Tehnično vprašanje

Humor in bedarije so pol zdravja :)
Odgovori
Nejc

Tehnično vprašanje

Odgovor Napisal/-a Nejc »

Eno vprašanje za stare mačke ajznpona. :wink:

Prometnik z moje domače postaje mi je zastavil eno povsem tehnično vprašanje. Po svoje zelo zanimivo, čeprav zelooooo zapleteno (vsaj zame :wink: )

Najprej nekaj za osvežitev spomina: vsaka kolo, oziroma os kolesa je togo vpeta in ne omogča nikakršnega drugega premika kot samo krožno gibanje okrog lastne osi.

Zanima me: na kakšen način, opravi v zavoju zunanje kolo enako dolgo pot, kakor kolo na notranji tirnici? :wink: In ne, to ni zanemarljivo majhno!

Torej, kako je izvedeno to na železnici? :D

Sem bil pa zelo presenečen, ko mi je rekel prometnik, da je to vprašanje dobil na izpitu. :shock: (pred letiiiii)

lp Nejc :wink:
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1639
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Re: Tehnično vprašanje

Odgovor Napisal/-a Barbarpapa1 »

Pozdrav

Za začetek samo dva namiga:

1. Tekalna površina železniških koles je konična.
2. Centrifugalna sila tišči vozilo v krivini radialno iz krivine.

Če boš malo razmišljal, te bosta ta dva podatka pripeljala do zanimivih ugotovitev :idea:

LP

Jože
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Tehnično vprašanje

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

In za modele velja prerez kolesa po NEM 311. Realni je zelo podoben pa mere so večje ;)

P.S: Zakaj pa si dal med čvek, vseeno menim, da bi lahko bila tema kje drugje, saj verjetno nisi edini, ki se to sprašuje ;)
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Tehnično vprašanje

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Za začetek sem ti poskeniral stran 70 iz knjige Opis in vzdrževanje vlečenih vozil-voz, ki jo je napisal Vekoslav Juh za službo za izobraževanje SŽ (Lj 1990)...več se ne upam :oops:

Slika
Nejc

Re: Tehnično vprašanje

Odgovor Napisal/-a Nejc »

Hej fantje, jaz vem odgovor! :D To sem vprašal, da vidm, koliko vas vé tukaj! :wink: Vprašanje je tako za laike, kot "profije".

@Gorchi, za začetek se naj ustali tukaj, če se bo pa kasneje razvilo v pravo debato, pa lahko prestavite drugam. :wink:

lp Nejc
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Tehnično vprašanje

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Nejc napisal/-a:Hej fantje, jaz vem odgovor! :D To sem vprašal, da vidm, koliko vas vé tukaj! :wink: Vprašanje je tako za laike, kot "profije".

@Gorchi, za začetek se naj ustali tukaj, če se bo pa kasneje razvilo v pravo debato, pa lahko prestavite drugam. :wink:

lp Nejc
Ejga, Nejc, si pa za hece... :^o
Naleteli smo kar trije... :lol: :lol:
Moram pa reči, da bo potekala debata naprej brez mene... :lol: :lol: :lol:
Jezi me samo toliko, da sem šel kršit avtorske pravice, da bi ti pomagal...
Bi pa bilo zanimivo, da se sedaj izprsiš in v vozni park odpreš novo temo in pokažeš, kaj znaš (veš) :!: :?:
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Tehnično vprašanje

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Če smo lahko malce skrivnostni še naprej ŽC, rešitev problema ni v tlorisu ampak v narisu ;) Torej pogled na kolesno dvojico v smeri vožnje ;)
Nejc

Re: Tehnično vprašanje

Odgovor Napisal/-a Nejc »

železocestnik napisal/-a: Jezi me samo toliko, da sem šel kršit avtorske pravice, da bi ti pomagal...
Bi pa bilo zanimivo, da se sedaj izprsiš in v vozni park odpreš novo temo in pokažeš, kaj znaš (veš) :!: :?:
@ŽC v tem primeru sem ti dolžan opravičilo. Slika
Priznam da se nisem dobro izrazil, kaj želim povedati. Moj namen je bil zgolj preveriti trditve, ki mi jih je podal prometnik.

lp Nejc :wink:
Uporabniški avatar
Planet 1830
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 972
Pridružen: 08.10.2007, 21:25

Re: Tehnično vprašanje

Odgovor Napisal/-a Planet 1830 »

Nejc napisal/-a:Hej fantje, jaz vem odgovor! :D To sem vprašal, da vidm, koliko vas vé tukaj! :wink: Vprašanje je tako za laike, kot "profije".....
Verjetno si že opazil, da kar nekaj uporabnikov tega foruma dobro pozna pojave pri gibanju železniških vozil (in s tem kolesnih dvojic) po tirih v krivinah.
Postavil si konkretno vprašanje, kot sem razumel, s pomočjo prijatelja prometnika. Praviš, da veš (vesta) odgovor. Tvoj (vajin) odgovor je verjetno zelo poučen. Zato bi bil vesel in po nekoliko ponesrečenemu začetku te teme, bi bilo tudi lepo in prav, da nam vsem zaupaš svoj odgovor.

