Zavore na vagonih

Debata okoli voznega parka
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4113
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Zavore na vagonih

Odgovor Napisal/-a mkx »

Tako je.

Največja razlika v tlaku nastane v primeru strganja vlaka. ali pa v primeru zasilnega zaviranja.

Ima pa sistem rahlo pomanjkljivost: v primeru netesnosti (rezervoarji, razporednik, ...) lahko zavore počasi popustijo.
LP, Metod
Uporabniški avatar
noell
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 88
Pridružen: 28.03.2014, 14:52
Kraj: Turnišče

Re: Zavore na vagonih

Odgovor Napisal/-a noell »

To mi ni jasno še. Kako pa napolnijo zračne rezervoarje? Vsak vagon posebej ali preko glavnega zrčnega voda
lep pozdrav. Noell
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4113
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Zavore na vagonih

Odgovor Napisal/-a mkx »

Rezervoarji se polnijo avtomatsko iz GZV preko zavornega razporednika.
Delovanje zavornega razporednika je dokaj enostavno - čeprav je vitalnega pomena. Torej gre takole:
  • kadar je tlak v GZV višji kot v rezervoarju, se rezervoarji polnijo iz GZV. Zavore so odvrte;
  • kadar je tlak v GZV enak (ali malenkost nižji) kot v rezervoarju, so zavore odvrte;
  • kadar je tlak v GZV nižji od tlaka v rezervoarjih, se zavore zavrejo. Zavorna sila je sorazmerna tlačni razliki med GZV in rezervoarji.
Dodatna cev, ki jo lahko vidimo na nekaterih vagonih (in seveda lokomotivah), je menda namenjena samo za delovanje z vožnjo nepovezanih naprav. Pri nekaterih tovornih (ali je Tadds takšen?) se stisnjen zrak iz tega voda uporablja za odpiranje loput za iztros tovora ali pa za prekucevanje kesonov. Pri potniških vagonih se tisto menda uporablja za vakuumske WCje.
LP, Metod
Florjan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 659
Pridružen: 16.11.2005, 18:56
Kraj: Šmartno pri Litiji

Re: Zavore na vagonih

Odgovor Napisal/-a Florjan »

V iskalnik vpiši Steuerventil bremze, nato pa poišči:steuerventil (eisenbahn)-wikipedia. Tam je veliko osnovnega opisa in tudi shematskega prikaza. Zanimiva sta tudi prva dva diagrama. Prvi prikazuje delovanje starih razporednikov z dvema tlakom. Ti so omogočali postopno zaviranje, ko je tlak v GZV malenkostno narastel je zavora popolnoma odvrla. Strojevodja je moral pri daljših padcih previdno zavirati. Naprimer dovolj zmanjšati hitrost, da je do ponovnega zavrtja dopolnil pomožne posode. V nasprotnem primeru je lahko izčrpal zrak iz pomožne posode katerega je uporabljal za tlak v zavornih valjih. Bilo je kar nekaj hudih nesreč zaradi nepravilne uporabe izčrpnih zavor. Drugi diagram pa prikazuje novejše razporednike z tremi delovnimi pritiski. S temi vrstami se da postopno zavirati in odvirati ter dopolnjevati tlak v pomožni posodi.
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4762
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Zavore na vagonih

Odgovor Napisal/-a Ljubitelj »

