Ljubljanski tramvaj
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
O:484400
Pozdravljeni,
da ne boste mislili, da so imeli pri ECŽ težave z vstopom pri prvih vratih samo po vojni, isti problem je bil med vojno
Dopis z dne 14.8.1942 je sicer podpisan kot dopis ljubljanskega župana, je pa bil poslan s strani podžupana, ki je bil Italijan. Zato je dopis v italijanščini. Dodajam tudi uraden prevod.
Najprej hvali upravo delniške družbe za povečano število prepeljanih potnikov z manj kilometrov in manjšo porabo električne energije, potem pa izpostavi ostro kontrolo potnikov brez voznih listkov in problem vstopanja pri prvih vratih.
Uraden slovenski prevod:
Zanimivo je to, da je italijanski podžupan zahteval, da se v tramvajih namestijo opozorila,
s katerim se potniki pozivajo, da vedno prepuste sedeže ženskam, posebno če potujejo z otrokom v naročju, nadalje starejšim osebam in invalidom.
Besedilo naj bo dvojezično.
Takšnega besedila v javnem prevoznem sredstvu na Gorenjskem in Spodnjem Štajerskem tudi v sanjah nisi mogel videti...
To medvojno situacijo smo navedli samo za primerja s povojnim stanjem.
Takoj se vračamo nazaj na prva povojna leta.
Na poslovna poročila za leta 1946 in 1947.
Zakaj
Da si pridobimo uradne podatke o številu voz
Koliko je voznih, koliko nevoznih, koliko jih je v uporabi in koliko je rezervnih. Teh podatkov do sedaj še nismo imeli na voljo...
pozdrav
Darko
Pozdravljeni,
da ne boste mislili, da so imeli pri ECŽ težave z vstopom pri prvih vratih samo po vojni, isti problem je bil med vojno
Dopis z dne 14.8.1942 je sicer podpisan kot dopis ljubljanskega župana, je pa bil poslan s strani podžupana, ki je bil Italijan. Zato je dopis v italijanščini. Dodajam tudi uraden prevod.
Najprej hvali upravo delniške družbe za povečano število prepeljanih potnikov z manj kilometrov in manjšo porabo električne energije, potem pa izpostavi ostro kontrolo potnikov brez voznih listkov in problem vstopanja pri prvih vratih.
Uraden slovenski prevod:
Zanimivo je to, da je italijanski podžupan zahteval, da se v tramvajih namestijo opozorila,
s katerim se potniki pozivajo, da vedno prepuste sedeže ženskam, posebno če potujejo z otrokom v naročju, nadalje starejšim osebam in invalidom.
Besedilo naj bo dvojezično.
Takšnega besedila v javnem prevoznem sredstvu na Gorenjskem in Spodnjem Štajerskem tudi v sanjah nisi mogel videti...
To medvojno situacijo smo navedli samo za primerja s povojnim stanjem.
Takoj se vračamo nazaj na prva povojna leta.
Na poslovna poročila za leta 1946 in 1947.
Zakaj
Da si pridobimo uradne podatke o številu voz
Koliko je voznih, koliko nevoznih, koliko jih je v uporabi in koliko je rezervnih. Teh podatkov do sedaj še nismo imeli na voljo...
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
O:484925
Pozdravljeni,
kljub vsemu potrebujemo nekaj opornih podatkov o rezultatih poslovanja v medvojnih letih, predno gremo na poslovna poročila po vojni.
Poglejmo si število prepeljanih potnikov in število prevoženih kilometrov za leti 1941 in 1942.
To je uradni dokument, saj ga je podpisal direktor Splošne maloželezniške družbe d.d. (SMD) Ing. Janko Ženko.
Je pa zanimivo, da je direktor zaokrožil število potnikov na tisoč potnikov...
Mi vemo več kot direktor, navajamo število potnikov "do potnika natančno"
Glej spodaj
14_2_19
število prepeljanih potnikov:
- 1941: 12,830.528 potnikov
- 1942: 18,473.313 potnikov
število prevoženih kilometrov:
-1941: 1,968.583 km
-1942: 1,721.075 km
število voz:
- 1941: 54 voz
- 1942: 56 voz
Leta 1942 so dosegli absolutni rekord prevozov potnikov: 18,473.313 (do "potnika natančno").
Videli bomo, da so leta 1943 prepeljali še več potnikov.
Le koliko
pozdrav
Darko
Pozdravljeni,
kljub vsemu potrebujemo nekaj opornih podatkov o rezultatih poslovanja v medvojnih letih, predno gremo na poslovna poročila po vojni.
Poglejmo si število prepeljanih potnikov in število prevoženih kilometrov za leti 1941 in 1942.
To je uradni dokument, saj ga je podpisal direktor Splošne maloželezniške družbe d.d. (SMD) Ing. Janko Ženko.
Je pa zanimivo, da je direktor zaokrožil število potnikov na tisoč potnikov...
Mi vemo več kot direktor, navajamo število potnikov "do potnika natančno"
Glej spodaj
14_2_19
število prepeljanih potnikov:
- 1941: 12,830.528 potnikov
- 1942: 18,473.313 potnikov
število prevoženih kilometrov:
-1941: 1,968.583 km
-1942: 1,721.075 km
število voz:
- 1941: 54 voz
- 1942: 56 voz
Leta 1942 so dosegli absolutni rekord prevozov potnikov: 18,473.313 (do "potnika natančno").
Videli bomo, da so leta 1943 prepeljali še več potnikov.
Le koliko
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
O:485150
Pozdravljeni,
tole je pa kar nekaj časa trajalo
V tabelo sem zapisal novo rekordno število potnikov v letu 1943, pri tem pa si nisem zapisal, od kod imam ta podatek
Brskal sem po zapiskih iz arhiva, pa tega podatka od nikoder.
Nazadnje sem se spomnil na časopis
Ja, Slovenski narod, 17.7.1944 (podatek o časopisu je iz knjige Mojce Šorn, Življenje Ljubljančanov med drugo svetovno vojno...
......
Če primerjamo tudi podatke za prejšnja leta, vidimo, da so podatki v časopisu verodostojni. Novinar se je pač oglasil v SMD...
1943:
Število potnikov: 26,122.807 (do "potnika natančno")
Število prepeljanih kilometrov: 1,949.069 km (do "km natančno")
Videli bomo kasneje, da so ta medvojni rekord dosegli že leta 1946 in ga potem še povečevali
pozdrav
Darko
Pozdravljeni,
tole je pa kar nekaj časa trajalo
V tabelo sem zapisal novo rekordno število potnikov v letu 1943, pri tem pa si nisem zapisal, od kod imam ta podatek
Brskal sem po zapiskih iz arhiva, pa tega podatka od nikoder.
Nazadnje sem se spomnil na časopis
Ja, Slovenski narod, 17.7.1944 (podatek o časopisu je iz knjige Mojce Šorn, Življenje Ljubljančanov med drugo svetovno vojno...
......
Če primerjamo tudi podatke za prejšnja leta, vidimo, da so podatki v časopisu verodostojni. Novinar se je pač oglasil v SMD...
1943:
Število potnikov: 26,122.807 (do "potnika natančno")
Število prepeljanih kilometrov: 1,949.069 km (do "km natančno")
Videli bomo kasneje, da so ta medvojni rekord dosegli že leta 1946 in ga potem še povečevali
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
O:485500
Pozdravljeni,
osnova vseh nadaljnjih primerjav bo za nas prva bilanca in tabela "razhodki in dohodki" za leto 1946.
Ne bomo se preveč spuščali v bilanco, za nas bodo zanimivi samo dohodki in odhodki ter rezultat: zguba ali dobiček...
"razhodki in dohodki" za leto 1946:
Se pravi, da je v novo komunistično/socialistično gospodarstvo Električna cestna železnica zakorakala z "dobičkom".
Dohodki: 38,335.431 din
Odhodki: 36,591,095 din
Dobiček: 1,744.336 din
Problem je nastal, ker dobiček ni ravno vrednota komunističnega/socialističnega sistema. Dobička se je potrebno na nek način znebiti
Šele sedaj nam je jasna delitev dobička iz leta 1946:
Seveda so dobiček iz leta 1946 porabili tako, da je denarja zmanjkalo...
Računali so pač, da ga bodo pokrili iz "budžeta" za leto 1947.
S.F - S.N. ! = SMRT FAŠIZMU - SVOBODA NARODU !
Komaj čakamo, kako se bo izšlo leto 1947 in da se dokopljemo do Poslovnega poročila za leto 1947.
