Roške gozdne železnice
-
- Strojevodja I
- Prispevkov: 2575
- Pridružen: 04.03.2009, 10:20
- Kraj: Grosuplje
Roške gozdne železnice
Opisal bom krožno pešpot, ki večji del poteka po trasi nekdanje gozdne železnice. Še prej sem se ustavil v vasi Planina pod Mirno goro, kjer imajo razstavljene razne gozdarske zadeve.
Vagon kakršen je vozil po omenjeni progi (še napis na tabli: gozdne železnice v Beli krajni - 1916 - 1936 - dolžina: 57km - prevoženo 490000m3 lesne mase)
Drevo, na katerem so obešeni razni gozdarski pripomočki
Voz za prevoz lesa
Prerez oglarske kope
Apnenica, ki je na žalost v zelo slabem stanju
Sušilnica sadja
Pot sem nato nadaljeval proti nekdanji kočevarski vasi Sredgora (kjer je tudi izhodišče pešpoti). Na poti sem imel težave, saj so tisto cesto ravno obnavljali in sem zato moral iti po precej slabši gozdarski poti mimo hriba Bremzberg (le od kod ime?). Končno sem le prispel do Sredgore, kjer sem v bližini pustil avto in šel peš naprej....
Vagon kakršen je vozil po omenjeni progi (še napis na tabli: gozdne železnice v Beli krajni - 1916 - 1936 - dolžina: 57km - prevoženo 490000m3 lesne mase)
Drevo, na katerem so obešeni razni gozdarski pripomočki
Voz za prevoz lesa
Prerez oglarske kope
Apnenica, ki je na žalost v zelo slabem stanju
Sušilnica sadja
Pot sem nato nadaljeval proti nekdanji kočevarski vasi Sredgora (kjer je tudi izhodišče pešpoti). Na poti sem imel težave, saj so tisto cesto ravno obnavljali in sem zato moral iti po precej slabši gozdarski poti mimo hriba Bremzberg (le od kod ime?). Končno sem le prispel do Sredgore, kjer sem v bližini pustil avto in šel peš naprej....
Zadnjič spremenil leteči vlak, dne 11.07.2009, 20:54, skupaj popravljeno 1 krat.
Aljaž
-
- Strojevodja I
- Prispevkov: 2575
- Pridružen: 04.03.2009, 10:20
- Kraj: Grosuplje
Re: Gozdna železnica Črnomelj - Leseni kamen
Na kratko zgodovina te železnice:
- zgradilo jo je podjetje Jugoles za izkoriščanje Auerspergovih roških gozdov
- delovala je med leti 1929 in 1936
- zaposlovala je 3000 delavcev, na progi so vozile tri lokomotive
- posebnost te proge je bila samotežna tirna spuščalka Bremzberg pod Sredgoro
- Vlakovna kompozicija je lahko imela do 8 vagonov, prepeljala pa je do 60m3 lesa
Na začetku stoji tabla, katera na kratko opisuje zgodovino proge ter predstavi pešpot (na poti je 15 stojišč).
Sprva gremo mimo Sredogorske luže. Ta je bila nekoč pomembno napajališče za živino. Prostor okoli luže so sicer leta 1998 obnovili, vendar bi bila sedaj potrebna kakšne čistilne akcije.
Naslednja tabla, ki nam kaže pot proti progi. Pešpot se ne začne takoj na trasi, ampak se je treba nekaj metrov spustiti po makadamski cesti.
Ta tabla pa res kaže začetek pešpoti oziroma trase proge.
Na poti nas bodo vodili tile znaki, namesto običajnih rdeče-belih markacij.
Pot takoj zavije v gozd.
Naj povem, da je proga na nekaterih mestih bolj zaraščena.
Že po nekaj minutah vidimo prve konkretnejše dokaze, da je tu potekala proga - kamniti podporni zid.
- zgradilo jo je podjetje Jugoles za izkoriščanje Auerspergovih roških gozdov
- delovala je med leti 1929 in 1936
- zaposlovala je 3000 delavcev, na progi so vozile tri lokomotive
- posebnost te proge je bila samotežna tirna spuščalka Bremzberg pod Sredgoro
- Vlakovna kompozicija je lahko imela do 8 vagonov, prepeljala pa je do 60m3 lesa
Na začetku stoji tabla, katera na kratko opisuje zgodovino proge ter predstavi pešpot (na poti je 15 stojišč).
