Ljubljanski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 648
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 18.12.2018, 23:07

Pozdravljeni pozitivno misleči :D


20.12.1958 je bil moker sobotni dan, prav primeren za pogrebno svečanost.


Slika


Slika


Slika


Slika


Slika


Slika


Slika


LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8773
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 19.12.2018, 1:01

Pozdravljeni,

glede na to, da smo na novi strani in da obeležujemo Slovenci bolj smrt kot rojstvo, dodajam še nekaj fotografij, ko so označevali ljubljanski tramvaj decembra 1958:

- upokojil (predsednik OLO Ljubljana dr. Marijan Dermastia)

- "pokop"

- "Danes ljubljanski tramvaj in nikoli več!"

- "leteča drvarnica"


Slika


Slika


Slika


Slika


Nekaj fotografi pa si lahko ogledate na spletni strani MNZS, kjer je Urša Valič pripravila izbor fotografij zadnje vožnje:

https://fototekamnzs.com/2013/12/20/zad ... -tramvaja/


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8773
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 19.12.2018, 1:49

O:460900


Pozdravljeni, ta post je iz prejšnje strani:

trackpan napisal/-a:Pozdravljeni pozitivno misleči :D

No, sedaj pa pojdimo v leto 1947.


Še to. Darko, ali mi lahko pojasniš to statistiko:

Izgleda, da je bilo leta 1947: 33 motornih voz in 5 prikolic.
Leta 1948 pa je bilo: 48 voz in 10 pokritih prikolic in 5 odprtih prikolic.



LP Igor


Da ne bo izpadlo, da se izogibam odgovoru, bom poskušal odgovoriti.

Danes imamo izredno slabo možnosti, da bi lahko točno določili, kdaj so vozili kateri tramvaji in prikolice, pač zaradi slabo ohranjenih arhivov.
V bistvu velja stanje voznega parka, ki je zapisano v knjigi Ljubljanski tramvaj, Ljubljana 1990, avtorja T. Brateta.

Takrat, ko je zbiral podatke T. Brate v samem podjetju LPP je bilo še dovolj gradiva, da bi se dalo podrobno ugotoviti, kdaj so vozila katera vozila.
Kam je potem izginilo večino gradiva ne vem, v Zgodovinski arhiv je priromalo bolj malo gradiva, iz katerega se ne da potegniti podatkov, ki bi presegli "Pregled vozil ljubljanskega tramvaja" na strani 189 zgoraj omenjene knjige, ali pa še to ne.

Če pogledamo zadnjo številko pogonskega voza, vidimo da je to št. 53, ko je bil leta 1953 iz starega "Opatijca" izdelan "nov" pogonski voz.

Tramvaja s številkama 51 in 52 sta bila izdelana leta 1940 v ECŽ (Lobetova).

Torej lahko zaključimo, da bi lahko bilo leta 1947 največ 52 motornih voz.

Seveda jih ni bilo toliko verjetno nikoli v prometu, saj so jih izločevali, predelovali, ali pa so bili nevozni zaradi okvar.
Koliko in kdaj se pač ne ve.

V poročilu za leto 1947, ki je ohranjeno v arhivu Slovenije, je napisano takole:

"Na progi obratuje mesto 33 motornih voz in 5 prikolic, kolikor jih je bilo še v lanskem letu, sedaj 48 voz, 10 pokritih prikolic in 5 odprtih prikolic."

To je vse.
Zato se mi je tudi tako šlo, da se ugotovi, kdaj je začelo voziti teh 10 pokritih prikolic. Številka 121 sigurno 15.9.1947.
Vseh 10 novih prikolic pač v letu 1948.

Zato sem po kmečki pameti zaključil iz zgornjega stavka v poročilu, da je leta 1947 obratovalo le 33 motornih voz in 5 prikolic, leta 1948 pa 48 voz, 10 zaprtih prikolic (nove) in 5 odprtih prikolic.

Kako pa jim je v ECŽ uspelo tekom leta 1947 oz. 1948 povečati število motornih voz v obratovanju, pa ne bi vedel. Arhivski viri v javnih arhivih ne omogočajo zaključkov. Ugibal nebi rad, to ni strokovno.

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 648
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 19.12.2018, 11:14

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Darko, hvala za pojasnilo. Ako tako piše v uradnih dokumentih, bo že držalo. Lahko samo ugibamo, postavljamo "hipotenuze". Ena od možnosti bi bila tudi ta, da so imeli probleme z rezervnimi deli v letu 1947 in določeni tramvaji niso bili "vozni".

Upam, da se bom kmalu vpisal na doktorski študij Univerze za tretje življenjsko obdobje, potem bo pa lažje :? Bom prebiral časopisje na "višjem nivoju". :noro

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8773
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 19.12.2018, 23:21

Igor, pozdravljen,

vsekakor imaš prav, da so imeli ogromne težave z rezervnimi deli. Nekaj so lahko naredili sami, nekaj pač ni šlo s takratnim znanjem in možnostmi.

Samo če pogledamo zapisnik z dne 21.2. 1953, ki ga je napisal direktor Franc Drobež o alarmantnem stanju v ECŽ (na strani 109), nam gredo lasje pokonci.

Slika

Leta 1953 bi morali kasirati 20 motornih voz in 5 prikolic.

Torej tiste, ki so jih na silo pognali v promet leta 1948. Takrat verjetno še ni bilo na Notranji upravi usposobljenih inšpektorjev, ki bi se spoznali na tramvaj.

Verjetno so še lovili reakcionarne elemente po deželi in svoje informbirojevce :idea: :roll:

Morda je bilo leta 1947 stanje z rezervnimi deli še bolj kritično in druge težave morda še večje..

Je pa res, da postanejo vzdrževalci v kritičnih razmerah izredno inovativni in rešujejo probleme, ki jih sicer v "miru" ne bi nikoli :wink:
Sami so začeli popravljati Siemensove živosrebrne usmernike, izdelovali so kolesne obroče-bandaže, sicer za silo, prebrodili pa so le krizo...

To stanje po vojni bi bilo potrebno malo bolj podrobno pogledati, vendar se še ni našel čas zato.
Trenutno sem zaustavil celo projekt piranskega trolejbusa in tramvaja v tej rubriki (nobenega prispevka od 2.9.2018, pa se je vseeno nabralo od takrat do danes okoli 13.000 ogledov).

Ko bom šel v penzijo bom imel dosti časa za vse :old :wink: :lol:

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 648
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 20.12.2018, 7:40

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Ljubljanski tramvaj se mi zdi kot tista zgodba o oslu, ki so ga navadili na oblance, potem pa je crknil. Toliko časa so ga hirali, da je bil nazadnje primeren samo na smetišče. Podobno se je dogajalo tudi drugod, tako v "komunizmu" kot tudi v "kapitalizmu". Tramvaj je bil zastarel in primeren za "pokop", naj živi dizel avtobus.

LP Igor
preglednik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1305
Pridružen: 20.09.2006, 15:24
Kraj: Primorska

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a preglednik » 20.12.2018, 8:54

Zgleda, da smo samo Slovenci nasedli tej miselnosti.
preglednik
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 648
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 21.12.2018, 17:39

Pozdravljeni pozitivno misleči :D


"Pogreb" gor ali dol, duh tramvaja še vedno blodi po Ljubljani in "remizi". Brez njega tudi te teme bi ne bilo [-X

Pojdimo spet malce pogledati v zgodovino.



Zakaj so odstranili sedeže.

Slika



"Nežnejši" spol je dobil mesto tudi v ECŽ. Izven članka. Kdaj smo dobili prve sprevodnice ?

Slika



Kritika po "direktorju ECŽ".

Slika


Govorijo o 16 zaprtih tramvajski prikolicah. Ali so bile to le :pope [-o< :?:

Slika

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8773
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 22.12.2018, 0:12

Igor,pozdravljen,

verjetno je ta želja bila povezana s pričetkom snovanja izgradnje novih prikolic in tramvajev, katere rezultat je bil tramvaj št.53, ki pa je pričel voziti šele leta 1953.
Ne vemo pa, kdaj so tramvaj št. 53 začeli snovati.

T. Brate v knjigi Ljubljanski tramvaj omenja maketo tega tramvaja (št.53), ki so jo prikazali ECŽ-jevci na "eni izmed prvomajskih proslav". Katerega leta, ne poroča.

Verjetno pa bi se takšna novica dala najti v časopisih :wink: :lol:

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 648
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 30.12.2018, 11:14

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

O tramvaju št. 53 obstaja fotografija v "znani" publikaciji. Verjetno ni težko uganiti kdaj približno je bila slika posneta ("fotografija Stalina"). Ampak to ni tramvaj o katerem govorimo. O "snovanju" ni potrebno kaj dosti pogledati naokoli. Leta 1951 se kot pojavi TMK101, kot primer modernega tramvaja.

https://hr.wikipedia.org/wiki/TMK_101

https://www.jutarnji.hr/vijesti/zagreb/tramvajska-legenda-jos-se-uvijek-moze-vidjeti-na-zagrebackim-tracnicama-jeste-li-znali-da-se-mozemo-pohvaliti-s-jednim-od-najljepsih-tramvaja-svijeta/6221926/

"Naši" v so naredili kar so lahko. :(

LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 648
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 30.12.2018, 11:39

Pozdravljeni pozitivno misleči :D


Slučajno pogledam pod "Peglezen na Poljanski cesti v Ljubljani" in zagledam:

Slika

Leto so navedli 1934 ampak to je konec leta 1933.

Vir: https://www.kamra.si/digitalne-zbirke/item/peglezen.html

Marsikaj se še skriva v arhivih kar nam, bolje rečeno mi, ni znanega. "Malce" bolj se bo potrebno "zakopati" :? v zbirke fotografij.

LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 648
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 04.01.2019, 16:57

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Naslednji "prispevek" bi na prvi pogled sodil v novo temo "Ljubljanica skozi čas", ampak na sliki opazimo tisti ta prvi tramvaj z prikolico.

Slika

Vir: https://www.ljubljana.si/assets/Seje/15445/5.-toka---priloga-k-dodatnemu-predlogu-sklepa-upana.pdf

So se pa kar močno zmotili. Ljubljanica ni Grubarjev prekop [-X .

LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 648
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 04.01.2019, 18:55

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Ta "prispevek" malce kasni. Zbral sem nekaj člankov iz decembra 1933. Dela na "krožni progi" in kako so po novem vozili na Ajdovščini.

Slika

Še to. Tukaj najdete pojasnilo čemu služi tisti "pladenj" na cestišču. O "tretjem" tiru smo tudi že kaj dejali.

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8773
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 05.01.2019, 0:58

O:464800

Pozdravljeni,

vedno smo ugibali, koliko motornih voz in koliko prikolic je bilo v obratovanju oziroma voznih.

Šele sedaj smo se prebili do podatka o številu motornih vozil in prikolic v letih od 1951-1957:

Slika

Ugotovili smo že, da so zadnji "nov" tramvaj, številko 53, izdelali v ECŽ leta 1953 iz delov starega motornega voza št.36.

Iz tabele vidimo, da je število motornih voz samo padalo...

Maja 1957 so ostali samo še "Brodarji", izdelani v Slavonskem brodu leta 1931 (11 kom.). Če se spomnimo, so leta 1956 prodali v Osijek 4 motorna vozila.
Vseh skupaj je bilo "Brodarjev" 15.
Ostalo pa je še 10 motornih voz, izdelanih v ECŽ leta 1940.
Tako je bilo stanje maj 1957: 11+10= 21 motornih voz

Prikolic je bilo maja 1957: 10 (izdelane leta 1947 v ECŽ)

Mestni svet Ljubljana sklenil, da se dokončno izvede modernizacija cestnega prometa v Ljubljani.

Pri takem stanju tramvajskega voznega parka je moral ECŽ izdelati investicijski program o zamenjavi tramvajskega prometa z avtobusnim in z razširitvijo trolejbusnega prometa.
Investicijski projekt je bil izdelan 13.8.1957.

Tramvaj v Ljubljani ni imel nobenih šans za preživetje :old :pope


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 648
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 05.01.2019, 10:32

Pozdravljeni pozitivno misleči :D


Ni kaj za dodati. Naj tramvaj še naprej "straši" v LPP :mrgreen:


Še nekaj fotografij oz. člankov.


Slika


Slika


Slika


V Sarajevo in Novi Sad ?

Slika


LP Igor

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 2 gostov