Menim, da bi ta sicer zanimiva in poučna tema s tem dobila prostor v ustrezni rubriki kamor tudi sodi.
milchy
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 5700
Pridružen: 11.09.2005, 17:48
Kontakt:

Re: Tehnično vprašanje

Odgovor Napisal/-a milchy »

se pridružujem Planetu .... na plano s tvojim odgovorom !
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Tehnično vprašanje

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Nejc napisal/-a:
Najprej nekaj za osvežitev spomina: vsaka kolo, oziroma os kolesa je togo vpeta in ne omogča nikakršnega drugega premika kot samo krožno gibanje okrog lastne osi.


lp Nejc :wink:
Nejc, glede na to, kar si napisal v zgornjem stavku, sem sklepal, da res ne veš, kako zadeva funkcionira...
Literaturo, ki sem ti jo navedel, je primerna za osnovno poznavanje funcioniranja gibanja voza po tirnicaj v krivini in tudi naravnost.
Zadeva je komplicirana in presega osnovnošolsko in srednješolsko izobrazbo. Danes delajo na geometriji gibanja voza po tirih doktorate, posebej še zaradi zmeraj višjih hitrosti, povečane obrabe in varčevanja z energijo.
Samo za primer ti lahko podam primer študija stick-slip efekta...te študije niso v prostem dostopu in jih je potrebno plačati...
http://www.sciencedirect.com/science?_o ... bc796a03f9

Zastonj ti nudi Google vpogled v del knjige o vozni dinamiki tirnih vozil...
http://books.google.si/books?id=jYNNPfT ... #PPA203,M1
V wikipediji pa dobiš osnovne podatke o sinusnem teku kolesne dvojice in obnašanju v krivini...
http://de.wikipedia.org/wiki/Sinuslauf
...in koničnosti profila kolesa...
http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%84quiv ... zit%C3%A4t

Nejc, kaj hočeš, malo si se zaletel, tako kot smo se že vsi nemalokrat :wink: :lol: (opravičilo sprejeto...)

Tako, da te ne bom sedaj več silil, da poveš kaj znaš...zadeva je preveč komplicirana...tudi sam je poznam samo delček...
Fakultete za tirna vozila pa imajo verjetno v nam dobro razumljivem jeziku verjetno samo v ZG in BG...potem pa v tujih jezikih D, CH....
IztokZ
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 59
Pridružen: 23.02.2008, 22:54
Kraj: Biška vas

Re: Tehnično vprašanje

Odgovor Napisal/-a IztokZ »

Barbarpapa1 napisal/-a:...
1. Tekalna površina železniških koles je konična.
2. Centrifugalna sila tišči vozilo v krivini radialno iz krivine.

Če boš malo razmišljal, te bosta ta dva podatka pripeljala do zanimivih ugotovitev :idea:
Ko pa se vozilo/vlak v ovinku ustavi ali pelje zelo počasi in centrifugalna sila izgine pa vse skupaj izgubi efekt oziroma deluje celo nasprotno kot bi želeli.

Prisotni to zelo dobro celo slišijo ... :)
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Tehnično vprašanje

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

IztokZ napisal/-a: Ko pa se vozilo/vlak v ovinku ustavi ali pelje zelo počasi in centrifugalna sila izgine pa vse skupaj izgubi efekt oziroma deluje celo nasprotno kot bi želeli.

Prisotni to zelo dobro celo slišijo ... :)

In takrat se vsa energija pretvori v glasno cviljenje in nekaj malega še v toploto. :wink:
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Tehnično vprašanje

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

To je tribološki problem :wink: :roll: 8) :lol: 8-[ :old :old :old

Tribologija je veda o trenju, obrabi in mazanju[1].

Več o definiciji tribologije na angleški in nemški wikipediji...slovenska je "škrbina"... :roll: (še bosanska verzija ima več podatkov kot slovenska... :roll: )

http://en.wikipedia.org/wiki/Tribology

http://de.wikipedia.org/wiki/Tribologie

Sicer pa veljajo enačbe iz mojih linkov nekaj odgovorov nazaj... :lol: :lol: :lol:

Leonardo je to obvladal že pred 500 leti... :lol: :lol: :old :old :old :science :m2

Slika

Vinčijev "tribometer".... :idea: :wink: (iz wikipedije...)
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori