Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

Debata okoli voznega parka
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6474
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

OdgovorNapisal/-a Gorchi » 14.09.2016, 10:52

Imam eno malce bolj zgodovinsko vprašanje, torej še iz časa parne vleke. Zanima me tudi iz modelarskega vidika :) V glavnem parne lokomotive so večinoma imele spredaj in zadaj bele luči in me zanima, ali so bile prižgane vse v vožnji ali samo one v smeri vožnje? Recimo na JŽ 28, 29, 33? Zanima me tudi za premikalke, recimo JŽ 62-016 je imela v poznih 60-tih dve luči spredaj in dve zadaj, kako so jih v praksi imeli prižgane (ne po pravilniku, ko bi morala samo ena goreti...)?
Goran
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 528
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

OdgovorNapisal/-a Peter 5 » 14.09.2016, 12:52

Sem pobrskal po spominu in za vsak primer preveril še pri Vikiju, kako je to bilo z lučmi takrat. Parne lokomotive podnevi niso bile razsvetljene, ponoči pa so imele one v progovni službi prižgane po dve luči v smeri vožnje, premikalke pa po eno spredaj in zadaj.
Mogoče kaj o tem lahko tudi najdeš v starejših signalnih pravilnikih.

LP - Peter
kvak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 293
Pridružen: 18.07.2009, 16:34

Re: Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

OdgovorNapisal/-a kvak » 14.09.2016, 18:55

čihapuhe so na Jesenicah od postaje do kurilnice vozile s prižgano 1 lučjo
nik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 209
Pridružen: 15.04.2013, 22:50

Re: Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

OdgovorNapisal/-a nik » 15.09.2016, 9:55

Gorchi napisal/-a:Imam eno malce bolj zgodovinsko vprašanje, torej še iz časa parne vleke. Zanima me tudi iz modelarskega vidika :) V glavnem parne lokomotive so večinoma imele spredaj in zadaj bele luči in me zanima, ali so bile prižgane vse v vožnji ali samo one v smeri vožnje? Recimo na JŽ 28, 29, 33? Zanima me tudi za premikalke, recimo JŽ 62-016 je imela v poznih 60-tih dve luči spredaj in dve zadaj, kako so jih v praksi imeli prižgane (ne po pravilniku, ko bi morala samo ena goreti...)?

Bez obzira na pravilnik računaj da su parne lokomotive imale kada su bile na vlaku po mraku najčešće uključena po dva svjetla na obje strane jer se nije nikome dalo gasiti ona otraga. To vrijedi za doba električne rasvjete dok se prije štedilo da se ne moraju dopunjavati lampe i mijenjati fitilj pa je svjetlilo samo na prednjoj strani a manevarke su imale samo po jednu lampu stavljenu na svakom kraju da se uštede kompletne lampe.
Do 1913. su na jednokolosječnim prugama lokomotive noću imale sprijeda dva crvena svjetla kao i na nepravilnom kolosijeku dvokolosječne pruge dok su na pravilnom bila dva bijela sprijeda a manevarke su na oba kraja imale po jedno plavo svjetlo u sredini. Tada se na likovnim glavnim signalima 'slobodno' označavalo bijelim svjetlom a na predsignalima 'oprezno' zelenim svjetlom dok žutog nije ni bilo u upotrebi.
Uporabniški avatar
Signal
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1744
Pridružen: 24.01.2008, 9:37
Kraj: Maribor - levi breg

Re: Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

OdgovorNapisal/-a Signal » 15.09.2016, 14:10

Ne smemo pozabiti na nočne sklepne signale.
Parne lokomotive in Đure 642/643 so imele na lučeh vodila za vstavitev rdečega filtra - rdeče prozorne plošče z belim neprozornim kolobarjem (podobno kot signalni znak 68b).
Ti signali so se uporabljali tako dolgo, dokler niso uvedli snemljivih sklepnih utripajočih baterijskih svetilk (niso več v uporabi).
Prijeten preostanek dneva
Signal
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 528
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

OdgovorNapisal/-a Peter 5 » 15.09.2016, 17:52

Zdravo!
Sem izbrskal Signalni pravilnik 61 JŽ iz leta 1967 in poglavju, ki obravnava označevanje vozil na tirih v raznih situacijah - luči seveda sodijo poleg ostalega prav sem - je v njem namenjeno vključno s slikami kar 15 strani. To pa je preveč, da bi prenašal sem.

Lep pozdrav - Peter
Uporabniški avatar
ŽAT32
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1065
Pridružen: 27.07.2012, 16:52

Re: Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

OdgovorNapisal/-a ŽAT32 » 16.09.2016, 19:51

Leta 1939 je veljalo takole

Slika Slika Slika Slika Slika Slika Slika Slika

Ja, kar veliko je tega
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6474
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

OdgovorNapisal/-a Gorchi » 19.09.2016, 12:28

Hvala vsem ;) Dejansko me zanima kako je bilo v praksi, ki na tem področju vseeno malo odstopa od pravil. Kakor je nik napisal, "ker se med premikom ne da strojevodji non-stop skakt gor in dol po lokomotivi pa menjat rdeče filtre"...
Goran
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3850
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

OdgovorNapisal/-a Ljubitelj » 19.09.2016, 13:17

Iz mladih let se spomnim ko sem gledal Pravilnik JŽ recimo koncme 60-tih in sem se čudil nad razno raznimi barvnimi kombinacijami predpisanih za luči na čelu lukamatije. Na slovenskih progah+Istra se te maškarade ni nikoli v mojem vedenju uporabljalo.

LPL
holding
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1624
Pridružen: 30.12.2006, 13:03

Re: Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

OdgovorNapisal/-a holding » 19.09.2016, 17:49

...v tistih časih so bile SVN zelo pomanjkljive, ali pa jih sploh ni bilo, možnosti za napake pa ogromne (človeški faktor)...... :mrgreen: ... skoraj nikjer ni bilo medpostajne odvisnosti, javljalnikov zasedbe tira, ASN,.....itd,...itd....zato se je vlak (ali progovno vozilo) varoval(o) tudi sam(o)....na take načine....

...na enotirni progi so bili signali čelo ali sklep vlaka čist enostavni..... :roll: ...saj je moral biti edini tir (proga) prosta, če se jepa karkoli posvetilo, pa je strojevodja takoj začel zavirati.....če se je svetilo belo, je bil vlak nasprot'.... :shock: ...če se je pa rdeč', pa "v rit"....

...na dvotirni progi je pa drugač..... :thumbupl ....če si vozil po pravem tiru in če se je svetil' belo, pomeni, da gre vlak nasprot' po sosednjem (za njega pravem) tiru....
...če pa je bil vlak odpravljen po nepravem tiru dvotirne proge (to pomeni, da je "kontra" to pravi tir), pa si je strojevodja nadel predpisane luči na lokomotivo (npr rdečo in belo) in s tem signaliziral tistim, ki jih bo morebiti srečal (na sosednjem za "kontra" nepravim tirom) , da gre on tud po nepravem, in se lahko srečata... :shock: ...oz. -ne daj bože - da gre kontra po pravem in ta, ki gre po nepravem, zagleda bele luči..... #-o ...in hop zaviraj!!!...in izskoči....

...podobno je bilo s progovnimi vozili...... [-X .....
....takrat pač ni blo pametnih telefonov, RDZ-ja, APB-ja....itd...
...tud' Indijanci so se pred stoletji sporazumevali z dimnimi signali..... [-X ...pa ne zarad' "maškarade".....
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3850
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

OdgovorNapisal/-a Ljubitelj » 20.09.2016, 9:51

...na dvotirni progi je pa drugač..... :thumbupl ....če si vozil po pravem tiru in če se je svetil' belo, pomeni, da gre vlak nasprot' po sosednjem (za njega pravem) tiru....
...če pa je bil vlak odpravljen po nepravem tiru dvotirne proge (to pomeni, da je "kontra" to pravi tir), pa si je strojevodja nadel predpisane luči na lokomotivo (npr rdečo in belo) in s tem signaliziral tistim, ki jih bo morebiti srečal (na sosednjem za "kontra" nepravim tirom) , da gre on tud po nepravem, in se lahko srečata... :shock: ...oz. -ne daj bože - da gre kontra po pravem in ta, ki gre po nepravem, zagleda bele luči..... #-o ...in hop zaviraj!!!...in izskoči....