Tam bo moralo biti kaj več napisanega o voznem parku in investicijah...
pozdrav
Darko
Pozdravljeni,
osnova vseh nadaljnjih primerjav bo za nas prva bilanca in tabela "razhodki in dohodki" za leto 1946.
Ne bomo se preveč spuščali v bilanco, za nas bodo zanimivi samo dohodki in odhodki ter rezultat: zguba ali dobiček...
"razhodki in dohodki" za leto 1946:
Se pravi, da je v novo komunistično/socialistično gospodarstvo Električna cestna železnica zakorakala z "dobičkom".
Dohodki: 38,335.431 din
Odhodki: 36,591,095 din
Dobiček: 1,744.336 din
Problem je nastal, ker dobiček ni ravno vrednota komunističnega/socialističnega sistema. Dobička se je potrebno na nek način znebiti
Šele sedaj nam je jasna delitev dobička iz leta 1946:
Seveda so dobiček iz leta 1946 porabili tako, da je denarja zmanjkalo...
Računali so pač, da ga bodo pokrili iz "budžeta" za leto 1947.
S.F - S.N. ! = SMRT FAŠIZMU - SVOBODA NARODU !
Komaj čakamo, kako se bo izšlo leto 1947 in da se dokopljemo do Poslovnega poročila za leto 1947.
Tam bo moralo biti kaj več napisanega o voznem parku in investicijah...
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
Pozdravljeni,
da vidimo, kakšen dobiček je bil v letu 1947...
Dobiček v letu 1947: 11,932.808,49 din
Kako je to možno
Ali so zamenjali knjigovodjo
Ne, vse je bilo legalno.
Povečalo se je število prepeljanih potnikov in s tem tudi dohodek od prodaje blaga: 41,100.909 din.
Vendar je bilo glavno povečanje dobička zaradi povečanja investicijskega premoženja zaradi lastnih del (izdelali so 10 prikolic): 4,885.835,34 din. K temu je potrebno dodati še nekaj drugih prihodkov in dohodki zrasejo na: 46,690,667,99 din.
Stroškov je bilo celo manj kot v letu 1946: 34,757.859,50
In tako smo prišli do lepega dobička.
Zgoraj se vidi, kaj so morali narediti z njim.
Prenos v sklad podjetja, potem pa "prijateljska" nakazila sestrskemu podjetju v okviru komualnih podjetij občine Ljubljana:
- Meprom (verjetno po ruskem vzoru: Me(stni) prom(et) - tovorni in avtobusni promet: 800.000 din
-tovarni Hribar (ne vem, ali zaplenjen Šumi ali pletenina): 500.000 din
Kot kasneje v času samoupravnega socializma - pomoč ene tovarne drugi, pomoč brez obveznosti vrniti denar. Bratska pomoč. Ni rečeno, da jo boš deležen ti, ko jo boš rabil
Bomo pogledali v Poslovno poročilo, morda je tam kaj več o delitvi dobička.
Predvsem pa nas zanima, kaj več o voznih sredstvih...
pozdrav
Darko
da vidimo, kakšen dobiček je bil v letu 1947...
Dobiček v letu 1947: 11,932.808,49 din
Kako je to možno
Ali so zamenjali knjigovodjo
Ne, vse je bilo legalno.
Povečalo se je število prepeljanih potnikov in s tem tudi dohodek od prodaje blaga: 41,100.909 din.
Vendar je bilo glavno povečanje dobička zaradi povečanja investicijskega premoženja zaradi lastnih del (izdelali so 10 prikolic): 4,885.835,34 din. K temu je potrebno dodati še nekaj drugih prihodkov in dohodki zrasejo na: 46,690,667,99 din.
Stroškov je bilo celo manj kot v letu 1946: 34,757.859,50
In tako smo prišli do lepega dobička.
Zgoraj se vidi, kaj so morali narediti z njim.
Prenos v sklad podjetja, potem pa "prijateljska" nakazila sestrskemu podjetju v okviru komualnih podjetij občine Ljubljana:
- Meprom (verjetno po ruskem vzoru: Me(stni) prom(et) - tovorni in avtobusni promet: 800.000 din
-tovarni Hribar (ne vem, ali zaplenjen Šumi ali pletenina): 500.000 din
Kot kasneje v času samoupravnega socializma - pomoč ene tovarne drugi, pomoč brez obveznosti vrniti denar. Bratska pomoč. Ni rečeno, da jo boš deležen ti, ko jo boš rabil
Bomo pogledali v Poslovno poročilo, morda je tam kaj več o delitvi dobička.
Predvsem pa nas zanima, kaj več o voznih sredstvih...
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
O:485650
Pozdravljeni,
končno smo se dokopali do podatkov, ki bi morali biti v monografijah, tudi tisti o ljubljanskem tramvaju.
Je pa res, da se je potrebno malo potruditi in prestopiti prag arhivov...
1047:
Prepeljanih potnikov: 29,094.240 (do "potnika natančno")
prevoženi km: 2,531.414 km (do "km natančno")
To pa pomeni absolutni rekord v številu prepeljanih potnikov v letu 1947 in odlični rezultati v primerjavi z letom 1946:
Primerjava med leti 1947 in 1946:
- za 8,91% se je povečalo število prepeljanih potnikov
- za 7,20 % zmanjšano prevoženih kilometrov z motornimi vozovi
- za 1781 % povečano število prevoženih kilometrov s prikolicami
Poraba električne energije se je zmanjšala za 7,57 %
V poslovnem poročilu je vse, kar nas zanima. Kot da bi upravnik Miha Nečemar vedel, kaj bomo nekoč iskali
pozdrav
Darko
Pozdravljeni,
končno smo se dokopali do podatkov, ki bi morali biti v monografijah, tudi tisti o ljubljanskem tramvaju.
Je pa res, da se je potrebno malo potruditi in prestopiti prag arhivov...
1047:
Prepeljanih potnikov: 29,094.240 (do "potnika natančno")
prevoženi km: 2,531.414 km (do "km natančno")
To pa pomeni absolutni rekord v številu prepeljanih potnikov v letu 1947 in odlični rezultati v primerjavi z letom 1946:
Primerjava med leti 1947 in 1946:
- za 8,91% se je povečalo število prepeljanih potnikov
- za 7,20 % zmanjšano prevoženih kilometrov z motornimi vozovi
- za 1781 % povečano število prevoženih kilometrov s prikolicami
Poraba električne energije se je zmanjšala za 7,57 %
V poslovnem poročilu je vse, kar nas zanima. Kot da bi upravnik Miha Nečemar vedel, kaj bomo nekoč iskali
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
O:485700
Pozdravljeni,
kljub temu, da imamo že dovolj podatkov za leti 1946 in 1947, sem odkril še eno poročilo ECŽ za leto 1947:
Le kaj bi še lahko bilo "skrito" v tem poročilu
pozdrav
Darko
Pozdravljeni,
kljub temu, da imamo že dovolj podatkov za leti 1946 in 1947, sem odkril še eno poročilo ECŽ za leto 1947:
Le kaj bi še lahko bilo "skrito" v tem poročilu
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
O:485825
Pozdravljeni,
ja, ta statistika pa je presenečenje.
S temi podatki se potem lahko igraš, iščeš/ustvarjaš nove kazalnike, rišeš diagrame (stolpčne, tortne...) ali pa grafikone (polarni itd.).
Pa si poglejmo te statistične podatke za leto 1947:
Poglejte si potovalno hitrost
Povprečna potovalna hitrost je leta 1947 padla pod 12 km/h
Kot da to vse skupaj ni dovolj, sem našel še Zgodovino dejavnosti Električne cestne železnice v Ljubljani 1901-1947
V tej "Zgodovini" pa je povdarek zopet na primerjavi podatkov med letoma 1947 in 1946...
pozdrav
Darko
Pozdravljeni,
ja, ta statistika pa je presenečenje.
S temi podatki se potem lahko igraš, iščeš/ustvarjaš nove kazalnike, rišeš diagrame (stolpčne, tortne...) ali pa grafikone (polarni itd.).
Pa si poglejmo te statistične podatke za leto 1947:
Poglejte si potovalno hitrost
Povprečna potovalna hitrost je leta 1947 padla pod 12 km/h
Kot da to vse skupaj ni dovolj, sem našel še Zgodovino dejavnosti Električne cestne železnice v Ljubljani 1901-1947
V tej "Zgodovini" pa je povdarek zopet na primerjavi podatkov med letoma 1947 in 1946...
