Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

Debata okoli voznega parka
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3978
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

OdgovorNapisal/-a Tono » 02.12.2012, 14:21

Nurmi napisal/-a:..... :D dost zajebancije,Tono sigurno imaš kako fotko pa mu pokaži to polnoavtomatizirano tehnološko čudo.
PS: premog ne pride nikamor sam,na žalost.


Veš da imam napravo za dobavo premoga pred vrata peči dokumentirano. Tako, tu se naprava pripravlja za delovanje, trenutno je v fazi zagona :mrgreen:

Slika

Kasnejših fotk ni, ker je naprava, vidna na zgornji sliki pri "forramanju" zaprašila celotno kuhinjo :)

@Ajznponar: vzvodovje je služilo za nameščanje višine pregrade med tenderjem in kuhinjo.

@vsi: neglede na to, če je dno tenderja ravno (npr. borsig) ali pod kotom je potrebno premog premetati naprej. Na Bohinjki se to zgodi v Novi Gorici (z lopato), kasneje med vožnjo pa še večkrat (z grebljo).

Lp,

T
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
Tin€
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3566
Pridružen: 25.05.2006, 22:52
Kontakt:

Re: Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

OdgovorNapisal/-a Tin€ » 02.12.2012, 14:29

Kako izgleda tender iz "ptičje" perspektive si lahko pogledate tukaj. Nekaj fotografij praznih tendrov slikanih v muzeju pa lahko najdete na ostalih galerijah, objavljenih na moji strani.
Tine
topol
Strojevodja II
Strojevodja II
Prispevkov: 77
Pridružen: 07.02.2011, 4:33

Re: Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

OdgovorNapisal/-a topol » 02.12.2012, 15:09

Dobro vem kaj je greblja, jo imamo pri hiši. Mislil sem, da obstaja kakšen mehanizem, naprimer pomična zadnja stena ali kakšno pomično dno (kot trosilec za gnoj). kurjaška je torej kar težka, če je tender velik in raven je daleč do konca, če je pa položen pa drsi, če lezeš po njem, če se npr. noče posuti dol.
Hvala za mnogo hitrih odgovorov.
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6492
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

OdgovorNapisal/-a Gorchi » 03.12.2012, 13:33

Nurmi, kako je s tenderjem pri 25-ki? Ko sem si ogledal tender na 29-ki so se mi zdela tla precej vodoravna...
Kar se podajanja premoga tiče pa ne vem kako je bilo v Evropi ampak američani so reševali polnjenje peči preko polža saj recimo Big Boy pokuri toliko premoga, da bi rabili kar nekaj kurjačev, do potešili lačno zver. Samo ne vem, ali je bilo polnjenje na premog ali na premogov prah, ta trenutek pa nimam časa brkljat po netu...
Goran
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3978
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

OdgovorNapisal/-a Tono » 03.12.2012, 16:32

Stoker ali po domače štoker je v peč šibal premog v kosih. Na premogov prah so na primer kurili vzhodni nemci, reko serija 52 je imela posebni tender za premogov prah, ki je bil pod tlakom, prah pa se je vpihoval preko gorilnikov v peč. Baje velja, da je mogoče ročno nalagati do 5 m2 rešetke, dalje pa je treba imeti štoker. Slednji je bil na primer vgrajevan tudi v nekater češke mašine, recimo v naslednico nemške BR52.
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Florjan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 634
Pridružen: 16.11.2005, 18:56
Kraj: Šmartno pri Litiji

Re: Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

OdgovorNapisal/-a Florjan » 03.12.2012, 16:51

O Stokeru imate nekaj v Wikipedii.
http://de.wikipedia.org/wiki/Stoker

Če ti zmanjka premoga ne pomaga lopata ampak samo še metla. Definitivno preiskušeno pred leti na Božičkove vlaku. Z lok 06-018 Ljubljana-Divača-Postojna-Divača +obračanje lok-Sežana-Nova Gorica. Temperatura pod ničlo, tako da je tudi ogrevanje garniture zahtevalo svojo količino premoga. Medpotne opreme z premogom ni bilo. Po prihodu v Novo Gorico je bilo v tenderju-le za eno krtinco premoga. Takrat se je pa šparaloooo.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9058
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 03.12.2012, 17:55

Takole to zgleda na Poljski wikipediji...

