Ljubljanski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7812
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 28.07.2016, 21:58

O:245500

Pozdravljeni,

v mesecu avgustu 2016 bo dogodek, ko bo 250.000 ogledov teme o ljubljanskem tramvaju. Obenem bo to tudi 9. obletnica začetka teme, ki jo je zastavil STIB dalnjnega leta 2007.

V okviru zbiranja podatkov sem si danes ogledal v ZAL (Zgodovinski arhiv Ljubljana), katero arhivsko gradivo so prevzeli od LPP v zadnjem času, predvsem pa katere načrte. Jutri ob 9. uri si bom to gradivo ogledal. Če še koga zanima, se mi lahko pridruži (v čitalnici na Mestnem trgu 27 bom vsaj 2 uri).

pozdrav
Darko
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 322
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 10.08.2016, 12:19

Pozdravljeni pozitivno misleči.

Pa pojdimo dalje. Tramvaj in radio se nista najbolje razumela. Poslušalci so imeli tako veliko radostnih trenutkov :evil: Kaj so o tem pisali v tisku :

Slika

in kaj je Fran Milčinski mislil o "reskete preskete"

Slika


V času 1929-31 je izhajala revija "Ilustracija". iz nje sem izbral še nekaj fotografij :


Slika


Slika


Slika


LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7812
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 11.08.2016, 1:13

Igor, pozdravljen,

odlično, vedno novi viri =D> =D>


Končno smo se dokopali do odlične fotografije "električne podstacije".

Jože Suhadolnik je pripravil na spletni strani ZAL (Zgodovinski arhiv Ljubljana) arhivalijo meseca avgusta 2016.

Z odlično fotografijo: letalskim posnetkom iz leta 1933...

Aeroklub Ljubljana, Pogled na Ljubljanski velesejem (zgoraj levo), sokolsko telovadišče, Lattermanov drevored in železniško progo z letala, 1933. SI_ZAL_LJU/0342, Fototeka, A3-221-005.

Slika

link do povečave: http://www.zal-lj.si/files/2016/07/A3-221-005-1.jpg


Slika


Pravoslavna cerkev je v gradnji, dogradili naj bi jo leta 1936.
V desnem spodnjem delu izreza iz fotografije je del krila...


MMG: vidi se lepo stanje "Tivolskega loka"


pozdrav
Darko
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 322
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 11.08.2016, 6:46

Pozdravljeni pozitivno misleči.

Darko, najlepše hvala za to "podrobno aerofotografijo" :D :thumbupr . Se človeško oko "napase" ob raznih detajlih. Približno tam, kjer je sedaj bencinska črpalka, je moral biti prehod čez železniško progo. Nadalje, upal si bi trditi, da vidimo tramvaj na Celovški cesti (železniški prehod). O času nastanka fotografije smo že razpravljali v tej temi. Tedaj so imeli Sokoli "vseslovanski zlet".

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7812
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 14.08.2016, 20:42

Pozdravljeni,

ko smo že pri avio posnetkih, si poglejmo še enega, iz leta 1964.

Slika

Električna "podstacija" je skrita v grmovju.

Link za iskanje : Slika
Iz arhiva ŽC

Seveda takrat "podstacija" ni več napajala ljubljanskega tramvaja, ker je preminul :pope

pozdrav
Darko
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 322
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 15.08.2016, 21:14

Pozdravljeni pozitivno misleči


Menil sem, da bi določena področja v "preučevanju" tramvajskih znanosti v Ljubljani poizkušal zaokrožiti. Nam znano semaforizirano križišče Gradišča z Rimsko cesto sem "osvetlil". Za osnovo sem vzel shemo delovanja tramvajskega semaforja. Ako dve žici povežemo med seboj, dobimo stikalo. Odjemnik ("lira" oz. "pantograf") nam poveže žici (žice) in semafor zasveti.V načrtu križišča so narisani štirje semaforji. Za dva se pozicija ni kaj dosti spremenila, enega so premaknili na zid, četrti pa ni viden. Verjetno se bo v bodoče še našla kakšna druga fotografija tega križišča. Dodal sem še opis enostavne oblike "utripajočega" :wink: #-o semaforja. Poslušalci radia so bili "navdušeni" =D> nad to popestritvijo. Za konec dodajam še prispevek, ko se je "locanj" na ovinku odločil, da gre po svoji poti :? . Slike oz. shemo je prispeval Darko.



Slika


Slika


Slika


Slika

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7812
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 16.08.2016, 23:45

O: 250658

Pozdravljeni,

prebili smo se do magične številke 250.000 ogledov. Moram reči, da je to ogromno. Res naredijo ogromno ogledov Boti, pa vseeno. Temo lahko primerjamo z drugimi, ki jih tudi obiskujejo Boti.

Lahko ugotovimo, da je tema zanimiva.

Sem pa danes pregledal vseh 96 strani teme, da vidim, kako se držijo fotografije.

Kljub temu, da je večina fotografij na Shrani.si, se še kar dobro držijo, čeprav so nekatere še iz leta 2010 =D> =D>

Sem pa bil prav presenečen, o čem smo vse pisali in kaj smo spravili na dan.

Ob tem jubileju smo rekli da se dobimo vsi, ki smo že kaj napisali v to temo. Počakati moramo, da se končajo dopusti in začne šola, potem pa bomo našli čas tudi za to srečanje.


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7812
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 17.08.2016, 0:26

Pozdravljeni,

pri zadnjem obisku Zgodovinskega arhiva Ljubljana sem naredil kar nekaj fotografij gradiva, ki ga je LPP nazadnje predal v hrambo v ZAL.

Kaj lahko rečem?

Na žalost bi morali takšen arhiv oduzeti podjetju tisti trenutek, ko je bilo jasno, da tramvaj v Ljubljani ne bo vozil več.

Ker tega niso naredili, so arhiv osiromašili na katastrofalno stanje. V tem času, ko niso vedeli, kaj s tem gradivom, so ga škartirali nesposobneži in si prilaščali gradivo sposobneži. O imenih tukaj ne bi govoril.

Če samo poškilimo v knjigo T. Brate: Ljubljanski tramvaj, vidimo, da je v njem navedenih kar nekaj študij, ki so včasih bile v arhivu Viatorja oz. sedaj LPP, pa jih v tem arhivu, ki je bil predan v ZAL, ni.

Sem pa malo pregledal gradivo in se oglasil še naslednji dan, da sem naredl fotografije s popustom, ki mi ga je nudil župan Janković.

Za eno fotografijo(izvaja uporabnik) je cena; za posnetek 0,10 €.
Dnevni pavšal za fotografiranje je 5,00 €.
Tisti, ki obvlda računstvo, lahko izračuna, da se splača "vzeti" dnevni pavšal, če imaš namen narediti več kot 50 fotografij :idea:
Seveda je tak način zbiranja denarja za proračun brez veze in odbija raziskovalce. Jaz nisem bil v tem arhivu vsaj že tri leta prav zaradi uvajanja plačevanja fotografiranja.

Res so v Nemčiji v Bundesarchivu znoreli in začeli uvajati sistem, da sploh ne moreš sam več fotografirati in te "opilijo" s tem, da ti fotografirajo "oni".
Po drugi strani sem delal v arhivu v Brnu, kjer lahko fotografiraš kolikor hočeš, pa ni potrebno nič plačati, skoraj vse matične knjige imajo dostopne na internetu itd.
Skoraj vsi uporabniki pridejo v čitalnicio s svojimi fotoaparati.
V Arhivu Slovenije je podoben sistem kot v Brnu. Probem je samo druga svetovna vojna in novejše gradivo, ki je sedaj v Sloveniji po noveli, za katero smo se izrekli na referendumu nedostopno. Tudi gradivo o sovražnikih v WW2. So rekli v reklamah za odločitev državljanov, da bo gradivo še bolj odprto :roll: :lol: :lol: :lol: :lol:

Na eni usrani noveli Zakona o arhivih lahko vidiš, kako nateguje oblast nevedne državljane. Isto gradivo (dobro ni isto, je kopija) sem si lahko ogledal v Bundesarhivu v Berlinu samo z osebno izkaznico državljana Slovenije.

Župan me je torej prisilil, da sem postal na stara leta deloven ko hudič: vsake 5 sekund sem posnel fotografijo. Seveda sedajle nimam pregleda, kaj vse je v tem gradivu, je pa res, da nisem delal "gužve" v čitalnici s vsakodnevnim prihodom v čitalnico recimo en teden.

Je pa tudi res, da je iskanje zadev na PC-ju tudi zoprna zadeva.