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
Pozdravljeni,
seveda nas "matra firbec", kako so znali pred več kot pol stoletja v komunističnem/socialističnem gospodarstvu prikazovati različne kazalnike poslovanja.
Zanimivo, prvič bomo presenečeni
Poglejmo prikaz "valovanja" povprečja dohodkov od voznine in števila potnikov v posameznih mesecih leta 1947:
To se da pokazati tudi s polarnim grafikonom...
Še nazorna razlaga polarnega grafikona...
Sedaj je pa dovolj poročil o letu 1947.
Zanimajo nas samo še detajlna poročila o progah iz tega leta...
pozdrav
Darko
seveda nas "matra firbec", kako so znali pred več kot pol stoletja v komunističnem/socialističnem gospodarstvu prikazovati različne kazalnike poslovanja.
Zanimivo, prvič bomo presenečeni
Poglejmo prikaz "valovanja" povprečja dohodkov od voznine in števila potnikov v posameznih mesecih leta 1947:
To se da pokazati tudi s polarnim grafikonom...
Še nazorna razlaga polarnega grafikona...
Sedaj je pa dovolj poročil o letu 1947.
Zanimajo nas samo še detajlna poročila o progah iz tega leta...
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
O:486180
Pozdravljeni,
konec leta 1947 si je nekdo pri ECŽ vzel čas in narisal načrt razvoja tramvajskih prog....za monografijo
pozdrav
Darko
Pozdravljeni,
konec leta 1947 si je nekdo pri ECŽ vzel čas in narisal načrt razvoja tramvajskih prog....za monografijo
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
O:486250
Pozdravljeni,
iz poslovnega poročila smo izvedeli nekaj novic o predelavi tramvajske proge na Tržaški cesti na Viču.
Najprej splošno: "tekom leta" je bilo na Tržaški cesti odstranjen 450 m "drugega tira"...
potem pa podrobno:
Od 21. aprila do 10. oktobra 1947 se je "prelagala" Tržaška cesta....
Poglejmo v knjigo T. Brate: Ljubljanski tramvaj, 1990, kaj piše o "prelaganju" Tržaške ceste:
citat:
»Tramvajska proga naprej proti Viču je bila enotirna in je potekala po južni strani Tržaške ceste. Konec proge je bil na križišču Tržaške ceste in Ceste na Vrhovce pri viški cerkvi, torej na prostoru, kjer je bilo pozneje obračališče trolejbusa.
Po vojni je bila tramvajske proga na Vič deloma prestavljena. Z ureditvijo Tržaške ceste pri tovarni Ilirija je bil cestni ovinek odrezan, cesta pa na novo speljana naravnost in z njo tudi tramvajska proga. Med obema cestama – staro in novo – je ostal manjši nezazidan prostor, kjer je pozneje podjetje Petrol postavilo bencinsko črpalko, prvo na Viču.
Po prestavitvi ceste in tramvajske proge je posebne težave povzročal močvirnat teren, po katerem je bila speljana cesta. Proga se je na tem mestu nenehno pogrezala, vožnja s tramvajem pa je bila neudobna in sunkovita.
Šele po mnogih letih se je tramvajsko podjetje odločilo odpraviti pomanjkljivosti viške proge. Na tem odseku so začasno ukinili promet, odstranili tirnice, v zemljo vgradili skale in betonske plombe ter z vsem tem zapolnili močvirnat teren pod cesto. Vse skupaj so zabetonirali in nato spet položili tirnice. Po tem radikalnem posegu se proga ni več posedala."
konec citata
Glede teksta v knjigi, ki je "brezčasen": "Po vojni"... "šele po mnogih letih"...
...bomo poskušali določiti dogodke v zvezi s "prelaganjem" Tržaške ceste, "do dneva natančno"
Poglejmo si še, kako je bila včasih "ukrivljena" in Tržaška in tramvajska proga.
Pri km 1.9 se prične radij proge R=75 m. Tukaj je bila kasneje bencinska črpalka, ko so izravnali Tržaško cesto.
Postajališče (glej tablo na stebru) je bilo na km 2.0
Seveda si bomo morali pomagati tudi s članki iz časopisov, s katerimi nas je Igor že obilno "založil". Ravno iz teh novinarskih zapisov smo si pomagali zelo veliko, saj smo dobili osnovne podatke o predelavah vozil in prog.
