečenje ladij v Đerdapski klisuri.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Cmok Borsigov

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

SLV = Sipska lokomotivska vuča

BDZ = Български държавни железници (БДЖ - BDŽ). (Bulgarski državni železnici)

:wink: :lol:

Ono drugo, kako je Brate in Co. reševal vse te lokomotive pa je popolnoma zgrešeno. Lokomotive so bile in so še last slovenskih železnic. Na njihovo vodstvo ni imel T.B. nobenega vpliva, še več, prišlo je do hudega spora, pa tukaj ni mesto, da se o tem diskutira.
Mnogo je pripomogla k ohranitvi muzejskih lokomotiv naveza akademskega slikarja Staneta Kumarja ( 1910-1997), prvega ravnatelja železniškega muzeja v Ljubljani, in direktorja ZŽTP Ljubljana Cirila Mravlje (1912-1996), ki je bil letih 1959-1975 direktor Združenega železniškega transportnega podjetja v Ljubljani. Mislim, da sta bila s Kumarjem sošolca, vsekakor sta pa se dobro poznala. Poleg tega je bilo na železnici tudi kar nekaj zanesenjakov, ki jih je zanimala ohranitev lokomotiv, pa jih tukaj ne moremo omenjati.
Nikakor pa ne morem soditi, koliko lokomotiv je rešil T.B. pri ostalih lastnikih lokomotiv.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Cmok Borsigov

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

po temle popisu 30-tk izgleda, da ni nobena pričakala konca leta 1969 :pope

Slika


Popis je v arhivu Železniškega muzeja v Ljubljani.
Se zahvaljujem ravnatelju muzeja prof. Mladenu Bogiću, da je dovolil objavo dokumentov za raziskovalne namene na forumu.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Cmok Borsigov

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

delo na iskanju leta kasiranja/uničenja lokomotive zadnje 30-ke: JŽ 30-005 se je izplačalo.
Prebili smo se do konca.

Osnova nam je bila tabela v knjigi Verij Švajgar: Parna vleka na Slovenskem, Ljubljana 1984.
Rokopis je bil zaključen leta 1979, v avtorjevem 87. letu. Izdaje knjige ni dočakal.Knjigo je uredil Muzejski odbor ŽG Ljubljana.

Slika

Iz tabele izhaja, da je bila zadnja delujoča JŽ 30 lokomotiva še leta 1968, leta 1973 ni bilo nobene več. Vendar iz tabele ne moremo točno ugotoviti, kdaj v tem obdobju je bila ta zadnja JŽ 30 kasirana.



Izgleda, da je moral Muzejski odbor ŽG Ljubljana šparati pri straneh in je malo skrajšal tabelo (za leto 1969), da so jo spravili na eno stran in da so bile tako velike številke, da si ne kvarite oči.

Ekskluzivno pa imamo sedaj na forumu originalno tabelo iz zapuščine Verija Švajgarja, ki jo hranijo v arhivu Železniškega muzeja. Ravnatelj muzeja prof. Mladen Bogić je dovolil objavo Švajgarjeve tabele na forumu za raziskovalne namene.

Ta tabela je bolj podrobna, saj je razdelitev po letih tako, da je vključeno še leto 1969!

Ko so skrajšali tabelo za knjigo, so jo še malo priredili, tako da so naredili nekaj napak. Sedaj jih lahko sami ugotovite.

Nam pa je ravno za JŽ 30 prineslo leto 1969 leto kasacije!

Zadnja JŽ 30 ni dočakala konca leta 1969!


Poglejmo si originalno Švajgarjevo tabelo:

Slika


Še povečava, da si ne kvarite oči...k sreči nismo omejeni s prostorom :wink:

Slika



Peter, pozdravljen, še zapis v Švajgarjevi zapuščini v zvezi JŽ 09:

"Vrsta 09 - KPEV P8 1938-0-1945-7 lokomotiv. Vojni plen oddan na jug v Vinkovce! 09.001 do 09.007"



pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Cmok Borsigov

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Tako, temo sem "priteral" do 40.000 ogledov. :wink: :lol:

Zanimivo, kaj prinese na dan ena fotografija.

Prebili smo se do podatka, da fotografija iz arhiva Pleterski ni preslikava iz časa izpred 1945 ampak je verjetno Pleterski sam fotografiral dogodek. Pleterski je bil na železnici "uradni fotograf" in je verjetno na hitro "skočil" recimo do Postojne in fotografiral trk. Če pogledamo fotografijo, vidimo, da se iz dimnika še kadi.
Tudi fotografija sama je delo profesionalca, kar je Pleterski vsekakor bil. Škoda da je večina njegovega arhiva "izginila"...

To je vse, kar sem lahko dodal k razpravi o tej fotografiji. Asov v rokavu mi je zmanjkalo :lol:

:pc3


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Cmok Borsigov

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Darko,
najprej hvala za pojasnilo kako so se reševale lokomotive.
Nadalje kar je zanimivo so tele tabele o kasacijah. Namreč, če pogledamo serijo 03, so bile leta 1963 aktivne še vse (15), leta 67 le še 7, naslednje leto pa nobena več. To slednje je pa čudno, ker 03-002 še vedno obstaja v muzeju. Torej te tabele bolj kažejo število voznih lokomotiv kot pa število lokomotiv za kasacijo, mar ne? Tudi pri 06 je zanimivo, da sta bili leta 1978 še dve v rabi, vemo pa, da so 3 preživele železniško Matildo...
Goran
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Cmok Borsigov

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ja, Gorchi, nisi pozorno prebral. Morda sem tudi jaz malo nerazumljivo napisal ali pa premalo poudaril.


Dodal sem Švajgarjevo tabelo aktivnih lokomotiv iz knjige in originalno Švajgarjevo tabelo aktivnih lokomotiv iz arhiva Železniškega muzeja v Ljubljani.

Nažalost je Muzejski odbor ŽG Ljubljana, ki je pripravljal Švajgarjev rokopis za tisk, spustil eno leto (1969) in pri tem naredil nekaj napak pri drugih letih, ki pa jih lahko sam odkriješ s primerjavo obeh tabel.

Aktivne lokomotive sem podal zato, da smo lahko ugotovili, do kdaj so se lahko pojavljale v Mariboru Slovenske 30-tke.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 609
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Cmok Borsigov

Odgovor Napisal/-a Peter 5 »

Darko, pozdravljen!
V zvezi s serijo 09 v Sloveniji bi opozoril na fotografijo iz zbirke pokojnega prof. Staneta Kumarja iz leta 1947, ki predstavlja pogled (očitno z nekdanjega znamenitega in tukaj že večkrat omenjenega ter prikazanega nadhoda za pešce!) na del bivše kurlnice pri ljubljanskem glavnem kolodvoru. Med množico drugih lokomotiv je moč prepoznati tudi en primerek serije JDŽ 09 ( ob levem robu v tretji vrsti od spodaj navzgor). Posnetek je objavljen v knjigi "Die Dampflokomotiven Jugoslawiens" avtorja T. Brateta na strani 117 spodaj. Morda je ohranjen pri prof. Bogiću original te fotografije, reprodukcija v knjigi žal ni najboljša.

Lep pozdrav - Peter
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Cmok Borsigov

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Peter, pozdravljen,

ja, ta fotografija je datirana odlično z dobavo VULCAN Lokomotiv (ki jih je dobavilla Velika Britanija v okviru UNRRA pomoči ex-YU).

To fotografijo je posnel Vlastja.
V ozadju se vidi Akademski kolegij, kjer smo se ogrevali s premogom s postaje. Ja, to so bili drugi časi...vse je bilo od vseh :wink: :lol:

Jaz bi rekel, da je to posnetek iz pisarne.

Slika

Foto: Vlastja


V tem primeru se moramo zahvaliti za objavo na forumu večim:

1. za posnetek: Simončič Vlastja (Vladimir): glej: http://www.gorenjci.si/osebe/simon%C4%8 ... ir%29/860/

2. da je začel sestavljati zbirko z namenom, da bo na voljo raziskovalcem zgodovine slovenskih železnic, akademskemu slikarju prof. Stanetu Kumarju; glej: http://sl.wikipedia.org/wiki/Stane_Kumar

3. ravnatelju železniškega muzeja v Ljubljani, prof. Mladenu Bogiću, da je dovolil objavo na forumu; glej: http://de.wikipedia.org/wiki/Mladen_Bogi%C4%87


Peter, ali lahko malo več napišeš, po katerih detajlih spoznaš P8 [-o<

...in napišeš, za katero lokomotivo je, da bodo forumaši to videli še čez dve, tri leta, kolikor drži shrani.si fotografijo na svojem serverju. Potem pa ji itak lahko "podaljša življenje" kdo od tistih, ki jih te lokomotive zanimajo.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 609
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Cmok Borsigov

Odgovor Napisal/-a Peter 5 »

Darko, pozdravljen!
Hvala za fotografijo - tebi in prof. Bogiću ! Očitno sem prav ugibal.

Lokomotiva JDŽ 09 je delno zakrita . Spodnji del (tekalo) ji zakriva lokomotiva serije JDŽ 38 z napisom VULCAN LOCOMOTIVES in sicer najbolj levo stoječa izmed njih. (Koincidenca številk: lokomotiva JDŽ 38 zakriva lokomotivo ex DRG 38) :lol:

Lokomotivo JDŽ 09 (ex DRG 38 ex KPEV P8) sem zahka prepoznal, čeprav se vidi le njen zgornji del , na osnovi raznih detajlov. Je pa v tekstu k sliki v zgoraj omenjeni knjigi navedena poleg "liberation" lokomotiv (UNRRA - JDŽ 38) večina prepoznavnih lokomotiv, med njimi seveda tudi P8 (oz. DRG 38 - JDŽ 09). Detajli, na katere sem se opiral pri prepoznavi, pa so: oblika vetrousmernih pločevin ob dimnici, relativno visok (podaljšan!) dimnik, na kotlu dva doma in med njima oglati peskovnik, oblika strojevodske kabine. Tudi proporci v celotni silhueti so značilni in so mi pri tem pripomogli. Te lokomotive dobro poznam iz železniške literature, pa tudi doma imam 2 različna modela v merilu H0 (Fleischmann in Liliput).

