Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

Debata okoli voznega parka
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 27.12.2008, 2:53

Uporaba izraza varnostni zaklopnik je zastarela.
Slikco in opis si povzel po Veriju Švajgarju: Železniška vozila pač ena izdaja izpred vsaj 50 let.
Danes je udomačen izraz varnostni ventil in se uporablja tudi v zakonodaji.
Od zaklopk je ostal izraz za srčno zaklopko, ki je v bistvu tudi ventil hehe...
Zaklopnik pa je menda tudi Kikinda cegu :lol:
Če greš na Google, boš našel izredno malo zadetkov za varnostni zaklopnik.
Verjetno tako pišejo :old
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 01.01.2009, 23:35, skupaj popravljeno 1 krat.
hlapon
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 142
Pridružen: 06.08.2008, 22:03

OdgovorNapisal/-a hlapon » 27.12.2008, 18:08

@železocestnik, se strinjam. Izraz "varnostni zaklopnik", ki sem ga povzel po V. Švajgarju je seveda zastarel, kot je še marsikaj zastarelega pri parni vleki :wink:
Kot si sam ugotovil, je sodobne strokovne literature na to temo zelo malo in si zato človek pomaga s starejšo, kjer pa naletiš na veliko čudnih (zastarelih) slovenskih besed kot naprimer redkozračje, zagostitev, utoženje, pristroj, mašilka, grod, nedostatek ........ :lol:
Moramo pa vedeti, da je g.Valerij Švajgar na področju prve tehniške slovenščine za železniške naprave in delo oral ledino, saj je pred l.1918 še ni bilo.

No, da povzamem za vse, kateri niso razumeli izraza:
varnostni zaklopnik varnostni ventil
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 27.12.2008, 19:05

@hlapon, samo ena majhna pripombica, ki velja za vse:
avtor je Verij Švajgar in ne Valerij ali pa Švajger.

To sem napisal zato, ker se potem širi napaka po drugih forumih, pa tudi po našem.
hlapon
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 142
Pridružen: 06.08.2008, 22:03

OdgovorNapisal/-a hlapon » 27.12.2008, 21:05

Bravo @železocestnik =D>
Majhen preizkus zbranosti po tvojem receptu :wink:
hlapon
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 142
Pridružen: 06.08.2008, 22:03

OdgovorNapisal/-a hlapon » 28.12.2008, 21:37

Naša lokomotiva ob živahnem ognju v peči veselo proizvaja paro, ki se nabira v zgornjem delu podolžnega kotla in komaj čaka, da opravi svoje delo.
Ta para je nasičena, ker še vedno vsebuje majhne vodne delce. Pri tlaku 15 bar ima temperaturo skoraj 200 °C. Da dobimo pregreto paro moramo to nasičeno paro dodatno ogreti za najmanj 100 °C, da izparijo še zadnji ostanki vode v njej. To nalogo popolnoma ločeno od vode opravi pregrevalnik pare o katerem bomo kakšno rekli kasneje.

Zdaj pa moramo omeniti parojem ali parni dom, ki je prikovičen na streho podolžnega kotla, povečuje parni prostor in zbira paro.

Slika


V njem je nameščen parni regulator ali pa samo parna cev, če je regulator nameščen na kolektorju pregrevalca.
Parni regulator (ravnalo) služi za odpiranje, zapiranje in uravnavanje pretoka pare v parni stroj. Na spodnji sliki vidimo ploščati regulator in parno cev v parojemu

Slika

Stare lokomotive, ki so delovale na nasičeno paro so imele sorazmerno visoke parojeme, da se je v njih para čimbolj osušila. Pri sodobnejših pregretoparnih lokomotivah je parojem postal nižji, saj se je para dodatno osušila v pregrevalcu pare.

Zanima pa me nekaj stvari v zvezi z našo 33-ko in sicer:
- kje se nahaja parni regulator ?
- kakšne vrste je parni regulator (ploščati, ventilski)?
- kakšne vrste je Schmidtov pregrevalec pare (ozkocevni, širokocevni)?
- ali povzroča preostala para v pregrevalniku po zapiranju regulatorja (če se le ta nahaja v parojemu) kakšne težave pri kratkih premikih lokomotive?
Florjan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 629
Pridružen: 16.11.2005, 18:56
Kraj: Šmartno pri Litiji

OdgovorNapisal/-a Florjan » 29.12.2008, 20:01

Naša 33 serija ima Schmidtov širokocevni pregrevalec pare, saj sta v eno široko dimovodno cev napeljana dva para pregrevalnih cevi. Ventilski regulator se nahaja v parnem domu. Po zapiranju regulatorja pri visokem tlaku v komunikacijski cevi, pregrevalni omari, pregrevalnih ceveh, parodotočnih ceveh in da je parni stroj nastavljen na nizke procente polnitve, stroj še deluje nekaj časa, da pritisk pade na "nulo". Zato se mora strojevodja pred premikom lok posebno na rizičnih mestih, prepričati o položaju krmilnega vretena in pazljivo odpreti mali regulator in opazovati tlak v razvodniku. Posebno pri tej seriji je nevarno, če lokomotiva "skoči". Nima vgrajenega ročnega tlačnega izenačevalca (ima avtomatski), da bi se odprl ročno in hitro rešili tlaka v zgoraj omenjeni elementih. Strojevodji preostane edino le odpiranje valjevih pipic in zavore ali hitrem prekrmiljenju parnega stroja v nasprotno smer.
hlapon
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 142
Pridružen: 06.08.2008, 22:03

OdgovorNapisal/-a hlapon » 30.12.2008, 0:11

Florjan, hvala za odgovore.

Pobrskal sem po literaturi in dobil podatek, da se je na novejših nemških lokomotivah skoraj izključno uporabljal Wagnerjev ventilski regulator, seveda v različnih izvedbah. Predvidevam, da je ta uporabljen tudi pri naši seriji 33.
Spodaj prilagam skico najenostavnejše variante tega regulatorja, ki se nahaja v parnem domu

Slika


Florjan napisal/-a: Zato se mora strojevodja pred premikom lok posebno na rizičnih mestih, prepričati o položaju krmilnega vretena in pazljivo odpreti mali regulator in opazovati tlak v razvodniku.

Florjan, ko govoriš o malem regulatorju misliš mogoče na mali ventil (A), ki se ob odpiranju regulatorja najprej odpre in spusti paro v cev (R) ter s tem delno razbremeni veliki ventil (B), ki ga ob zaprtem stanju tišči ob njegov sedež celoten pritisk parnega kotla.
Ali take vrste regulatorji res ne potrebujejo nekega posebnega vzdrževanja (mazanja)?


Florjan napisal/-a: Nima vgrajenega ročnega tlačnega izenačevalca (ima avtomatski), da bi se odprl ročno in hitro rešili tlaka v zgoraj omenjeni elementih.

Ali je mogoče avtomatski tlačni izenačevalec ta del, ki je označen na spodnji sliki?

Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 30.12.2008, 2:38

Spet bom težil s slovenščino...
Da smo si na jasnem, @hlapon, spoštujem tvoje delo in mislim da je za forum izredno pomembno in zanimivo.

Vem, da obstajajo med strojevodji neko izrazoslovje v slovenščini, ki je pogojeno z izobraževalnim sistemom in problematičnostjo slovenskega jezika za tehnično izrazoslovje...

Vendar, če greš poguglati "ventilski regulator", ne dobiš nobenega zadetka, če pa greš na Najdi.si pa samo tri, pa še ti so iz vlaki.info foruma.

Tudi Verij Švajgar je zapisal: parno ravnalo ali regulator!
Danes nihče ne uporablja izraza parno ravnalo, ker je zastarelo!
To se pravi, da govorimo o regulatorju. Govorimu o regulaciji pretoka pare.
Pretok pare se meri v kg/s, t/h...
Se pravi, da želimo z nekim regulatorje spremeniti količino pare v pregrevalnik ali pa k batnemu stroju!
To lahko naredimo z zasunom (ploščati drsnik), z ventilom (ki ima sedež ventila in bat) ali na kakšen drug način.
Ne moremo pa reči, da je to ventilski regulator...v tehniki se uporablja izraz za napravo, ki regulira recimo pretok pare: regulacijski ventil, če je regulator izveden v obliki ventila.

Nemško je enostavno: Flachschieber
Kolbenschieber
Ventilregler

Angleži uporabljajo samo enostavno besedo: regulator za opisovanje funkcije kontrole pretoka pare od kotla k cilindrom. Uporabljajo pa tudi namesto regulatorja naziv: glavni parni ventil.

Amerikani uporabljajo namesto regulator besedo "throttle", kar pomeni

throttle= control the flow of /steam,.../ to an engine
ali: valve controlling the flow of /steam.../ to an engine


Moje mnenje: opisati je potrebno funkcijo ventila, zasuna in sicer se naj bi uporabljalo:

-regulator
-regulator pretoka pare
-glavni parni ventil

Če pa se želi povdariti, kakšna je izvedba tega regulatorja /regulatorja pretoka pare, glavnega parnega ventila/, potem pa se napiše opisno:
regulator je izveden v obliki drsnika, itd...
Nikakor pa "ventilski regulator"...


Veliko uspeha pri nadaljevanju!
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12686
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

OdgovorNapisal/-a Dolfe » 07.01.2009, 11:03

Malce bom še zase izkoristil briljantno @hlaponovo temo in zastavil kakšno vprašanje.
Slike spodaj so od ozkotirne U.37, ki domuje v Kopru na potniški postaji.
Pa ker ima vse kar imajo velike sestre, morda še kaj več, sem izkoristil priložnost in jo pografital. Ampak, le na slikcah. :oops:

1.Slika

Tole je nabrž injektor za "špajzanje vode v peč", ki ste ga temeljito opisali.



2.Slika

Tule pa nastane problem. Pod številko 3 je varnostni ventil, pa naj slavisti rečejo karkoli.
V službi se je tudi često uporabil naziv "pretlačni ventil". In na tem parodomu so kar trije. Ziher je ziher.
Na spodnjem delu parodoma z oznako 2, je mehanizem za parno ravnalo, (lahko tudi drsni regulator, parni regulator, .....)
Kaj pa je potem to, kar je označeno s številko 1? Malce drugačne oblike je in tudi s samostojnim mehanizmom nekega ventila.
Vse je precej podobno parodomu, pa vendar to ni. Ali pač??



3.Slika

Na tej sliki sem označil na tem forumu pridobljeno znanje. Prosim za popravek, če sem falil.
Torej, na vrhu valja je ploski Stephensonov razvodnik pare.
Povsem spodaj sta z vzvodom krmiljena dva ventila za izpust kondenzirane vode, iz valja - iz vsake strani bata.
Vodni udar pomeni hudo poškodbo bata in batnice, to se vé.

Kaj pa je tisto z vprašajem? Večje parne lokomotive imajo nekašen dihalni sistem ala Dart Wader iz filma Vojna zvezd. Čemu služi to?

lp
Dolfe
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1635
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

OdgovorNapisal/-a Barbarpapa1 » 07.01.2009, 11:28

Pozdrav

Na hitro, ker sem v službi :oops:

Tisti drugi "parodom" je "škatla" za pesek, s tistim vzvodom pa pesek pod kolesa spuščaš.

"Dihalni sistem" na cilindrih parnih lokomotiv pa je služil vožnji v, rečimo temu, "prostem teku", da niso bati po nepotrebnem zraka komprimirali in tako zavirali... Kaj pa je to na fotki, pa žal ne vem :oops: .

LP

Jože
Uporabniški avatar
Tin€
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3542
Pridružen: 25.05.2006, 22:52
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Tin€ » 07.01.2009, 11:32

Jože si me pa prehitu.

Parne lokomotive imajo v večini primerov vgrajen peskovnik nad kotlom lokomotive. Praktično a ne, pa še zmrznit ne more.
Tine
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12686
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

OdgovorNapisal/-a Dolfe » 07.01.2009, 11:39

Obema, Barbarpapa1 in Tinetu. ....... Peskovnik? Pa sta ziher? :shock:
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
Tin€
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3542
Pridružen: 25.05.2006, 22:52
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Tin€ » 07.01.2009, 11:46

Peskovnik je 100%.

Niso slike od U37 ampak od 71, kjer se lahko vidi cev iz peskovnika kako vodi med drugo in tretjo os.

Slika

in še med osema
Slika
Tine
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1635
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

OdgovorNapisal/-a Barbarpapa1 » 07.01.2009, 12:42

Pozdrav

Da še malo razpršimo dvome. na naslednjem linku je slika mlajše "sestre" koprske lokomotive in sicer serija Uh (h je od pregrete pare - Heissdampf)

http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno-plus?apm=0&aid=lok&datum=19100005&seite=00000227&zoom=2

Na skici so lepo vidne cevi za pesek, ki vodijo do drugega pogonskega kolesa.

LP

Jože
hlapon
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 142
Pridružen: 06.08.2008, 22:03

OdgovorNapisal/-a hlapon » 08.01.2009, 0:23

Dolfe, res je čas da naše spoznavanje delov parne lokomotive poženemo dalje :D

Strinjam se z vsemi opisi, ki ste jih navedli, ampak tudi mene bega :?: na tvoji sliki.
Mislim, da bi to lahko bil zračni sesalni ventil, katerega funkcijo je opisal Barbarpapa, samo da je v tem primeru montiran direktno na parni valj.
Parni stroj namreč pri vožnji brez pare kot kompresor črpa zrak skozi pihalnik v dimnici in s tem tudi nesnago, ki lahko povzroči velike težave v valjih. Za odpravo tega nepotrebnega črpanja imamo ta sesalni ventil, ki se pri podtlaku, ki nastaja v valjih odpira in omogoča vstop čistega zunanjega zraka.
Mislim, da ima isto funkcijo tudi del (vgrajen na odvodni parni cevi), ki sem ga nazadnje označil na lok 33-037.

Pa počakajmo še na mnenje ostalih poznavalcev parne vleke :wink:

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 3 gostov