TGV Lyria napisal/-a:Če prav razumem, so "navadni" Bl-ji s toplozračnim gretjem Friedmann novejši tip, tej z "uhatimi" sedeži in električnimi radiatorji pa starejši?
So pa očitno kasneje spremenili barvo notranjosti pri teh starejših vagonih, saj je sedaj sivo bela. "Navadni" so ohranili notranjost v barvi lesa.
Točno tako!
U stvari to su samo dvije osnovne varijante ali ih je u stvari bilo više.
Goša Y - vagoni sa kočionim papučama
1. serija (1963-1965.)
-električno grijanje Schaltbau (kombinirano sa parnim)
-okretna postolja Wegmann (i generator sa kardanom)
-oštri bridovi na spoju čela i stranica/krova vagona
-kabel elektrogrijanja na čelu vagona 'sakriven' iza poklopca (nije na ćošku vagona)
-AB vagon sa A i B odjeljcima različide duljine (i zato dodatni mali prozor umivaonika uz prozor wc-a)
-WL vagon sa krovom normalne visine (nije povišen) i 4 vrata
-interijer starijeg tipa
2. serija (1965-cca1974.)
-električno grijanje Schaltbau (kombinirano sa parnim)
-okretna postolja Wegmann (i generator sa kardanom)
-zaobljeni bridovi na spoju čela i stranica/krova vagona
-kabel elektrogrijanja na ćošku vagona (otvoren/vidljiv)
-AB vagon sa A i B odjeljcima iste duljine (isti je kao A vagon)
-WL vagon sa povišenim krovom i 4 vrata
-interijer starijeg tipa
-pod kraj su Bc vagoni građeni sa povišenim krovom (kao WL)
-od 1972. WL vagoni se grade sa 2 vrata (i jednim spavaćim odjeljkom više) te dva okomita alternatora
-neke serije B vagona su imale samo 6 sjedala u odjeljku (analogno i kod AB vagona)
Goša Y - vagoni sa kočionim diskovima
3. serija (cca1975-cca1980.)
-dvokanalno toplozračno grijanje Friedmann (kombinirano sa parnim)
-okretna postolja Wegmann (i generator sa kardanom)
-zaobljeni bridovi na spoju čela i stranica/krova vagona
-kabel elektrogrijanja na ćošku vagona (otvoren/vidljiv)
-AB vagon sa A i B odjeljcima iste duljine (isti je kao A vagon)
-WL vagon sa povišenim krovom i 2 vrata te dva okomita alternatora
-interijer novijeg tipa
-na početku su Bc vagoni građeni sa povišenim krovom (kao WL) ali samo za OSE
4. serija (cca1982-1984.)
-dvokanalno toplozračno grijanje Friedmann (kombinirano sa parnim)
-okretna postolja Wegmann (i horizontalni dvostruki alternator)
-zaobljeni bridovi na spoju čela i stranica/krova vagona
-kabel elektrogrijanja na ćošku vagona (otvoren/vidljiv)
-AB vagon sa A i B odjeljcima iste duljine (isti je kao A vagon)
-WL vagon sa povišenim krovom (sa dva paralelna reda luftera) i 2 vrata te dva horizontalna jednostruka alternatora
-interijer novijeg tipa
-vagoni za ŽTP Zagreb su isporučivani bez parnog grijanja
5. serija (1984-1989.)
-dvokanalno toplozračno grijanje Friedmann (kombinirano sa parnim)
-okretna postolja MD52 (i horizontalni dvostruki alternator)
-zaobljeni bridovi na spoju čela i stranica/krova vagona
-kabel elektrogrijanja na ćošku vagona (otvoren/vidljiv)
-AB vagon sa A i B odjeljcima iste duljine (isti je kao A vagon)
-WL vagon sa povišenim krovom (sa dva paralelna reda luftera) i 2 vrata te dva horizontalna jednostruka alternatora
-interijer novijeg tipa
-vagoni za ŽTP Zagreb su isporučivani bez parnog grijanja
-pod kraj su vagoni isporučivani sa ovalnim prozorima na čeonim vratima i 'gušćim' stepenicama (ovo zadnje vrijedi samo kod B za Novi Sad i WL za Ljubljanu)
Svi WL vagoni su imali vodeno grijanje Hagenuk na struju, paru ili naftu (1. serija, čini mi se, nije imala komponentu na struju).
Godine 1963. su građeni samo WL vagoni. I 1989. su isto građeni samo WL vagoni. Svi ostali tipovi su građeni između 1964. i 1986.