(Dobra definicija: če vozilo iztiri ni več "činitelj" ).
Na teh osnovah sloni celoten razvoj, in dokler niso bili znani ti činitelji, tudi železnic ni bilo.
Poznavanje skrivnosti sestave tira in izum lokomotive sta poklonila človeštvu veliko darilo - železnico.
Leta 1821 je angleški parlament izdal dovolilnico za graditev daljše proge med Stocktonom in Darlingtonom; ob otvoritvi leta 1825 je dosegel prvi vlak s strojem "Locomotion" na čelu že brzino 12 km/h.
S tem dejanjem je bil razvoj železnic zagotovljen in novo prometno sredstvo je postopoma objelo ves svet. Železnice so napovedale dotedanjemu patrialhalnemu življenju boj in doprinesle v kratki dobi enega stoletja ogromen delež k nadaljnemu razvoju in širjenju stikov med posameznimi ljudstvi in narodi.
Z razvojem se je pričela tudi diferenciacija železnic....
...prometno službo je morala prevzeti zopet nadaljna skupina nalašč za to izvežbanih železničarjev. Nastal je nov, železničarski stan, ki je objel vedno več strok in panog, dokler se ni število železničarjev na vsem svetu razraslo v milijonsko množico, ki po istih načelih upravlja največje prevozno podjetje vsega sveta."
konec citata.
Nekateri so takoj v prvem stavku prepoznali tekst biblije Verija Švajgarja: "Železniška vozila". Na razpolago imam izdajo iz leta 1947, tako da je to izrazoslovje iz tega časa. Morda je bilo pozneje v drugih izdajah kakšen izraz morda drugačen, bistvo pa je enako.
Sledijo definicije za železniška vozila.
No, tukaj pa recimo parne lokomotive deli glede na tirni "razstop" (prevod: tirno širino) na:
-širokotirne
-običajno-ali normalnotirne
-ozkotirne
Razdelitev glede na proge glede gospodarske važnosti pa:
- glavne
-stranske
-male
-cestne
No, ta zadnja proga oz. železnica: cestna železnica, naj bi pomenila tramvaj in v knjigi ni nikoli več omenjena. Knjiga je bila napisana za "prave" železničarje in ne za "tramvajaše". Takrat je namreč v Ljubljani še vozil tramvaj in takrat so imeli izgleda pač svoje predpise in navodila.
Več glej v temi: Ljubljanski tramvaj...ki je sedaj sicer v "mirovanju" in je edina tema o tramvajih na forumu...
link: viewtopic.php?f=21&t=1405
Zadnje čase sem malo "not padu" na področje tramvajev. Resno sem zastavil zbiranje podatkov o tramvaju v Dubrovniku (1910-1970). Mislim, da bom lahko kvalitetno in kvantitetno dopolnil podatke, ki so jih zbrali domačini.
Takšno delo pa te privede tudi do tega, da moraš zbrati še kakšne druge podatke o drugih mestih, kjer so imeli ali pa še imajo tramvaj. Zaradi primerjav, izrazoslovja in še česa...
Kakšno malenkost pa bi lahko objavil tudi na tem mestu...
Ja, tudi kakšno neumnost
Če se vrnemu k Veriju Švajgarju in njegovi knjigi...
Ja, pri zgodovinskem razvoju železnic je zapisal:
" Rudarjem so pod zemljo rabili jamski vozički, "hunti", za prevažanje nakopane rude do dvigališča.
Za prevažanje huntov so uporabljali konje, vole in razne naprave".
Če se vrnem v svojo mladost, sem bil že zelo kmalu "na konju"...
(Tono je pozabil na to mojo fotko, zato jo objavljam na forumu še enkrat...ja še nekaj je skritih po raznih "skrivališčih" )
železocestnik napisal/-a:
Sam pa trenutno nimam časa za kakšne nepredvidene raziskave (pripravljam eno predavanje, ki ga bom imel v Franciji in nima nobene zveze z železnico, ampak z enim mojim konjičkom...ko pa smo že pri konjičkih, pa ena fotka, ki kaže, da sem že nekaj časa...na konju )
Sem razmišljal, da bi to fotko imel za avatar. pa sem opustil idejo...v bistvu je parna lokomotiva zamenjala konja pri železnici.
fotka: privatni arhiv ŽC, obisk mestnega fantiča na očetovi domačiji
No, tudi tramvaji so bili najprej...konjski
Takšnega so imeli na Dunaju, pa v Zagrebu, pa v Sarajevu, malo je manjkalo, da ga ne bi imeli v Dubrovniku (leta 1901)...
Imeli pa smo v Sloveniji konjske železnice...industrijske železnice s konsko vprego...
Ena od teh je bila v rudniku Pečovje, o kateri bom še napisal kaj...zaenkrat je toliko:
link: viewtopic.php?f=21&t=3118&hilit=Pe%C4%8Dovje
...pa o konjski železnici Konjice-Radana vas sem tudi že nekaj malega napisal...
link: viewtopic.php?f=21&t=769&hilit=Konjice&start=75
še ena fotka z linka:
Mi se pa sedaj prestavljamo k tirnim vozilom z namišljenimi konji...
Tramvaj v Gradcu/Graz, Avstrija...
...in moja rosna mladost...
Ja, tudi ta fotka je iz "skrivališča" na forumu...
(verjetno odhod s postaje v Gradcu/Graz...bil sem na počitnicah pri teti v Gradcu; Tono, to je presedniška drža )
Tukaj...
na koncu te ulice je Griesplatz (bomo še potrebovali)
Pri zgornji prvi zeleni hiše se začne Lagergasse...
Starih napisnih tabel niso zmetali stran...
No, in to je bila "moja ulica"...plus nekaj sem in tja...
Nisem pa smel preko mostu (preko Mure v center)...
Do Griesplatza sem pa ušel...
In tam je včasih vozil tramvaj...
Ja, tale...se ga še spomnim...vozil je do leta 1957
http://home.fotocommunity.de/hartmutsab ... &d=8507454
Danes so tramvajski tiri na Grisplatz-u pod asfaltom...
link do večih fotk in opisa tramvajskega prometa na Griesplatzu...
http://www.public-transport.at/griesplatz-fotos.htm
Če bom našel fotko, ki je bila zraven očetove v rdečem pasošu, jo bom objavil. Kolikor se spomnim, niso bile prilepljene ampak pritrjene v potni list z dvema "netoma" (prevod: zakovica?)