V iskalnik vpiši Steuerventil bremze, nato pa poišči:steuerventil (eisenbahn)-wikipedia. Tam je veliko osnovnega opisa in tudi shematskega prikaza. Zanimiva sta tudi prva dva diagrama. Prvi prikazuje delovanje starih razporednikov z dvema tlakom. Ti so omogočali postopno zaviranje, ko je tlak v GZV malenkostno narastel je zavora popolnoma odvrla. Strojevodja je moral pri daljših padcih previdno zavirati. Naprimer dovolj zmanjšati hitrost, da je do ponovnega zavrtja dopolnil pomožne posode. V nasprotnem primeru je lahko izčrpal zrak iz pomožne posode katerega je uporabljal za tlak v zavornih valjih. Bilo je kar nekaj hudih nesreč zaradi nepravilne uporabe izčrpnih zavor. Drugi diagram pa prikazuje novejše razporednike z tremi delovnimi pritiski. S temi vrstami se da postopno zavirati in odvirati ter dopolnjevati tlak v pomožni posodi.
Jaz bi bil pri izrazoslovju starejši in novejši v tem primeru zelo previden. Res da je Westighousova zavora najstarejša, toda tudi zavora Kunze-Knorr je stara že okoli 100 let, kakor tudi nasledniki v vrsti razvoja (Božić, Breda, in HiK). Še povojni Oerlikon ima že spoštljivih 70 let. Nekje sem zasledil dosti boljše imenovanje, izčrpne (W) in neizčrpne (po W) zavore.

Imam pa eno vprašanje. Če se vlak ustavi in kompresor na lokomotivi ne dela, torej posledično neizbežno pada tlak v zavornem sistemu, kako se zavaruje vlak pred premikom na klancu. Menda se je lani nekaj takega pripetilo v Avstriji.
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4113
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Zavore na vagonih

Odgovor Napisal/-a mkx »

V takem primeru se uporabi ročne zavore in/ali cokle. Če se ne uporabi dovoljšnje zavorne sile, se zgodi Lac-Mégantic.
LP, Metod
Uporabniški avatar
noell
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 88
Pridružen: 28.03.2014, 14:52
Kraj: Turnišče

Re: Zavore na vagonih

Odgovor Napisal/-a noell »

a ni tako, da če GZV pušča, bremze stisnejo in vlak se ne premika?
lep pozdrav. Noell
Uporabniški avatar
noell
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 88
Pridružen: 28.03.2014, 14:52
Kraj: Turnišče

Re: Zavore na vagonih

Odgovor Napisal/-a noell »

zanima me tudi, kaj pomeni da na vlaku odpovejo zavore. pri avtomobilu si to predstavljam kot iztek hidravlične tekočine iz cevi.
za vlak pa mislim da je to puščanje rezervoarja za zrak, ali pa da je bat zablokiral (zavorni), ali pa da se jezavorni razdelilnik pokvaril :arrow: torej ko se niža tlak v GZV se niža tudi v rezervoarju, saj razdelilnik ne ustavi zraka in izteka v GZV.
če sem kaj narobe povedal me prosim ppopravite.
zanima me tudi, kako deluje elektromagnetna zavora. to si predstavljam kot to, da vagon/lokomotiva ustvari magnetno polje v nasprotni smeri gibanja, in tako počasi zaustavlja vlak.

nikoli mi pa ni bilo jasno kako lahko spreminjaš moč zaaviranja pri elektrodinamičnem zaviranju. vem da se pri tem zaviranju vlečni motorji uporabljajo kot generatorji, ampak kako lahko strojevodja spremeni stopnjo zaviranja?
vsem hvala
lep pozdrav. Noell
Florjan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 659
Pridružen: 16.11.2005, 18:56
Kraj: Šmartno pri Litiji

Re: Zavore na vagonih

Odgovor Napisal/-a Florjan »

Imaš prav. Po načinu odviranja poznamo izčrpne in neizčrpne zavore in to se največ uporablja.. Pri razporednikih s tremi tlaki je izpadla beseda neizčrpne zavore. Uporablja se tudi izraz zavore z enostopenskim in večstopenjskin zaviranjem.
Kar se pa tiče zavarovanja vlaka na progi proti uteku ob izpadu kompresorja je napisal predhodnik. Lahko preberete tudi v Uradnem listu št. 122/2007 člen 82.
Variante o vožnji vlakov brez strojevodje, o kateri ste se razpisali v zadnjem času v temi "Sodobni tovorni vagoni" pa nič ne piše. :mrgreen: :mrgreen
Kako je bilo v Avstriji pred pol leta pa: http://diepresse.com/home/panorama/oest ... egionalzug
Uporabniški avatar
noell
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 88
Pridružen: 28.03.2014, 14:52
Kraj: Turnišče