Edini problem je v tem, da ima pregled nad članki samo Igor in ga bomo morali prositi, da poišče že objavljene članke, ki "pašejo" k objavljenemu arhivskemu gradivu.
Glede na to, da v arhivih ni načrtov izvedenih del, dostikrat ne vemo, v kolikšni meri so izgradili kje dvojni tir in podobno.
Z Igorjevimi povezavami do časopisov lahko včasih rešiš nerešljiv problem.
Za progo proti Viču je jasno, da je bil dvojni tir leta 1931 le do Langusove ceste. Iz časopisa izvemo, da je bilo tako tudi še leta 1943, ko so popravljali tramvajsko progo (Utrjevanje temeljev na Tržaški cesti), Slovenski narod, 19.7.1943. Izvemo pa tudi za predloge leta 1943, kako urediti promet na Viški progi, da ne bo prihajalo do zamud (drugi tir, semafor itd.).
pozdrav
Darko
Pozdravljeni,
iz poslovnega poročila smo izvedeli nekaj novic o predelavi tramvajske proge na Tržaški cesti na Viču.
Najprej splošno: "tekom leta" je bilo na Tržaški cesti odstranjen 450 m "drugega tira"...
potem pa podrobno:
Od 21. aprila do 10. oktobra 1947 se je "prelagala" Tržaška cesta....
Poglejmo v knjigo T. Brate: Ljubljanski tramvaj, 1990, kaj piše o "prelaganju" Tržaške ceste:
citat:
»Tramvajska proga naprej proti Viču je bila enotirna in je potekala po južni strani Tržaške ceste. Konec proge je bil na križišču Tržaške ceste in Ceste na Vrhovce pri viški cerkvi, torej na prostoru, kjer je bilo pozneje obračališče trolejbusa.
Po vojni je bila tramvajske proga na Vič deloma prestavljena. Z ureditvijo Tržaške ceste pri tovarni Ilirija je bil cestni ovinek odrezan, cesta pa na novo speljana naravnost in z njo tudi tramvajska proga. Med obema cestama – staro in novo – je ostal manjši nezazidan prostor, kjer je pozneje podjetje Petrol postavilo bencinsko črpalko, prvo na Viču.
Po prestavitvi ceste in tramvajske proge je posebne težave povzročal močvirnat teren, po katerem je bila speljana cesta. Proga se je na tem mestu nenehno pogrezala, vožnja s tramvajem pa je bila neudobna in sunkovita.
Šele po mnogih letih se je tramvajsko podjetje odločilo odpraviti pomanjkljivosti viške proge. Na tem odseku so začasno ukinili promet, odstranili tirnice, v zemljo vgradili skale in betonske plombe ter z vsem tem zapolnili močvirnat teren pod cesto. Vse skupaj so zabetonirali in nato spet položili tirnice. Po tem radikalnem posegu se proga ni več posedala."
konec citata
Glede teksta v knjigi, ki je "brezčasen": "Po vojni"... "šele po mnogih letih"...
...bomo poskušali določiti dogodke v zvezi s "prelaganjem" Tržaške ceste, "do dneva natančno"
Poglejmo si še, kako je bila včasih "ukrivljena" in Tržaška in tramvajska proga.
Pri km 1.9 se prične radij proge R=75 m. Tukaj je bila kasneje bencinska črpalka, ko so izravnali Tržaško cesto.
Postajališče (glej tablo na stebru) je bilo na km 2.0
Seveda si bomo morali pomagati tudi s članki iz časopisov, s katerimi nas je Igor že obilno "založil". Ravno iz teh novinarskih zapisov smo si pomagali zelo veliko, saj smo dobili osnovne podatke o predelavah vozil in prog.
Edini problem je v tem, da ima pregled nad članki samo Igor in ga bomo morali prositi, da poišče že objavljene članke, ki "pašejo" k objavljenemu arhivskemu gradivu.
Glede na to, da v arhivih ni načrtov izvedenih del, dostikrat ne vemo, v kolikšni meri so izgradili kje dvojni tir in podobno.
Z Igorjevimi povezavami do časopisov lahko včasih rešiš nerešljiv problem.
