Ljubljanski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ker je morda za koga, ki si ni preveč domač z Ljubljano, pa tudi za mlajše ljubljanske srajce, težko slediti pot tramvaja, potem ko zapusti Stari trg, si pomagajmo s fotografijami sedanjega stanja...
Ja, marsikaj je drugače kot pred sto leti...

Tramvaj je pripeljal iz smeri magistrata po Starem trgu in imel tukaj na Levstikovem trgu postajališče Trg sv. Jakoba ("Jacobsplatz")...

Slika


Od tukaj se je tramvaj "zagnal" navkreber po sedanjem Gornjem trgu, prej Florijanovi cesti...

Slika


...mimo cerkve sv. Florijana...

Slika

Slika

fotki smo si "sposodili" na spletni strani cerkve sv. Florijana


Na fasadi cerkve pa znan kip sv. Florijana...ja, seveda samo tistim, ki ste pozorno sledili temi
viewtopic.php?f=21&t=3282

:lol: :lol: (do sedaj 5586 ogledov)

Slika


Pogledamo nazaj, na "prevoženo" pot...ja, kar strmo :roll:

Slika

Šele takole se vidi, da je strmo...


Pogled usmerimo naprej, spustimo se navzdol v smeri Dolenjskega kolodvora...

Slika


Še en pogled nazaj...

Slika


...in naprej...

Slika

Pot nam zapre živa meja...za njo pa dovozna cesta do predora pod gradom...
Bo treba malo naokoli, na prehod za pešce :roll:
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 19.08.2010, 7:56, skupaj popravljeno 1 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Na tej strani prehoda za pešce se mi odpre pogled na mogočno vilo Samassa, ki pa je sedaj nekam odrezana na vse strani zaradi dovozne ceste do predora pod gradom :roll:

Slika


Na drugi strani ceste se še enkrat zazrem v vilo...

Slika

Kot, da bi bila v oblakih...


Mi pa se spustimo na zemljo in poglejmo nazaj, kje je bilo včasih postajališče Florijanova cesta ("Floriangasse")...

Slika

Ja, prav tukaj je nekoč potekala dovozna pot do vile Samassa, ki pa je že imela oštevilčenje Karlovške ceste (št.1)...


Toliko, da se še spomnite situacije izpred 100 let ...

Slika

Pozorno oko bo zaznalo znak za postajališče...
Torej smo pravilno locirali to postajališče Florijanova cesta, čeprav se tu pravzaprav že začne Karlovška cesta in je imela vila Samassa številko Karlovška cesta št.1 =D>


Tukaj se torej začne stara Karlovška cesta, ki je potekala navzdol proti Karlovškemu mostu preko Gruberjevega prekopa...

Slika


Čez čas s pogledom nazaj preverimo padec tramvajske proge...

Slika

zmeren padec...

...ki se nadaljuje do spojitve z novo Karlovško cesto...

Slika

Na pol poti med temi zadnjimi hišami na Karlovški cesti pod grajskim hribom in Karlovškim mostom pa je bilo postajališče Koslerjeva vila ("Villa Kosler"), ki pa je bila na drugi strani ceste (na desni strani ceste v smeri Karlovca)...


Potem pa nova Karlovška cesta ne pada več proti Ljubljanici, ker je niveleta novega mostu preko Gruberjevega prekopa veliko višja kot starega :roll:

Stara Karlovška cesta je imela stalen naklon proti staremu karlovškemu mostu...
Tukaj vidimo razliko sedanje in stare Karlovške ceste...

Slika

Ja, tukaj so imeli včasih pred gostilno privezane konje, tramvaj pa je peljal po cesti in potem preko Karlovškega mostu...

Slika


...in že smo na mostu...

Slika

Preverjeno ni iz lokalne MRS...fotoaparat je imel usmerjen v....
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 19.08.2010, 8:25, skupaj popravljeno 3 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Slika

Torej noben industrijski arheolog, ki bi iskal tire vmed kockami ali zalite z asfaltom :wink: :lol: :lol:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Tako, dokopali smo se do Karlovškega mostu...

Pogled na stari karlovški most izpod novega orjaka...

Slika


Odpravim se na drugo stran mostu in pogledam nazaj proti mestu...

Slika


Slika


Z novega mostu pa naredim eno fotko starega, obnovljenega Karlovškega mostu...

Slika

Zakaj toliko ponavljam obnovljeni....
Zato, ker je pred leti padel sredi noči pločnik meni nič, tebi nič v Gruberjev prekop z ograjo vred, potem pa so iskali po Gruberjevem prekopu, če ni slučajno kakšen ponočnjak "not padu" :lol: :lol:

Takoj za mostom, v smeri dolenjskega kolodvora, pa je bilo postajališče Kurja vas ("Hühnerdorf")...


