Miško, če boš bral tole, te prosim za pomoč. Ker so ti ameriške železniške razmere dokaj znane, bi vprašal, ali pa koga drugega, ki se spozna na ameriške železnice. Kakšno delo upravlja "yardmaster"?
Hm, po naše bi se reklo "placmajster". Tega smo imeli svoj čas v kurilnicah.
Najprej bi prosil za blagohotno razumevanje mojega slabega ali površnega poznavanja domačih nazivov, še posebno uradnih, za posamezna delovna mesta na železnici in zato naj mi ne bo zamerjeno, če se je mi kaj narobe zapisalo. V tem primeru bom samo vesel popravkov mojih napak, ker se bo z njimi izboljšalo tudi moje poznavanje tega področja.
Težava je tudi v tem, da se naša in angleška železniška terminologija ponekod razlikujeta oziroma, da nimamo vselej ustreznih slovenskih besed, ki bi razlikovale posamezne pomene na enak način kot angleške. Tako ima slovenščina samo izraz postaja pri katerem potem s pridevniki dopolnjujemo oziroma razlikujemo za kakšno vrsto postaje gre - premikalna, potniška, tovorna končna, itd. Angleščina pa ima izraz "station", ki označuje (po Websterju) "mesto, kjer se ustavljajo vlaki zaradi vstopa in izstopa potnikov ter natovarjanja in raztovarjanja tovora" in pri tem ni nujno, da ima več kot en tir ter neko poslopje, ki nudi kolikortoliko zaščite potnikom (ali pa tudi ne, kot sem sam izkusil čakajoč na vlak, kjer je potnikom ostala zgolj betonska ploščad, niti ne peron, postajno poslopje pa je bilo prodano neki firmi), ter izraz "yard", ki označuje sistem vzporednih tirov in kretnic kjer se izvaja premik vagonov, kjer se vagoni in lokomotive sestavljajo v vlake in kjer se zadržujejo vagoni, ki niso v uporabi ali čakajo na popravilo.
Sedaj pa o "yardmastru". Uradna definicija, oziroma po naše opis delovnega mesta, "yardmastra" kot jo navaja ameriško Ministrstvo za delo se glasi:
"Yardmaster" koordinira delo delavcev vključenih v razne dejavnosti delovnega procesa na postaji (yard operations). Njegovo delo, ki pa ga izvajajo tudi vlakovodje (conductors), obsega organizacijo sestavljanja in razstavljanja vlakov, razporejanje vagonov po tirih, vodenje in nadzor premika z izdajanjem ustreznih ukazov premikalnemu osebju in strojevodjem, vodenje personalne ter druge papirologije ter nadzor nad upoštevanjem predpisov ter varnosti pri delu.
Razlika med yardmastrom in conductorjem (pri tem je treba ločevati med conductorjem tovornega vlaka, ali našim vlakovodjo, in conductorjem potniškega vlaka, ali našim sprevodnikom) je predvsem ta, da je yardmaster stacioniran na določeni postaji, kjer skrbi za vse vlake, conductor pa potuje z vlakom, nekoč v caboosu ali službenem vagonu, danes pa v kabini lokomotive in opravlja navedena dela kadar vlak premika na postajah, ki nimajo yardmastra.
Kateri naš izraz bi tu najbolj ustrezal - prometnik, postajenačenik, šef postaje, vodja premika, placmajster, ali kaj drugega, pa prepuščam vam, ki ste na tem področju bolj doma
Kar se tega tiče je treba vedeti, da so bile po dogovoru med upravami železnic in sindikatom strojevodij do sedaj kamere nameščene tako, da so snemale sliko in zvok dogajanja zgolj izven lokomotiv, saj je bil njihov namen zabeležiti zunanje vzroke, ki so povzročili določen izredni dogodek (nespuščene zapornice ali nedelujoča signalizacija, vožnja ali prehod preko tirov kljub spuščenim zapornicam, prevoz signala stoj, opustitev trobljenja in podobno). Te kamere so začeli nameščati potem, ko so se začele vrstiti milijonske odškodninske tožbe, s katerimi s hoteli "oškodovanci" zaslužiti bajne vsote, četudi so nesrečo povzročili sami s svojim ravnanjem, posnetki pa naj bi kot dokazni material železnice oprali krivde in jih zaščitili pred neupravičenimi odškodninami. Tak aranžman med upravami in strojevodji je bil dogovorjen, ker so se strojevodje bali, da bi posnetke iz kabin uprave uporabljale za njihovo discipliniranje in odpuščanje.MMG, ni mi pa jasno, zakaj ni slišati ničesar drugega, kot le manipulativni hrup v kabini lokomotive. Nobenih vzklikov ali kletvic. Ali so njihovi firerji roboti ali pa so nemi?
Vsekakor, sam bi v takšni situaciji izrekel marsikaj.
Po trčenju potniškega vlaka Metrolinka in tovornega vlaka Union Pacifica leta 2008 v kraju Chatsworth v Kaliforniji, v katerem je umrlo 25 ljudi, vključno s strojevodjema, 100 pa jih je bilo hudo poškodovanih, ter po tem, ko je bilo ugotovljeno, da je strojevodja Metrolinka prevozil rdečo luč (ameriške železnice v glavnem nimajo avtostop naprav), ker je vtipkaval privatno sporočilo v svoj mobilnik, pa Nacionalna agencija za varnost v prometu (NTSB - National Transportation Safety Board) zahteva, da železniške uprave montirajo v kabine lokomotiv snemalne naprave, ki bodo beležile tako zunanje dogajanje kakor tudi v kabini. Te naprave naj bi imele možnost snemanja vsaj 12 ur, kolikor lahko traja delavnik strojevodje, naj bi bile odporne proti udarcem, ognju ter neavtoriziranem dostopu, se pravi naj bi imele vlogo nekakšne črne skrinjice.
Kljub temu pa v podobnih primerih po vsej verjetnosti na YouTube ne bomo imeli prilike poslušati kletvic ali krikov strojevodij, saj naj bi bil onemogočen dostop javnosti do teh posnetkov. Kako pa ni povedano...
Miško