Ljubljanski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 758
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 15.10.2015, 22:55

Še enkrat pozdrav od :D

Zgornjemu zbirku časopisnih člankov sem dodal še kaj so pisali njega dni o ljubljanski "šprickahli". To je bila posebna podvrst tramvajskega vozila namenjena "odganjanju" prašnih delcev. Večina cest je bila tedaj še makadamskih in prebivalci so se pritoževali kako mestna oblast ne naredi nič proti nadležnemu prahu v poletnih mesecih.


Slika
"Slovenski narod", 25.01.1938


Slika
"Slovenski narod", 15.5.1939


Slika
"Slovenec", 17.5.1939


Slika
"Slovenec", 11.6.1939


Vir: dLib - NUK


Slika tramvaja :thumbupl je bila že objavljena v tej temi.


LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9118
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 18.10.2015, 8:47

O:150400


Pozdravljeni,


neslišno smo zapeljali temo preko 150.000 ogledov Slika


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 758
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 19.10.2015, 10:53

Pozdravljeni pozitivno misleči .

Darko, iz stran 27. sem si izposodil naslednje slike oz. fotografije:

Slika

Slika

Slika

Slika

Predvidevam, da je bila "šprickahla" slikana na stranskem tiru pri tržnicah v Ljubljani (Krekov trg).

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9118
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 20.10.2015, 1:21

Pozdravljen Igor,

te fotografije sem si jaz izposodil v knjižici: Pet let dela za Ljubljano, V Ljubljani 1940 (214 strani; izdal tiskovni referat mestne občine v Ljubljani)

Mislim, da so fotografije "javno dobro"...


Lokacija "škropilnega tramvaja" pa mi ni čisto jasna...moti me ta balkon nad vhodom v zgradbo za "škropilnico" :-k

Morda lahko pomaga kaj malo boljša resolucija fotografije?

Slika


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9118
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 20.10.2015, 15:08

Pozdravljeni,

ja, meni je pomagala šele boljša resolucija fotke, da sem ugotovil, da ni balkona.
Igor pa je že kar s staro fotko ugotovil, da je fotografija posneta na Krekovem trgu.

Ja, to je bivši Hotel "Pri avstrijskem dvoru" /Zum Österreichischer Hof (do 1855), kasneje Mahrova Trgovska šola/Handels Lehranstalt...
glej wiki: https://sl.wikipedia.org/wiki/Mahrova_t ... _Ljubljana

wiki:

Slika



danes izgleda takole:

Slika


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 758
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 20.10.2015, 16:56

Pozdravljeni pozitivno misleči .

Darko, hvala za potrditev. Levi zgornji kot fotografije kar hitro zavede v "predstavo", da bi bil tam balkon. No, da ne bo mišljeno kako sem odkril "toplo vodo", mi je pomagalo tudi naslednje pisanje Emila Tanka pod naslovom "Šprickahla" v knjigi "Tramvaj pripoveduje" (založba "Sanje", 2001). Objavljena je edina znana fotografija tramvaja (boljše kakovosti). Iz teksta bi citiral tri stavke: "Šprickahla" je črpala vodo na Krekovem trgu, natančno tam, kjer je sedaj avtobusna postaja, pred t.i. Makrovo hišo, kjer je danes vodovod. Takrat je bil tam postavljen stranski tir, da "škropilnik" ni oviral ostalega rednega tramvajskega prometa." In še "To je bilo kmalu po koncu vojne, v letih 1946-48, dokler pač nismo malo zrasli ..."

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9118
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 20.10.2015, 19:48

O:151500

Tako, s progo proti Viču smo zaključili.

Danes si poglejmo samo še slavnostni sprejem tramvaja na koncu proge pri cerkvi sv. Antona Padovanskega 27. maja 1931...


Slika

Povzeto iz knjige Milan Škrabec: Slovenstvo na razglednicah, Ljubljana 2009


Sedaj pa proti Šiški...

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9118
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 21.10.2015, 0:28

Pozdravljeni,

pogledali si bomo traso nove proge proti Šiški...

Slika

povečava, da si ne kvarite oči :s2

Slika


Smo na Ajdovščini, na odcepu proti Šiški.

Ta načrt je osnutek, ki ga je izdelal Jugoslavensko Siemens d.d. verjetno leta 1928. Predvidena dolžina tega dela proge: 1.940 m.

Slika


Danes bomo pogledali traso do križanja z Južno železnico...

Slika


Gradiva in fotografij ter razglednic za komentarje je več kot dovolj :wink:

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
Anzee
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 590
Pridružen: 08.04.2008, 12:55

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a Anzee » 21.10.2015, 7:38

Super, glede na to, da je Šiška "moj kvart" se že zelo veselim umeščanja tega dela proge. Obenem bom lahko lazje prispeval kakšno fotko s terena (prostore imam direktno nasproti Stare cerkve - v hiši, kjer je slaščičarna Mihalek).
fotografija | video produkcija | graficno oblikovanje | tisk na majice | http://www.psgt-productions.com :)
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9118
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 21.10.2015, 8:06

Anzee, pozdravljen,

odlično, boš lahko fotke naredil kar skozi okno.

Bomo prišparal pri potnih stroških, da bomo pol lahko šli na :berr :wink: :lol:

Verjetno je kar nekaj detajlov na tej progi, ki so zanimivi.
Predvsem pa je priložnost, da skupaj spravimo stare in nove fotografije za primerjavo.


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3495
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a mkx » 21.10.2015, 13:59

Ali imajo odtenki barve na načrtih kakšen pomen? Na primer: Dunajska cesta je lepo siva, Tavčerjeva pa ob robovih siva, po sredi rožnata? Morda to označuje tlakovana (sivo) in makadamska (rožnato) tla? Na Gosposvetski se pa vidi še svetlo oranžna.

Ali pa si morda te barve jaz samo domišljam? :s2
LP, Metod
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9118
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 21.10.2015, 15:17

Fotoshop in specialna obdelava fotografije :wink: :lol:

pozdrav
Darko
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 201
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a jž 363 » 21.10.2015, 20:50

Lepo da gremo naprej. Torej je na vrsti proga v kraj Ljubljane z (meni) najbolj smešnim nazivom (ne zamerite zaradi tega :wink: ).
Iz načrta lahko ugotovimo da je (spet?) eno bilo projektirano, drugo pa izvedeno - niso bile predvidene kretnice iz smeri Kolodvora proti Šiški in sta čez železniško progo bila projektirana dva tira, kar (sodeč po fotografijah) ni bilo izvedeno.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9118
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 21.10.2015, 21:26

O:152.070

Pozdravljeni,
res neverjetno zanimanje za to temo...
Nismo naredili še nič, pa smo že pri 152.000 ogledih.


železocestnik napisal/-a:O:150400

Pozdravljeni,

neslišno smo zapeljali temo preko 150.000 ogledov Slika

pozdrav
Darko



Ja, ponavadi je to tako, da se v zadnjem trenutku najdejo nekatere pametne rešitve. Dokler je to vse še na papirju,je še poceni.

Huje je, da nekaj zgradiš in šele potem ugotoviš, da bi bilo mogoče bolje #-o

Seveda bi lahko marsikaj pravočasno ugotovili v fazi snovanja in projektiranja, vendar takrat še niso poznali timskega dela kot pri MRS :wink: :lol:

Pravzaprav pa tudi danes širom Slovenije še marsikaj pravočasno ne premislijo/premislimo :hmm


Na žalost načrtov izvedenih del nimam na razpolago, so na razpolago še eni načrti, seveda pa ravno tako kot ti brez datuma, tako da brez tega, kar se bo pokazalo v diskusijah tudi jaz v tem trenutku ne vem, kaj za eni načrti so.

V bistvu niti ne želim sam prej vse pregledati in preučiti, saj potem ni tako zanimivo za druge.
Pravzaprav nimam niti časa.
Torej: nobene prednosti pred vami. Sproti brskam po disku in iščem načrte...mislim, da sem jih fotografiral 2011, potem pa so šle fotke v pozabo in hrambo na disk. Seveda so preživele na diskih marsikakšno uro groze pri sesutjih diskov. Važno pa je, da so preživele...


Tako imamo možnost, da skupaj ugotavljamo, kaj je prav in kaj ne in najdemo rešitve...

Tako je tema bolj zanimiva in vsi se maksimalno potrudijo izbrskati kaj novega in to je tisto, kar je nekaj vredno.

Ravno to pa vleče tudi druge obiskovalce foruma, da spremljajo temo in se vanjo vključujejo.


Kako je bilo kaj izvedeno, bo potrebno ugotavljati po fotografijah, če bomo vedeli, kdaj so bile posnete.
Po drugi strani pa je velika prednost poznavanje zgodovine razvoja ljubljanskega tramvaja v tem, da lahko na podlagi tega poznavanja datiramo marsikatero fotografijo!


Nekaj zadev smo obdelali že v drugih temah in nam bodo prišle prav, lahko bomo naredili samo copy-paste v to temo...


pozdrav
Darko
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 21.10.2015, 22:36, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9118
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 21.10.2015, 22:02

Pozdravljeni,

vseene se mi zdi prav, da malo obnovimo, v katerem času se je ta investicija odvijala in v kakšnih razmereah.

Najenostavneje si ustvarimo vpogled v zgodovino ljubljanskega tramvaja skozi očala ljubljanskega mestnega sveta iz leta 1940 (knjižica:Pet let dela za Ljubljano)...

Seveda brez Copy rigt-a...

V predgovoru knjižice piše:

"Magistrat naj bo odprta knjiga"

To je citat izjave župana dr. J. Adlešiča na prvi seji takratnega občinskega sveta dne 23.12.1935.*

* Splošno znano je, da se na prvih sejah marsikaj obljubi :wink: :lol:


sedaj pa sken pomembnih strani iz zgodovine SMD...

Aja, SMD = "Splošna maloželezniška družba d.d." s sedežem v začetku na Dunaju/Wien, kasneje v Ljubljani.


Slika

Slika



Pozor samo na eno:

Promet na progi v Šiško je stekel v letu 1931, nekaj let za tem (1933/1934) pa je bila izvedena rekonstrukcija proge na Dunajski cesti, tudi odcepa proge v Šiško.

Na to je potrebno biti pozoren pri datiranju fotografij.


Zapis v knjigi: Viator-75 let:

"Dovoljenje za podaljšanje omrežja električne cestne železnice proti Šiški in Viču je bilo izdano šele 18.3.1930, graditi pa so začeli septembra 1930.
Dne 19.maja 1931 je prvič stekel tramvaj proti Šiški, mesec dni kasneje, 27. junija pa proti Viču.

Že med pripravljalnimi deli za gradnjo proge Vič-Šiška so ugotovili, da samo ta proga ne bo zadostovala za potrebe razvijajočega se mesta in da je treba resno misliti na gradnjo nadaljnih prog. Kot prvo je mestni svet odobril progo Šiška-Šentvid, ker so ugotovili, da je proga do Šiške nepopolna in ob takratnem avtobusnem prometu privatnega podjetnika med Figovcem in Šentvidom ne bo dovolj rentabilna. Promet v Šentvid je stekel 28. novembra 1931."


pozdrav
Darko

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 8 gostov