Tehnično vprašanje
Tehnično vprašanje
Eno vprašanje za stare mačke ajznpona.
Prometnik z moje domače postaje mi je zastavil eno povsem tehnično vprašanje. Po svoje zelo zanimivo, čeprav zelooooo zapleteno (vsaj zame )
Najprej nekaj za osvežitev spomina: vsaka kolo, oziroma os kolesa je togo vpeta in ne omogča nikakršnega drugega premika kot samo krožno gibanje okrog lastne osi.
Zanima me: na kakšen način, opravi v zavoju zunanje kolo enako dolgo pot, kakor kolo na notranji tirnici? In ne, to ni zanemarljivo majhno!
Torej, kako je izvedeno to na železnici?
Sem bil pa zelo presenečen, ko mi je rekel prometnik, da je to vprašanje dobil na izpitu. (pred letiiiii)
lp Nejc
Prometnik z moje domače postaje mi je zastavil eno povsem tehnično vprašanje. Po svoje zelo zanimivo, čeprav zelooooo zapleteno (vsaj zame )
Najprej nekaj za osvežitev spomina: vsaka kolo, oziroma os kolesa je togo vpeta in ne omogča nikakršnega drugega premika kot samo krožno gibanje okrog lastne osi.
Zanima me: na kakšen način, opravi v zavoju zunanje kolo enako dolgo pot, kakor kolo na notranji tirnici? In ne, to ni zanemarljivo majhno!
Torej, kako je izvedeno to na železnici?
Sem bil pa zelo presenečen, ko mi je rekel prometnik, da je to vprašanje dobil na izpitu. (pred letiiiii)
lp Nejc
-
- Strojevodja I
- Prispevkov: 1639
- Pridružen: 09.11.2005, 22:40
- Kraj: Maribor
Re: Tehnično vprašanje
Pozdrav
Za začetek samo dva namiga:
1. Tekalna površina železniških koles je konična.
2. Centrifugalna sila tišči vozilo v krivini radialno iz krivine.
Če boš malo razmišljal, te bosta ta dva podatka pripeljala do zanimivih ugotovitev
LP
Jože
Za začetek samo dva namiga:
1. Tekalna površina železniških koles je konična.
2. Centrifugalna sila tišči vozilo v krivini radialno iz krivine.
Če boš malo razmišljal, te bosta ta dva podatka pripeljala do zanimivih ugotovitev
LP
Jože
Re: Tehnično vprašanje
In za modele velja prerez kolesa po NEM 311. Realni je zelo podoben pa mere so večje
P.S: Zakaj pa si dal med čvek, vseeno menim, da bi lahko bila tema kje drugje, saj verjetno nisi edini, ki se to sprašuje
P.S: Zakaj pa si dal med čvek, vseeno menim, da bi lahko bila tema kje drugje, saj verjetno nisi edini, ki se to sprašuje
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Tehnično vprašanje
Hej fantje, jaz vem odgovor! To sem vprašal, da vidm, koliko vas vé tukaj! Vprašanje je tako za laike, kot "profije".
@Gorchi, za začetek se naj ustali tukaj, če se bo pa kasneje razvilo v pravo debato, pa lahko prestavite drugam.
lp Nejc
@Gorchi, za začetek se naj ustali tukaj, če se bo pa kasneje razvilo v pravo debato, pa lahko prestavite drugam.
lp Nejc
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Tehnično vprašanje
Ejga, Nejc, si pa za hece...Nejc napisal/-a:Hej fantje, jaz vem odgovor! To sem vprašal, da vidm, koliko vas vé tukaj! Vprašanje je tako za laike, kot "profije".
@Gorchi, za začetek se naj ustali tukaj, če se bo pa kasneje razvilo v pravo debato, pa lahko prestavite drugam.
lp Nejc
Naleteli smo kar trije...
Moram pa reči, da bo potekala debata naprej brez mene...
Jezi me samo toliko, da sem šel kršit avtorske pravice, da bi ti pomagal...
Bi pa bilo zanimivo, da se sedaj izprsiš in v vozni park odpreš novo temo in pokažeš, kaj znaš (veš)
Re: Tehnično vprašanje
Če smo lahko malce skrivnostni še naprej ŽC, rešitev problema ni v tlorisu ampak v narisu Torej pogled na kolesno dvojico v smeri vožnje
Re: Tehnično vprašanje
@ŽC v tem primeru sem ti dolžan opravičilo.železocestnik napisal/-a: Jezi me samo toliko, da sem šel kršit avtorske pravice, da bi ti pomagal...
Bi pa bilo zanimivo, da se sedaj izprsiš in v vozni park odpreš novo temo in pokažeš, kaj znaš (veš)
Priznam da se nisem dobro izrazil, kaj želim povedati. Moj namen je bil zgolj preveriti trditve, ki mi jih je podal prometnik.
lp Nejc
- Planet 1830
- Strojevodja I
- Prispevkov: 972
- Pridružen: 08.10.2007, 21:25
Re: Tehnično vprašanje
Verjetno si že opazil, da kar nekaj uporabnikov tega foruma dobro pozna pojave pri gibanju železniških vozil (in s tem kolesnih dvojic) po tirih v krivinah.Nejc napisal/-a:Hej fantje, jaz vem odgovor! To sem vprašal, da vidm, koliko vas vé tukaj! Vprašanje je tako za laike, kot "profije".....
