Ljubljanski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Morda samo za dopolnilo zgoraj napisanega. Za primerjavo bom vzel isto sliko objavljeno v dveh knjigah. Prva je knjiga "Ljubljanski javni promet v slikah" (Tadej Brate, Kmečki glas, 2008) in druga "Moščanska kronika" (Jože Kregar in sodelavci, Didakta, 2016).

O zadnji nekaj besed. Je namenjena vsem tistim, ki so tako ali drugače "navezani" na Moste in se zanimajo za duhovno tolažbo v tem koncu Ljubljane. Med zanimivimi zadevami je fotografija "Tarzana" in prispevek Tadeja Brateta "Ruska železnica". V poglavju o "Pokopališki ulici" je fotografija na tramvajske koncu proge (stran 82). Kaj tu piše: "Cerkev karmeličank na Selu tik pred rušenjem in podiranjem tramvajske proge ob širitvi Zaloške ceste v Mostah. Posneto verjetno ok. leta 1950. Avtor slike neznan (iz zbirke Tadeja Brateta, Ljubljana)".

Pojdimo na prvo: "Ljubljanski javni promet v slikah" (stran 45). Kaj piše pod fotografijo: "Zaloška cesta se je pred drugo svetovno vojno končala pri cerkvi Karmeličank na Selu v Mostah, do tja pa so tik pred vojno speljali tudi tire za tramvaj. Po vojni se je cerkev morala umakniti cesti proti Zalogu" (Foto: avtor neznan, fotografirano verjetno leta 1940).

Sedaj, pa vedi kaj je prav. Ugibanja. Fotografira je nastala ob gradnji (1940), ob prenovi (trikotnik; v knjigi "Moščanska ..." je omenjeno leto 1947) ali ob razdiranju ( po 1958 ) letu ?

Kdaj, pa so zamenjali "tokovne odjemnike" ("lire" v "pantografe") ? Morda se kje skriva majhna notica, opazka v tedanjem tisku. Upajmo na najboljše.

LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Kaj posebnega ne bom dodajal. Morda le ob prvem članku. V smeri Rakovnika je obnova ( oz. podaljšanje) proge potekala v dveh delih. Jeseni leta 1938 so urejali od cerkve Sv. Florijana do Rakovnika, pomladi pa preostanek do Magistrata.


Slika


Slika


Slika


Slika


Slika



LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Igor, pozdravljen.

Odlično si "nabral" novice iz časopisov.

Najbolj mi je všeč tale ugotovitev novinarja:

Slika

Danes preostane pozitivno mislečim le še pregledovanje starih novic, razglednic in fotografij pa še kakšnega načrta za povrh v rubriki Železnica skozi čas :D :D

V trinajstih letih se je "nabralo" za 578 tisoč ogledov teme o ljubljanskem tramvaju.
Neverjetno :thumbupr

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D


O želji po tramvajski čakalnici pri Dolenjskem kolodvoru smo že govorili.


Slika

viewtopic.php?f=21&t=1405&start=1681


Na karti se vidi, da so že v načrtu proge do Rakovnika nameravali ukiniti odcep do kolodvora. Kdaj, pa se je to dejansko zgodilo ? V enem od člankov je to omenjeno.


Dolenjska proga je bila vseskozi precej zanemarjena. Načrti po obnovi so sicer bili, ampak šele jeseni leta 1938 so nekaj naredili. Zatorej ni bilo čudno, da so "težili", da naj se tramvaj zamenja z avtobusom ali celo trolejbusom. Zakaj so bili proti ?



Slika


Slika


Slika


Slika


LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

končno mi je uspelo najti fotografijo tramvajske prikolice, ki so jo staro kupili na Dunaju...

Slika

Še detajl...

Slika

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D


Poleti 1935 so "aktivirali" "opatijske" prikolice.

Slika



Danes temu pravimo "adrenalinski šport", dejansko pa se za sprevodnika ni vedno dobro končalo.

Slika

LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Njega dni sem to fotografijo že videl, potem pa sem jo kakšen dan nazaj zopet ugledal. Na levi strani se vidijo tiri, kot tudi žice. Podajam samo spletno povezavo, kajti same fotografije mi ne uspeva prikazati.

https://www.facebook.com/MuzejNZSLO/pho ... =3&theater

Levo je odcep na Njegoševo ulico.

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Igor, pozdravljen,

da ne bo kakšnemu ta fotka "ušla", ko bo zmanjkalo povezave...

Slika

Kosmatinca je leta 1959 ujel v objektiv Edi Šelhaus (fotografija iz fonda Delo, hrani MNZS).

