Ljubljanski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:566850

Pozdravljeni,

januarja ni bilo nobenih prispevkov, nobene nadaljevanke, zato je prav, da dodamo vsaj kakšno fotko.

Na SiolNET je objavil Jan Tomše članek Ljubljanski tramvaj: električna kočija iz cesarjevih časov, ki ga je opremil tudi s fotografijami.

Ena od njih prikazuje tramvaj v Stritarjevi ulici:

Slika

Zraven piše:
Foto: Foto neznan, hrani Muzej novejše zgodovine Slovenije

Vidimo, da je res fotografiran v Stritarjevi ulici...

Slika


Včasih je bila v Filipovem dvorcu SLAVENSKA BANKA D.D.

Slika


Na Stritarjevi ulici 2 pa je imel prodajalno delikates, špecerije in kolonialnega blaga Anton Verbič. V tridesetih letih je prodajal tudi dalmatinska vina :berr2

Slika

Slika

Slika

Piše, da je bil kraljevi dvorni dobavitelj.

Zadnji oglas v časopisih sem zasledil januarja 1945.

Po 9.5.1945 niso več potrebovali kraljevih dvornih dobaviteljev :wink: :D


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:567200

Pozdravljeni,

v članku Ljubljanski tramvaj: električna kočija iz cesarjevih časov je avtor: Jan Tomše na SioNET objavil tudi nekaj fotografij:
https://siol.net/trendi/potovanja/ljubl ... sov-452912

Na žalost se je avtor premalo potrudil, da bi ugotovil, kje in kdaj so fotografije posnete.

Slika
Pri tejle fotki zgoraj je napisal:
Foto neznan, hrani Muzej nvejše zgodovine Slovenije

Ta fotografija je bila objavljena malo obrezana z vseh strani v knjigi: Tadej Brate: Ljubljanski javni promet v slikah, Ljubljana, 2008
Poleg fotografije piše, da je to uradni posnetek podjetja "Siemens" iz leta 1930, pri začetku del na novi liniji Ajdovščina-Vižmarje.

Poglejmo si križišče Ajdovščina po zaključku del...

Slika

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

zgornja fotografija Vekoslava Kramariča, ki jo hrani: SEM, https://www.etno-muzej.si/sl, je pr SEM datirana tako kot večina Kramaričevih fotografij, med leta 1928 in 1947.

link: https://www.etno-muzej.si/sl/digitalne- ... c/f0038832

Mislim, da smo že poskušali natančno datirati to fotografijo.

Imamo pa še eno Kramaričevo fotografijo, ki so jo na FB datirali "okoli" leta 1930:

Slika

Leta 1927 so prestavili kužno znamenje, 1930. leto pa določili po avtobusih...

Glede na to, da imamo na forumu strokovnjake s področja avtobusnega prometa v Ljubljani, bi morda lahko točneje določili letnico fotografije (razglednice).

Če nič drugega, vidim reklamo za Ford :s2

Na wikimediji pa imamo še eno Kramaričevo fotografijo Gosposvetske ceste, ko še ni bilo povezovalnega loka pri kavarni Evropa:

Slika

Tračnice za nov lok pa že ležijo na cesti :wink:

SEM ima na voljo še eno fotografijo Gosposvetske ceste z že vgrajenim lokom...

Slika

link: https://www.etno-muzej.si/en/digitalne- ... c/f0038875


Včasih se da datirati fotografijo tudi s pomočjo reklam (tudi na fasadah zgradb) :idea:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:567850

Pozdravljeni,

Ambrožev trg s tramvajem imamo na voljo pri wikimediji v polni resoluciji...

Slika

Polna resolucija (3,268 × 2,116 pixels, file size: 2.6 MB) je na linku:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 282%29.jpg
dodatni klik - dodatna povečava :s2


povečajmo vsaj malo tramvaj:

Slika


Še Ambrožev trg na wikipediji:

Slika


Na koncu še pogled na Šentpetrski most iz leta 1948, ki ga je dodal v časopisnem članku Igor...

Slika

Vidi se dvotirna proga na mostu: stari in drugi tir :wink:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:568250

Pozdravljeni,

pri tej fotografiji:

Slika

je zapisal svoje mnenje dne 17. januarja 2020 na spletni strani: Stare fotografije in razglednice Ljubljane:

Jozef Trpin
Ni med 1929 in 1947, ampak ali 1929 ali pa 1930.
Prevozniki:
Zuzek,
Magister,
Lajevic,
Smd d.d.,
Carman,
Babnik,
Pecnikar...edini avtoprevoznik 1947 je bi
Dapps, predhodnik
Sap-a. ECŽ takrat ni imel avtobusa.

link: https://business.facebook.com/pg/ljubljana.nekoc/posts/

Sem mislil, da bo zraven ime šoferja v prvem in drugem avtobusu :wink: :D

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 609
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a Peter 5 »

Zdravo!
DAPPS ( = Državno Avtobusno in Prevozniško Podjetje Slovenije) je takoj po osvoboditvi delovalo tudi v Mariboru in bilo tako predhodnik vseh kasnejših mariborskih mestnih avtobusnih podjetij.

Lep pozdrav - Peter
Uporabniški avatar
STIB
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 445
Pridružen: 18.04.2006, 11:57
Kraj: Zagreb, HR

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a STIB »

železocestnik napisal/-a: Sem mislil, da bo zraven ime šoferja v prvem in drugem avtobusu :wink: :D
Kaj pa ime šoferja v tretjem avtobusu? :wink:
(Vidi se samo zadnji del na levem robu slike)
lp iz Zagreba
ZDRU
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

STIB, pozdravljen,

ja, tega pa sploh nisem videl.

