Zvok pri speljavi ÖBB 1016

Debata okoli voznega parka
Uporabniški avatar
Mojster_Strojevodja
Direktor
Direktor
Prispevkov: 1960
Pridružen: 09.08.2005, 19:43
Kraj: Bled
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Mojster_Strojevodja »

Brižita napisal/-a:Miro tole je pa super.

Tisti video ko živa odvleče brižitko je še posebej zanimiv zaradi zvokov, ki jih ustvarjata lokomotivi. Ne vem kako bi opisal tistega, ki ga ustvarja živa (MMG: zakaj pravzaprav ustvarja ta zvok pri speljavi? pri naših živah tega še nisem slišal, ima to kakšen namen?) in legendarno zvončkljanje brižitke.
Te prelepe zvoke ustvarja samo serija 1016 (Taurus 1) naslednjici 1116 ter 1216 (541 - Živa) pa nimata več te zvočne sheme.

Moje strokovno mnenje je, da bi to znalo izhajati iz samega načima krmiljenja asihnhronega motorja (spreminjajoča se frekvenca in napetost).

Še kakšne druge ideje?
Če ne gre uporabi večje kladivo.
"Half the job is in the discovery; the other half is having the courage to present the findings."
"Everyone is a genius at least once a year. The real geniuses simply have their bright ideas closer together."
Uporabniški avatar
CSX
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 62
Pridružen: 19.06.2007, 9:40

Odgovor Napisal/-a CSX »

To se po mojem slišijo tiristorji, ali pa kaj takega. Popravite me, če se motim!

Lep pozdrav :)
Uporabniški avatar
Mojster_Strojevodja
Direktor
Direktor
Prispevkov: 1960
Pridružen: 09.08.2005, 19:43
Kraj: Bled
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Mojster_Strojevodja »

Tiristorji se bolj težko kej uglašajo glede na to da so polprevodniški elemeti. Jaz bi mel prej na sumu same motorje.
Če ne gre uporabi večje kladivo.
"Half the job is in the discovery; the other half is having the courage to present the findings."
"Everyone is a genius at least once a year. The real geniuses simply have their bright ideas closer together."
holding
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1799
Pridružen: 30.12.2006, 13:03

Odgovor Napisal/-a holding »

Hulk, ti boš vedel.............

A zašpila celo oktavo.........................al kej manjka...................'
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1639
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Odgovor Napisal/-a Barbarpapa1 »

Pozdrav


Zvočno kuliso Taurusa povzročajo elektromotorji, razlog pa je v pojavu magnetostrikcije in dejstvu, da frekvenčni pretvorniki napajalno napetost (njeno obliko oz. frekvenco) pravzaprav sestavljajo iz električnih pulzov. Ti so vse prej, kot sinusne oblike in kot taki vnašajo višje harmonike osnovne napajalne fekvence v motor. Prej omenjena magnetostrikcija je pojav, da se material krči in širi v ritmu pulzirajočega elektromagnetnega polja in k temu je podvržena tudi dinamo pločevina, iz katere sta stator in rotor elektromotorja.
Ker so prej omenjeni višji harmoniki v slišnem področju, zaradi magnetostrikcije nihajo rotorski in statorski paketi ter oddajajo zvok (zelo podobno, kot piezo visokotonski zvočniki)
Za ustvarjanje tega zvoka je pomembno tudi, kako frekvenčni pretvornik spreminja frekvenco napajalne napetosti.

Za konec. Če se ne motim, se podoben zvočni efekt, samo v dosti milejši obliki, pojavi tudi pri Siemensu (mislim elektromotornike) pri ustavljanju.

LP

Jože
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Barbarpapa1 napisal/-a:
Za konec. Če se ne motim, se podoben zvočni efekt, samo v dosti milejši obliki, pojavi tudi pri Siemensu (mislim elektromotornike) pri ustavljanju.

LP

Jože


In pri speljavi.

Zanimivo je, da je Stadller skoraj neslišen. Pri speljavi, kot pri zaviranju.



lp
Dolfe
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
milchy
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 5700
Pridružen: 11.09.2005, 17:48
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a milchy »

ni Siemensov ......
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

milchy napisal/-a:ni Siemensov ......

:-$ ...... ne tako na glas ........ :oops:


lp
Slika
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
Mojster_Strojevodja
Direktor
Direktor
Prispevkov: 1960
Pridružen: 09.08.2005, 19:43
Kraj: Bled
Kontakt:

Premaknjeno

Odgovor Napisal/-a Mojster_Strojevodja »

Glede na to, da tole glih ne spada pod videopise, ker je tko tehnično, sem mal premaknil tole temo.

V kolikor se ne strinjate bom nazaj premaknil. :wink:
Če ne gre uporabi večje kladivo.
"Half the job is in the discovery; the other half is having the courage to present the findings."
"Everyone is a genius at least once a year. The real geniuses simply have their bright ideas closer together."
Uporabniški avatar
Mojster_Strojevodja
Direktor
Direktor
Prispevkov: 1960
Pridružen: 09.08.2005, 19:43
Kraj: Bled
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Mojster_Strojevodja »

OK. Zdej se bom mal ugriznu v jezik, ampak če smo čisto realni se pri 541 tud sliš, sicer še manj kot pri Siemensu.

Se prav z vsako generacijo jim gre na bolje.