Za progo proti Viču je jasno, da je bil dvojni tir leta 1931 le do Langusove ceste. Iz časopisa izvemo, da je bilo tako tudi še leta 1943, ko so popravljali tramvajsko progo (Utrjevanje temeljev na Tržaški cesti), Slovenski narod, 19.7.1943. Izvemo pa tudi za predloge leta 1943, kako urediti promet na Viški progi, da ne bo prihajalo do zamud (drugi tir, semafor itd.).
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
O:486330
Pozdravljeni,
v zvezi z rekonstrukcijo Tržaške ceste in premestitve tramvajske proge je s strani ECŽ prišla...pobuda,
da se izgradi 450 m drugega tira od Bleiweisove do Langusove in s tem tirom zgradijo raje drugi tir na progi proti Mostam od splošne bolnice do vojne bolnice v dložini 532 m.
Seveda nas "matra firbec", kaj se bo dogodilo s "pobudo", ki naj bi reševala zagate na Zaloški cesti. je dobra...
Pobuda je odpotovala na "Direkcijo" dne 27.5.1947, podpisal jo je takrat še v.d. upravnika Miha Nečemar.
Bomo videli, kdo jo bo zagovarjal, kdo bo proti in ali bo "šla skozi"...
Seveda se je v.d. upravnika trudil z idejami, da bi ga le morda izbrali za upravnika.
Je pa Miha Nečemar bil v SMD in sedaj v ECŽ prekaljen kader. Čas izpred vojne se mu je štel sicer v slabo, vendar ne tako hudo, glede na to, da je bil najprej le knjigovodja, po letu 1931 pa je prevzel vodstvo vseh komercialnih poslov.
Sedaj nam je tudi jasno, zakaj so bila Poslovna poročila ECŽ kvalitetno izdelana, posebno za leto 1947, z množico statistike in grafičnimi prikazi.
Pač stara šola...
Poslovna poročila nekaterih drugih komunističnih/socialističnih podjetij tistega časa so cela skrpucala, brez oblike in vsebine
Ja, makete v ECŽ niso izdelali, potrudil pa se bom poiskati vsaj načrt
pozdrav
Darko
Pozdravljeni,
v zvezi z rekonstrukcijo Tržaške ceste in premestitve tramvajske proge je s strani ECŽ prišla...pobuda,
da se izgradi 450 m drugega tira od Bleiweisove do Langusove in s tem tirom zgradijo raje drugi tir na progi proti Mostam od splošne bolnice do vojne bolnice v dložini 532 m.
Seveda nas "matra firbec", kaj se bo dogodilo s "pobudo", ki naj bi reševala zagate na Zaloški cesti. je dobra...
Pobuda je odpotovala na "Direkcijo" dne 27.5.1947, podpisal jo je takrat še v.d. upravnika Miha Nečemar.
Bomo videli, kdo jo bo zagovarjal, kdo bo proti in ali bo "šla skozi"...
Seveda se je v.d. upravnika trudil z idejami, da bi ga le morda izbrali za upravnika.
Je pa Miha Nečemar bil v SMD in sedaj v ECŽ prekaljen kader. Čas izpred vojne se mu je štel sicer v slabo, vendar ne tako hudo, glede na to, da je bil najprej le knjigovodja, po letu 1931 pa je prevzel vodstvo vseh komercialnih poslov.
Sedaj nam je tudi jasno, zakaj so bila Poslovna poročila ECŽ kvalitetno izdelana, posebno za leto 1947, z množico statistike in grafičnimi prikazi.
Pač stara šola...
Poslovna poročila nekaterih drugih komunističnih/socialističnih podjetij tistega časa so cela skrpucala, brez oblike in vsebine
Ja, makete v ECŽ niso izdelali, potrudil pa se bom poiskati vsaj načrt
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
O:486580
Pozdravljeni,
ECŽ je svojo "pobudo" opremil kar sam z načrtom in "proračunom" stroškov za položitev drugega tira na Zaloški cesti...
Načrt je izdelal inž. Krapeš, vodja obrata v ECŽ 21.5.1947:
Na "Direkciji" je šla "pobuda" neverjetno hitro "skozi"...
Že 3.6.1947 so poslali "pobudo" naprej na Načrtno komisijo MLO v Ljubljani:
Ali je možno, da se dober predlog za malo denarja in velikim učinkom po hitrem štartu zaustavi
pozdrav
Darko
Pozdravljeni,
ECŽ je svojo "pobudo" opremil kar sam z načrtom in "proračunom" stroškov za položitev drugega tira na Zaloški cesti...
