Ljubljanski trolejbus

Humor in bedarije so pol zdravja :)
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8606
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski trolejbus

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 23.01.2018, 23:20

Pri piranskem trolejbusu je zapis, da je tudi burja veliko doprinesla, da so se "trole" snemale še pogosteje. Zanimivo bi bilo najti, kdaj je bilo to prvič omenjeno.

Je pa vprašanje, ali so bili takrat tokovni odjemniki konstruirani optimalno, vzdrževani optimalno in kakšna je bila vozna mreža.

Vsekakor je šel razvoj pri trolejbusih svojo pot in je danes verjetno vse drugače. Noram pa reči, da ne poznam tega razvoja, saj nisem sledil razvoju trolejbusov.

To, kar sedaj pišem, delam v glavnem zato, ker je bilo toliko neodgovorjenih vprašanj. Skupaj verjetno lahko odgovorimo na vsa vprašanja.

pozdrav
Darko
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 194
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Ljubljanski trolejbus

OdgovorNapisal/-a jž 363 » 24.01.2018, 0:28

železocestnik napisal/-a:
Pri piranskem trolejbusu je zapis, da je tudi burja veliko doprinesla, da so se "trole" snemale še pogosteje. Zanimivo bi bilo najti, kdaj je bilo to prvič omenjeno.

Darko


Ja, piranski trolejbus sodi res k začetku razvoja tega sestema in je bil le poskus do prihoda tramvaja; ni treba pozabiti da je bližnji Trst kljub težavam z burjo imel gosto razvito trolejbusno omrežje ki je uspešno obratovalo kar 40 let. No, to je že OT.

železocestnik napisal/-a:
Vsekakor je šel razvoj pri trolejbusih svojo pot in je danes verjetno vse drugače.


Sama konstrukcija trolejbusne trole (ali pa trolejbusnega odjemnika toka, kakorkoli) se ni bistveno spremenila od nastanka do danes. Princip je isti - na vrhu trole je... kolešček (pravzaprav odjemalec toka) z žlebom s katerim pride pod žico.

Kljub temu da smo pred tem bili pri dogodkih iz začetka 50-ih, bi prenesel nekaj fotografij iz začetka 60-ih ki kažejo ljubljanske trolejbuse med vožnjo;

Slika
vir: https://www.facebook.com/ljubljana.nekoc/photos/a.520664514715920.1073741829.520647638050941/1554099491372412/?type=3&theater

Slika
vir:https://www.facebook.com/ljubljana.nekoc/photos/a.520664514715920.1073741829.520647638050941/1555044114611283/?type=3&theater

Na prvi je trolejbus Oerlikon licenčne izdelave fotografiran na Gosposvetski. Če se ne motim, vozi na takrat obstoječi progi (liniji) 7 od Litostroja do Ajdovščine. Na drugi fotografiji je trolejbus naslednje generacije.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8606
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski trolejbus

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 24.01.2018, 1:16

Ker je bilo nekaj dilem, koliko trolejbusov se je kupovalo, prilagam tabelo iz ECŽ arhiva (stanje na dan 31.5.1957):

Slika

S 1. junijem 1956 se je uvedlo trolejbuse na dotedanji tramvajski liniji Ajdovščina-Vič in združilo z že obstoječo linijo Ježica-Ajdovščina-
Na tej liniji je v letu 1956 obratovalo 4-6 trolejbusov.

Število prevoženih kilometrov leta 1956 (planiranje, ki se ni ravno izšlo; v bistvu so kupili trolejbuse prehitro, ker še ni bilo pripravljenih prog):

Slika

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8606
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski trolejbus

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 24.01.2018, 18:20

O:23450

Pozdravljeni,

prišli smo do točke, ko nam je že skoraj vse jasno o tem, kdaj se je pričel promet na progi Ježica-Ajdovščina.

Preveriti moramo le še dokumente o predaji dela proge Vilharjeva-Ajdovščina v promet.

Tisti ubogih par sto metrov proge je bila republiška zadeva :roll:

Ja, vloga je morala romati na Komisijo za revizijo glavnih projektov pri državnem sekretariatu za gospodarstvo :roll:

Kaj čmo, takrat ni bilo cementa, ni bilo gum, ni bilo....

Ja, to so bili časi: "Nema odmora dok traje obnova!" [img][img]http://shrani.si/f/3E/lu/3GKGSu3D/3/prenos.png[/img][/img]

ECŽ si je pridobil pozitivno mnenje:

Slika


Na podlagi tega dovoljenja je lahko 28.10.1954 ECŽ zaprosil za gradbeno dovoljenje...