Z novega cestnega mostu pa naredim še eno fotko nadvoza nad dolenjsko železnico...

Slika


Včasih je bilo tukaj nivojsko križanje dolenjske železnice z ljubljanskim tramvajem...
Ja, tukaj v Kurji vasi...na Dolenjski cesti...
Danes ni na tem področju nobene hiše več...

Tiri pa so se križali takole...

Slika

Slika


Mi pa pogledamo naprej v smeri dolenjskega kolodvora po Dolenjski cesti...

Slika


Kmalu za ovinkom pa je že bilo naslednje postajališče: vojaško strelišče (" Militärschiessstätte")...


Mi se odpravimo naprej in potem pogledamo nazaj proti strelišču...

Slika


Pred nami pa je v smeri Dolenjske odcep od Dolenjske ceste proti dolenjskemu kolodvoru...

Slika


Ta odcep izgleda od "spodaj" (od dolenjskega kolodvora) takole...

Slika
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 21.08.2010, 11:07, skupaj popravljeno 1 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Prispeli smo na končno postajo linije: Južni kolodvor - Dolenjski kolodvor...danes Ljubljana-Rakovnik

Slika


Slika


Slika


Sposodili pa si bomo pri wikipediji še eno Ajznponarjevo fotko postaje...

Slika...




Poglejmo pa si še, kje je bila tramvajska postaja pred Dolenjskim kolodvorom ("Station Laibach Unterkrainerbahnhof")

Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Tisti z izostrenim očesom lahko na zadnjem načrtu postajališča na Dolenjskem kolodvoru zasledite številko 3.220, nad njo pa piše:

km 3.220 Ende der Baulänge (torej konec gradbene dolžine proge)

Dolžina proga se torej meri od začetka na kolodvoru Južne železnice do konca na Dolenjskem kolodvoru.

Vidimo pa na načrtu še eno oznako v "kilometraži" in sicer piše na načrtu pri oznaki za postajališče, ki je točno na sredini sprejemnega posopja Dolenjskega kolodvora:

km 3.182 Ende der Betriebslänge (torej konec obratovalnega dela proge)


Tadej Brate je v knjigi Ljubljanski tramvaj 1901-1958, LJ 1990 zapisal:

"Celotno omrežje prvih prog je bilo dolgo 5220 m. Dolžina proge od glavne železniške postaje do Dolenjskega kolodvora je znašala 3220 m, od Magistrata do Garnizijske bolnišnice pa 2000 m."

Konec citata!

Lahko ugotovimo, da je za progo, ki smo jo obdelali do sedaj (Južni kolodvor-Dolenjski kolodvor) Brate navedel pravilno "kilometražo" za gradbeno dolžino proge!

Za odsek od Magistrata do Garnizijske bolnišnice pa moramo kilometražo še preveriti :wink: :pamet
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

železocestnik napisal/-a:
železocestnik napisal/-a:
Če bo zanimanje, bom še kakšen načrt prilepil :wink:
(zanimanje pomeni 100 ogledov tega načrta :lol: :lol: )
Trenutno stanje ogledov: 4224
Trenutno stanje ogledov je: 4347

Tole temo bomo še na 5000 ogledov "spravili" :lol: :lol:
Trenutno stanje ogledov: 5003

Zanimanje je, torej moramo nadaljevati s progo od Magistrata do Garnizijske bolnišnice :wink:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Vračamo se pred magistrat, kjer se odcepi proga Mestni trg - Vojaška bolnišnica od proge

Še enkrat pogledamo načrt odcepa in zveznega tira...

Slika


Ja, z zveznim tirom so bili zapleti.
Zakaj?
Zgradba na vogalu oz. rob pločnika, ki se je gradila, je bila preblizu temu zveznemu tiru.

Minimalna razdalja tramvajskih tirov od roba pločnika je namreč 1.20 m.

Zgradba Ivana Grobelnika, trgovca v Ljubljani je bila že v načrtu predvidena, da ji bodo "izravnali" vogal proti magistratu. Izkazalo pa se je, da bo potrebno tudi pločnik malo "prikrojiti", da bo zadoščeno predpisom...

Slika


Da so ta zvezni tir res naredili, vidimo iz fotografije iz kasnejših let (po WW I)...

Slika


Pa si poglejmo pobliže to problematično vogalno hišo...

Pogled s strani magistrata...

Slika


Pogled iz strani tromostovja...

Slika


Slika


"sporni" vogal...

Slika


Tramvaj se je s postaje Mestni trg ("Rathausplatz") podal po Ciril-Metodovem trgu (takrat Domplatz)...

Slika


...in Vodnikovem trgu...

Slika
fotka: kasina, skyscrapercity.com


Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

. ..do takratnega Cesarja Jožefa trga (Kaiser Josef Platz), kjer je bilo postajališče Cesarja Jožefa trg ("Kaiser Josef Platz") (danes Krekov trg)...

Slika


Slika


tukaj nekje je moralo biti postajališče...

Slika


Pogled pa usmerimo naprej po Poljanski cesti...

Slika


Slika


Na Poljanski cesti je bilo postajališče nekje na pol poti do Ambroževega trga in se je imenovalo Poljanska cesta ("Poljana strasse")...

Naslednje postajališče je bilo na Ambroževem trgu ("Ambrožplatz") pred prehodom tramvaja preko mostu čez Ljubljanico...
Za tramvaj so morali zgraditi poseben most, ker cestni most ni imel zadostne nosilnosti...

Slika

Slika


Včasih pa je postajališče Ambrožev trg izgledalo takole...

Slika
fotka: @blaszs, skyscraperscity.com


Potem pa je tramvaj zapeljal čez most čez Ljubljanico...

Slika


Most pa je izgledal takole in je bil res zgrajen vzporedno s kasarniškim cestnim mostom...

Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Še enkrat novi most za tramvaj na razglednici...

Slika

Ta dva mostova je zamenjal novi betonski most šele leta 1918.

Mostova sta povezovala Ambrožev trg s trgom pred kasarno (sedanji Vrazov trg)...

Tramvaj se je torej zapeljal čez most in navzgor proti trgu pred kasarno...

Danes te na poti proti Vrazovem trgu...

Slika


...spremljajo grafiti...

Slika


Tukaj je na križišču zavil tramvaj na desno proti Šempeterski cerkvi...

Slika


Tramvaj je pripeljal po takratni Škofijski cesti (Pfalzgasse) na sv. Petra cesto (St. Petersstrasse). Ker pa so se odločili za krivino tramvajske proge s primernim radijem, pa je morala Šempeterska cerkev oddati/prodati vogal sadnega vrta.
Zato je lepo vidno na zgornji fotografiji vrtno ograjo, ki je lomljena...

Prilagam pa še načrt za spremembo ograje...

Slika


...in imel pred Šentpetersko cerkvijo postajališče cerkev sv. Petra ("Peterskirche")...

Slika

V ozadju pa že vidimo današnjo parkirno hišo, ki naj bi se imenovala Šarabon, pa se ne...in splošno bolnico na desni strani Zaloške ceste...

Slika


Nekoč pa je trgovina Andreja Šarabona s špecerijskim blagom, moko, žganjem in deželnimi pridelki na drobno in veliko izgledala takole...

Slika

Kot zanimivost si poglejmo zapornico mitnice na Zaloški cesti...tukaj so pobirali mitnino od blaga, ki so ga vozili v mesto Ljubljano...


Tramvaj pa je takole vozil mimo Šarabona...

Slika


Pred Splošno bolnico je bilo postajališče civilna bolnišnica ("Civilspital")...

Slika


...ki sedaj izgleda takole...

Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Naslednje postajališče je bilo Leonišče ("Leonium")...

Slika

Pod fotko je @blaszs pripisal:
V okviru ljubljanskih bolnišnic je deloval sanatorij Leonišče (1893), eden najmodernejših zdravstvenih zavodov tistega časa v Ljubljani.

Fotka je iz skyscrapercity.com


Poglejmo še, kako Leonišče, kjer je sedaj ginekološka klinika, Šlajmerjeva 2, izgleda sedaj...

Slika

Vidimo, da je Leonišče bilo postavljeno vzporedno ob stari Zaloški cesti, ki se je po zgraditvi nove imenovala Stara pot, sedaj pa je to Šlajmerjeva cesta...
To nam pojasnjuje, zakaj je ta zgradba postavljena pod kotom na Zaloško cesto...


Naslednja stvar, ki nas zanima na poti do končne postaje tramvaja je odcep s proge proti severu, pod kotom, na Staro pot, ki smo jo že omenili zgoraj...

Slika


Na 1.9 km od Mestnega trga se odcepi torej tir do "Betriebsbahnhofa", torej do delovnega kolodvora, delavnic, garaž...z eno besedo do remize...

Kako je ta odcep izgledal včasih, si poglejmo na wikipediji...

Slika


...in kako danes...

Slika


V tej remizi je danes...reševalna postaja Ljubljana :shock:

Slika


Ja, iz Stare poti vsakodnevno izvaža na Zaloško cesto ogromno rešilnih vozil...

Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Naslednje postajališče in sicer zadnje na tem delu proge je bilo Vojaška bolnišnica ("Garnisons-Spital Nr.8")...
Tisti Nr.8 ne pomeni številko hiše, temveč številko garnizijske bolnišnice v avstrijski vojski...

Če pogledamo še enkrat fotko, na kateri je tramvaj s številko 3 pri odcepu za remizo, potem je tisti za njim na postajališču Vojaška bolnišnica, saj je le- to bilo oddaljeno okoli 100 m od odcepa za remizo...

Slika


Danes izgleda področju vojaške bolnišnice takole...

Slika


Slika

Ja, takšno ograjo ( Kacinovo :wink: ) smo imeli tudi v topniški kasarni (VIP kasarna :lol: )


Tako daleč pa tramvaj leta 1901 ni pripeljal...

Slika



Pa si poglejmo še načrt tega zadnjega postajališča...

Torej: Vojaška bolnišnica...

Slika


Vidimo, da je postajališče na km 1.965 obratovalne dolžine proge (Betriebslänge) oziroma je proga dolga v vsej dolžini od Magistrata do Vojaške bolnišnice:

km 2,012 konec gradbene dolžine (ende der Baulänge) !

Če pogledamo še enkrat, kaj smo ugotovili do sedaj...
železocestnik napisal/-a:Tisti z izostrenim očesom lahko na zadnjem načrtu postajališča na Dolenjskem kolodvoru zasledite številko 3.220, nad njo pa piše:

km 3.220 Ende der Baulänge (torej konec gradbene dolžine proge)

Dolžina proga se torej meri od začetka na kolodvoru Južne železnice do konca na Dolenjskem kolodvoru.



Tadej Brate je v knjigi Ljubljanski tramvaj 1901-1958, LJ 1990 zapisal:

"Celotno omrežje prvih prog je bilo dolgo 5220 m. Dolžina proge od glavne železniške postaje do Dolenjskega kolodvora je znašala 3220 m, od Magistrata do Garnizijske bolnišnice pa 2000 m."

Konec citata!

Lahko ugotovimo, da je za progo, ki smo jo obdelali do sedaj (Južni kolodvor-Dolenjski kolodvor) Brate navedel pravilno "kilometražo" za gradbeno dolžino proge!

Za odsek od Magistrata do Garnizijske bolnišnice pa moramo kilometražo še preveriti :wink: :pamet

Preverjanje dolžine proge od Magistrata do Vojaške bolnišnice ("Rathausplatz-Garnisons Spital") pa nam pokaže drugačen rezultat, kot je v Bratetovi knjigi...
Brate je navedel dolžino 2000 m, v resnici pa je 2012 m :!:
Vse skupaj je razlike 12 metrov, kar pomeni skoraj nič, vendar če se pogovarjamo o točnih podatkih, se jih moramo držati :roll:
Kar pomeni skupno gradbeno dolžino obeh prog: 3220+2012=5232 metrov
Tej vsoti pa je potrebno dodati še 0,044 km (44 m) povezovalnega tira pred magistratom :idea: ,
tako da je celotna dolžina prog: 5232 + 44 = 5276 metrov :!:

Seveda pa pri tej dolžini tirov ni upoštevana dolžina odcepa k remizi in dolžina tirov v remizi :-k
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Te številke je potrebno sedaj podkrepiti z dokumenti...

Seznam gradbene in obratovalne dolžine prog, ki ga je izdelala firma Siemens & Halske iz Dunaja decembra 1901...

Naslovnica...

Slika


sedaj pa seznam prog...

Slika


Ja, tukaj pa potrebujemo povečavo...

Slika


...če prepišemo gradbene dolžine (Baulänge), potem je: 3.220; 2.012 in 0.044 (poveovalni lok)


Tir do remize in v remizi se šteje posebej kot "dovlačilnica", danes rečemo industrijski tir, nemško je Schleppbahn...

Slika


seznam tirov do in v remizi...

Slika


zopet potrebujemo povečavo...

Slika


Namesto nas so sešteli dolžino tirov k remizi in v remizi in prišli do dolžine: 0.260 km, torej 260 metrov


Še dobro, da nisem težil v milimetrih :roll: :pamet :lol:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a Tono »

Ja, ŽC, še dobro. Ker bi sicer moral navajati dvojne mere: letne in zimske :mrgreen:

Aja, pa da slučajno nisi prištel še kakšnih šin, vrženih v koprive? :?:

Lp,

Tono
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Od teh dveh prog, zgrajenih leta 1901 res nisem našel nobenih šin, ki bi jih "pozabili" v koprivah ali zalili z asfaltom...
So bili takrat drugačni časi...jeklo je bilo spoštovana surovina...
Morda bo kdo "zagrabil" in nadaljeval temo z novimi progami, ki so nastale med vojnama...no, ti industrijski arheologi pa bodo imeli že več šans :lol:

Milimetre bom pa vseeno spravil na forum, ker sem prepričan, da mi ne verjameš...več :lol: :lol:
Sem že prevečkrat objavil kaj zavajujočega :lol: :lol:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori