Muzejske dame na postajah

Vse kako spraviti železnico lepo na sliko. Digitalno ali pa tudi klasično.
Odgovori
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Muzejske dame na postajah

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

Da bo vse o tej Konjičanki na kupu, poglejmo, kaj je pred 20 leti zapisal Brate v članku, kjer se prvenstveno huduje nad odnosom do tehnične dediščine. Gre za tale članek v Gei:
Tadej Brate, Tehniška dediščina : storimo kaj!, Gea, januar 1993
Da ŽC vsaj danes na dan arhivarjev (vsaj tako so zjutraj rekli na radiu) ne bo treba iskati, mu pretipkam relevanten odsek:
A to ni vse. V Slovenskih Konjicah, na kraju, kjer so tekle tirnice, stoji še en tehniški spomenik, ki spominja na stare čase. Gre za lokomotivo JŽ 72-018, izdelano leta 1908. Ta tip lokomotive je bil zadnji, ki je obratoval na konjiški lokalki. Avtor teh vrstic (Tadej Brate, op. p.) je našel ta stroj v Sarajevu leta 1970, slovenski železničarji pa so ga odkupili z nekaj starimi ozkotirnimi vagoni in vse skupaj pripeljali v Poljčane. Lokomotivo so v Mariborskih delavnicah obnovili, vse skupaj pa so slovesno postavili v konjiški park.
Imam skeniran celoten članek, ampak nočem povzročati težav zaradi (c).

Oddebeljena letnica ni napaka pri pretipkavanju, torej jo je Brate za 3 leta "pomladil", pa še vedno je eno leto starejša kot kaže ena izmed napisnih tablic....

Zdaj je pa vprašanje, v čigavi lasti sploh je (glede na napisano sklepam, da SŽ oz. muzeja) in kako si lahko privoščijo takšno nemarnost z napačnimi tablicami proizvajalca, kar bi konec koncev lahko kdo okvalificiral še kot ponarejanje blagovnih znamk, podobno kot vu compra "Pradine" torbice z italijanskih ulic.

Tisti KrM pomeni Krauss Maschinenfabrik ali kakšno podružnico v kraju na M?
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Muzejske dame na postajah

Odgovor Napisal/-a Tono »

Mi pa smo prava ekipa, vse smo razčistili :)

@BP1: saj veš, ŽC je radiorelejec, pa ni hotel zveze na KV-ju :)

@ŽC: kaj je SOŽ in POŽ?

@Ajznponar: KrM = Krauss Minken :mrgreen:

Lp,

Tono
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejske dame na postajah

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

V zvezi z lokomotivo JŽ 72-018 še ni vse razčiščeno.

Rojstna knjiga lokomotive je lokomotivska knjiga. Ko so pripeljali lokomotivo v SLO, se je začelo iskati podatke o lokomotivi. Prof. Stane Kumar se je trudil zbrati podatke in edino kar mu je uspelo dobiti iz Sarajeva, je bila lokomotivska knjiga. Drugih podatkov nimamo, so mu zagotovili. Na podlagi teh podatkov je nastal zapis na ploščici lokomotive.
V zagovor je potrebno povedati, da so bili takrat izredno slabi časi za zbiranje podatkov. Danes je to vse drugače, pa tudi ne. Nimamo na razpolago knjig proizvajalcev lokomotiv s tovarniškimi listami (vsaj ne v javnih knjižnicah, ker so predrage), niti do podatkov, ki so v zaključenih združenjih, ne moremo...

Obstaja možnost, da bi se našla prva lokomotivska knjiga te lokomotive v arhivu srbskih železnic, vendar kdo pa ima čas in denar se ukvarjati s takimi zadevami?

Lokomotivska knjiga JŽ 72-018 je v arhivu železniškega muzeja v Ljubljani. Nastavljena je bila leta 1943. Podatki so prepisani iz prejšnjih lokomotivskih knjig, ki pa v Sarajevu niso bile ohranjene.

Ugotovili smo že...
železocestnik napisal/-a:
Lokomotiva JDŽ 72-018 bi morala sedaj imeti parni kotel št 1013 iz leta 1909. Proizvajalec kotla naj bi bil Forges Usines et Fonderies Haine-Saint-Pierre.

Pri lokomotivski knjigi je dokumentacija samo za ta parni kotel..

Slika


Dejstva:
Lokomotiva JDŽ 72-018 je imela 6.10.1943 in tudi pred tem vgrajen kotel Krauss Linz št. 5398 iz leta 1905, kar je razvidno iz dokumenta v prejšnjem postu. Med GR (generalni remont) so leta 1943 samo popravljali parni kotel.

Med periodičnim popravilom lokomotive (PO) od 29.12.1955 do 31.1.1956 so zamenjali parni kotel za tega s številko 1013 iz leta 1909 (Forges Usines et Fonderies Haine-Saint-Pierre).

Zakaj leta 1909 in ne 1908 kot je v Pospichalovi Lokstatistiki, ne vem.

Da je ta parni kotel ostal v lokomotivi JDŽ 72-018 dokazujejo datumi...
Dodajmo še zapis (tipkan, s podpisi) o tem, da je bil 25.8.1958 res parni kotel št. 1013/1909 na lokomotivi JŽ 72-018..

Slika


Na podlagi lokomotivske knjige torej lahko hitro prideš do napačnega zaključka...ali pa si s temi podatki pomagaš do pravilnih podatkov. Vendar to šele v današnjem času, ko je bilo objavljeno ogromno novih podatkov v tujini...

Ali je bila lokomotiva izdelana pri Kraussu v Münchnu ali v Linzu pa bi tudi težko rekel, glede na to, da so jo kupile srbske železnice.

Tovarna lokomotiv Krauss je bila osnovana leta 1866 v Münchnu, leta 1880 pa so osnovali podružnico v Linzu, z namenom pokrivanja avstrijsko-madžarskega trga.
Oktobra leta 1905 so v Műnchnu izdelali 5.000 lokomotiv. So pa bile tovarniške številke skupne, za München in Linz, le zadpis pod številko je izdajal, kje je bila narejena (in seveda "papirji").
podatki s strani Albert Gieseler: http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/ ... t487.shtml

Na žalost nimam na razpolago tovarniške liste, kjer bi verjetno bila oznaka, kje je bila narejena lokomotiva št. 5398 v letu 1905.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejske dame na postajah

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Odkrili nismo pravzaprav nič novega.

Že leta 1999 se je v številki 7 revije Eisenbahn Österreich avtor članka o muzejski lokomotivi v Konjicah vprašal, ali so napačni podatki na napisni plošči ali pa to sploh ni lokomotiva JŽ 72-018.
Zapisal je, da je leta 1905 Krauss iz Münchna dobavil lokomotivo s tovarniško številko 5398 Srbskim državnim železnicam (SDŽ/CES), katera je po zavojevanju Srbije prešla v k. und k.Heeresbahn (vojaško železnico) kot IIIc 3155 in po 1918 je bila vrnjena državi SHS, kjer je dobila oznako SHS IIIa4 11326, in kot zadnjo, je dobila oznako JDŽ 72-018.

Zaključek avtorja članka je bil naslednji: ali to sploh ni JŽ 72-018, če pa je, je ni zgradil Haine Saint Pierre in je pri tovarniški številki, ki je navedena, to Kraussova lokomotiva, vendar je letnica izdelave lokomotive, ki je napisana na lokomotivi, napačna.


Pospichal jo je uvedel v svojo statistiko kot JŽ 72-018 in z navedbo proizvajalca Krauss in tovarniško številko 5398 in letnico izdelave 1905. Se pa še kljub temu sprašuje, ali je parni kotel res od Haine Saint Pierre tov. št. 1013, izdelane leta 1908.
(*) Kessel HStP 1013 ?)

link: http://www.pospichal.net/lokstatistik/25002-jdz72.htm

Uspelo nam je z dokumenti v lokomotivski knjigi dokazati, da je bila JDŽ (HDŽ) 72-018 leta 1943 opremljena s parnim kotlom št. 5398 iz leta 1905, kar ustreza lokomotivi, dobavljeni iz Kraussa leta 1905.

Drug pomemben podatek iz lokomotivske knjige je zapis o parnem kotlu, ki je bil vgrajen na lokomotivo JDŽ 72-018 leta 1955. Parni kotel je imel tovarniško številko 1013 , ki naj bi ga lokomotiva imela do svoje odstavitve v Sarajevu.

S pomočjo Tonotove akcije se je izkazalo, da je na lokomotivi JŽ 72-018 res parni kotel s tovarniško številko 1013, tako da je to dokaz, da je to res lokomotiva JŽ 72-018.

Slika

Edina stvar, ki se še ne ujema, je letnica proizvodnje lokomotive oz. parnega kotla Haine Saint Pierre, ki je 1908, prepisana pa je v lokomotivsko knjigo in vsekana na neoriginalno napisno ploščico 1909. Ker niso ohranjene prejšnje lokomotivske knjižice (vsaj mi ne vemo za njih), ne moremo soditi, kdaj se je pripetila napaka.

Posredno pa smo dokazali, da je to res Kraussova lokomotiva št. 5398 izdelana leta 1905.

Na žalost nimam na razpolago liste proizvajalca Krauss, da bi lahko potrdil, ali je izdelana v Műnchnu ali v Linzu.

Z akcijo MRS Štajerska smo dokazali izvor lokomotive z dokazi, ki se ne morejo več ovreči ali o njih dvomiti. Seveda pa nam je bila v veliko pomoč lokomotivska knjiga, ki jo je železniški muzej v Ljubljani pridobil iz Sarajeva leta 1977.


Preostane samo še zamenjava napisne tablice na lokomotivi.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejske dame na postajah

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Obrnil sem se na g. Josefa Pospichala glede vprašanja, ali je bila izdelana lokomotiva št. 5398/1905 v Münchnu ali v Linzu, pa je ljubeznivo pogledal v seznam Kraussovih lokomotiv in potrdil, da je bila izdelana v Műnchnu. Na žalost pa lista ni njegova in nima dovoljenja za kopiranje.

Torej: JŽ 72-018 je KrMü 5398/05!


Tako mora izgledati napisna plošča na lokomotivi...
proizvajalec: Lokomotivfabrik Krauss & Comp. AG, München
tovarniška številka: 5398
leto izdelave: 1905
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Muzejske dame na postajah

Odgovor Napisal/-a Tono »

S'n jas reko Minken :mrgreen:
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejske dame na postajah

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

JŽ 72-018 bi morala imeti takšno tablico proizvajalca...

Slika

Seveda s številko 5398 :wink:

Iz knjige Bernharda Schmeiser-ja Krauss-Lokomotiven pa lahko povzamemo, da je bila lokomotiva Krauss š tovarniško številko 5398 zgrajena v Münchnu...

Slika


Zadeva je raziskana, sledi samo še zamenjava napisne plošče proizvajalca Krauss.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Muzejske dame na postajah

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

Če še kdo hoče posneti 33-110 z veduto Štanjela v ozadju, se naj podviza, ker se lokomotiva s še dvema vagonoma seli v Park vojaške zgodovine v Pivki.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejske dame na postajah

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:301800

Pozdravljeni,

v tej temi, v kateri se je največ pisalo v letih 2008 do 2010, je večina fotk izginila...
Preostalo je fotk le za peščico.

Po drugi strani se je pokazalo, da so naslovi tem, ki niso običajni, problematični za iskanje s pomočjo forumske funkcije išči.
Če napišeš geslo "muzejske lokomotivee" dobiš zadetek "muzejske dame" šele na 4.strani :roll:

Se pravi, poskušajte svojim temam dajati "normalno" ime, ki ga bo uboga funkcija "išči" zaznala na prvi strani!

Drugi problem je, da tema ni odprta v rubriki "Železnica skozi čas", saj muzejske lokomotive namreč prikazujejo zgodovino lokomotiv na Slovenskem.

Odprl bom novo temo o slovenskih muzejskih lokomotivah v rubriki "Železnica skozi čas" z naslovom teme "Muzejske lokomotive", v katero pa dodajajte fotografije le na zanesljivih serverjih.
Ni slabšega kot tekst z "izginulo" fotko.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
tamtam
Vajenec
Vajenec
Prispevkov: 22
Pridružen: 16.01.2016, 12:39

Re: Muzejske dame na postajah

Odgovor Napisal/-a tamtam »

Kateri so zanesljivi serverji? :oops:
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4108
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Muzejske dame na postajah

Odgovor Napisal/-a mkx »

tamtam napisal/-a: 27.04.2022, 2:28 Kateri so zanesljivi serverji? :oops:

Večinoma tisti, za katere je treba plačevati. Vse, kar je zastonjskega, prej ko slej bodisi izgine ali pa radikalno spremeni pogoje uporabe.
LP, Metod
Odgovori