Moram priznati, da pred prebiranjem tega fotopisa nisem imel pojma o tem, da je del proge tako lepo obnovljen v turistične namene
.
Ob prikazu te proge nisem ostal ravnodušen, tako, da jo moram v bližnji bodočnosti obiskati za ogled "v živo"
.
Za začetek pa sem pobrskal za nekaj osnovnimi podatki o tej progi.
Šarganska osmica je ena atraktivnejših turističnih muzejskih prog v Evropi in velja za gradbeno mojstrovino med ozkotirnimi progami v svetu.
Po koncu I. svetovne vojne je 1.marca 1921 začela gradnja proge. Da bi premagali planinski masiv Šargana je bilo potrebno progo speljati skozi tunele, preko mostov in usekov v obliki številke osem nad postajo Jatare.
Šargan, ki je bogat z vodo, je bil izredno zahteven za gradnjo in kot posebnost je bila iz predora speljana izvirska voda - Jatarka na postajo Jatare. Ta postaja je bila znana po tem, da na njej ni bila nikoli prodana niti ena vozna karta, saj je služila za oskrbo parnih lokomotiv z vodo.
Proga je začela obratovati 2.2.1925, tako, da se je uvedla direktna povezava Beograd - Sarajevo - Dubrovnik.
Osnovne karakteristike obnovljenega dela proge so naslednje:
Dolžina med postajama Šargan-Vitasi in Mokre Gore znaša 15.440m, na progi je 22 tunelov v skupni dolžini 5.445m z najdaljšim tunelom pod Šarganom dolžine 1.666,85m in imenom "Aleksandar I".
Zgrajeno je pet mostov, najdaljši pa je most na reki Kamešini dolžine 44,30m.
Šarganska osmica premaga višinsko razliko 300m z največjim vzponom 18 promil.
Najmanjši radij proge znaša 120m.
Tunel št. 53 (Balvan) je na 453 m.n.v., postaja Mokra Gora na 567 m.n.v., Jatare na 705 m.n.v. in Šargan-Vitasi na 810 m.n.v.
Višinska razlika med tuneloma Balvan in Šargan je 356m.
Kot marsikatera proga v preteklosti je tudi ta postala žrtev napredka in 1.3.1974 dočakala ukinitev in demontažo.
Z veliko vztrajnostjo železničarjev ŽTP Beograd, Železniškega muzeja, prebivalcev Mokre Gore in Šargana je po četrt stoletja prišlo do odločitve o obnovi in oživitvi proge v turistične namene.
Ponovno je oživela "mrtva proga", vrnila izginula romantična preteklost in "Ćira" je začel ponovno križarit po Mokri Gori in Šarganu.
Mokra Gora ima edina v Evropi dve muzejski ozkotirni progi (760mm in 600mm) na enem mestu in obe v funkciji.
Poleg ozkotirne proge Mokra Gora - Šargan je prava atrakcija ozkotirna proga 600mm, ki stoji pri izviru Bele Vode. To je bivša gozdna železnica, ki bo obratovala do izletne točke Jatarice v dolžini 2km po dolini reke Kamešine.
No, pa dovolj besed, progo si bo treba vsekakor ogledati v živo