Že ene par dni sem brskal po ene tisoč fotografij naprej in nazaj, da bi našel ene zapise o gradnji in pritožbah v zvezi z gradnjo "podštacije". Nazadnje sem že mislil, da nisem prenesel vseh fotografij s fotoaparata na PC. Včasih se program za prenos ustavi, brez da bi javil, da ni prenesel vseh fotografij. Potem izbrišeš kartico na fotoaparatu in adijo fotke :pope ...in Jankovićev 50% popust :lol: :lol:

Nazadnje sem ugotovil, da sem si nekaj stvari le zapisal po stari navadi. Torej gradivo o gradnji "podštacije " ni izgubljeno.

Pripravlja se za objavo...

Mislim, da imam gradiva še za ene 50.000 ogledov :wink: :lol: :lol:

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7812
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 18.08.2016, 21:06

Pozdravljeni,

poglejmo si te tako iskane izpise iz arhivskega fonda LJU 168 iz ZAL-a...

Začelo se je z zapleti v zvezi z gradnjo "podštacije" in ne z gradbenim dovoljenjem.


Vsaka gradnja ima nekje sosede. Vsak od sosedov ima svoje poglede na novogradnjo.


Če si pogledamo še enkrat fotografijo "podštacije", vidimo, da so v neposredni bližini tudi vile. S pogledom na Tivoli...

Slika


In že smo pri zapletu :roll:


Dr. Janko Polec, ki ga je pooblastil lastnik ene izmed vil Julij Polec (dvorni svetnik v pokoju, stanujoč v Kamniku), je dne 11. novembra 1930 naslovil pritožbo na banovino, da se je 10. novembra začela dela pri gradnji "podštacije" cestne železnice ob Bleiweisovi cesti v Ljubljani.

V pritožbi je navedel, da je šel takoj k ljubljanskemu županu Pucu, da se pritoži, da ga niso poklicali k stavbnemu ogledu.


Sedaj pa dobesedno:

" Gospod župan se je začudil, da se že gradi predno je izdal magistratni gremij svoje dovoljenje.

...vpričo mene je telefonično ukazal, da se nadaljevanje stavbe takoj prekine, dokler se ne izda formalno dovoljenje.

....zvedel pa sem, da sploh ni bilo formalnega stavbnega ogleda.

Navzlic odredbi g. župana, ki je ustavil stavbo radi nelegalnosti, delalo se je nemoteno dalje še z večjo paro. Ko sem prišel v sredo, 12. novembra 1930 k stavbi, me je tamkaj sprejel mlad g. inž. Ženko ter me porogljivo pozdravil: " No, kakor vidite, pa vendar dalje zidamo. Vam nič ne pomaga, če ste bili pri županu. Vi sploh niste mejaš."

Prosil sem ga, naj se vsaj umaknejo s stavbo v stavbno črto, pa je tudi to odklonil.
Prepričal sem se, da je res Maloželezniška družba v Ljubljani vsemogočna...

...
Da stavba na tem kraju ni bila potrebna, izhaja od tod, da se je prvotno nameravalo to štacijo postaviti v Kreditni banki na Dunajski cesti, pa se je to opustilo iz gmotnih ozirov, ker je zahtevala Kreditna banka preveliko odškodnino."

Seveda vsemu temu sledi še opis, kako bo oškodovan pogled na Tivoli in kako bo zgradba izgubila na vrednosti.


Rezultat te pritožbe je bil, da so na hitro izdali stavbno dovoljenje in sicer že 29.12.1930.

Stavbni ogled je bil izvršen 7.10.1931, dne 29.9.1931 je bila napisana prošnja ECŽ za uporabno dovoljenje, ki pa je bilo izdano 19.12.1931.



Uporabno dovoljenje se glasi:

"...podeljujemo uporabno dovoljenje za zgrajeno transformatorsko postajo ob Bleiweisovi in Puharjevi ulici (parc. št. 175/1 k.o. Kapucinsko predmestje.

... novo stavbo ste pričeli uporabljati s 1. julijem 1931. leta.


Konec mojega izpisa.
Še moje mnenje: kako znano zveni vse skupaj :wink: :lol:

pozdrav
Darko
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 322
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 24.08.2016, 7:31

Pozdravljeni pozitivno misleči .

Darko, pri vseh teh datumih. Kdaj je so se že popeljali do gostilne "pri Kmetu" v Šiški ? Zdi se, kot da so "papirologijo" urejali kasneje.

To je bilo ob odprtju. Kako pa je bilo ob "zaprtju" oz. ko so zgradbo spravili v "nulto fazo". :pope

Slika

Pralnica taksijev je bila "zadnja postaja".

LP Igor
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 322
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 24.08.2016, 8:32

Pozdravljeni pozitivno misleči.

