Zdravo!
Prilagam omenjeni tekst iz Wordove datoteke:
LP - Peter
Prava zgodba o lokomotivah 661-414 in 415 (dopolnjena)
Gospod Ž. H. je pred nekaj tedni na forumih »Vlaki info«, »Željeznice net« in »Railserbia« zastavil isto vprašanje o tem, kaka je bila dejansko usoda lokomotiv JŽ (kasneje SŽ) 661- 414 in 415 pred prevzemom v lokomotivski »park« ZŽTP Ljubljana. Vprašanje je bilo postavljeno spričo različnih zgodb, ki so krožile med poznavalci. Eno od zgodb je prispeval na Yahoo-forum »Železnica« tudi mag.Viktor Lednik, ki je pri njihovi usodi l. 1973 tudi sodeloval kot strojni tehnik in sodelavec CD, obrat Maribor-Studenci. Ta zgodba, zapisana zgolj po spominu in brez uporabe kakršnihkoli drugih virov je, kot bomo videli, še najbližja resnični, nekaj manj bistvenih geografskih spodrsljajev pa mu moramo po preteku 36-tih let od dogodkov vsekakor odpustiti.
Vzpodbujena z diskusijami na omenjenih forumih in tudi sama radovedna sva se z Viktorjem odločila, da poizkusiva priti stvari do dna in najti kake dokumente, iz katerih bi bilo razvidno takratno dogajanje. Iz tabel v Halliwellovi knjigi in Pospichalovih statistik je razvidno, da imata lokomotivi 414 in 415 v podseriji najnižji tovarniški številki, ki sicer za celotno skupino 15 lokomotiv tega tipa tečejo neprekinjeno zaporedno, a prejeli sta najvišji inventarni številki. Torej je za to moral obstajati kak tehten razlog.
Podala sva se v CD Maribor, kjer je še vedno aktivnih nekaj Viktorjevih nekdanjih sodelavcev in naletela pri njih s svojo nenavadno prošnjo na polno razumevanje, za katerega se tukaj najtopleje zahvaljujeva. Lahko sva prefotografirala nekaj strani iz njunih »lokomotivskih knjig« in smela sva natančno pregledati zajeten fascikel dokumentov, ki se nanašajo na te lokomotive. Na osnovi njih pa je nastal naslednji zapis:
* * *
L. 1971 je takratno ZŽTP Ljubljana sklenilo, da za potrebe Prometne sekcije TP Maribor nabavi 2 lokomotivi tipa G-16, vendar brez parnega generatorja in dinamičnih zavor. Lokomotivi je nabavilo, delno s krediti Eurofima, ŽTP Zagreb v sklopu 25 lokomotiv (iz celotnega kontingenta 149 lokomotiv, ki so se nabavljale za ŽTPje ZG, BG, SA in SK) in za to je bila sklenjena odstopna pogodba med ŽTP Zagreb in ZŽTP Ljubljana. Nosilec investicije je bilo TP Maribor. Pogodbe z dobaviteljema GM Overseas Operations, New York, in GM of Canada, London, Ontario, Ca. so se sklepale julija 1972. Za uvoznika je bil izbran Feroelektro, Sarajevo, za špediterja pa Transjug, Rijeka, in z njima so bile sklenjene ustrezne pogodbe. Transport je bil zavarovan pri Slavija Lloydu Rijeka brez franšize - za vso škodo, ki bi lahko nastala med prevozom, razen zalitja z morsko vodo, od odhodne luke Toronto do lokomotivske lope/ skladišča prejemnikov.
Ladja Rumba je decembra 1972 v Torontu natovorila 16 lokomotiv, namenjenih za ŽTP Zagreb, ŽTP Sarajevo in za ZŽTP Ljubljana. V noči 14/15 december je ca. 200 navt. milj jugovzhodno od rta Cape Race (Nova Fundlandija) doživela neurje jakosti 12 boforjev, pri čemer je 3 lokomotivske »zaboje« (661-272, 273 in 276) odplaknilo s palube, ostale pa občutno premaknilo, tako na palubi kot v podpalubju, in jih več ali manj poškodovalo. Zato se je ladja nagnila in posadko so morali rešiti s helikopterji, saj se sicer prisotni vlačilec ni mogel varno približati. Ladja je bila v podpalubju tudi poškodovana – gibni podstavki so se sprostili, tekali sem in tja ter se zabijali – izlila se je balastna voda (sladka voda iz jezera Ontario) do višine ca. 200 mm. Ko se je vreme umirilo, se je posadka vrnila, ladjo Rumbo so odvlekli najprej v pristanišče St. John's, zaradi pomanjkanja primernih dvigal pa nato v Halifax, kjer so ladjo v prisotnosti zavarovalnih agentov in predstavnikov špediterjev raztovorili, popravili poškodbe na njej, ponovno natovorili in poškodovani tovor dodatno utrdili.
