Minifotopis: Kalamáta z okolico

Železnica opremljena z slikovnim gradivom, se pravi fotoreportaže z malo teksta in vsebine. :)
Uporabniški avatar
leteči vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2341
Pridružen: 04.03.2009, 10:20
Kraj: Grosuplje
Kontakt:

Minifotopis: Kalamáta z okolico

OdgovorNapisal/-a leteči vlak » 25.03.2020, 0:27

Preduvod

Prihajajoče fotografije mi ležijo na domačem računalniku že skorajda dve leti, posnel sem jih namreč v času prvomajskih praznikov 2018 med obiskom kontinentalne Grčije. Trenutno samoizolativno obdobje je kot nalašč primerno za odpis starih "dolgov". Dolgo časa sem razmišljal, ali naj jih zmečem v svojo "galerijo" ali pa jih vendarle uredim v fotopis. Naposled se je nabralo toliko spremnega teksta, da mi kaj drugega kot fotopis niti ni preostalo.

Za uvod

Moje popotovanje je večinoma potekalo onstran krajev z železnico. Z atenskim metrojem in (pri)mestno železnico sem imel le mimobežna srečanja, tovornih koridorjev iz pirejske luke nisem videl. Prvi zaresen stik s tiri sem doživel šele po prečkanju Korintskega kanala ob vstopu na polotok Peloponez. Soočen sem bil z žalostnimi prizori. Reliefno razgibani Peloponez je nekdaj razpolagal z zavidljivo razvejanim omrežjem železnic metrskega tirnega razmaka. Tole sicer ni ravno najboljša karta grškega železniškega omrežja, vendar je vseeno dovolj nazorna, da si ustvarite predstavo o nekdanjem poteku peloponeških železnic. Mimogrede, karto sem si "sposodil" na uradni spletni strani grških železnic (OSE).
Slika

Na karti je vrisan celoten sistem, realnost rednega potniškega prometa pa je danes povsem drugačna. Od nekdaj krožnega sistema sta v redni uporabi ostala le dva kratka odseka:
- Katakolo−Pirgos−Olimpija (ostala zaradi potreb turizma)
- primestna železnica mesta Patras

Vse preostale relacije so na začetku preteklega desetletja (večinoma 2010/2011) postale žrtev hude finančne krize. Uradno še vedno velja, da je ukinitev rednega prometa zgolj začasne narave. Konec koncev so Grki v obdobju med 2000 in 2010 vložili znatne zneske za obnovo infrastrukture in voznega parka. Nihče ne ve, kaj bo prinesel čas. Pred leti so ponekod organizirali vsaj izredne izletniške vlake, zadnjih nekaj let menda niti tega ni več. Je pa dejstvo, da se stanje na neaktivnih progah hitro poslabšuje. Videno na lastne oči. Na osamelih postajah je ostala kupica odsluženih vagonov in lokomotiv. Le ti so pogosta tarča vandalizma, ki je na grških tleh globoko ukoreninjen v gene. Nič bolj optimistični niso prizori z odprtih prog.

No, da ne bo vse tako črno, naj omenim da na Peloponezu še živi slikovita železnica tirne širine 750 mm Diakopto−Kalavritan (link 1, link 2). Obenem se na skrajnem severu polotoka gradi nova normalnotirna elektrificirana proga Atene/Pirej−Korint−Patras (na hitro o projektu).

Sedaj pa končno k bistvu fotopisa

1. maj 2018. Dan, ko so bili praktično vsi muzeji zaprti. (Dolg)čas smo ubili tako, da smo se zapeljali do mesta Kalamáta na južni peloponeški obali. Mesto s skoraj 70.000 prebivalci danes velja za središče regije. Predhodno opisani železniški sistem teh krajev seveda ni mogel zaobiti. Recesijska racionalizacija železniškega omrežja okoli leta 2010 je na žalost prekinila vse redne operacije daleč naokoli. Kmalu za tem se je sicer zvrstilo nekaj izrednih voženj, a to je na žalost tudi vse. Pridih turobnosti je ostal vse do današnjih dni.