Slika

bi rekel, da je to ruska zadeva...
Slika

še povečava: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... er_S-1.jpg
če bo šel Nurmi v samogradnjo :wink: :lol:

Slika

...in kurjač ima naenkrat preveč časa :batina
Uporabniški avatar
Nurmi
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3041
Pridružen: 16.09.2009, 17:12

Re: Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

OdgovorNapisal/-a Nurmi » 03.12.2012, 18:04

...hmmmm kake sreče s poševnimi tenderji nimamo ne na 25-tki,ne 33-tki....06-je pa sploh katastrofa,tender traven kot Panonija.Nič približno takega kot ga ima 01.Nazaj grede je treba že v Mostu na Soči začeti "forramati",zadnjo furo ponoči pa sem sredi Hudajužne moral že premetavati z lopato po tenderju,da sem sploh dosegel z greblo.Mašina je drsala kot zmešana,tako da strojevodja ni mogel pomagat in ni da ni svetnika,ki se mu ni kolcalo tisto noč,ker ga je Nurmi vlačil po gobcu.Ampak takle imamo....tudi ta sadomazohizem ima nek čar,ki ga pa le redki razumejo.Vsi rinejo za regulator. :roll:
Tako da za Borsiga,bi bilo pošteno,da bi imeli "forramarja" ampak to je že politika v katero se ne bom utikal.Pregledniki,sprevodniki,vodje vlaka,vlakovodje,drkajo kurac po domače na muzejcu,strojno osebje ki pa edino najebe se pa stiska."Forramar" bi bil zaželjen in potreben bolj kot vsi drugi odzadaj na vagonih.
Osnovni problem na svetu je v tem,da so budale preveč samozavestne in pametni vedno v dilemi!
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3978
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

OdgovorNapisal/-a Tono » 03.12.2012, 19:00

Pa magari da je "zunanji" forramar, a ne? Se strinjam, majster, se strinjam.
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9058
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 03.12.2012, 22:06

Pri Tonotu v garaži sem videl tole zadevo...
Pojma nisem imel, kaj je to. Sem si mislil, da bo zopet nekaj patentiral :roll:

Slika

Slika

Slika

Šele sedaj se mi je :idea:

Ali bo to najprej sprobal v Ščavnici in potem prodal SŽ...
...ali pa res hoče razbremeniti Nurmija, da bo imel več časa ... :berr :batina

Pa kr ene francoske lističe je gor napopal, da bi me speljal na led :roll: :lol:
topol
Strojevodja II
Strojevodja II
Prispevkov: 77
Pridružen: 07.02.2011, 4:33

Re: Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

OdgovorNapisal/-a topol » 13.12.2012, 15:32

Ker je trenutno hud mraz me zanima naslednje:
1.Kako spravite vodo iz tenderja v lokomotivo, če je hud mraz. Takrat najraje zamrznejo razni ventili in tanjše cevi. Ali se jih ogreva s paro? Ali obstaja črpalka za pogon vode, ali teče po načelu gravitacije?
2. Kaj naredite ko lokomotive ne rabite? Pod streho je, kurite pa ji najbrž ne? Voda je v tenderju, po ceveh v lokomotivo jo najbrž izpustite. Kaj pa v lokomotivi, kjer je kotel in kjer se nekje zbere tudi voda iz pare, ki se je utekočinila?
3. Da pralni stroj bo dlje živel dodaj Calgon. Kaj pa lokomotiva? Deževnica ali navadna voda z dodatki? Kaj dodajate zraven, da se vam ne mašijo cevi? Oziroma, kako dodatek deluje?

Hvala za odgovor.
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3978
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

OdgovorNapisal/-a Tono » 13.12.2012, 21:18

Topol,

evo par odgovorov na tvoja vprašanja:

1. Voda v tenderju se lahko ogreje s paro. V ta namen se na parnem injektorju, ki sicer služi za napajanje kotla z vodo iz tenderja zapre "schlabber" ventil (klokotni ventil), s tem pogonsko paro za injektor preusmeriš v tender. Če si to pozabil narediti, ti cevi zmrznejo in potem ne pomaga nič drugega kot kurjenje z baklami. Pretravanje z ogrevanjem vode v tenderju je lahko nevarno, pri temperaturi vode nad 40 st. Celzija injektorji "vlečejo" slabo (problem segrevanja vode poleti). Voda iz tenderja teče s prostim padom do injektorjev, obstajajo pa tudi sesajoči injektorji, ki vodo sesajo na višji nivo. Tak tip injektorjev ima npr. vgrajena lokomotiva serije 71. Kakšne črpalke ni.