Postavil si konkretno vprašanje, kot sem razumel, s pomočjo prijatelja prometnika. Praviš, da veš (vesta) odgovor. Tvoj (vajin) odgovor je verjetno zelo poučen. Zato bi bil vesel in po nekoliko ponesrečenemu začetku te teme, bi bilo tudi lepo in prav, da nam vsem zaupaš svoj odgovor.
Menim, da bi ta sicer zanimiva in poučna tema s tem dobila prostor v ustrezni rubriki kamor tudi sodi.
Re: Tehnično vprašanje
se pridružujem Planetu .... na plano s tvojim odgovorom !
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Tehnično vprašanje
Nejc, glede na to, kar si napisal v zgornjem stavku, sem sklepal, da res ne veš, kako zadeva funkcionira...Nejc napisal/-a:
Najprej nekaj za osvežitev spomina: vsaka kolo, oziroma os kolesa je togo vpeta in ne omogča nikakršnega drugega premika kot samo krožno gibanje okrog lastne osi.
lp Nejc
Literaturo, ki sem ti jo navedel, je primerna za osnovno poznavanje funcioniranja gibanja voza po tirnicaj v krivini in tudi naravnost.
Zadeva je komplicirana in presega osnovnošolsko in srednješolsko izobrazbo. Danes delajo na geometriji gibanja voza po tirih doktorate, posebej še zaradi zmeraj višjih hitrosti, povečane obrabe in varčevanja z energijo.
Samo za primer ti lahko podam primer študija stick-slip efekta...te študije niso v prostem dostopu in jih je potrebno plačati...
http://www.sciencedirect.com/science?_o ... bc796a03f9
Zastonj ti nudi Google vpogled v del knjige o vozni dinamiki tirnih vozil...
http://books.google.si/books?id=jYNNPfT ... #PPA203,M1
V wikipediji pa dobiš osnovne podatke o sinusnem teku kolesne dvojice in obnašanju v krivini...
http://de.wikipedia.org/wiki/Sinuslauf
...in koničnosti profila kolesa...
http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%84quiv ... zit%C3%A4t
Nejc, kaj hočeš, malo si se zaletel, tako kot smo se že vsi nemalokrat (opravičilo sprejeto...)
Tako, da te ne bom sedaj več silil, da poveš kaj znaš...zadeva je preveč komplicirana...tudi sam je poznam samo delček...
Fakultete za tirna vozila pa imajo verjetno v nam dobro razumljivem jeziku verjetno samo v ZG in BG...potem pa v tujih jezikih D, CH....
Re: Tehnično vprašanje
Ko pa se vozilo/vlak v ovinku ustavi ali pelje zelo počasi in centrifugalna sila izgine pa vse skupaj izgubi efekt oziroma deluje celo nasprotno kot bi želeli.Barbarpapa1 napisal/-a:...
1. Tekalna površina železniških koles je konična.
2. Centrifugalna sila tišči vozilo v krivini radialno iz krivine.
Če boš malo razmišljal, te bosta ta dva podatka pripeljala do zanimivih ugotovitev
Prisotni to zelo dobro celo slišijo ...
Re: Tehnično vprašanje
IztokZ napisal/-a: Ko pa se vozilo/vlak v ovinku ustavi ali pelje zelo počasi in centrifugalna sila izgine pa vse skupaj izgubi efekt oziroma deluje celo nasprotno kot bi želeli.
Prisotni to zelo dobro celo slišijo ...
In takrat se vsa energija pretvori v glasno cviljenje in nekaj malega še v toploto.
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Pa zakwa glih jst?!!
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Tehnično vprašanje
To je tribološki problem
Tribologija je veda o trenju, obrabi in mazanju[1].
Več o definiciji tribologije na angleški in nemški wikipediji...slovenska je "škrbina"... (še bosanska verzija ima več podatkov kot slovenska... )
http://en.wikipedia.org/wiki/Tribology
http://de.wikipedia.org/wiki/Tribologie
Sicer pa veljajo enačbe iz mojih linkov nekaj odgovorov nazaj...
Leonardo je to obvladal že pred 500 leti...
Vinčijev "tribometer".... (iz wikipedije...)
Tribologija je veda o trenju, obrabi in mazanju[1].
Več o definiciji tribologije na angleški in nemški wikipediji...slovenska je "škrbina"... (še bosanska verzija ima več podatkov kot slovenska... )
http://en.wikipedia.org/wiki/Tribology
http://de.wikipedia.org/wiki/Tribologie
Sicer pa veljajo enačbe iz mojih linkov nekaj odgovorov nazaj...
Leonardo je to obvladal že pred 500 leti...
Vinčijev "tribometer".... (iz wikipedije...)
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers