pantografi

Debata okoli voznega parka
Odgovori
Uporabniški avatar
OrientExpress
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 453
Pridružen: 03.06.2006, 12:46

pantografi

Odgovor Napisal/-a OrientExpress »

Kot otrok (~zgodnja 90. leta) sem si zapomnil, da imajo el. lokomotive dvignjen pantograf, ki je nad zadnjo kabino glede na smer vožnje - nikoli nad sprednjo. Sedaj pa večkrat opažam ravno obratno - da je pantograf dvignjen nad sprednjo - se je kaj spremenilo na železnici/lokomotivah? Oz. zakaj so nekoč dokaj striktno pazili, kateri pantograf dvigniti, sedaj pa ne več?

Ali je bilo že pred leti tako kot sedaj, pa sem samo jaz slabo opazoval :D ?
Po nji peljal te ženico
bom na Dunaj, v Gradec, v Trst ... in v Carigrad:)
Uporabniški avatar
Tin€
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3868
Pridružen: 25.05.2006, 22:52
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Tin€ »

O tem je bilo že veliko govora na tem forumu, pa ne bom sedaj iskal linkov na te debate.

Na kratko. Lokomotiva naj bi imela vedno dvignjen zadnji pantograf. So pa določene izjeme. V kolikor vozita lokomotivi v tandemu ima prva vedno dvignjen prednji pantograf, druga pa zadnjega. Ravno tako se to dogaja pri vleki tovornih vlakov, kjer bi se lahko zaradi iskrenja poškodoval tovor na vagonih za lokomotivo. To velja predvsem za vleko vlakov, kjer so naloženi na vagonih avtomobili.

Helga pa je tako ali tako imela na voljo le en pantograf za 3kV.

V kolikor pa se pojavlja na voznem vodu žled pa lokomotiva vozi z dvignjenima obema pantografoma.
Tine
Nejc

Odgovor Napisal/-a Nejc »

Tine Jarm napisal/-a:V kolikor vozita lokomotivi v tandemu ima prva vedno dvignjen prednji pantograf, druga pa zadnjega.
Ja pa zakaj tako?? Zakaj nimata obe lokomotivi dvignjenega zadnjega? Zadnjič sem se peljal s Pohorcem iz Celja do Ljubljane, in je imel moped nekje do Zidanega Mostu dvignjena oba pantografa, kar pomeni da je čistil prvi žled, drugi pa jemal tok iz omrežja. A v tem primeru jemlje prvi pantograf isto tok iz omrežja, ali je gl. stikalo vklopljeno samo zadnjem, "rednem" pantografu?

Kot je @OrientExpress omenil, da imajo dvignjenega prvega, sem se takoj spomnil na Siemensa Desiroja. V začetku ko so prišli k nam so v smeri vožnje vozili z zadnjim pantografom, zdaj ene 3-4 leta pa s prvim, zakaj tako? Kaj se zgodi če bi ICS v smeri vožnje zamenjal pantograf in dvignil prvega?
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Drži kot je Tine napisal.


Glede od odvzema toka. Oba OT sta vzporedno povezana na skupno VN zbiralko. Tako ni važno, kateri OT čisti in kateri odvzema el. energijo iz voznega voda. Vsekakor je obločnega iskrenja mnogo manj, če sta oba OT dvignjena, kadar je led na žici.

Še malo teorije, zakaj zadnji OT in ne prvi:

Višina med gornjem robom tirnice (GRT) in vozno mrežo se nenehoma spreminja. Te višinske spremembe lovi Tokovni odjemnik s pritiskom 80 N (8 kg po šarlatansko) na vozno žico. Če je dvignjen prvi OT na lokomotivi, ta sila pri hitrosti 100km/h naraste na 160 N (16kg....). Do tega pride zaradi zračnega toka in konstrukcijske oblike vzvodovja OT.
Torej, večji pritisk na vozno žico pomeni večjo in nepotrebno obrabo drsalke in žice.

Desiroji imajo še vedno v programu da se avtomatsko dvigne zadnji OT, ki je obratno obrnjen, kot je to izvedeno na ELOK-ih. Zato strojevodje dvig OT-ja ročno spremenimo, za vsako vožnjo posebej.Tako se vedno dvigne prvi OT.
Še ena cvetka. Nemci hočejo pokasirat kar nekaj miljonov (SIT)za spremembo ukaza v softveru. :?

Kaj je že to PANTOGRAF. press ?:-k
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Nejc

Odgovor Napisal/-a Nejc »

Dolfe napisal/-a:Drži kot je Tine napisal.


Glede od odvzema toka. Oba OT sta vzporedno povezana na skupno VN zbiralko. Tako ni važno, kateri OT čisti in kateri odvzema el. energijo iz voznega voda. Vsekakor je obločnega iskrenja mnogo manj, če sta oba OT dvignjena, kadar je led na žici.

Še malo teorije, zakaj zadnji OT in ne prvi:

Višina med gornjem robom tirnice (GRT) in vozno mrežo se nenehoma spreminja. Te višinske spremembe lovi Tokovni odjemnik s pritiskom 80 N (8 kg po šarlatansko) na vozno žico. Če je dvignjen prvi OT na lokomotivi, ta sila pri hitrosti 100km/h naraste na 160 N (16kg....). Do tega pride zaradi zračnega toka in konstrukcijske oblike vzvodovja OT.
Torej, večji pritisk na vozno žico pomeni večjo in nepotrebno obrabo drsalke in žice.

Desiroji imajo še vedno v programu da se avtomatsko dvigne zadnji OT, ki je obratno obrnjen, kot je to izvedeno na ELOK-ih. Zato strojevodje dvig OT-ja ročno spremenimo, za vsako vožnjo posebej.Tako se vedno dvigne prvi OT.
Še ena cvetka. Nemci hočejo pokasirat kar nekaj miljonov (SIT)za spremembo ukaza v softveru. :?

Kaj je že to PANTOGRAF. press ?:-k
Dolfe, čestitke =D> =D> za takšno obrazložitev in predstavitev predavanja! Če boš tako napredoval, ti bo še mojster dodal in se bo slišalo takole: Dolfe, dr. železničarske stroke ;)
Uporabniški avatar
RisPo
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1023
Pridružen: 01.11.2006, 14:24

Odgovor Napisal/-a RisPo »

Pa v čem je v bistvu fora dveh pantografov, zakaj npr. ne naredijo samo enega za obe smeri vožnje?
Uporabniški avatar
OrientExpress
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 453
Pridružen: 03.06.2006, 12:46

Odgovor Napisal/-a OrientExpress »

Dolfe napisal/-a:Drži kot je Tine napisal.


Še ena cvetka. Nemci hočejo pokasirat kar nekaj miljonov (SIT)za spremembo ukaza v softveru. :?

Kaj je že to PANTOGRAF. press ?:-k
Hvala za pojasnila.
kaj pa če bi SŽ rajši za par 100 € najele kakega crackerja :D ?
Zadnjič spremenil OrientExpress, dne 01.01.2007, 23:07, skupaj popravljeno 1 krat.
Po nji peljal te ženico
bom na Dunaj, v Gradec, v Trst ... in v Carigrad:)
Uporabniški avatar
OrientExpress
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 453
Pridružen: 03.06.2006, 12:46

Odgovor Napisal/-a OrientExpress »

MMG: zakaj so pa mehom zamenjali pantografe (pardon, Dolfe, škarjaste odjemnike toke :lol: )? - zaradi starosti ali česa drugega? - prej so imeli tiste "dvojne", sedaj so pa taki kot na brižitah in mopedih. :
Po nji peljal te ženico
bom na Dunaj, v Gradec, v Trst ... in v Carigrad:)
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

OrientExpress napisal/-a:MMG: zakaj so pa mehom zamenjali pantografe (pardon, Dolfe, škarjaste odjemnike toke :lol: )? - zaradi starosti ali česa drugega? - prej so imeli tiste "dvojne", sedaj so pa taki kot na brižitah in mopedih. :
Tud mopedi so prišli z dvojnimi OT v Jugico, pa so jim zamenjali OT za take kot so na Brižitah. Razlog: ves vozni park elok ima enake OT -> rezervni deli.
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

