Za tiste, ki niste registrirani uporabniki financ in ne morete prebrati vsega:
Neuradno: na Slovenskih železnicah bodo rekli 'da' Stadlerjevi ponudbi, kupili bodo potniške vlake za 170 milijonov evrov
Minilo je pet mesecev, odkar je pretekel rok za oddajo ponudb za nakup potniških vlakov, na katero se je javil zgolj Stadler. Zakaj na železnicah tako mečkajo?
Na Slovenskih železnicah so lani dvakrat podaljšali rok za oddajo ponudb za potniške vlake, na končnem roku 25. septembra pa so dobili eno samo ponudbo proizvajalca vlakov Stadler (več: Dušan Mes: Danes ni najboljši dan, dobili smo eno samo ponudbo za potniške vlake ). Po petih mesecih pregledovanja papirjev se je vodstvo SŽ po naših informacijah odločilo, da bodo ponudbo sprejeli. Odločitev mora odobriti še nadzorni svet SŽ, ki ga vodi Bojan Brank, nato pa še SDH.
Povprečna starost potniških vlakov okoli 30 let
Glede na počasnost sprejemanja odločitev na železnici pravzaprav ni verjetnosti, da bi prvi novi vlaki pripeljali na naše tire še letos. Povprečna starost potniških vlakov Slovenskih železnic tako še nekaj časa ostaja okoli 30 let. To verjetno tudi pomeni, da železniški promet pri nas ni pretirano prijazen okolju, kar naj bi bila sicer njegova glavna odlika.
Skupaj z DDV bo nakup težek 207 milijonov evrov
Kakšna je pravzaprav Stadlerjeva ponudba? Dobavili naj bi skupaj 25 potniških vlakov, od tega deset dvonadstropnih garnitur, deset enonadstropnih in pet dizlov. To bo Slovenske železnice stalo 169,9 milijona evrov brez DDV, skupaj z DDV pa 207 milijonov evrov. Na železnicah so pričakovali, da bodo lahko vlake kupili za 140 milijonov evrov. Čas za nakup ni najboljši, vsi evropski proizvajalci imajo polne knjige naročil, tudi zaradi nakupov iz Azije.
Primerjave nakupov
Primerjave različnih nakupnih naročil vlakov niso preproste, veliko je opcij pri dodatni opremi, prilagoditvah za kolesarje ali invalide. Srbske železnice (Železnice Srbije) so leta 2013 s Stadlerjem podpisale pogodbo za nakup 21 električnih vlakov za 99 milijonov evrov. Madžarski operater Gysev je leta 2016 podpisal pogodbo za nakup desetih Stadlerjevih enonadstropnih vlakov flirt za dobrih 68 milijonov evrov. Na Madžarskem sicer Stadlerjevi vlaki prevladujejo, ker ima švicarski proizvajalec proizvodnjo v mestu Szolnok, končno sestavljanje pa opravijo na Poljskem. Madžarske državne železnice MÁV imajo kar 123 vlakov proizvajalca Stadler, drugi državni operater Gysev pa skupaj 20.
Še en nakup: Pri francoskih državnih železnicah SNCF so pred kratkim kupili devet vlakov regio 2N za 96 milijonov evrov pri proizvajalcu Bombardier. Res pa je, da so se pri SNCF že leta 2010 dogovorili za paketni nakup kar 860 vlakov.
Pri katerih projektih na Slovenskih železnicah zamujajo
Na SŽ so v zaostanku tudi pri drugih pomembnih projektih. Še vedno se ni nič premaknilo pri dogovorih o gradnji novega potniškega centra Emonika, od tega je približno deset let. Tretji veliki projekt, ki je v zaostanku, je večkrat podaljšan proces prodaje 49-odstotnega deleža SŽ-Tovornega prometa strateškemu partnerju. Konec januarja letos sta sicer zavezujoči ponudbi oddala češki energetski holding EPH in francoske državne železnice SNCF.
Za dodatek: internet na vlakih pri SŽ obljubljajo dobrih deset let.