Sicer pa nej kdo reče, da ni prov fajn poslušat 1016, nej se jav tist junak, ki misli drugače. :kij :medic
Če ne gre uporabi večje kladivo.
"Half the job is in the discovery; the other half is having the courage to present the findings."
"Everyone is a genius at least once a year. The real geniuses simply have their bright ideas closer together."
Uporabniški avatar
zbowe
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1189
Pridružen: 19.09.2007, 16:14
Kraj: Na sončni strani Krasa
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a zbowe »

Polprevodniki v teriji nebi smeli oddajati zvokov, ni pa tako. Ko frekvencni pretvorniki krmilijo motorje na nizkih hitrostih, segajo tudi v slisno frekvencno polje (do 16-20000 Hz), potem pa se frekvenca dvigne (cez 40 kHz) in mi jih vec ne slismo (na psi pa!).
Tudi Brizita mislim da ima podoben frkvencni pretvornik (ne poznam tehnologije tega stroja), Stadlerjevi Flirti uporabljajo visje frekvence konvertejev, in poleg tega so tudi bolj svoh zato se jih ne slisi. Siemensov Desiro pa ne vem. Meh (kot skoraj vsi mozje ko so doma) je tih, reostat dela na enosmerno.

Kako frekvencni pretvorniki zvizgajo lahko cujete tudi doma, zadosti da naslonite uhce na televizor ko je prizgan z glasnostjo na nuli.
Je čut cuh na kaluneh, fanti bu dež!
Maaaamaaaaaaaaaaa. Tudi meni pingo!
Prvo krašouc, pole primorc, pole slovenc. Tljan smo na karti.
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1639
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Odgovor Napisal/-a Barbarpapa1 »

Pozdrav

Naša Brižita nima frekvenčnega pretvornika, saj gre za istosmerno, reostatsko tehnologijo, podobno, kot pri Mehu. Kaj pri Brižiti tuli, je motor-generator, ki v bistvu služi za "pretvorbo" napetosti na nižjo (pri istosmerni napetosti pač s trafotom ne gre...), ki se potem uporablja za interno napajanje porabnikov na lokomotivi....Ja med vožnjo pa "zveni" nebroj zobnikov, ki prenašajo moč z motorja na kolesa (za strojnika prava glasba :) ).

Je pa res, da če pri frekvenčnih pretvornikih moduliraš napetost s vrekvencami, višjimi od 20 KHz, bi morale biti zadeve za nas neslišne. Za tehnologijo, ki to počne z nižjimi frekvencami, pa bi pomagalo, če bi med frekvenčni pretvornik in motor vstavil kakšno dušilko, ki bi dušila višje harmonike (samo za odpravo zvočnih efektov je to težko in drago)..

Pozdrav

Jože
Uporabniški avatar
CSX
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 62
Pridružen: 19.06.2007, 9:40

Odgovor Napisal/-a CSX »

Nekaj podobnega lahko slišiš tudi pri akumulatorskih vrtalnih strojih, predvsem, če počasi povečuješ obrate! :wink:
Uporabniški avatar
zbowe
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1189
Pridružen: 19.09.2007, 16:14
Kraj: Na sončni strani Krasa
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a zbowe »

Barbarpapa1 napisal/-a:Pozdrav

Naša Brižita nima frekvenčnega pretvornika, saj gre za istosmerno, reostatsko tehnologijo, podobno, kot pri Mehu. Kaj pri Brižiti tuli, je motor-generator, ki v bistvu služi za "pretvorbo" napetosti na nižjo (pri istosmerni napetosti pač s trafotom ne gre...), ki se potem uporablja za interno napajanje porabnikov na lokomotivi....Ja med vožnjo pa "zveni" nebroj zobnikov, ki prenašajo moč z motorja na kolesa (za strojnika prava glasba :) ).

Je pa res, da če pri frekvenčnih pretvornikih moduliraš napetost s vrekvencami, višjimi od 20 KHz, bi morale biti zadeve za nas neslišne. Za tehnologijo, ki to počne z nižjimi frekvencami, pa bi pomagalo, če bi med frekvenčni pretvornik in motor vstavil kakšno dušilko, ki bi dušila višje harmonike (samo za odpravo zvočnih efektov je to težko in drago)..

Pozdrav

Jože
Mislil sem da so na Brizite ze vgrajali chopper sisteme krmiljenja.
Je čut cuh na kaluneh, fanti bu dež!
Maaaamaaaaaaaaaaa. Tudi meni pingo!
Prvo krašouc, pole primorc, pole slovenc. Tljan smo na karti.
vlakoljubec

Odgovor Napisal/-a vlakoljubec »

Iste zvoke, kot jih spušča ob startu ÖBB 1016, jih ima tudi DB 182, saj gre praktično za isti tip lokomotive. Če se pa povrnemo po času še malce nazaj je bila pa prva lokomotiva, ki je imela v sebi cel takšen orkester lokomotiva Eurosprinter, ki je nosila številko 127.
http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:BR_127.jpg
Omenjena lokomotiva je pa tudi "mati" vseh naslednjih lokomotiv iz družine Taurus, ki so zapustili Siemensovo tovarno v Münchnu Krauss-Maffei.
http://www.transportation.siemens.com/t ... rinter.htm
Tovarna Krauss-Maffei kjer se izdelujejo Taurusi ima dolgo tradicijo pri izdelavi vlečnih tirnih vozil, zato se ni potrebno posebej obremenjevati z zvoki, ali je to dobro, ali ne.
Kar poslušajte tudi Brižite, kako se slišijo zobniki, kot kakšen menjalnik brez olja, pa že toliko let drgnejo po progah.
Odgovori