O Luckmannovi hiši smo že govorili, bi pa dodal še nekaj besed. V letu 1931 postavijo progo do Viča. Ožina oz "soteska" ne dovoli dvojnega tira, zatorej postavijo enojnega. Viden stik z ene na drugo stran "soteske" ni možen in problem rešijo z semaforjem. Staro Luckmanovo hišo podrejo, se umaknejo za 8 metrov in postavijo novo. Pričakovati je bilo, da bodo dvojni tir "zaživel" v letu 1932 vendar se to zgodi šele v februarju 1934, ko končajo dela pri "krožni progi".

Verjetno se bo kdo vprašal, kdaj so "ugasnili" semafor. Nimam zapisa, predvideval pa bi, da se je to zgodilo v letu 1932 (poletje).

Opozoril bi še na dva članka. Prvi govori o tem, da je bilo zaukazano, "da ne smejo zavirati voz z elektriko". Se pravi samo ročno.

Že pri načrtovanju proge mimo Uršulinske cerkve so dejali, da bodo za zavarovanje mladih deklet pred tramvajem postavili ograjo. In so jo v letu 1932.


Pa pojdimo po vrsti.

Fotografija Luckmannove in sosednje hiše pred adaptacijo.

Slika

Vir: http://sem-stage.ljudmila.net/sl/spletne-zbirke/naselje/f0039030


Na tej fotografiji "stara" hiša še stoji, vidne so tirnice in žice. Vidimo 3 žice, kar pomeni, da je srednja služila "semaforju". Predvidevam, da je bila slika posneta nekje v poletju 1931.

Slika



Naslednja slika je bila narejena v letih 1932-33. Vidimo Luckmannovo hišo z 3 nadstropji, tramvajski tir pa je še zmerom enojen.

Slika

Vir: https://www.flickr.com/photos/metalka/9432118156/


Kako so bile videti hiše na nasprotni strani.
Slika



Preselimo se na drugo stran "soteske" (Uršulinska cerkev).

Fotografija pred "razširitvijo" :

Slika
Vir: https://www.flickr.com/photos/metalka/26382260232/

smo že videli v članku:

Slika

Opozoril bi na stopnišče cerkve.


Kako so "zavarovali" gojenke pred nasiljem s strani tramvaja. [-X

Slika



Še nekaj člankov o "drugem tiru" in o "brezelektričnem" zaviranju :?

Slika



Na koncu še portal oz. vhod z letnico 1932. "Arkade" so mu vzele svojo funkcijo.

Slika



Naslednja slika (na drugi strani portala) sicer ne sodi k področju tramvajskih ved v Ljubljani. Ponazarja napore, da bi v Ljubljani pridobili dodaten bazen. Za koga :?: =D> :titanic

Slika


LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7812
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 24.08.2016, 13:31

Bravo Igor =D> =D>

Izkoristil si vse možnosti, kje se da dobiti kakšna fotka ali zapis.

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 798
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a Ajznponar » 28.08.2016, 9:12

Na Valu 202 je danes bila oddaja o tramvaju, kjer pripoveduje Tadej Brate. Najbrž bo kmalu dosegljiva tudi tu.

Mmg., smo že kakšno rekli o inž. Lobetu, ki ga omenjajo v oddaji?
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 322
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 29.08.2016, 23:25

Ajznponar napisal/-a:Na Valu 202 je danes bila oddaja o tramvaju, kjer pripoveduje Tadej Brate. Najbrž bo kmalu dosegljiva tudi tu.

Mmg., smo že kakšno rekli o inž. Lobetu, ki ga omenjajo v oddaji?


Pozdravljeni pozitivno misleči .

@Ajznponar, prav lepa hvala za obvestilo. Ne bom komentiral, morda kdaj drugič.

Sprva sem nameraval prikazati časopisne prispevke o "opatijskem tramvaju". No, sem se vseeno odločil, da na "luč dam" tri članke ob "rojstvu ta domačega". Je oblika zahvale prof. Feliksu Lobetu in njegovi "ekipi" za takšen uspeh. Škoda le, da je vse skupaj zamrlo . Lahko se le vprašamo, kje so končali načrti :?: :!: :!: :oops:


Slika

Slika

Slika


LP Igor
Uporabniški avatar
STIB
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 373
Pridružen: 18.04.2006, 11:57
Kraj: Zagreb, HR

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a STIB » 30.08.2016, 8:18

Hvala lepa za zelo zanimive prispevke.
lp iz Zagreba
ZDRU

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: Anzee in 3 gostov