Sprva gremo mimo Sredogorske luže. Ta je bila nekoč pomembno napajališče za živino. Prostor okoli luže so sicer leta 1998 obnovili, vendar bi bila sedaj potrebna kakšne čistilne akcije.
Naslednja tabla, ki nam kaže pot proti progi. Pešpot se ne začne takoj na trasi, ampak se je treba nekaj metrov spustiti po makadamski cesti.
Ta tabla pa res kaže začetek pešpoti oziroma trase proge.
Na poti nas bodo vodili tile znaki, namesto običajnih rdeče-belih markacij.
Pot takoj zavije v gozd.
Naj povem, da je proga na nekaterih mestih bolj zaraščena.
Že po nekaj minutah vidimo prve konkretnejše dokaze, da je tu potekala proga - kamniti podporni zid.
Aljaž
-
- Strojevodja I
- Prispevkov: 2575
- Pridružen: 04.03.2009, 10:20
- Kraj: Grosuplje
Re: Gozdna železnica Črnomelj - Leseni kamen
Nadaljevanje poti na odprtem delu
Čisto ob progi je tudi prvi grob Franca Rozmana Staneta
Kamniti ostanki
Del poti, kjer je trasa lepo očiščena
Še en podporni zid
Zelo lepo ohranjen je tudi kamniti nasip čez plitvo vrtačo
Eden izmed manjših usekov
Proga je morala narediti kar nekaj zavojev po robovih vrtač
Aljaž
-
- Strojevodja I
- Prispevkov: 2575
- Pridružen: 04.03.2009, 10:20
- Kraj: Grosuplje
Re: Gozdna železnica Črnomelj - Leseni kamen
Še en kamniti nasip, tokrat manjši
Proga je naredila velik ovinek in se skoraj vzporedno dvigala do Lesenega kamna
Od velikega ovinka je nekdanja proga spremenjena v gozdno cesto
Tu je bila nakladalna rampa, imenovana Veliki lager. Nanjo so s konji vlačili les z zaključka krajšega samostojnega tira.
Ob progi je na videz manjše brezno, ki pa naj bi bilo globoko 70 metrov.
Vodni zbiralnik za napajanje lokomotiv.
V zaselku Štale se naša pešpot loči od trase nekdanje gozdne železnice. Od tu naprej imamo le še nekaj minut do izhodišča.
Aljaž
Re: Gozdna železnica Črnomelj - Leseni kamen
Zelo , zeeeloo zanimivo....vse čestitke za prehojeno pot in za prikaz.
Zakaj dekleta povesijo oči, ko jim rečeš: "Ljubim te"?
Da bi videle, če je res !
( Regis Houser )
Da bi videle, če je res !
( Regis Houser )
-
- Strojevodja I
- Prispevkov: 2575
- Pridružen: 04.03.2009, 10:20
- Kraj: Grosuplje
Re: Gozdna železnica Črnomelj - Leseni kamen
Hvala @cokla! Enkrat jeseni hočem prehoditi še kakšen del te proge, saj je bil današnji odsek prava malenkost v primerjavi s celotno dolžino vseh kočevskih prog. Res da bo težje, ker ostali deli nekdanje trase niso označeni (spremenjeni v pešpot), ampak se bo verjetno vseeno dalo prepoznati progo po kakšnih usekih, nasipih... Vsekakor pa je to bolj izlet za jeseni, ko ne bo več toliko rastlinja (pa upam da dežja tudi ne ). Poleg te proge pa imam v mislih obiskati še nekaj drugih "ostankov" gozdnih železnic.
Aljaž
Re: Gozdna železnica Črnomelj - Leseni kamen
In tistih malih živalic s kleščami....leteči vlak napisal/-a:. Vsekakor pa je to bolj izlet za jeseni, ko ne bo več toliko rastlinja
Zakaj dekleta povesijo oči, ko jim rečeš: "Ljubim te"?
Da bi videle, če je res !
( Regis Houser )
Da bi videle, če je res !
( Regis Houser )
Re: Gozdna železnica Črnomelj - Leseni kamen
odlične slike in lepa predstavitev
Re: Gozdna železnica Črnomelj - Leseni kamen
Bravo @leteči vlak!!!
Super predstavitev, fantastično prikazano!
Zanimive slike!
