Vagoni iz davnih let ŽG Ljubljana

Debata okoli voznega parka
Odgovori
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Vagoni iz davnih let ŽG Ljubljana

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Zdravo,
spodnjo sliko mi je posredoval g. Jože Trpin in naju zanima izvor tega vagona. Gre za vagon tipa Y, ki je bil v lasti tedanjega ŽG Ljubljana. Na vagonu se vidi datum revizije 31.5.1976, predvidevam da je slika nastala v pozni pomladi ali poleti 1976 v Ljubljani.
Sodeč po obliki vagona sam težko verjamem, da gre za Gošin vagon, prej bi rekel, da bi znal biti vagon nemškega izvora. Streha je varjena z vidnimi vari, nižja od Gošinih Y vagonov, podstavni vozički so Görlitz III (lahko celo Jugoslovanska verzija), škatle pod vagonom mi tudi ne dišijo po standardnih na Gošinih vagonih. Imam še nekaj slik dela takih vagonov, ki so še starejšega datuma (vagoni so pobarvani tako kot prvi Goša Y) in imajo vhodna vrata v enem kosu, tu so preklopna, mogoče gre že za modifikacijo.

Mogoče kdo ve kaj več o teh vagonih, proizvajalca...?
Slika
Sliko objavljam z dovoljenjem avtorja Jožeta Trpina.
Goran
nik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 212
Pridružen: 15.04.2013, 22:50

Re: Vagoni iz davnih let ŽG Ljubljana

Odgovor Napisal/-a nik »

Zanimljivo!

Bilo bi zgodno da staviš ovdje i druge slike takvog ili sličnog vagona koje navodiš da imaš.

Ovo je očigledno nekakvi prelazni Gošin (proto-)tip sa X na Y vagon. Kočnica je, kako piše, KOČ O PR što znači Oerlikon odnosno standardni licencni YU tip a ispod poda vagona se nalazi trodjelna kutija Schaltbau grijanja što je opet standardni licencni YU tip. Koja duljina preko odbojnika i razmak svornjaka pišu na vagonu; to se ne može dobro pročitati na ovoj rezoluciji? Ako dobro vidim razmak svornjaka je 17,xx m što odgovara tipu Y kao i broj prozora od 5 na polovici vagona (broj čiji se desni kraj vidi je očigledno na sredini vagona). Ja bih rekao da je ovo prototip Goša Y vagona.
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Vagoni iz davnih let ŽG Ljubljana

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Podatki so dejansko kot pri Y vagonu: dolžina čez odbojnike je 24,5m, razdalja med čepi/svorniki 17,2m. V skladu s tedanjimi napisi je še napisan Električna razsvetljava Pintsch, kaj več pa ne vem.
Hvala nik, ker s dal še na malezeljeznice, upam, da bo tam še kdo kaj več vedel. Zaenkrat je edino TV Slovenija zapisal, da bi lahko bili vagoni narejeni v TVT Maribor, ki pa nikoli niso šli v polno produkcijo. O tem ne vem nič zato se priporočam za dodatne informacije.
Pa še popravek revizije. G. Trpin me je v današnjem e-mailu obvestil, da poleti 1976 ni mogel slikati vagona, sam pa sem doma s slike razbral letnico 1974 in ne 1976. Torej je slika 2 leti starejša.
Če sem v prvem prispevku ugibal, da bi bila lahko vrata predelana na zglobna, ima mogoče kdo podatka o vagonih JŽ Ba34550 in Ba 34553? Možno, da je ta vagon eden izmed teh in je dobil novo UIC številko po Pravilniku o označevanju vagonov iz poznih 60-tih. Pravilnika žal nimam, verjetno pa je bil objavljen nekje 1967, 68...
Goran
nik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 212
Pridružen: 15.04.2013, 22:50

Re: Vagoni iz davnih let ŽG Ljubljana

Odgovor Napisal/-a nik »

Ja za ovaj vagon na slici nisam uopće siguran da ima preklopna vrata kao Goša Y; moguće da su i rotacijsko-otklopna kao na DB X vagonima prve generacije, u ovako otvorenom položaju to je teško sa sigurnošću ustanoviti.

Kakvu evidenciju putničkih vagona ima SŽ? Što se dogodilo sa vagonskim kartonima iz vremena JŽ-a? Tamo je sve pisalo o svakom vagonu...
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Vagoni iz davnih let ŽG Ljubljana

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

TV Slovenija na sosednjem forumu malezeljeznice ni miroval in je zbrskal dva zanimiva prispevka. Prvi je objava v časopisu Odmev tovarne - glasilo delovnega kolektiva TŽV Boris Kidrič Maribor, iz junija 1962:

Slika

Nadalje je našel še sliko tega vagona v pokrajinskem muzeju Maribor:
Slika

Kakor zgleda, je bilo narejenih nekaj prototipov in to je bilo to. Predvidevam, da so na JŽ kasneje sprejeli Gošine vagone iz političnih razlogov kot še marsikaj v Jugoslaviji (podobno se je godilo letalom tovarne LIBIS iz Ljubljane). Do kdaj so vozili, koliko jih je bilo, zakaj so na JŽ sprejeli Gošine vagone namesto TŽVjevih... to pa ostajajo odprta vprašanja.

Še nekaj bi omenil pri tem vagonu. Zanimiv je kabel za električno gretje, ki je bil tako lepo pospravljen (vsaj na slikah iz 60-tih) napram kasnejšim Goša Y vagonom. Najprej sem milil, da ga sploh ni, šele na eni sliki, kjer je spet z Goša X vagonom se je pokazal kabel spodaj pod levim odbojnikom. Namreč čelo je dokaj čisto, nima nobenih utorov za kabel niti odrezanega vogala kot jih poznamo sedaj.
Goran
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 609
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Vagoni iz davnih let ŽG Ljubljana

Odgovor Napisal/-a Peter 5 »

Zdravo!
Spominjam se, da je zaradi zapostavljanja iz Beograda TŽV v določenem času izstopil iz jugoslovanskega združenja proizvajalcev tirnih vozil in si iskal posle sam, zlasti tudi v tujini!
LP - Peter
Uporabniški avatar
željko halambek
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 413
Pridružen: 26.06.2006, 18:16
Kraj: BREŽICE

Re: Vagoni iz davnih let ŽG Ljubljana

Odgovor Napisal/-a željko halambek »

Ali je mogoče da so tile vagonidanes še živi? Zamaskirani v neko pohorje farbanje ali su jih pa mogoče kasneje pregradili tj. klomatizrali?
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Vagoni iz davnih let ŽG Ljubljana

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Na forumu male željeznice se je konkretno razvila debata o teh vagonih in po vseh zapisih sodeč gre dejansko za vagon, ki je bil skupaj s še 6 preostalimi narejen v TŽV Boris Kidrič. TV Slovenija je zbrskal dokumente, ki povedo, da je bil prototip vagona narejen 1962 in 5.5.1962 je tovarna povabila predstavnike vseh ŽTPjev tedanjega JŽ na predstavitev tega vagona v Maribor. Nadalje projekt je bil predstavljen strokovni komisiji že dve leti poprej, ki je pregledala dokumentacijo za gradnjo prototipa. TŽV BK je nameravala vagone graditi skupaj s tovarno Janko Gredelj iz Zagreba; slednji naj bi predvsem dostavljali podstavne vozičke Görlitz 3, z modifikacijami - t.im. zagrebški tip. V pregledu dokumentacije, ki se je izdatno sklicevala na smernice UIC o gradnji potniških vagonov tipa Y se zasledi par zanimivih informacij:
  • tip Görlitz 3 je neprimeren za hitrosti 160 km/h kot jih je UIC že tedaj predpisovala v smernicah za mednarodne potniške vlake. Razlog je neobstoj blažilnikov za prečne sunke, zagrebška modifikacija pa je podstavni voziček Görlitz še toliko poslabšala, da se je otežilo dostop za nastavljanje vertikalnih blažilnikov.
  • zagrebški tip Görlitz 3 podstavnih vozičkov je imel spremenjen sistem za menjavo zavornjakov, ki je omogočal bolj ali manj le menjavo le-teh nad kanali, ne pa tudi na postajnih tirih kot original
  • ravno tako se je komisija pritožila nad slabo izvedbo zaviranja, katero so zahtevali ti podstavni vozički. Namreč zavorni valji so morali biti montirani na tla vagona in preko drogov povezani s podstavnimi vozički, poleg tega pa pa niso omogočali hitrega odviranja po priporočilih UIC.
  • komisija je tedaj predlagala, da se zaradi posedanja steklene volne za izolacijo le-te ne uporabi temveč se uporabi brizgani azbest (!!!)
  • komisija se je pritožila nad neogrevanimi rezervoarji za vodo, kar so morali urediti
  • zanimiva so še ostala priporočila. Slike naj se obesijo v plastične ali aluminijaste okvire s pleksi steklom, les naj se bolj ali manj zamenja ali pa vsaj obloži s kako plastiko, gasilni aparati naj se prestavijo iz vhodnega prostora iznad ročne zavore na kako bolj primerno mesto in še kaj
Celotno poročilo na 6 straneh je TV Slovenija objavil na forumu male željeznice. Zanimivo branje!

Po dokumentih, ki jih je med drugim objavil ŽAT32 v temi o spalnikih, je razvidno, da je bilo 7 teh vagonov in so razpad SFRJ in JŽja dočakali z naslednjimi številkami in domovno postajo Maribor:
-JŽ Bm 50 72 20-10 100-4
-JŽ Bm 50 72 20-10 101-2
-JŽ Bm 50 72 20-10 102-0
-JŽ Bm 50 72 20-10 103-8
-JŽ Bm 50 72 20-10 104-6
-JŽ Bm 50 72 20-10 105-3
-JŽ Bm 50 72 20-10 106-1

Na začetku 70-tih pa so obstajali pod oznako JŽ Ba s številkami:
-JŽ Ba 51 72 20-10 100-3
-JŽ Ba 51 72 20-10 101-1
-JŽ Ba 51 72 20-10 102-9
-JŽ Ba 51 72 20-10 103-7
-JŽ Ba 51 72 20-10 104-5
-JŽ Ba 51 72 20-10 105-2
-JŽ Ba 51 72 20-10 106-0
Glede na to, da je bil ta vagon slikan 1974 v Ljubljani, ko so bile v uporabi še te oznake in se na Trpinovi sliki vidi kontrolna številka 1, bi on moral slikati vagon JŽ Ba 51 72 20-10 101-1. In česo številke sledile prvotnemu označevanju, bi v 60-tih moral biti registriran kot JŽ Ba 34551.
Goran
nik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 212
Pridružen: 15.04.2013, 22:50

Re: Vagoni iz davnih let ŽG Ljubljana

Odgovor Napisal/-a nik »

Svi vagoni sa okretnim postoljima imaju kočione cilindre ispod poda vagona ako su kočnice sa kočionim papučama. Stariji vagoni su imali samo jedan kočioni cilondar dok su noviji, kao npr. Goša Y, imali dva cilindra; po jedan kod svakog postolja. Jedino vagoni koji imaju kočnice sa diskovima imaju poseban kočioni cilindar za svaku osovinu. To sve nema nikakve veze sa tipom okretnog postolja.

Također niti spomenuti problemi sa kočenjem nemaju veze sa tipom okretnog postolja već sa tipom ugrađene kočnice.

Jedino što ovisi o tipu okretnog postolja su mirnoća hoda vagona i maksimalna brzina koja je njime uvjetovana.
Odgovori