Re: Zavore na vagonih

Odgovor Napisal/-a noell »

zanima me tudi to:
včeraj je priklapljalec vagonov (nevem kako se mu reče) pozabil priklopiti jekleno sponko z potniškega vagona na brižito 027. ker ni nihče to opazij je vlak speljal, potem pa se je zapliskalo, počilo in zrak je začel izhajat. zdaj pa me zanima, kakšne posledice lahko ima to izhajanje zraka iz GZV in GPV ( glavni pnevmatski vod), če povem da je strojevodja vse priklopil nazaj in vlak je uspešno odpeljal.
zanima ma tudi, kdo je sedaj kriv. priklapljalec vagonov definitivno, zanima me pa če sta kriva tudi sprevodnik in strojevodja, da nista opravila ogleda vlaka. vem da to vprašanje nima veze s to temo, ampak nevem kj naj vprašam
lep pozdrav. Noell
urban120
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 418
Pridružen: 10.05.2015, 19:05

Re: Zavore na vagonih

Odgovor Napisal/-a urban120 »

noell napisal/-a:
če sem kaj narobe povedal me prosim ppopravite.
zanima me tudi, kako deluje elektromagnetna zavora. to si predstavljam kot to, da vagon/lokomotiva ustvari magnetno polje v nasprotni smeri gibanja, in tako počasi zaustavlja vlak.

nikoli mi pa ni bilo jasno kako lahko spreminjaš moč zaaviranja pri elektrodinamičnem zaviranju. vem da se pri tem zaviranju vlečni motorji uporabljajo kot generatorji, ampak kako lahko strojevodja spremeni stopnjo zaviranja?
vsem hvala
Elektrodinamična zavora (ang. eddy current brake) deluje zaradi tega ker se v železu inducira napetost, če se premika v močnem magnetnem polju. (Oz. Obratno v primeru vlaka). Ker pa je železo iz enega kosa se ta napetost v obliki vrtincev (eddy), sklene v "kratek stik" in posledično se železo segreva (=> porablja enegija => zaviranje). Moč takega zaviranja lahko preprosto spreminjamo s spremembo moči elektro magnetov, ki so direktno nad tračnico.
Prednosti takega zaviranja je, da deluje pri neomejenih hitrostih, ni obrabe, ker ni stika med tračnico in vlakom in posledično ni tudi toplote, saj se nahaja v tirnici, ki se jo hitro "pusti za sabo"
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4762
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Zavore na vagonih

Odgovor Napisal/-a Ljubitelj »

Noell je spraševal o elektrodinamičnem zaviranju z elektromotorji in odgovor je dokaj preprost, kakor se regulira vlečna sila, se regulira tudi zavorna sila. Enkrat motor deluje kot motor, emnkrat pa kot generator, dinamo. Podrobnosti so pa odvisne od načina regulacije moči. Pravo vrednost pa elektrodinamično zaviranje dobi če se uporablja regenerativno zaviranje in ne reostatsko, ko se greje upore na strehi. Več recimo v Electrodinamic brakes...

Kar si pa opisal je pa bolj poznano kot elektromagnetn zavora (v slovenski terminologiji), najde se pa tudi "eddy current brake", po slovesnko zavora na vrtinčne tokove, redkeje "electrodinamic brake".
Prednosti takega zaviranja je, da deluje pri neomejenih hitrostih, ni obrabe, ker ni stika med tračnico in vlakom in posledično ni tudi toplote, saj se nahaja v tirnici, ki se jo hitro "pusti za sabo"
To, da ni toplote bo že držalo za vozno sredstvo, Francozi pa jih niso upeljali na TGV iz preprostega razloga, če dva vlaka vozita v razmiku 5 minut in zavirata z maksimalno močjo se tirnice pregrejejo.