Še, še, še,....
Super predstavitev, fantastično prikazano!
Zanimive slike!
Še, še, še,....
LP _Borsig_
Pa fajn se še mejte!
Pa fajn se še mejte!
-
- Strojevodja I
- Prispevkov: 2575
- Pridružen: 04.03.2009, 10:20
- Kraj: Grosuplje
Re: Gozdna železnica Črnomelj - Leseni kamen
Najlepša hvala @milchy in @_Borsig_. Bom gotovo še kakšno progo obiskal, ampak kasneje (je že @cokla napisal zakaj). Je pravi čudež, da na včerajšnem pohodu nobeden izmed nas (bili smo trije) ni prejel klopa, saj ni bil nobeden "pošprican" s sredstvom proti tem malim vragcem.
Aljaž
Re: Gozdna železnica Črnomelj - Leseni kamen
Odlična predstavitev
lp
lp
-
- Strojevodja I
- Prispevkov: 2575
- Pridružen: 04.03.2009, 10:20
- Kraj: Grosuplje
Re: Gozdna železnica Črnomelj - Leseni kamen
Kratka obuditev teme.
Najprej bi prosil enega izmed moderatorjev ali pa administratorja, če bi lahko spremenili naslov fotopisa v Roške gozdne železnice ali kaj podobnega, saj se prvoten naslov nanaša zgolj na urejeno pešpot in ne na celoten sistem gozdnih železnic v gozdovih Kočevskega Roga.
**********************************************************
Proga Črnomelj - Golobinjek
Najprej nekaj o progi, ki jo prikazujejo že zgornje fotografije. Šlo je za ozkotirno železnico (600 mm), ki so jo speljali med železniško postajo Črnomelj ter Golobinjekom. Celotna proga je bila dolga 22,5 kilometra.
Kot sem že takrat napisal,
Spuščalka Bremzberg je bila dolga 580 metrov. Žal podatkov o višinski razliki spodnje in zgornje postaje nimam. Znano je le to, da je na nekaterih mestih naklon proge presegel 30 % (ja, odstotkov). Princip delovanja je bil preprost. Vagon, naložen z lesom, so na zgornji postaji spustili proti dolini, ob tem pa je njegova teža potegnila prazen vagon s spodnje postaje. Vedno so operirali zgolj z enim polnim in enim praznim vagonom. Na polovici poti je bilo organizirano križanje (proga je bila tritirničnega tipa). Oba vagona sta bila privezana z jeklenico, poleg tega je z njima upravljal tudi zavirač.
Od zgornje postaje spuščalke je nato sledilo še 7 kilometrov "običajne" ozkotirne železnice, ki se je naposled končala pri Golobinjeku, globoko v roških gozdovih.
Še to, na spodnjem delu proge sta vozili dve lokomotivi, na zgornjem pa ena.
Večina podatkov je pobrana iz knjige Tadeja Brateta, Gozdne železnice na Slovenskem.
Danes bom predstavil obeležji, ki spominjata na to zahtevno progo.
Prvo obeležje se nahaja ob cesti Otovec - Sredgorska Luža. Na tem mestu cesta prečka traso nekdanje spuščalke Bremzberg.
V ta namen je nek revirni gozdar postavil spomenik, ki ga sestavljajo tračnica, vagonsko kolo, železniški prag ter kos jeklenice. Na pragu je tudi izrezljan napis Bremzberg.
Kolešček na tračnici.
Če se malce bolje ozremo po strmini okoli spomenika, vidimo, da je trasa spuščalke še vedno ohranjena. Teren je na tem mestu malenkost dvignjen ter precej bolj utrjen (zloženo kamenje). Drevesa se k sreči še niso zarasla.
Drugo obeležje pa se nahaja na začetku pešpoti, ki je predstavljena na začetku fotopisa. Gre v bistvu za zadnje kilometre proge od zgornje postaje spuščalke pa do Golobinjeka.
Na tabli je tudi fotografija (sicer že objavljena na forumu), posneta na železniški postaji Črnomelj. Lokomotiva v ospredju pripada opisani gozdni železnici.
Toliko zaenkrat. Trasa je po podatkih PD Črnomelj vidna tudi izven urejene pešpoti. Morda pa kdaj sledi še kakšno nadaljevanje .