OrientExpress napisal/-a:MMG: zakaj so pa mehom zamenjali pantografe (pardon, Dolfe, škarjaste odjemnike toke :lol: )? - zaradi starosti ali česa drugega? - prej so imeli tiste "dvojne", sedaj so pa taki kot na brižitah in mopedih. :
Škarjasto izvedbo tokovnih odjemnikov imajo Italijani. Tudi sedaj imajo še isti sistem. Pendolino 310 ima tudi taka odjemnika.
V preteklosti so seveda imele vse tri serije takšne odjemnike. Še več. Tudi gomulka je imela takšne ali pa vsaj močno podobne.

S prihodom Brižit so prišli tudi drugačni odjemniki, ki so se očitno pokazali kot bolj zanesljivi. Najprej so naredili lažjo izvedbo za Gomulke. Btw, hrvaške Gomulke so vseeno obdržale stare škarjaste odjemnike.

Sicer ne vem kateri sistem je boljši ali slabši, vsekakor so nekje v zadnji letih 80. let, šli na enoten sistem. Tako so dobili Brižitine odjemnike Mehi in Mopedi. Bilo pa je tudi nekaj težav. Ker so ti odjemniki precej težji, so pokale strehe na Mopedih. Tako je bilo treba pojačati konstrukcijo strehe.

Imajo pa ti odjemniki eno slabost. V primeru močnega sneženja, (moker sneg) kar hitro počepnejo. Sicer so pa to bolj izjeme.
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1639
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Odgovor Napisal/-a Barbarpapa1 »

Pozdrav

Kako to, da pri Desiroju nisem še videl rabe dveh pantografov v primeru leda na kontaktnem vodu? Danes zjutraj me je med vožnjo iz MB v Poljčane skoraj nabliskalo :lol:

Kar se lokomotiv samo z enim pantografom tiče, obstajajo tudi takšne. Na naslednjem linku je dobro vidno par primerkov francoske Brižitkine "sestrične" s samo enim pantografom.

http://drehscheibe-online.ist-im-web.de ... 30,3193032

Nekaj posnetkov je s proge Strassbourg-Colmar. Moja firma sodeluje s firmo, ki ima prostore ob omenjeni progi. Sem večkrat videl te francoske Brižitke, kako vlečejo potniške vlake s hitrostmi okoli 180 km/h. Zadeva je videti in slišati fantatstično! In te lokomotive Francozi sedaj izločajo iz prometa :(

LP

Jože
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Pri Desiroju ni mogoče imeti dvignjeno oba tokovna odjemnika hkrati.
Za kratek čas sta sicer oba dvignjena le takrat, ko se dela menjava OT-jev. Do tega pride avtomatsko pri menjavi strojevodskih kabin ali pa pri ročnem upravljanju.
Da se izvrši menjava pod napetostjo je povsem logično. Tako ne pride do izpada napetosti v EMG. To se lahko opravi tudi med samo vožnjo garniture-vlaka.


Grrrr,......ni pantograf! Odjemnik toka je. press :cussing Slika
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
milchy
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 5700
Pridružen: 11.09.2005, 17:48
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a milchy »

Dolfe .... a te malo jezijo ? ;) saj je beseda 'pantograf' čist lepa .... ;)
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

milchy napisal/-a:Dolfe .... a te malo jezijo ? ;) saj je beseda 'pantograf' čist lepa .... ;)
Razmišljam v tej smeri da bi dal kazen. :-k Kdor se bo zmotil, bo moral v rubriki "Čvek" stokrat napisati "pantograf". Pa da ne bo kakšne bljižnice s copy/paste, bo vsaka črka morala biti z drugačnim fontom, različno barvo,....itd. :mrgreen:
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
milchy
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 5700
Pridružen: 11.09.2005, 17:48
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a milchy »

hmmmm :roll: g. kontrolni, vi ste pa nekam hudi v novem letu ....
Odgovori