Slika
SMRT FAŠIZMU - SVOBODA NARODU !

Jasno in glasno je zapisano, kdaj bodo pričeli z deli in koliko časa bodo trajala.

Seveda so morali po končanih delih opraviti še tehnični pregled, tako da je morda res šlo vse skupaj "skozi" še v letu 1954.

Seveda roke v ogenj za ta datum ne dam, dokumentov pa ni ohranjenih :roll:

Se pravi, da preostane samo še kontrola časopisov!

Igor je že pogledal v Kroniko:

trackpan napisal/-a:Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Naj poberem iz "Kronike" :

1951 - 1.oktober, poskusna vožnja prvega trolejbusa;
1954 - 3. december, začetek vožnje trolejbusa na progi Ajdovščina - Ježica;

Se pravi, koncem leta 1954 so "spravili" trolejbus od Livarske ulice na Ajdovščino.

LP Igor



3. december 1954 je možen datum, če se je državni aparat odzival optimalno:

-7.11.1954: zapora križišča Ajdovščina za 24 ur
-dela naj bi trajala 20 dni, torej do 28.11.1954
-tehnični pregled recimo: 1.decembra 1954
-začetek obratovanja proge do Ajdovščine: 3. december 1954

Sigurno pa je bil začetek obratovanja objavljen v dnevnem časopisju.

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8606
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski trolejbus

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 25.01.2018, 20:39

O:23660

Pozdravljeni,

število ogledov narašča, povečalo se je za 100% :wink: :lol: :lol:

dodajam uradni zapis ECŽ o stanju dobav voz in odpiranju prog.

Slika

V ohranjenem arhivu ECŽ ni možno preveriti teh navedb, zato ne dajem roke v ogenj za njih...

pozdrav
Darko
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 25.01.2018, 21:08, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8606
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski trolejbus

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 25.01.2018, 21:04

Pozdravljeni,

malo sem preračunaval padce napetosti na progi proti Ježici in ugotovil, da je šlo vse skupaj "skozi" za silo...

Vse skupaj gre "skozi" le v primeru, da vozijo "trole"v intervalih, večjih od 8 minut, kar pa je že problem v času konice.

S tremi vozili je bilo mogoče na progi Ajdovščina-Ježica izvajati 12 minutni interval in s tem doseči urno kapaciteto 400 potnikov.

Slika

Slika

Slika


Lahko povzamemo, da brez izgradnje napajalne postaje "Stožice" ni možno povečati število voženj na uro na progi do Ježice in ne podaljšati progo do Črnuč.

Projekt za napajalno postajo "Stožice" je bil izdelan že oktobra 1955:

Slika

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3314
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Ljubljanski trolejbus

OdgovorNapisal/-a mkx » 25.01.2018, 22:16

železocestnik napisal/-a:Lahko povzamemo, da brez izgradnje napajalne postaje "Stožice" ni možno povečati število voženj na uro na progi do Ježice in ne podaljšati progo do Črnuč.

Projekt za napajalno postajo "Stožice" je bil izdelan že oktobra 1955:

http://shrani.si/f/37/vH/2vQJkJG4/img5593a.jpg

No, pa smo vendarle dočakali podnapise k temu načrtu. :thumbupr

Danes ima označena stavba naslov Dunajska cesta 136, ob cesti pa je še vedno distribucijski elektro transformator ... po izgledu sodeč bi prav lahko bil del projekta napajalne postaje Stožice. Mimogrede, na Gugljevem cestnem pogledu se je vredno malo ozreti ... na drugi strani Dunajske ceste nasproti transformatorja je steber, ki bi prav lahko bil ostanek trolejbusne vozne mreže.
LP, Metod
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8606
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski trolejbus

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 26.01.2018, 1:08

Pozdravljeni,

dokaj hitro smo se dokopali do lokacije napajalne postaje "Stožice" ...

Na načrtu iz 60-ih let (označena rdeče)...

Slika

S fotografijami bo pa verjetno težje...

Razen z letalskimi posnetki :wink:

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8606
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski trolejbus

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 26.01.2018, 20:46

Pozdravljeni,

poglejmo nazaj na železniški prelaz...

Na "Stare fotografije in razglednice Ljubljane" imajo eno fotografijo, ki so jo datirali z letom 1962...

Slika

@Jozef Trpin pravi, da lenica ni prava (se strinjam!), MMG pa zvemo še veliko novega...tudi kako bi lahko datirali fotografijo.