Ladja Rumba je v Ploče prispela šele 05.03.1973. Sklenjeno je bilo, da se vse poškodovane lokomotive po iztovarjanju prepeljejo delno na lastnih, delno pa (zaradi poškodb) na rezervnih gibnih podstavkih v dizel depo Doboj in sicer v dveh etapah. ŽTP Sarajevo je prevzel obvezo za sanacijo lokomotiv na stroške zavarovalnice. 21.03.1973 je bilo v Doboju po ogledu dogovorjeno, da gredo gibni podstavki lokomotiv 661-414 in 415 na popravilo v CD Maribor, saj bi sicer bili kot zadnji na vrsti za popravilo. Zaboja, sicer med manj poškodovanimi v celotni pošiljki, pa sta ostala na popravilu v Doboju.
Dokončni seznam rezervnih delov, ki jih je začasno posodila CD Maribor za popravilo poškodovanih vozičkov, je bil predan na sestanku pri Feroelektro Sarajevo 04.06.1973. Takrat so vozički bili tudi poslani v Maribor. Popravilom v Mariboru je prisostvoval predstavnik Slavija Lloyda g. Joško Suša. Pri popravilu in predaji lok. je sodeloval tudi Viktor Lednik kot takratni poslovodja za spodnji ustroj dizel lokomotiv.
Kdaj so bili gibni podstavki vrnjeni v Doboj in kdaj sta Viktor Lednik in Niko Kovačič pripeljala/spremljala obe (hladni) lokomotivi iz Doboja v Maribor, iz dokumentacije ni razvidno. Popravila, preizkušanja in meritve v Mariboru so se nadaljevali in 25.10.1973 je bilo izdano interno potrdilo na osnovi komisijskega zapisnika z 19.10.1973, da sta lokomotivi 661-414 in 415 brezhibni. Bilo je sicer še nekaj zapletov glede verodostojnosti zapisnikov in tako sta dobili lokomotivi Dovoljenje za predajo vozila v promet
661-414 dne 22.11.1973 in
661-415 dne 04.12.1973.
Še nekaj podatkov povzetih iz lokomotivskih knjig:
Lokomotiva 661-414 661-415
-------------------------------------------------------
Tip G16-W G16-W
Tip motorja 567C 567C
Tov. št. A2709 A2710
Proizv. GM GM
V uporabi od 10.11.1973 26.11.1973
Razporejena od dne od dne
-------------------------------------------------------
SV Maribor 10.11.1973 26.11.1973
SV Divača 30.12.1973 11.05.1974
SV Maribor 01.03.1976 26.03.1976
SV Divača 07.06.1991 06.06.1991
Ni podatkov, kdaj sta bili lokomotivi vzeti iz prometa in odstavljeni. Sedaj se že nekaj let nahajata na področju CD Maribor-Studenci v precej obžalovanja vrednem stanju.
Peter P., Maribor, 03.10.2009
Pripis:
Iz članka objavljenega v glasilu Torontskega združenja za pomorsko zgodovino, katerega faksimile je prispeval administrator g. Renato 16.sept.2009 v temi »Spašavanje broda Rumba« na
http://zeljeznica.net/forum/viewtopic.php?t=10332
(skupaj s posnetkom vlačenja in opisom poteka neurja, kot ga je doživela Rumba,) pa izhaja, da so posadka in lastniki vlačilca »Smit Lloyd 103«, ki je privlekel zapuščeno ladjo Rumba na varno, sprožili sodni spor zaradi odškodninskih zahtevkov vsled reševanja zapuščene ladje in tovora
19.10.2009 je g. L. iz CD Maribor poizvedel v maticnem depoju Divaca in sporočil, kdaj in kje sta bili lokomotivi odstavljeni:
661-414 odstavljena 07.02.2002 v Novi Gorici
661-415 odstavljena 27.02.2003 v Novi Gorici
PP/ 19.10.2009