Bo treba na obisk k okulistu :s2 :D

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
preglednik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1951
Pridružen: 20.09.2006, 15:24
Kraj: Primorska

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a preglednik »

Kakšna sta bila tirna širina in el. napetost ljubljanskega tramvaja?
preglednik
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

preglednik, pozdravljen,

ta dva podatka sta sigurno kje "skrita" na 142 straneh te teme.

Ne bi bilo fer, da bi kdorkoli rekel, da si jih poišči.

Sam včasih brskam ure in ure kot kura po straneh, ko iščem kakšen podatek ali preverjam, če smo že imeli to in to fotografijo... :roll:
Brskalnik pa je na forumu slab, morda ti google prej kaj najde s foruma kot najdeš s forumskim brskalnikom. Pa saj je tudi na drugih forumih podobno.

Za iskanje osnovnih podatkov imamo zato wikipedijo...
Tudi naši člani se trudijo, da bi bilo na wikipediji čimveč podatkov s foruma vlaki.info.

Mislim, da je na wikipediji precej deloven Ajznponar, pa Klemen Kocjančič pa še kdo.

Odgovor na ti dve vprašanji, ki si jih postavil, bi moral biti na wikipediji pod geslom ljubljanski tramvaj. Če jih ni, je potrebno iti v akciji, da se dopolni zapis. Popravke lahko napiše kdorkoli, če nisi prijavljen na wikipediji, zaznamujejo IP tvoje PC-ja.


Pravo vprašanje za na forum bi bilo, potem ko bi preveril, ali sta bili tirni širini za ljubljanski in opatijski tramvaj enaki in ko bi preveril napetosti in ugotovil, da sta bili različni Ljubljana 500 V enosmerna, Opatija 750 V enosmerna):

"Zanima me, kaj so naredili v ECŽ potem, ko so kupili tramvaje v Opatiji in so se razlikovali v napetosti ?
Ali so kupili nove elektromotorje ali so stare previli ?"


Potem pa bi si mi začeli razbijati glavo, vključili bi se v razpravo "eletričisti", pa strojniki, pa ekonomisti...
Seveda bi bil vsem izziv pravilno odgovoriti.


Mislim, da v arhivu ljubljanskega tramvaja ne najdeš takoj odgovora.
Knjiga T.Brate: Ljubljanski tramvaj, 1990 te zavede, saj piše takole:
"Za pogon vozov so v Opatiji uporabljali prav tako kot v Ljubljani istosmerni tok z napetostjo 500 V."

To ni res! Podatek je napačen.

Podatek v wikipediji za opatijski tramvaj: 750 V je pravilen.

Še SSKJ za pomoč: "istosmernega" toka ne pozna.

Pozna pa enosmerni tok: ênosméren -rna -o prid. (ē-ẹ́ ē-ẹ̄)

"elektr. enosmerni generator stroj za proizvajanje enosmerne električne napetosti; dinamo; enosmerni motor motor na enosmerni tok; enosmerni tok tok, ki ima stalno isto smer; enosmerna napetost napetost, ki ima stalno isto smer"

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D


Slika

Topolino letnik :?:

viewtopic.php?f=21&t=1405&start=1559

:?

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Igor, pozdravljen,

hvala za povezavo do članka o Opatijcih: viewtopic.php?f=21&t=1405&start=1559

Ja, če novinarju nekaj prav posebej ne poudarijo, pač ne ve. In potem ne ve nihče, da je bila v Opatiji napetost 750 V.

In potem je bilo s predelavo Opatijcev "bolj malo opravka", kar pa seveda ni res.

Odločili so se za previjanje elektromotorjev, kar pa vsekakor ni bila optimalna rešitev. Ja, optimalna je bila glede trenutnega stroška, vse ostalo pa je bila napačna odločitev. Morda pa glede finančnega stanja podjetja edina možna :-k

Na dolgi rok seveda slaba rešitev!

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 609
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a Peter 5 »

Pozdravljeni!
@preglednik, tirna širina ljubljanskega tramvaja je bila 1000 mm.

Podatka sem se sicer spominjal, vendar sem ga želel preveriti. Odgovor sem našel preko Googla oz. Wikipedije, ki me je usmerila na Vlake info (!!!),
tema "Širina med tiri", 4. prispevek (Brižita, 14.08.2008).

LP - Peter
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Moj "prispevek" je bil namenjen ugotavljanju kdaj je bila fotografija na Ajdovščini posneta. Pa se ni prijelo ? Spodnja meja 1938 ?

LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Njega dni smo govorili kako so po Gosposvetski cesti 1930 postavljali nove tračnice. Morda je kdo že prebiral članke, pa jih lahko (na lastno željo) ponovno vzame v roke.

"Definitivna izgraditev ljubljanskega tramvaja" (stran 4)
Jutro: dnevnik za gospodarstvo, prosveto in politiko. Konzorcij jutro, 23.10.1930.

http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-AY3HQ9CJ


"Razširjanje ljubljanskega tramvajskega omrežja" (stran 2)
Jutro: dnevnik za gospodarstvo, prosveto in politiko. Konzorcij jutro, 24.10.1930.

http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-3HOEQWEW


"Spisek "literature"

viewtopic.php?f=21&t=1405&start=1050


Še kakšen članek ...


Slika


Slika


Slika


LP Igor
Odgovori