"...letnica ni prava: podvoz Celovška - 15. okt.1962, podvoz Titova - 8.nov.1962...zanimivo pa je tole: vlak je potniški proti Reki 100%-no, edino ta vlak je imel v sestavi vagon 1. razreda nekdanjih DRG, t.im. "Donnerbuchse"....ta vagon ni imel kupejev kot nekdanji BBO ali kasnejši jugoslovanski 2-osni. sedežni sistem je bil 2+2 z WC-jem na sredi (glej malo okence); sedeži rdeče tapecirani. vagon na povsem levi strani je poštni italijanskega izvora. Zdaj pa avtobus. Težko rečem kateri tip je, je pa v prvotni barvi Sap Turist-Biro Ljubljana....zgoraj krem, boki zeleni z črno črto in rdečimi črkami podjetja. Pobrskal bom, kdaj je bilo podjetje ustanovljeno...pa morda pridemo do letnice fotografije."

Morda bi lahko ugotovili, kdaj so podrli zgradbo GLOBUS ŠPEDICIJE na levi strani fotografije. Podirali pa so jo v zvezi s pripravami za gradnjo podvoza.

24.4.1962 zgradbe GLOBUS ŠPEDICIJE ni bilo več. Gradbišče podvoza je zgledalo takole...Vse fotografije: Dragiša Modrinjak, wikipedia

Slika

Ni pa tudi našega obračališča na Likozarjevi ulici...

Slika

Je pa zgradba GLOBUS ŠPEDICIJE 1.5.1961 še stala :!:

Slika

Ljubljana, 1.5.1961 (pravtako se nahaja v Večerovem arhivu (podstrešju) avtor fotografije: Jože Gal!)


Vidimo tudi, kako je bila leta 1961 zgrajena vozna mreža za trolejbus :idea:

Slika
Tole pa je bil dober projektant. Predvidel je socialistične množice na nadhodu za "snifanje"...ali pa je bil "ziheraš" in uporabil dodatni varnostni faktor 10 :roll:



Ejga, kje je pa Slika

Sem že pozabil, kateri "elementi" so jo odstranili :saluti


Tudi na tej fotografiji GLOBUS ŠPEDICIJA še stoji (1961-11-18 Fot:Jože Gal)


Slika

Za podroben pregled "ožičenja"...2x klik!

wikimedia: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 283%29.jpg


Podiranje zgradbe GLOBUS ŠPEDICIJA smo datirali med 18.11.1961 in 24.4.1962. Uspeh :wink: :lol: :lol:
In si MMG ogledali še vozno mrežo trolejbusa :idea:


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8606
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski trolejbus

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 26.01.2018, 22:03

Uspelo se nam je približati bivšemu obračališču trolejbusa pri Likozarjevi ulici.

Slika

Na Dunajski cesti se je postajališče imenovalo: Vilharjeva cesta

Slika


Pogled po Dunajski cesti...

link: https://img.rtvslo.si/_up/upload/2016/0 ... 395_3a.jpg

Pod fotografijo piše: Poletni prometni vrvež na ljubljanski ulici (ob današnjem poslopju Gospodarskega razstavišča) ob 14. uri. Leto 1957. Foto: Miloš Švabić, iz zbirke časopisa Delo

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8606
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski trolejbus

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 27.01.2018, 11:36

O:23970


Pozdravljeni,

v literaturi imamo obračališče na Likozarjevi na večih fotografijah.

Če gremo po vrsti, je prva objavljena v Zborniku 75 let Viator, Ljubljana 1975, ki jo je Metod že objavil pri Ljubljanskem tramvaju:

Slika
Igor je že potrdil lokacijo na obračališču na Likozarjevi, saj so v ozadju vidni deli hiš na Livarski ulici.


V Zborniku piše:
"Dne 6. oktobra leta 1951 je stekla prva trolejbusna linija v Ljubljani in sicer od Vilharjeve ceste (pred železniškim prelazom) do Ježice v dolžini 4,3 km."


V knjigi T.Brate: Ljubljanski tramvaj, Ljubljana 1990, stran 152, je enaka/ista fotografija opremljena z besedilom z napačno letnico:

"Po prvi poskusni trolejbusni vožnji leta 1953 od Gospodarskega razstavišča do Ježice."

To ni tiskarska napaka, ker v tekstu o ljubljanskem trolejbusu v knjigi ni nikjer omenjena letnica, kdaj je začel voziti trolejbus na Ježico, kljub temu, da je v virih med literaturo navedeno delo: Viator - 75 let.
Edinkrat je letnica pričetka obratovanja trolejbusa v slovenskem tekstu omenjena v podpisu k zgoraj omenjeni fotografiji.

V nemškem tekstu (povzetek) je v knjigi zapisano:
" Zu dieser Zeit lief bereits der Obus auf der Strecke von Bežigrad nach Ježica, die im Jahre 1953 eröffnet wurde."