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Darko, hvala za "dopolnilo".

Dodajam še članek iz leta 1940.

Slika

Predvidevam, da je govora o teh stebrih na sliki (pri spomeniku). :?

Slika

viewtopic.php?t=1405&start=1315


in še v ...


Slika

Vir: http://www.skritiotroci.si/ljubljana-me ... ovno-vojno

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Igor, pozdravljen,

tile stebri zgoraj so bili pravzaprav optično nadaljevanje pločnika ob parku na Kongresnem trgu. Niso pa bili nobena ovira.

Niti za zmagovito italijansko vojsko...

Slika

Seveda so bili Italijani vedno na zmagovalni strani v vseh vojnah. Če je bilo potrebno, so se zadnji trenutek priključili zmagovalni strani...


Jih pa je omejila v Gradišču "ta prava" ograja iz Igorjeve Jutrove notice...

Slika


Na koncu sprevoda so predstavljali zmagovalce le še mulovodci in mule...

Slika

Vse fotografije Miran Pavlin (Ljubljana 1941, Pričevanje fotoreporterja).

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D


Pojdimo malce na Vič. Za lažje razumevanje sem zlepil (morda že drugič) delne načrte proge. Ni sicer vrhunske kvalitete, ampak za lažje razumevanje bo že uporabno.

Slika



Sedaj pa napoved del. Ali so dejansko uresničili namere, nisem mogel ugotoviti.

Slika



Dodajam še članek kjer je bilo povedano, da so preložili izogibališče od gostilne "Amerika" k milarni.

Slika



Kako so končno postajo premaknili bližje mestu, kar ni bilo sprejeto ravno z ovacijami..

Slika

Še v večjem "formatu".

Slika



Nič ni večnega.

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,
železocestnik napisal/-a:
Do sedaj pa smo imeli še najboljšo shemo, ki jo je izdelal Anglež, velik poznavalec transporta, posebej mestnega, John Charles Gillham (1917-2009)...

Slika


pozdrav
Darko
Gillham je naredil tudi kakšno napako, v glavnem pa shema drži.

Dodajam še shemo linij s postajališči iz leta 1944:

Slika



Izgleda, da si bomo morali pomagati s fotografijami in opisi del v časopisih.

Če nič drugega, smo izvedeli na katerem kilometru je bila milarna.


Do sedanje gimnazije na Viču dvojni tir vsekakor nikoli ni segel:

Slika
Fotografija je iz leta 1951. Malo "predelana" fotka s foruma,ki jo je objavil Ajznponar iz razstave.

Za tole fotko pravijo na FB da je predvojna:

Slika


Imamo pa še eno pri Iliriji, na kateri je tudi samo en tir (leto 1947):

Slika

pozdrav
Darko
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 27.03.2020, 14:24, skupaj popravljeno 3 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Nekaj bi še dodal. Za primerjavo lahko vzamemo šentviško progo. Izogibališča, ki so se najprej postavljali na sredini cestišča, so se umikala na rob. Podobno se je verjetno zgodilo tudi na viški progi. Predvidevam, da so zadnje (po načrtu) ukinili in ga premestili na nam znani ovinek ("valjar"), predzadnjega pa premaknili k najbližjem "odprtem" prostoru. Fotografij za potrditev, pa nimamo. Tiste leta 1947 so nastale po razširitvi cestišča, ko so umaknili progo na rob. V mestu imamo še kaj ohranjenega fotografskega gradiva ( po zaslugi razglednic) obrobje je pa ena velika revščina. Še to. Problem je tudi ugotoviti gostilna "Amerika". Morda ne bo odveč pogledati še kaj za nazaj, v čase ko so progo gradili.

LP Igor
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 609
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a Peter 5 »

Pozdravljeni!
Kot študent-podnajemnik sem stanoval po letu 1955 v hiši na Tržaški c. pri postajališču "Langusova" in tu tudi dočakal konec obratovanja tramvaja. Z gotovostjo lahko trdim, da je takrat proga proti Viču bila enotirna. Predzadnja postaja (ali predpredzadnja - ne spomnim se več natančno) v tej smeri je bila izvedena dvotirno z 2 kretnicama. Kadar je potekala vožnja s prikolico, so jo tukaj odklopili in na Vič je odpeljalo zgolj vlečno vozilo. Prikolico so zopet "pobrali" pri vožnji nazaj proti centru.

Lep pozdrav - Peter
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Gradnja tramvajske proge do današnjih Žal (Sv. Križ).

https://www.facebook.com/dokumentarni.f ... =3&theater

Ob pogrebu Otona Župančiča smo videli ta del proge.

LP Igor
Odgovori