vprašanje je, kaj si pravzaprav želimo
Samo eno enostavno tabelo s podatki o prevoženih potnikih in prevoženih kilometrih v vsej dobi obratovanja ljubljanskega tramvaja...
Tako kot obstaja za dunajski tramvaj:
Fahrgäste = število prevoženih potnikov
Wagenkilometerleistung = število prevoženih kilometrov (nas zanima skupaj motorna vozila + prikolice)
Na strani 125 smo že imeli na razpolago uradne podatke in tudi "neuradne" iz tipkopisa: Tadej Brate: LJUBLJANSKI TRAMVAJ (Zgodovina tramvajskega in trolejbusnega prometa na Slovenskem). Delo izdelano po naročilu podjetja VIATOR (TOZD Mestni promet in TOZD Delavnice), Ljubljana 1978 (shranjeno v: Zgodovinski arhiv Ljubljana):
Zgoraj smo že ugotovili, da so za leto 1935 podatki v tipkopisu T. Brate za prevožene kilometre v letu 1935 napačni.železocestnik napisal/-a:O:481050
Pozdravljeni,
še vedno kontroliram tabelo iz tipkopisa T. Brate...
Sicer sem bil v dvomih, kako je nastala in kdo jo je zaokroževal, potem pa, ko sem preveril podatke za leta 1930-1940, se je pokazalo, da so natančni (sicer zaokroženi, vendar pravilno zakroženi!
Človek bi rekel, da je kar cela tabela pravilna
železocestnik napisal/-a:O:478888
Pozdravljeni,
nadaljujemo s spreminjanjem neznank v znanke
Na voljo imamo nekaj podatkov, predvsem za leta 1930 do 1934 in sicer na"potnika natančno" in na "kilometer natančno". Verjeti je potrebno, da so tudi podatki o prihodkih in stroških na "pare natančni"železocestnik napisal/-a:O:475450
Pozdravljeni,
v vsaki monografiji o prometnih sredstvih je skoraj samoumevno, da se napiše, koliko potnikov so prepeljali vsako leto.
...
Na žalost teh podatkov v monografiji Ljubljanski tramvaj (avtor T.Brate), ki je izšla leta 1990 ni.
....
V arhivu Viator/LPP v Zgodovinskem arhivu Ljubljana je tudi tipkopis: Tadej Brate: LJUBLJANSKI TRAMVAJ (Zgodovina tramvajskega in trolejbusnega prometa na Slovenskem). Delo izdelano po naročilu podjetja VIATOR (TOZD Mestni promet in TOZD Delavnice), Ljubljana 1978.
Tipkopis obsega 234 tipkanih strani A4 z dodatnimi skicami.
Zgodovina ljubljanskega tramvaja se prične šele od strani 30 do 148.
Na strani 223 pa zasledimo dve tabeli o prepeljanih potnikih.
Prva tabela je prevzeta iz Zbornika VIATOR-75 let, ki je izšel leta 1975:
Na žalost je ta tabela narejena tako, da "pokriva" po letih le skoke in padce v prometu
Poleg tega je nekdo primerjal hruške z jabolkami, saj so indeksi prepeljanih potnikov napačni. Avtor tabele pač ni upošteval, da je leta 1901 tramvaj obratoval le 4 mesece in je teh 326.864 potnikov bilo prepeljano v času od 6.septembra do 31. decembra 19101. To pač ne moreš primerjati s celoletnim prevozom potnikov v naslednjih letih.
V tipkopisu LJUBLJANSKI TRAMVAJ (Zgodovina tramvajskega in trolejbusnega prometa na Slovenskem) pa je še ena tabela in sicer za obdobje 1930 do 1949:
Seveda bi bilo potrebno podatke iz prve in druge tabele preveriti.
V prvi so zaokroževali število potnikov od 7.000 do 74.000 letno preveč (torej navzgor).
Potrebno je pridobiti podatke do potnika natančno, saj te podatke imajo v vsaki finančni službi podjetja, ki se ukvarja s prevozom potnikov. To je namreč prihodek podjetja: toliko potnikov x cena prevoza = prihodek. In to gre v zaključni račun in ta se potem potrdi na skupščini. Če je podjetje delniška družba je podatek javno dostopen delničarjem.
ECŽ je bila delniška družba.
Zato sem lahko zapisal število potnikov v letu 1901 do potnika natančno: 326.864
Smo na dobri poti. Neznanke je potrebno spreminjati v znanke
pozdrav
Darko
Nekako podatkom, ki niso zaokroženi, lažje verjamemo.
Ti zadnji podatki kažejo, da je ECŽ poslovala v letih 1930 in 1931 z dobičkom, v letih 1932-1934 pa z izgubo.
Poglejmo si to "natančno" tabelo...
Vidimo, da se naši "natančni" podatki kar ujemajo z "zaokroženimi".
Torej je bila tabela v tipkopisu: Tadej Brate: LJUBLJANSKI TRAMVAJ (Zgodovina tramvajskega in trolejbusnega prometa na Slovenskem). Delo izdelano po naročilu podjetja VIATOR (TOZD Mestni promet in TOZD Delavnice), Ljubljana 1978, izdelana s strani finančne službe ECŽ oziroma za časa Viatorja prepisana. Ker ni zraven tabele nobene zabeležke, kako je nastala, smo pač v dvomih, kako je nastala in kdo jo je zaokroževal.
pozdrav
Darko
Danes mi je "prišla pod roko" tabela iz vira, ki ga navaja v disertaciji dr. Mojca Šorn (glej zgoraj).
Tabela je iz uradne statistike:
V tabela je število prepeljanih potnikov ("do potnika" natančno) in število prevoženih kilometrov ("do kilometra" natančno)
Če primerjamo podatke za leta 1930-1934, vidimo, da se "pokrivajo" z našimi iz "natančne" tabele in tudi z zaokroženimi iz tabele v tipkopisu T. Brate.
Na žalost pa se večina podatkov iz celotne tabele v tipkopisu T. Brate ne "pokriva" s podatki v uradni statistiki
Poglejmo, koliko podatkov za obdobje 1935 - 1939 je napačnih...
Katastrofa, nekateri podatki so več kot 30 % napačni
Eh, bi rekli, saj to ni veliko
Zamislite si, da imate 30% večjo plačo.
Ali pa da vam jo znižajo za 30%
Torej moramo tabelo iz tipkopisa T. Brate zavreči in jo ne bomo več uporabljali. Še sreča, da avtor tipkopisa T. Brate te tabele ni stlačil v knjigo o ljubljanskem tramvaju. Bi bila že neštetokrat "kopipejstana"
Od sedaj dalje se z neresnimi podatki ne bomo več ukvarjali
Ve se, da je bila Splošna maloželezniška družba delniška družba.
Za delniške družbe pa je jasno, da morajo vsako leto izdelati poslovno poročilo, v katerem morajo biti tudi točni podatki, ki nas zanimajo.
Od sedaj dalje bomo dodajali samo tabele, v katerih bodo z rdečo barvo prečrtani napačni podatki
pozdrav
Darko
Ali se bo sedaj izkazalo, da so podatki tudi v uradni statistiki napačni ?
Tole seštevanje pa res daje probleme vsem po vrsti.
Izgleda, da je seštevanje najbolj zahtevna matematična operacija
Napetost se povečuje
Na žalost poslovnega poročila za leto 1935 še nisem našel v arhivu.
pozdrav
Darko