Neodvisno od dogodkov aktivnega prometa je v centru Kalamáte že leta 1986 začel nastajati pravi železniški muzej. Pravzaprav muzej na prostem, ki je zasedel območje opuščene železniške postaje Kalamáta-Limin (limin = pristanišče). Centralna postaja, ki je do 2010/2011 služila vlakom rednega potniškega prometa, se nahaja približno kilometer severneje. Pogled na Google Earth:

Slika

Uradna predstavitev železniškega muzeja na prostem: https://www.ose.gr/en/culture/rail-park ... f-kalamata
Na kratko. Muzej hrani sedem parnih lokomotiv, eno dizel motorno garnituro, več potniških in tovornih vagonov, tirno dvigalo ter dve drezini (nisem ju videl). Postaja, mišljeno kot celostno območje, je ohranjena v celoti. Sestavljajo jo postajna zgradba, peronska ureditev, nadhod, vodni stolp s pripadajočimi napajalniki, kretniške zveze itd. Nekje na pol poti med muzejem in "novo" postajo je še manjša remiza z okretnico, vendar si je zaradi slabega poznavanja terena žal nisem ogledal. Mogoče še ena opazka, na spletni strani je naveden odpiralni čas (8.30-15.00). Odkrito povedano ne vem, kaj so točno mislili s to informacijo. Vstop v park je brezplačen, uradnega vhoda/izhoda ni, do eksponatov je možno povsem legalno pristopiti prek različnih dostopov. Svoj obisk sem izpeljal nekje med 14.00 in 15.30, kar pomeni, da sem prekoračil uradni čas, vendar me ni nihče naganjal ven.

Še zadnje sporočilo pred fotografijami. Večina železniških eksponatov se nahaja pod bujnimi borovimi krošnjami, zato je fotografiranje v žgočem popoldanskem soncu prava nočna mora. Na roko ne gre niti dejstvo, da je več kot polovica vozil usmerjena proti severu. V takšni situaciji bi precej raje imel oblačno vreme. Oprostite torej za slabše fotografije :roll: .

Vstopim v muzejski park. Na tleh me pozdravi stari logotip Grški železnic (OSE). Ko smo ravno pri železniških upravah. Prvi tiri na tleh Peloponeza so bili položeni 1884. leta. Od takrat se je zvrstila cela kopica železniških uprav, ki so si lastila večje ali manjše kose sistema. Nekatere uprave so bankrotirale, nekatere so bile podržavljenje, nekatere združene... Naj na tem mestu omenim zgolj najpomembnejše: Siderodromi Pireos Athinon Peloponisou oz. SPAP, Sidirodromi Ellinikou Kratous oz. SEK, Organismós Sidirodrómon Elládos oz. OSE.
Slika

Kot že omenjeno, središče parka predstavlja nekdanja pristaniška železniška postaja Kalamáta-Limin. Postajno poslopje je primer tipske železniške arhitekture Peloponeza. V lično obnovljeni stavbi je nastanjen priročni bar (mogoče se pa delovni čas nanaša na obratovanje le tega?).
Slika

Tira 1 in 2, fotografirano s peronskega nadhoda. V ospredju Zs 7.539 oziroma 7.535. Okoli te lokomotive so se na spletu pojavila vprašanja o njeni dejanski numeraciji. Trenutno prevladuje mnenje, da je njena original številka 7.539. Kakor koli že, gre za izdelek tovarne Locomotivfabrik Krauß iz začetka 20. stoletja.
Slika

Ob 7.539 se nahaja nekaj let mlajša Zs 7.540, prav tako Krauß-ov izdelek. Leto izdelave: 1926.
Slika

Ob tej lokomotivi velja usmeriti pogled na mešano vagonsko kompozijo.
Slika

Vagon I. razreda.
Slika

Še dve iz serije Krauß-ovih lokomotiv konfiguracije 2-6-0. Zs 7.541 (1926).
Slika

Zs 7.544 (1925).
Slika
Zadnjič spremenil leteči vlak, dne 25.03.2020, 0:54, skupaj popravljeno 2 krat.
Aljaž
Uporabniški avatar
leteči vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2341
Pridružen: 04.03.2009, 10:20
Kraj: Grosuplje
Kontakt:

Re: Minifotopis: Kalamáta z okolico

OdgovorNapisal/-a leteči vlak » 25.03.2020, 0:29

Nadaljujemo z večjimi ter mlajšimi stroji.

