Parna lokomotiva - opis delov in delovanje

Debata okoli voznega parka
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 08.01.2009, 1:40

Dolfe napisal/-a:Povsem spodaj sta z vzvodom krmiljena dva ventila za izpust kondenzirane vode, iz valja - iz vsake strani bata.
Vodni udar pomeni hudo poškodbo bata in batnice, to se vé.

Kaj pa je tisto z vprašajem? Čemu služi to?



hlapon napisal/-a:Dolfe, res je čas da naše spoznavanje delov parne lokomotive poženemo dalje :D

Strinjam se z vsemi opisi, ki ste jih navedli, ampak tudi mene bega :?: na tvoji sliki.

Pa počakajmo še na mnenje ostalih poznavalcev parne vleke :wink:



Fantje, pa vi ste že pri parnem stroju :!:

Dolfe ima prav, parni stroj je grajen za tlak pare v parnem kotlu in ni predviden za višje tlake :idea:
Kar pomeni, da v valju parnega batnega stroja ni prostora za "zvodenelo paro" (beri: kondenzat)...
Tega sicer ponosni strojevodja spušča s pipicami iz "kabine"...vendar, kaj pa če se kaj zgodi, da pozabi...da "sistem" odpove...
Kot povsod drugod morajo biti tudi za takšen primer vgrajeni varnostni ventili :!:

Dolfe, tvoje vprašanje:

Kaj pa je tisto z vprašajem? Čemu služi to?

...pa ima odgovor skrit pod pločevino, s katero je prekrit parni batni stroj...
Bo potrebno pogledati načrt za konkretno lokomotivo...al jo pa razšraufat...hehe, če ni načrta :idea:

Lahko je izenačevalnik pritiska ali pa kombinirana naprava...
Florjan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 629
Pridružen: 16.11.2005, 18:56
Kraj: Šmartno pri Litiji

OdgovorNapisal/-a Florjan » 08.01.2009, 11:23

Na 33 seriji je z puščičo označen sesalni ventil (v žargonu "sesalni zaklopnik"), kateri med vožnjo pri zaprtem parnem ravnalu preprečuje nastanek podtlaka v parnem stroju. Zapira se avtomatično z tlakom pare in je v tem primeru montiran na parodotočno cev. Če omenjenega elementa ne bi bilo, bi podtlak preko paroiztočne cevi lahko potegnil iz dimnice ugaske v parni stroj, kar bi bilo za parni stroj pogubno. Naprimer 17 serija ima ta element na razvodniku s strani in je lepo viden.
Tlačni izenačevalec pa poveže prednjo in zadnjo stran cilindra in se tako izenačujeta pritiska pred in za batom. 33 serija ima avtomatskega in je skrit v pločevinasti škatli z pokrovom nad razvodnikom. o6 serija ima polavomatskega in se zapira z zračnim cilindrom in je tudi nad razvodniko skrit v škatli, 17 serija pa ima navadno pipo in je montiran spodaj, zadaj na parnem valju z pripadajočo cevjo in je tudi lepo viden (žal v kanalu). Upravlja se ročno z mehanskim potegom.
Sedaj pa še U37. Na parnem cilindru kaže puščica z vprašajem na mazalno napravo za mazanje parnega cilindra. Delovanje sem opisal že pri eni drugi temi. Žal na omenjeni sliki manjkajo tlačne cevi, ki vodijo olje od tlačne črpalke. Omenjena lok nima varnostnih ventilov proti vodnemu udaru. Na parnem domu sta z št. 3 označena dva varnostna ventila in pred njima mazalica drsnega parnega ravnala. Z št. 1 pa je označen ročni mehanizem na peskovniku, kateri odpira lopute za pesek in teče z prostim padom pod kolesa. Novejše lok imajo to urejeno v kombinaciji z zračnim tlakom.
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12686
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

OdgovorNapisal/-a Dolfe » 08.01.2009, 11:40

Hvala Florjan, za izčrpno pojasnilo. Slika
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 08.01.2009, 21:21

Ja, sreča, da imamo Florjana in da pozna vse naše lokomotive na pamet...

sicer bi nekateri nadobudneži na čelu z @železocestnikom še razšraufal U37 :roll: :lol:

železocestnik napisal/-a:
Dolfe, tvoje vprašanje:

Kaj pa je tisto z vprašajem? Čemu služi to?

...pa ima odgovor skrit pod pločevino, s katero je prekrit parni batni stroj...


Tukaj pa sem imel samo delno prav; moral bi napisati:

...odgovor je skrit pod pločevino ...ali pa pri poznavalcih parne vleke (Florjan & Comp.) :wink:

Eno je teorija, drugo je praksa, tretje (ta pravo) pa teorija in praksa :idea:
hlapon
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 142
Pridružen: 06.08.2008, 22:03

OdgovorNapisal/-a hlapon » 09.01.2009, 0:30

Florjan, hvala za vsa pojasnila :)

Da pa bo razlaga o sesalnem zaklopniku, upss :oops: @železocestnik, sesalnem ventilu še bolj popolna prilagam spodnjo slikico. Na njej se vidi, da je sesalni ventil zaradi vzmeti stalno odprt in ga, kot pravi Florjan, avtomatsko zapre tlak pare, ko se le ta spusti v parodotočno cev.

Slika


Tukaj pa vidimo sliko tlačnega izenačevalca na ročno upravljanje

Slika
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12686
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

OdgovorNapisal/-a Dolfe » 09.01.2009, 8:30

Florjan napisal/-a:.............Sedaj pa še U37. Na parnem cilindru kaže puščica z vprašajem na mazalno napravo za mazanje parnega cilindra. Delovanje sem opisal že pri eni drugi temi. Žal na omenjeni sliki manjkajo tlačne cevi, ki vodijo olje od tlačne črpalke. Omenjena lok nima varnostnih ventilov proti vodnemu udaru..........



Poizkal sem še eno slikco in ....... To bo to. :wink:


Slika
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 09.01.2009, 12:27

Dolfe, da se nisi nalezel železocestnikovih metod :?:

Dolfe napisal/-a:
Skozi (umazano) šipo nas po kapeljcah futraš.


Mod. Dolfe


Če bi imeli tole zadnjo fotko, bi "izstrelili" odgovor :fraca :guns :pamet :lol: :lol: :lol:
hidro
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 57
Pridružen: 06.08.2006, 9:11

OdgovorNapisal/-a hidro » 09.01.2009, 12:31

V tej temi ste že globoko v sestavnih delih parne lokomotive, moje vprašanje je bolj površinsko, ampak vseeno spada sem: zakaj imajo nekatere lokomotive spredaj na bokih kotla nekakšne "plašnice", nekatere pa ne.

Lp, h.
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12686
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

OdgovorNapisal/-a Dolfe » 09.01.2009, 13:07

Nisem ziher, ampak mislim da je to zaradi uravnavanja dima med samo vožnjo. Da se ne kadi vse-naokrog pač.
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12686
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

OdgovorNapisal/-a Dolfe » 09.01.2009, 13:16

železocestnik napisal/-a:Dolfe, da se nisi nalezel železocestnikovih metod :?:




Hja, dober učitelj vedno pusti sled za seboj. Slika
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
Tin€
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3542
Pridružen: 25.05.2006, 22:52
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Tin€ » 09.01.2009, 13:23

Dolfe napisal/-a:Nisem ziher, ampak mislim da je to zaradi uravnavanja dima med samo vožnjo. Da se ne kadi vse-naokrog pač.


Dolfe, ta tvoja trditev je pravilna. Dima in izrabljene pare. Naj dodam samo še to, zaradi boljše vidljivosti.
Tine
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6488
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

OdgovorNapisal/-a Gorchi » 09.01.2009, 13:58

In imenujejo se usmerjevalniki zraka oz. deflektorji. Jih pa je več tipov, kakšni pa so efekti pa ne vem. Vem edinole še to, da ima 06 t.im. Wagnerjeve usmerjevalnike, JŽ33/BR52 pa Witte. Mogoče komu pride prav ;)
Goran
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1635
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

OdgovorNapisal/-a Barbarpapa1 » 09.01.2009, 18:43

Pozdrav

Ker si tudi sam želim dobiti Švajgerjevo knjigo, sem danes enostavno klical v železniški muzej in povprašal, če je knjiga še na voljo. Prijazna študentka mi je odgovorila, da knjiga je na zalogi in da bojda stane 10,50€ ( :shock: Če to drži, je to izredno poceni!!!). Edino mi ni znala povedati, ali se da knjiga naročiti tudi po pošti in da moramo o tem povprašati "šefa". Ga bom klical naslednji torek in poročal, kako in kaj...

Ko sem gledal risbe in Švajgerjeve knjige, ki jih tukaj objavlja kolega hlapon, so se mi zdele zelo znane, pa omenjene knjige še nikoli nisem držal v rokah. In glej ga vraga, sam imam knjigo, iz katere je g. Švajger po verjetnosti "plonkal" omenjene risbe (in jih seveda opremil s slovenskimi opisi in razlago). To je naslednja knjiga (letnik 1923):

Slika

Le od koga pa je "plonkal" g. Ulbrich :lol: ?

Da ne bom povsem zašel s teme, dajem sliko verzije sesalnega ventila
(sesalnega zakllopnika), ki je bila nameščena neposredno na razvodnik pare (npr na serijah JŽ11, 17, 50, 51...)

Slika

LP

Jože
Florjan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 629
Pridružen: 16.11.2005, 18:56
Kraj: Šmartno pri Litiji

OdgovorNapisal/-a Florjan » 10.01.2009, 13:35

Na zadnji sliki se lepo vidi na pokrovu parnega cilindra spodaj pod batnico varnostni ventil proti vodnemu udaru. Na sliki 108 je skica tlačnega izenačevalca, kateri pripada ravno tako tem parnem stroju kot sesalni zaklopnik.
Barbapapa, knjiga za katero se zanimaš pa je verjetno "Parna vleka na Slovenskem". V njej je lepo opisan razvoj parlok, o sestavnih delih in delovanju pa skoraj nič.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 10.01.2009, 16:09

železocestnik napisal/-a:Uporaba izraza varnostni zaklopnik je zastarela.
Slikco in opis si povzel po Veriju Švajgarju: Železniška vozila pač ena izdaja izpred vsaj 50 let.


Še enkrat: avtor je Verij Švajgar

Knjigo pa se dobi od časa do časa v antikvariatu.
Cena :?:

Od 20 do 30 evrotov, starejša je, dražja je :wink: :lol: :lol: :lol:

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 4 gostov