Seveda pa so te lokomotive spričo različnih proizvajalcev in dolge periode proizvodnje izkazovale tudi nekatere razlike v primerjavi z izvedbo na fotografiji. Znani so podtipi brez vetrousmernih pločevin, ali samo z enim domom na kotlu pred peskovnikom na, ali z dodatnimi prezračevalnimi jaški na strehi kabine, ali s konično (aerodinamično ?) obliko prednjega dela kabine in še kaj. Tudi kombinacije navedenih odstopanj med podtipi so obstajale.

Pri DB so doživele te lokomotive še namestitev Wittejevih vetrousmernih pločevin (v resnici naj bi usmerjale dim!) po vzoru zadnjih "enotnih lokomotiv" DRG serij 52 in 42 in zamenjavo originalnih tendrov z onimi, ki so preostali od kasiranih lokomotiv DRG/DB serije 52 ( = identična z JDŽ/JŽ 33). Tako modernizirane so vstrajale v Z.R. Nemčiji skoraj do samega konca parne vleke. Vse v zadnjem odstavku navedeno z našimi primerki nima nobene zveze, je pa dokaz odlične konstrukcije.

Lep pozdrav - Peter[/quote]
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Cmok Borsigov

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Da bo malo bolj razumljivo za vse.

Evo pruske P8 v "pozadini"...

Lokomotiva JDŽ 09 (ex DRG 38 ex KPEV P8):

Slika


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Cmok Borsigov

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Samo popravljam skico JDŽ 09, ki sem jo prilepil k tekstu Horvat: 100 godina remonta...

Napako je opazil Metod v novi temi o pruski P 8, ki je sedaj v Železnica skozi čas: http://www.vlaki.info/forum/viewtopic.p ... 21#p196921

Slika


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
_Borsig_
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3102
Pridružen: 08.01.2009, 15:42
Kraj: Pragersko

Re: Cmok Borsigov

Odgovor Napisal/-a _Borsig_ »

A spet testiraš našo pozornost?!?
:roll:
LP _Borsig_

Pa fajn se še mejte!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Cmok Borsigov

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Kadar nihče nič ne odgovori ali ne napiše, sploh ne veš več, ali še ima smisel kaj napisati.

Takrat pomaga samo kakšna ogromna napaka :wink: :lol: :lol:


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 609
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Cmok Borsigov

Odgovor Napisal/-a Peter 5 »

Zdravo!
Lokomotiva P8, kasnjeje DRG/DB 38 in (še kasneje DB 038) je bila ena najuspešnejših nemških konstrukcij. Konstrukter je bil dr. ing.(hc) Robert Garbe, sicer tudi zelo zaslužen za preboj principa s pregreto paro pri lokomotivah. Razne nemške tovarne so začenši z l. 1905 zgradile 3370 primerkov teh strojev. Sprva so bili mišljeni kot brze lokomotive za težje proge, vendar so se potem na osnovi svojih lastnosti uveljavile kot odlične lokomotive za vleko potniških vlakov. Seveda so zaradi svoje dolge dobe uporabe doživela tudi razne rekonstrukcije in predelave . Pestrost variant lahko vizualno razberemo iz različnih razporedov domov (D) in peskovnikov (P) na kotlu. Znane so vsaj sledeče variante: D-P, D-P-P, D-P-D-P, P-D, D-P-D in P-D-P. Variante z dvema peskovnikoma so bile v uporabi zlasti, a ne izključno, na tistih lokomotivah, ki so jih uporabljali za sistem vleke "push - pull" na primestnih vlakih, pri čemer so te lokomotive prejele , kot že omenjeno, "Vanderbildt" tenderje 2'2' T30 kasiranih lokomotiv serij 52 in 42,( ki so omogočali vzvratno vožnjo do 80 km/h), zraven pa še zaprto strojevodsko kabino in napravo ter napeljavo za sporazumevanje med strojevodjem in kurjačem. Napeljava je šla seveda tudi skozi vso kompozicijo. Pri vzvratni vožnji oz. potiskanju vlaka je kurjač moral prevzeti poleg kurjenja še nekaj nalog strojevodje pri upravljanju lokomotive, saj je strojevodja iz krmilnega vagona (sedaj na čelu kompozicije) delno upravljal vlak in ob tem komuniciral s kurjačem in mu dajal ustrezna navodila in ukaze. Naprava za komuniciranje je bila podobna oni, ki so jih imele ladje za povezavo strojnice in komandnega mosta. Poleg lokomotiv P8 so uporabljali za tak sistem vleke tudi še zlasti potniške tendrovke 2'C2' h2T z oznako DRG/DB 78 (ex KPEV T18), intenzivno po l. 1955 (n. pr. v Porurju in v okolici Hamburga), dokler ni svojega opravila napredujoča elektrifikacija prog.

Viri: K. E. Maedel , Die Deutsche Dampflokomotive gestern und heute
Revija HP1, št. 30 in 31 (l. 2004)

Lep pozdrav - Peter
Odgovori