Δ 7.119, proizvod italijanske tovarne Ernesto Breda, zgodnja 1950-ta.
Slika

Δ 7.120, prav tako Bredin izdelek iz petdesetih let. Konfiguracija 2-8-2.
Slika

Američanka Δ 7.104, 2-8-2. Gre za povojno kopijo USATC S118. Narejena v tovarni Vulcan Iron Works.
Slika

Za njo kompozicija tovornih vagonov in tir proti "centralni" železniški postaji.
Slika

Konec pare. V parku nam preostane na ogled še trodelna dizel motorna garnitura francoskega porekla. Letnik 1952, tovarna De Dietrich Ferroviaire.
Slika

Slika

Tirno dvigalo, belgijsko poreklo, menda iz leta 1890.
Slika

Podatke o parnih lokomotivah sem prepisal od tukaj.

Epilog

To bi bilo vse kar se tiče ogleda muzejskega parka v Kalamáti. Muzej sem zapustil z mešanimi občutki. Po eni strani me veseli, da se spomin na nekdaj bogate peloponeške železnice ohranja s prezentacijo tehnične dediščine. Prostorska zasnova mi je bila všeč - kombinacija klasičnega sredozemskega mestnega parka, v katerega so vključene sprehajalne poti ob veliki fontani pod mogočnimi krošnjami, z opuščeno železniško postajo, ki je spremenjena v muzej. Glede na to, da se v bližnji okolici nahajajo sila prometne ceste, je tole prava oaza miru. Tudi sicer je bilo vzdušje v času mojega obiska povsem mirno. Prevladovale so družine z majhnimi otroki. Skoraj idilično podobo pa na žalost skazi odnos nekaterih ljudi. Vandalizem. Na lokomotivah masovno manjkajo ploščice z napisi. V kabinah so smeti. Notranjost motornika je bila tokrat k sreči zaklenjena. Po svoje še dobro, saj je po zagotovilih grških ljubiteljev železnic povsem uničena in pretvorjena v raj za narkomane. Grafiti so stalnica. Ni važno, ali gre za nov ali star objekt oziroma železniško vozilo. Grafitira se povsod. Ne samo v Kalamáti, temveč po celotni kontinentalni Grčiji.

Kar se tiče obravnavanega parka dobro vem, da obstaja skupina zanesenjakov, ki skrbi in čisti izložene stroje. Na kratki rok morda dosežejo uspeh, na dolgi pa so na žalost prešibki. Če sem bil ob vstopu v park navdušen nad politiko povsem svobodnega gibanja po celotnem območju, pa sem ob zaključku povsem spremenil mnenje. Škoda.

Čez kakšen dan ali dva še nekaj fotografij iz drugih predelov Peloponeza. Uspelo mi je ujeti celo redni potniški vlak :D . Do takrat pa sem na voljo za kakršne koli komentarje, vprašanja ali mnenja.
Aljaž
Uporabniški avatar
Anzee
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 597
Pridružen: 08.04.2008, 12:55

Re: Minifotopis: Kalamáta z okolico

OdgovorNapisal/-a Anzee » 25.03.2020, 7:57

Odlicno! Tudi jaz sem bil tam, samo malce kasneje (julij 2018)... par fotk sem objavil v temi z mojimi slikami viewtopic.php?f=17&t=7557&start=45#p220662
fotografija | video produkcija | graficno oblikovanje | tisk na majice | http://www.psgt-productions.com :)
Uporabniški avatar
Re 4/4
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3367
Pridružen: 01.09.2011, 20:55

Re: Minifotopis: Kalamáta z okolico

OdgovorNapisal/-a Re 4/4 » 25.03.2020, 11:40

V bistvu Grčija sedaj po končani dolžniški krizi stopa v boljše čase, tudi iz vidika železnice v celotni državi. Prebivalstvo je pa ta kriza precej zdelala. Upam da tudi spremenila kaj v glavi...