In še nekaj, elektrodinamično zaviranje ni dovolj redunantno, da bi bilo edino na vlaku. V primeru izpada napetosti je bolj ali manj mrtva stvar. Zato ima vlak vedno tudi (elektro)pnevmatsko zaviranje.

LPL
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4113
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Zavore na vagonih

Odgovor Napisal/-a mkx »

noell napisal/-a:a ni tako, da če GZV pušča, bremze stisnejo in vlak se ne premika?
Če GZV pušča bolj kot ga je sposoben kompresor napolniti, zavore zavrejo. Če GZV pušča manj kot je kompresor sposoben načrpati, potem zavore ostanejo odvrte.
noell" napisal/-a:zanima me tudi, kaj pomeni da na vlaku odpovejo zavore. pri avtomobilu si to predstavljam kot iztek hidravlične tekočine iz cevi.
za vlak pa mislim da je to puščanje rezervoarja za zrak, ali pa da je bat zablokiral (zavorni), ali pa da se jezavorni razdelilnik pokvaril :arrow: torej ko se niža tlak v GZV se niža tudi v rezervoarju, saj razdelilnik ne ustavi zraka in izteka v GZV.
Vse zapisano lahko pomeni odpoved zavor. S tem da vse napisane napake več ali manj vplivajo le na delovanje zavor na enem vagonu. Če so zavore na ostalih vagonih v vlaku BP, potem to tipično ne pomeni nepremostljive težave.

Večja težava je zamašitev GZV. Od točke zamašitve naprej pri zaviranju tlak v GZV ne pade dovolj hitro da bi razporedniki to zaznali kot zaviranje in torej vagoni od mesta zamašitve naprej ne zavirajo. Najbolj trivialna oblika zamašitve je zaprta pipa na GZV. Večinoma bi se to težavo dalo odkriti z vestnim opravljanjem zavornega preizkusa, se pa lahko težava pojavi tudi med vožnjo.

Druga težava je puščanje zraka iz katerega koli dela. V trenutku, ko je vlak zavrt (in se rezervoarji na vagonih ne dopolnjujejo), lahko to puščanje zraka pomeni, da pada tlak v rezervoarjih in s tem pada zavorna sila.
LP, Metod
Uporabniški avatar
odbijac
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 366
Pridružen: 18.02.2011, 11:37
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Re: Zavore na vagonih

Odgovor Napisal/-a odbijac »

Na tem linku so obravnavane zavore na tovornih vagonih v Ameriki. Glede na debato o odpovedi funkcije zavor je v tekstu med drugimz lepim primerom opisano, kako lahko do tega pride pri pogostem posluževanju zaviranja in odviranja.
LP, odbijac
urban120
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 418
Pridružen: 10.05.2015, 19:05

Re: Zavore na vagonih

Odgovor Napisal/-a urban120 »

Ljubitelj napisal/-a:Noell je spraševal o elektrodinamičnem zaviranju z elektromotorji in odgovor je dokaj preprost, kakor se regulira vlečna sila, se regulira tudi zavorna sila. Enkrat motor deluje kot motor, emnkrat pa kot generator, dinamo. Podrobnosti so pa odvisne od načina regulacije moči. Pravo vrednost pa elektrodinamično zaviranje dobi če se uporablja regenerativno zaviranje in ne reostatsko, ko se greje upore na strehi.
Pa res :/ Bilo je pozno pa sem narobe razumel.
Se pa moč elektrodinamičnega zaviranja (tokrat pravega z generatorji :)) veča s tem, da se obeša več porabnikov na "motor, ki zavira"/generator (torej upornike na strehi/ vozna mreža). Nisem pa prepričan kako se regulira koliko elektrike gre nazaj v vozno mrežo. (verjetno s višino napetosti?)
Odgovori