Zakaj 1435 mm

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
suha
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 275
Pridružen: 01.02.2011, 10:16

Re: Zakaj 1435 mm

OdgovorNapisal/-a suha » 11.11.2017, 4:58

Zanimivo je, da sem že na dveh ali treh shemah, presekov nakladalnih gabaritov v logističnih priročnikih, našel da v EU in na Kitajskem uporabljamo širino tirov, natančno 1,5 metra.

Malo sem raziskal in ta podatek je pravilen, če seveda uporabimo določene predpostavke (vsaj sam sem tako zgruntal). Prva predpostavka je, da se razmak šin meri od sredine tirnice in ne od notranje strani. Merjenje razmaka obeh tirnic od notranje strani je, kot bom kasneje zapisal, bolj praktično za gradnjo in preprečuje, da bi prišlo do zmešnjav. Dejansko pa se mi zdi, da je v primeru gledanja na razmak s perspektive obtežitev, bolj smiselno, da se razmak meri od sredine tirnice. Kolikor sem prebral iz pravilnikov, namreč med uporabo tirnic, prihaja do njenih bistvenih bočnih obrab na notranji in delno gornji strani šine, kar lahko razmak tirne širine, že s tega pogleda v naravi močno poveča.

Več o tem v 40. členu Pravilnika o zgornjem ustroju železniških prog: http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV8672

Torej, če vzamemo dve polovici celotne širine, zgodovinsko najbolj uporabljene tirnice 49 E1 (S49) (ali pa tudi tirnice 54 E1 - UIC54E), kar skupaj znese 67 mm in temu prištejemo notranji razmak širine šin 1435 mm, dobimo 1502 mm širino tirov. Od te vsote lahko odštejemo še 2 mm, saj Pravilnik o zgornjem ustroju železniških prog v svojem 9. členu predpisuje da je dovoljeno odstopanje od predpisane tirne širine (normalna tirna širina oziroma tirna širina z razširitvijo) novih in nadgrajenih ali obnovljenih tirov obstoječih prog za hitrostno stopnjo 120 km/h < V ≤ 160 km/h: ± 2 mm. Dobimo torej natančno vsoto 1500 mm :lol:

Glede na obrabo tirnice z zgornje strani po celotni ploskvi pa lahko sklepamo, da so koloteki tirnih vozil, merjeni s sredine, kjer je težiščna točka, široki približno 1,5 metra.

Sila prikladna in okrogla 1,5 metrska številka se nekoliko podre če razmak od sredine tirnic merimo s pomočjo najnovejših 60 E1 (UIC60) tirnic. Taka tirnica je široka 72 mm, tako da širina tira merjenega s sredine tirnice z upoštevanjem 2 milimetrske tolerance ob vgradnji, znese 1505 mm.

Zanimivo je, da se je podobna napaka primerila Italijanom sredi 19. stoletja ob začetku gradnje njihovih železnic. Podobno kot v mojem zapisu so za razliko od preostale Evrope, razmak merili s sredine tirnic in ne z notranje strani tirnice. Očitno Italijanski gradbeni strokovnjaki tako niso predvideli, da se bo skozi zgodovino zaradi večjih potreb, spreminjala širina same tirnice. Širina šin je bila tako po njihovo, kot v zgornjem izračunu, prikladnih in logičnih 1,5 metra za naš kontinentalni metrski sistem, in ne Stephensonovih 4 čevljev in 8 in pol cole, ali "čudnih" 1435 mm. Kasneje so na podlagi napake z zakonom na dan 28.VII.1879, definirali tudi širino tirov merjeno z notranje strani tirnic, ki pa je bila za 1,5 metrski razmak, zanimivih 1445 mm (ter še 950 mm za metrski razmak in 700 mm za 3/4 metrski razmak)! Očitno so se v 19. stoletju uporabljale ožje tirnice.

Kakorkoli se je nato z začetkom vgrajevanja standardne tirnice 49 E1 (S49) v dvajsetih letih 20. stoletja, v Italiji pa v tridesetih letih 20. stoletja, problem rešil sam od sebe in imamo vsi v kontinentalni Evropi (razen Ukrajine in Baltskih držav) enako širino tirov. Nepotrebno zamudno in drago prekladanje tovora in prestopanje potnikov tako kot na Poljsko - Beloruski, ali Kitajsko - Ruski meji ni potrebno. Zanimivo pa je, da Italijanski tramvajski sistem še vedno uporablja 1445 mm širino tirov. To je verjetno tudi posledica posebnih tirnic, ki imajo na notranji strani tira še dodaten varovalni kanalček, kateri varuje tramvaj pred iztirjenjem v ostrih zavojih.

Kakorkoli, mislim, da lahko rečemo, da imamo glede na težiščno točko kolotekov tirnih vozil v Evropi, na Kitajskem in pa v Severni Ameriki po domače 1,5 metrsko širino tirov.

Lp

Viri:

1. Pravilnik o zgornjem ustroju železniških prog: http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV8672
2. Handbuch Eisenbahninfrastruktur: https://goo.gl/JeCLMV
3. Schiene (Schienenverkehr): https://de.wikipedia.org/wiki/Schiene_(Schienenverkehr)
4. Schiene (Schienenverkehr): https://goo.gl/zzoLQk
5. Railroad Gauge Width: http://parovoz.com/spravka/gauges-en.php
6. Track gauge in Italy: https://en.wikipedia.org/wiki/Track_gauge_in_Italy
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3760
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Zakaj 1435 mm

OdgovorNapisal/-a Ljubitelj » 11.11.2017, 8:45

Meriti tirno širino drugače kot je definirano (razmik med notranjima robovoma tirnice je povsem nesmiselno, kot da bi meril kaliber kanona s srednjim premerom cevi. važno je samo kako velika krogla/naboj gre v cev in nič drugega. Širina 1,5 m se uporablja pri dinamiki vožnje vlaka kot razmik prijemališča sil, 1,435m je pa nominalno predpisan razmik med tirnicama. Namerno sem prvo zaokrožil na 1 mesto in drugo na 3, takšna je pač predpisana natančnost, prva je namreč kot si npisal funkcija dimenzij tirnic. Kakšne so pa načelno tolerance pa lepo pove, da imajo Finci definirano standarno širino (==razmik) 1,524 m, države CIS 1,520 m, nova proga med Helsinki in Sk. Peterburgom bo pa z razmikom 1,522 m. Pa načelno ni nobenih problemov pri vožnji iz ene države v drugo.

LPL
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7967
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Zakaj 1435 mm

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 12.11.2017, 22:45

Pozdravljeni,

Ljubitelj je vse preveril, predno je napisal post.

Edino kar manjka, je skica, da si lažje predstavljamo vso zadevo...

Slika

prevzeto iz študijskega gradiva prof. Fenglerja, TU Dresden:
https://tu-dresden.de/bu/verkehr/ibv/gv ... df?lang=en


Stützweite bzw. Schienenkopfmittenabstand s:
Abstand der Schienenkopfmitten in SO
ca. 1500 mm (abhängig von Schienenform)

Širina 1,5 m se uporablja pri dinamiki vožnje vlaka kot razmik prijemališča sil. To je res, je pa odvisna od oblike tirnic. Seveda to razdaljo potrebujejo tudi graditelji mostov....

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
mario
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 934
Pridružen: 03.04.2007, 13:13
Kraj: Na pravi strani Alp

Re: Zakaj 1435 mm

OdgovorNapisal/-a mario » 13.11.2017, 13:43

Yp, upoštevajte še da se meri tirna širina 14 mm pod vrhom tirnice ....
+
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7967
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Zakaj 1435 mm

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 13.11.2017, 16:45

Ja, to pa je novost =D> =D>

Se pravi, da se je izplačalo prilepiti skico :pamet

Vendar: wikipedia opozarja na razliko med nemškimi in švicarskimi predpisi: https://de.wikipedia.org/wiki/Spurweite_(Bahn)
In Deutschland wird die Spurweite nach § 5 der Eisenbahn-Bau- und Betriebsordnung im Bereich zwischen 0 und 14 Millimetern unterhalb der Schienenoberkante gemessen.
Nach TSI HGV Infrastruktur, Punkt 4.3.3.10, ist die Spurweite in einer Höhe von 14,5 Millimetern mit einer Toleranz von ± 0,5 Millimetern unterhalb der Schienenoberkante zu messen.[1]

In der Schweiz wird die Spurweite für Normalspur und für Meterspur 14 Millimeter unter der Schienenlauffläche, und für Straßenbahnen 10 Millimeter unter der Schienenlauffläche gemessen.[2]


Prof. Fengler je profesor na nepravi strani Alp, na pravi pa Mario :wink: :lol:

pozdrav
Darko
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 523
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Zakaj 1435 mm

OdgovorNapisal/-a Peter 5 » 13.11.2017, 16:58

Zdravo!
Nekoč je v carski Rusiji znašala tirna širina 5 čevljev oz. 1524 mm, današnja pa je 1520 mm. Seveda ni nihče šel spreminjati njihovega ogromnega omrežja za te 4 mm, menjali so samo merilno metodo, oz. jo uskladili z evropskimi predpisi. Žal pa si nisem zapomnil, kdaj je ta sprememba bila uvedena.

Lep pozdrav - Peter
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3760
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Zakaj 1435 mm

OdgovorNapisal/-a Ljubitelj » 13.11.2017, 17:09

Ta sprememba je bila nedvomno uvedena po okotberski revoluciji (pravkar 100 letnica). Razlog je ta, da imajo Finci še vedno deklarirano 1524 mm. Finska pa je postala neodvisna po oktoberski revoluciji. Pa menda ni nobenih problemo z vožmjo sem in tja med obema omrežjema. Bo pa nova proga helsinki -SP imela tirno širino 1522 mm.
Vendar iščem in iščem mdnarodni UIC standard za medtirno razdaljo pa ga ne najedem. Nemški so nemški, švicarski so švicarski, vendar je sedaj verjetno vse zajeto v enotnem štandardu UIC.

LPL
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 523
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Zakaj 1435 mm

OdgovorNapisal/-a Peter 5 » 13.11.2017, 17:48

Zdravo!
Sem našel odgovor na Wikipediji pod geslom "Russische Breitspur" in lepim sem relevantni tekst: Die erste russische Eisenbahn zwischen Sankt Petersburg und Zarskoje Selo, die 1837 eröffnet wurde, hatte eine große Spurweite von sechs Fuß (1829 Millimeter). Diese sehr breite Spurweite erwies sich als zu unwirtschaftlich, daher wechselte man am 12. September 1842 auf die seinerzeit in den Südstaaten der USA genutzte Spurweite von exakt fünf englischen Fuß (1524 Millimeter).

Im Mai 1970 wurde das Regelmaß der russischen Breitspur zur Verschleißminderung durch Verringerung des Spurspiels um 4 mm auf 1520 Millimeter reduziert. In Finnland wurde diese Verringerung des Regelmaßes nicht mitvollzogen, doch sind die Grenzwerte identisch und Neubaugleise werden ebenfalls mit einer verringerten Spurweite verlegt.


LP - Peter
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3083
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Zakaj 1435 mm

OdgovorNapisal/-a mkx » 13.11.2017, 18:07

Ko že ravno picajzlamo okoli merjenja medtirnične razdalje po nemški in švicarski metodi: kako se pri določanju točke merjenja (14mm +- pod vrhom tirnice) upošteva konstrukcijski nagib tirnic navznoter (1:40)?

Švicarji imajo po moje bolj nedvoumno ubesedenje: 14mm pod vozno površino tirnice ... in glede na konveksno obliko glave tirnice je vozna površina tirnice pravzaprav zelo ozka pasica. In ta pasica je z uporabo zelo dobro vidna, konstrukcijske trike pa kolesne dvojice same od sebe ustrezno uporabijo. Medtirnična razdalja se torej meri 14mm pod to pasico. In pri tem je "pod" najbrž mišljeno pravokotno na zveznico med tiroma in morebitna nadvišanja na mero ne vplivajo.

Nemci imajo (po mojem razumevanju) malo slabšo ubeseditev: 14,5mm plus minus toleranca pod zgornjim robom tirnice ... karkoli že to je? Ali je to vrh glave tirnice, ki pa ob nagibu tirnece navznoter 1:40 ni nujno tudi točka, po kateri vozijo kolesne dvojice?

Je pa tipično po nemško zapisati mero na pol milimetra natančno, pri tem pa je dejanska zračnost med kolesi in tirnicama velikostnega reda centimeter ...
LP, Metod
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7967
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Zakaj 1435 mm

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 13.11.2017, 23:31

Metod, pozdravljen,

po drugi strani je treba upoštevati, da merijo razdaljo med tirnicami eni ljudje, razdalje med kolesi dvojice pa drugi. Če bi si vsak začel po svoje prilagajati norme, ne bi bilo v redu. Norme nastanejo predvsem na osnovi izkušenj. Ni pa rečeno, da ni med tistimi, ki jih predlagajo, kakšen, ki vidi strahove...

Ravno zato se mora vsak držati norm, ki so predpisane. Norme pa so nastale predvsem zaradi tega, ker se v preteklosti niso držali okvirnih mer in je prihajalo do "posebnih dogodkov"...

pozdrav
Darko

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 4 gostov