Že leta 2018 je nastal projekt modernizacije njihovega Stadlerja GTW.

https://www.railjournal.com/fleet/greek ... ic-trains/

V letošnjem letu pa prihaja še več vzpobudnih novic. Reaktivirali so progo metrske širine med Patras in Kato Achaia. Trenutno še imajo problem s pomanjkanjem strojevodij, vendar naj bi s poletjem občutno povečali število vlakov. Trenutno vozi 5 parov na dan. Uvedli so nov par vlakov na relaciji Thessaloniki - Serres - Thessaloniki. Zgradili so novih 70 km prog normalnega profila med Kiato - Rhododaphni (žal malo po grško, saj elektrifikacija šele pride). Ponovno so uvedli promet s tremi parov vlakov na relaciji Alexandroupoli - Ormenio. Večini teh novic se gre zahvaliti evropski komisiji. Seveda je še več novic o "Peloponnesbahn", ki pa so predmet spora med župani in novo grško vlado, ter se vse seli v Bruselj, saj si lokalno prebivalstvo želi traso, ki jo je zastavila prejšnja vlada. Ampak enkrat bo. Se vse pripravlja, da grške železnice zaživijo na novo. Nekako tako, kot pri nas. EU denar in konkurenca. Iz tega naslova, imajo romunske lokomotive serije 60 in 62 že dovoljenje za vožnjo po Grčiji.
Uporabniški avatar
leteči vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2341
Pridružen: 04.03.2009, 10:20
Kraj: Grosuplje
Kontakt:

Re: Minifotopis: Kalamáta z okolico

OdgovorNapisal/-a leteči vlak » 25.03.2020, 21:48

@Anzee: hvala za link!
@Re 4/4: hvala za dodatne informacije. Srčno upam, da bo revitalizacija železnic dosegla osrednji in južni Peloponez in ne zgolj severno obalo.

Kot sem obljubil, še zadnje nadaljevanje fotopisa. Tokrat se selim 80 kilometrov severneje v domovino olimpijskih iger - mestece Olimpija.

Olimpija je danes eno redkih peloponeških mest, ki še ima aktivno železnico. Natančneje gre za 33 kilometrov dolgo relacijo Katakolo−Pirgos−Olimpija. Katakolo je pristaniško mestece na zahodni peloponeški obali, ki nudi privez velikim turističnim križarkam. Pirgos je upravno središče mikroregije. Olimpija pa z obsežnim arheološkim parkom in muzejem pravo turistično središče. Železniška povezava se je ohranila predvsem zaradi turistov. V centru sila prijetne, izredno urejene in mirne Olimpije se nahaja železniška postaja.
Slika

Arhitektura je v duhu slavne preteklosti. Všečno, lepo vzdrževano :thumbupl .
Slika

Metrski razmak pobližje. Sama postaja je čelnega tipa s tremi tiri. Prvi tir je peronski, drugi tir vodi do manjše okretnice, tretji pa je nekdaj vodil do manjše kurilnice. Kurilnica še stoji, vendar služi drugim namenom.
Slika

Izvod proti Pirgosu in Katakoloju.
Slika

In tu je vlak :D . Ko sem že mislil, da ima TrainOSE v spletnem prikazovalniku voznega reda napačne informacije, se je vlak vendarle prikazal v Olimpiji.
Slika

Dizel motorna garnitura OSE 4501, letnik 2004. Kot proizvajalci so podpisani Stadler, Bombardier in Skaramaga (Hellenic) Shipyards.
Slika

In še zgolj za ilustracijo. Stanje aktivnega tira nekaj deset metrov stran od postaje. Slika
Slika

To bi bilo vse z moje strani. Hvala za pozornost.
Aljaž

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 8 gostov