Torej jasno in glasno naj bi bila trolejbusna proga od Bežigrada do Ježice začela obratovati leta 1953, kar je vsekakor napačen podatek.


Sicer je v knjigi omenjen nakup štirih trolejbusov:
" Najprej so kupili štiri trolejbuse italijanske znamke Fiat, kakršne je imelo tudi reško trolejbusno podjetje."
V pregledu trolejbusov na koncu knjige (stran 189) pa je navedeno, da imajo trolejbusi proizvajalca FIAT, izdelani leta 1951 številke 1-5, kar naj bi pomenilo, da jih je 5, kar je napačen podatek.
Pravilni podatek je, da so nabavili za progo proti Ježici 4 trolejbuse. Vozili so trije, eden je bil v rezervi.

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8606
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski trolejbus

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 27.01.2018, 12:19

Pozdravljeni,

pogledati si moramo tudi popravke napačnih trditev, ki so bili objavljeni v knjigi T. Brate: Zgodovina mestnega prometa v Ljubljani, Ljubljana 2005:

"Že 6. oktobra 1951 steče prva proga od Gospodarskega razstavišča do Ježice."
Pravilen podatek =D>

nadaljuje se:
" Pet novih belomodrih trolejbusov je prevzelo promet na novi progi. Označeni so s številkami 1-5 (kasneje 301-305)."
Še vedno napačen podatek! :roll:

Pod fotografijo trolejbusa na obračališču pa je zapisano:

"Prvi trolejbusi italijanske izdelave so bili pobarvani belo (zgoraj)- modro (spodaj). Posnetek z Viča. (avtorjeva zbirka)"

Zapis, da je posnetek z Viča ne gre skupaj z Igorjevo ugotovitvijo, da je to obračališče na Likozarjevi.




V tej knjigi je še ena fotografija z obračališča (stran 68), ki pa jo moramo zaradi raziskovalnih razlogov objaviti, da se ugotovi točnost podpisa pod fotografijo:

Slika
Fotografijo sem opremil s Copyrigt napisom, da ne pridemo v konflikt z avtorskimi pravicami.

Raziskovalci, na delo...


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8606
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski trolejbus

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 27.01.2018, 22:45

O:24090


Pozdravljeni,

glede na to, da so raziskovalci malce v dvomih, dodajamo v pomoč iz knjige Ljubljanski javni promet v slikah dodatno fotografijo za raziskovalne potrebe.

Slika

Tokrat je to fotografija J.C.Gillhama z dne 10.9.1955.
Namen objave fotografije za raziskovalne namene je dvojen:
- prvič je to dokaz, da se je J.C.G vozil septembra 1955 z ljubljanskim trolejbusom
-drugič prikazuje res končno postajo na Ježici in v ozadju lahko vidimo na polju ...koruzo (torej smo na področju, kjer je bilo razvito poljedeljstvo).

Na obračališču na Likozarjevi vsekakor ne moremo videti v ozadju...koruze :wink: :lol:

Za dodatno pomoč še situacija obračališča...

Slika

Pa še fotografija obračališča iz wikipedije...

Slika

pozdrav
Darko
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 194
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Ljubljanski trolejbus

OdgovorNapisal/-a jž 363 » 28.01.2018, 1:30

železocestnik napisal/-a:Pozdravljeni,

V tej knjigi je še ena fotografija z obračališča (stran 68), ki pa jo moramo zaradi raziskovalnih razlogov objaviti, da se ugotovi točnost podpisa pod fotografijo:

Slika

pozdrav
Darko


Ali obstaja kakšna možnost da je fotografija nastala pri Likozarjevi, pri čemer je v ozadju razviden Šišenski hrib?
V primeru da je posnetek res s Ježice, je fotoobjektiv potem obrnjen proti Črnučam, kajne :?:
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8606
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski trolejbus

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 28.01.2018, 1:35

Jaz mislim, da takšne "gosposke" hiše kot je v ozadju ni v ruralnem območju obračališča Ježica :wink: :lol:

Ne pozabiti na tisto koruzo za trolejbusi na JCG-jevi fotografiji.
Jaz se nagibam k možnosti, da je v ozadju Šišenski hrib. Preveriti bi bilo potrebno zgradbo, katera je.
Danes se ne da s področja obračališča na Likozarjevi narediti posnetka proti Šišenskemu hribu, ker so napoti novozgrajene zgradbe.

Tale naklon strehe bi kar odgovarjal. Mi je pa steber zakril ravno dimnike :roll:

Slika

pozdrav
Darko

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 4 gostov