2. Lokomotiva se skozi rabi :) Malo šale, lokomotivo se v primeru nikzkih temepratur ozimi. To pomeni izpust vode iz vseh mogočih in nemogočih mest ter izpihovanje z zrakom. Zamudni biznis. Za priemrjavo, od vožnje na Opčine oz. v Sežano pa do včerajšnje fure je bil Borsig ves čas pod paro, danes pa je šel na toplo v Moste, kjer bo hladen počakal na naslednjo vožnjo 22. decembra.

3. Kalgon za parne lokomotive pripravlja Rudi. Sestavljen je iz kalcinirane sode, kavstične sode, tanina in trinatrijevega fosfata, vse skupaj pa je v praškastem stanju. Dodaja se pri vsakem točenju vode v tender, količina pa seveda zaivisi od natočene količine vode in njene trdote. Obstajajo še kroglice tega kalgona, ki se jih da kupiti. V Stainzu imamo srečo, da ima voda samo 3 nemške stopinje in dodajanje protikotlovca (uradni naziv za ajznpanarski kalgon) ni potrebno. Sredstvo deluje kemično, rezultat je mulj, ki ga je potrebno redno spirati iz kotla - pribl. vsakih 3000 km ali pogosteje. Zadnjič sem se pogovarjal z majstrom iz Nürnberga. Njihova voda ima 18 st. dH, kar ej izredno viskoa trdota, pranje kotla je nujno vsake tri tedne uporabe, proti koncu redni prihaja do problema "vlečenja" vode v cilinder. Preveč protikotlovca povzroča, da se voda peni, premalo pa povzroča izloćanje vodnega kamna, ki uničuje sestavne dele.

Lp,

Tono
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
topol
Strojevodja II
Strojevodja II
Prispevkov: 77
Pridružen: 07.02.2011, 4:33

Re: Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

OdgovorNapisal/-a topol » 13.12.2012, 22:13

Hvala za odgovor.
Zanima me še nekaj. Ali parna lokomotiva poleg mehanske sile za pogon in pare za gretje vagonov proizvaja še kakšno vrsto energije? S tem mislim elektriko, stisnjen zrak, kakšno vrteče se mesto za priklop kakšne naprave, ali morebitna črpalka za pogon hidravlike.
Stisnjen zrak je verjetno za zavore vagonov. Kaj pa upravljanje vozila? So vsi mehanizmi na človeško moč, ali pomaga hidravlika, elektrika ali kakšen pogon za premikanje?
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3978
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

OdgovorNapisal/-a Tono » 13.12.2012, 22:59

Elektrika je (turbogenerator 28 V, 500 W, za lastno rabo - osvetlitev), zrak je za zavore in konkretno pri Borsigu za krmiljenje zračnih cilindrov tlačnega izenačevalca. Proizvaja ga zračna črpalka Knorr originalno je bila vgajena kompaund črpalka. Vsi mehanizmi so na dve oslovski sili, odgonov razen za tahograf ni, hidravlike in električnih krmilij ni.

Damfarca generalno deluje izključno na paro, na ozkem tiru v originalu ni niti zračnih črpalk (vakuumska zavora Hardy), turbogenerator za elektriko je tudi novodobna naprava. Torej če imaš paro si zmagal.
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3978
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

OdgovorNapisal/-a Tono » 17.01.2013, 0:00

Pozdravljeni,

danes sem opravil nekaj poslovnih obiskov in pri tem posnel zanimivo fotografijo...

Slika

...pod katero je pripisano:

POSLEDICE EKSPLOZIJE PARNEGA KOTLA, ČE KURJAČ NE OPAZUJE VODOKAZA IN KURI KOTEL BREZ VODE



Sicer ni lokomotiva, ampak svarilo je več kot nedovumno!

Lp,

Tono
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 6 gostov