V 60 letih sem se nebrojkrat peljal z vlakom in gledal vlake, recimo ko so vozili po nepravem tiru med kakšnim remontom. Prav nikoli nisem videl kakšne božične smrečice luči pri vožnji po nepravi tir. Je pa veljalo takrat in verjetno še danes kljub RDZ, da se vlak ustavi na postaji in dobi od prometnika neke papirje ko zavije na nepravi tir, govorim sevad o progah, kjer ni obojestranski promet.

LPL
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3850
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

OdgovorNapisal/-a Ljubitelj » 20.09.2016, 17:35

Če se pri ans niso šli te maškerade z lučmi, so pa na to računali pri izdelavi serije 441. Poglejmo lokomotivi 441-001 v originalni izvedbi. Na čelni strani ima kar 7 luči, https://www.facebook.com/JZ441/photos/a ... =3&theater

Slika

Strojevodji na 441 seriji vsaj ni bilo potrebno skakati iz kabine in natikati barvne filtre, kako so pa to izvajali na progi na sklepu je pa že vprašanje. Člena 44 in 45 zahtevata kar nekaj skakanja odspredaj in odzadaj, če vlak zamenja recimo pravi in nepravi tir, da ne govorimo o primeru, ko se vlak izvleče na nepravi tir zaradi prehitevanja (odstavek 6, 44 člen) ko je najprej potrebno nastaviti sprednje luči na rdeče, nato pa sklepne.... Ampak ko so se zamenjale ročne zavore s pnevmatskimi, ni bilo več sklepnih zaviračev, strojevodja nekako ne sme zapustiti lokomotive, sicer je pa do konca tovornega vlaka in nazaj kakih 10 minut hoje (2x 500m01km, spodobna hitrost da 10 minut). Madonca je to trajalo....

LPL
nik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 209
Pridružen: 15.04.2013, 22:50

Re: Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

OdgovorNapisal/-a nik » 20.09.2016, 18:35

Ljubitelj napisal/-a:Če se pri ans niso šli te maškerade z lučmi, so pa na to računali pri izdelavi serije 441. Poglejmo lokomotivi 441-001 v originalni izvedbi. Na čelni strani ima kar 7 luči, https://www.facebook.com/JZ441/photos/a ... =3&theater

Slika

Strojevodji na 441 seriji vsaj ni bilo potrebno skakati iz kabine in natikati barvne filtre, kako so pa to izvajali na progi na sklepu je pa že vprašanje. Člena 44 in 45 zahtevata kar nekaj skakanja odspredaj in odzadaj, če vlak zamenja recimo pravi in nepravi tir, da ne govorimo o primeru, ko se vlak izvleče na nepravi tir zaradi prehitevanja (odstavek 6, 44 člen) ko je najprej potrebno nastaviti sprednje luči na rdeče, nato pa sklepne.... Ampak ko so se zamenjale ročne zavore s pnevmatskimi, ni bilo več sklepnih zaviračev, strojevodja nekako ne sme zapustiti lokomotive, sicer je pa do konca tovornega vlaka in nazaj kakih 10 minut hoje (2x 500m01km, spodobna hitrost da 10 minut). Madonca je to trajalo....

LPL

Ovo na gornjoj slici nije 441-001 u originalnoj izvedbi nego puno kasnije, kad su već bila uklonjena zelena svjetla.

Ove 441-032 i 441-401 sa donjih slika imaju originalna svjetla sa kakvima su ispručene iz tvornice.
Slika
Slika
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3850
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

OdgovorNapisal/-a Ljubitelj » 20.09.2016, 18:41

nik najlepša hvala, nisem pa nisem našel slike te maškerade na seriji 441, samo to, že predelano. Sem se je pa dobro spomnil iz mlajšhih dni.

LPL
nik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 209
Pridružen: 15.04.2013, 22:50

Re: Luči na slovenskih lokomotivah in garniturah

OdgovorNapisal/-a nik » 20.09.2016, 19:04

Ljubitelj napisal/-a:nik najlepša hvala, nisem pa nisem našel slike te maškerade na seriji 441, samo to, že predelano. Sem se je pa dobro spomnil iz mlajšhih dni.

LPL

Imali su tu kombinaciju sa zelenim svjetlima i JŽ 611, JŽ 612 i JŽ 662.
Slika
Slika
Slika
Slika

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 2 gostov