Najprej bi prosil enega izmed moderatorjev ali pa administratorja, če bi lahko spremenili naslov fotopisa v Roške gozdne železnice ali kaj podobnega, saj se prvoten naslov nanaša zgolj na urejeno pešpot in ne na celoten sistem gozdnih železnic v gozdovih Kočevskega Roga.
**********************************************************
Proga Črnomelj - Golobinjek
Najprej nekaj o progi, ki jo prikazujejo že zgornje fotografije. Šlo je za ozkotirno železnico (600 mm), ki so jo speljali med železniško postajo Črnomelj ter Golobinjekom. Celotna proga je bila dolga 22,5 kilometra.
Kot sem že takrat napisal,
je bila njena glavna značilnost samotežna spuščalka, imenovana Bremzberg, ki je omenjeno progo zaradi velikih višinskih razlik delila na dva dela. Spodnji del proge (18 km) je potekal od Črnomlja mimo vasi Talčji Vrh, Rožič Vrh in Sredgore do spodnje postaje spuščalke.leteči vlak napisal/-a:- posebnost te proge je bila samotežna tirna spuščalka Bremzberg pod Sredgoro
Spuščalka Bremzberg je bila dolga 580 metrov. Žal podatkov o višinski razliki spodnje in zgornje postaje nimam. Znano je le to, da je na nekaterih mestih naklon proge presegel 30 % (ja, odstotkov). Princip delovanja je bil preprost. Vagon, naložen z lesom, so na zgornji postaji spustili proti dolini, ob tem pa je njegova teža potegnila prazen vagon s spodnje postaje. Vedno so operirali zgolj z enim polnim in enim praznim vagonom. Na polovici poti je bilo organizirano križanje (proga je bila tritirničnega tipa). Oba vagona sta bila privezana z jeklenico, poleg tega je z njima upravljal tudi zavirač.
Od zgornje postaje spuščalke je nato sledilo še 7 kilometrov "običajne" ozkotirne železnice, ki se je naposled končala pri Golobinjeku, globoko v roških gozdovih.
Še to, na spodnjem delu proge sta vozili dve lokomotivi, na zgornjem pa ena.
Večina podatkov je pobrana iz knjige Tadeja Brateta, Gozdne železnice na Slovenskem.
Danes bom predstavil obeležji, ki spominjata na to zahtevno progo.
Prvo obeležje se nahaja ob cesti Otovec - Sredgorska Luža. Na tem mestu cesta prečka traso nekdanje spuščalke Bremzberg.
V ta namen je nek revirni gozdar postavil spomenik, ki ga sestavljajo tračnica, vagonsko kolo, železniški prag ter kos jeklenice. Na pragu je tudi izrezljan napis Bremzberg.
Kolešček na tračnici.
Če se malce bolje ozremo po strmini okoli spomenika, vidimo, da je trasa spuščalke še vedno ohranjena. Teren je na tem mestu malenkost dvignjen ter precej bolj utrjen (zloženo kamenje). Drevesa se k sreči še niso zarasla.
Drugo obeležje pa se nahaja na začetku pešpoti, ki je predstavljena na začetku fotopisa. Gre v bistvu za zadnje kilometre proge od zgornje postaje spuščalke pa do Golobinjeka.
Na tabli je tudi fotografija (sicer že objavljena na forumu), posneta na železniški postaji Črnomelj. Lokomotiva v ospredju pripada opisani gozdni železnici.
Toliko zaenkrat. Trasa je po podatkih PD Črnomelj vidna tudi izven urejene pešpoti. Morda pa kdaj sledi še kakšno nadaljevanje .
Aljaž
-
- Strojevodja I
- Prispevkov: 2575
- Pridružen: 04.03.2009, 10:20
- Kraj: Grosuplje
Re: Gozdna železnica Črnomelj - Leseni kamen
leteči vlak napisal/-a:Kratka obuditev teme.
Najprej bi prosil enega izmed moderatorjev ali pa administratorja, če bi lahko spremenili naslov fotopisa v Roške gozdne železnice ali kaj podobnega, saj se prvoten naslov nanaša zgolj na urejeno pešpot in ne na celoten sistem gozdnih železnic v gozdovih Kočevskega Roga.
A lahko še enkrat prosim enega izmed upravljalcev foruma, če bi si lahko vzel manj kot pol minute časa in spremenil naslov teme ?
Razlog za mojo željo se nahaja v citatu.
Aljaž