Načrt je izdelal inž. Krapeš, vodja obrata v ECŽ 21.5.1947:
Na "Direkciji" je šla "pobuda" neverjetno hitro "skozi"...
Že 3.6.1947 so poslali "pobudo" naprej na Načrtno komisijo MLO v Ljubljani:
Ali je možno, da se dober predlog za malo denarja in velikim učinkom po hitrem štartu zaustavi
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
O:486777
Pozdravljeni,
neverjetno, zadeva gre naprej.
ECŽ je vložil prošnjo za gradbeno dovoljenje za položitev drugega tira na Zaloški cesti in o tem dne 18. julija 1947 obvešča "Direkcijo"...
S.F. - S.N. ! = SMRT FAŠIZMU -SVOBODA NARODU !
V prilogi prošnje so jim poslali tudi tehnično poročilo:
Ali bo to dovolj
Tudi S.F-S.N.! menda nekaj šteje
pozdrav
Darko
Pozdravljeni,
neverjetno, zadeva gre naprej.
ECŽ je vložil prošnjo za gradbeno dovoljenje za položitev drugega tira na Zaloški cesti in o tem dne 18. julija 1947 obvešča "Direkcijo"...
S.F. - S.N. ! = SMRT FAŠIZMU -SVOBODA NARODU !
V prilogi prošnje so jim poslali tudi tehnično poročilo:
Ali bo to dovolj
Tudi S.F-S.N.! menda nekaj šteje
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Ljubljanski tramvaj
O:486850
Pozdravljeni,
ne samo to, da je projekt "Drugi tir" na Zaloški zelo hitro stekel, je 20. oktobra 1947 Zbornica za trgovino, obrt in industrijo v Ljubljani poslala na MLO Ljubljana svojo videnje tramvajskega prometa in "svojo pobudo":
"Zbornica predlaga, naj bi se od Splošne bolnice zgradila v Moste dvotirna proga."
Ali jim je kdo to "pobudo" prišepnil ali ne, v tem trenutku to ni važno.
Važno je, da je ideja dobila podporo iz strokovnih krogov.
Dopis sta dobila v vednost župan in tajnik.
Na dnu dopisa je zabeležka: "Naj se izjasni še tovariš poverjenik Puc! 24.10.1947"
Kaj se bo zgodilo sedaj
Seveda nas "matra firbec"
Poiskati je potrebno odgovor tovariša Puca
Izgleda, da bo za novost izvedela prva "nočna izmena"
Kupil sem si 2T zunanji disk (WD Ultra) in počasi prenašam podatke, da bom imel vse trikrat shranjeno, na različnih diskih. Obenem poskušam sestavljati tudi vodič po gradivu. V Wordu, da bom potem lahko brskal po njem, ne tako kot sedaj, ko najdem na disku zadevo naključno, odvisno od tega, ali imam tisti dan srečo ali ne.
pozdrav
Darko
Pozdravljeni,
ne samo to, da je projekt "Drugi tir" na Zaloški zelo hitro stekel, je 20. oktobra 1947 Zbornica za trgovino, obrt in industrijo v Ljubljani poslala na MLO Ljubljana svojo videnje tramvajskega prometa in "svojo pobudo":
"Zbornica predlaga, naj bi se od Splošne bolnice zgradila v Moste dvotirna proga."
Ali jim je kdo to "pobudo" prišepnil ali ne, v tem trenutku to ni važno.
Važno je, da je ideja dobila podporo iz strokovnih krogov.
Dopis sta dobila v vednost župan in tajnik.
Na dnu dopisa je zabeležka: "Naj se izjasni še tovariš poverjenik Puc! 24.10.1947"
Kaj se bo zgodilo sedaj
Seveda nas "matra firbec"
Poiskati je potrebno odgovor tovariša Puca
Izgleda, da bo za novost izvedela prva "nočna izmena"
Kupil sem si 2T zunanji disk (WD Ultra) in počasi prenašam podatke, da bom imel vse trikrat shranjeno, na različnih diskih. Obenem poskušam sestavljati tudi vodič po gradivu. V Wordu, da bom potem lahko brskal po njem, ne tako kot sedaj, ko najdem na disku zadevo naključno, odvisno od tega, ali imam tisti dan srečo ali ne.
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers