Železnica skozi čas

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7948
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 22.04.2015, 11:55

Jaz bi rekel, da pri meni :wink:

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3071
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a mkx » 24.04.2015, 23:40

@ŽC je iz svojega knjižnega fonda potegnil pravo knjigo in prijazno poskeniral nekaj strani. Kolikor sem lahko razbral tekst v gotici, je zgodba o velikem 42-centimetrskem možnarju na kratko takale:

V začetku avgusta 1916 so pripeljali možnar kalibra 42 cm v Kanalsko dolino. Postavili so ga pri vasi Naborjet (Malborghetto) v neposredni bližini pehotnega oddelka, tik ob zahodnem portalu železniškega predora.

Fotografija, posneta 5. avgusta 1916, prikazuje gradnjo možnarjevega podnožja, temelji pa so že gotovi. Pri delu so si pomagali z mostnim dvigalom. Dele možnarja so pripeljali po železnici, na sredini fotografije, deloma ga zakriva dvigalo, stoji zamaskiran tovorni vagon.

Slika

Postavitev možnarja tik za prvo frontno linijo je bilo nekaj posebnega. Položaja nasprotniki niso mogli videti, saj se teren južno od reke Bele (Fella) strmo dvigne. Kljub temu so možnar tudi maskirali. Stran od možnarja so postavili »vrtinčni« top (Rauchring-kanone, vortex cannon). Posadka tega topa je bila telefonsko povezana s komando možnarja in kadarkoli je možnar streljal, so tudi oni »streljali« in s tem ustvarjali dim. Na ta način nasprotnik ni mogel ugotoviti točnega položaja možnarja.

Seveda je točen položaj možnarja sedaj poznan, prikazuje ga tudi fotografija

Slika

ki prikazuje točno pozicijo. Stal je nasproti vasi Naborjet, ki se jo vidi na fotografiji v ozadju, prav tako dolino (Graben), ki se pri Naborjetu odcepi na sever.

Z možnarjem so streljali proti vasi Dunja (Dogna), ki je oddaljena približno 11 km. Med možnarjem in ciljem so visoke gore, ki se dvigajo več kot 1000 metrov nad dolino. Vendar so streljali precej preko gorskega grebena.

Nasprotniki so možnar vendarle odkrili in ga obstreljevali s svojim topništvom, zato so ga Avstrijci v nekaj dneh izgradili.

Klik na fotografijo za boljšo ločljivost.


Pa še nekaj virov na internetu:

Na spletni strani www.europeana1914-1918.eu, posvečeni WWI, se najdeta tudi fotografiji, ki prikazujeta napredek pri postavljanju možnarja. Menda sta bili posneti istega dne kot prva v temle postu:

Slika

Slika


(na povezavah 1 in 2).

Na wikipediji sem v članku o 42-centimetrskih možnarjih našel še eno fotografijo, za katero trdijo da prikazuje Kanalski možnar:

Slika
LP, Metod
Frančišek
Poznavalec
Poznavalec
Prispevkov: 11
Pridružen: 19.01.2012, 13:15

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a Frančišek » 28.04.2015, 10:41

Ja, članek o tem topu, ki bi sicer moral biti postavljen v Puli, je bil pred leti objavljen v eni od rubrik Železna cesta od A do Ž, potem pa iz neznanega razloga umaknjen...
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7948
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 28.04.2015, 14:04

Pozdravljeni,

zagonetko v rubriki Ugani objekt na sliki sem postavil daljnega leta 2009:

Odgovor je ... =D>

Slika :(

Fotka iz vprašanja je bila posneta 5.8.1916, ko so postavljali podložni obroč 42 cm havbice nasproti kraja Naborjet/Malborghet/Malborghetto/, danes v Italiji, sicer slovensko govorno območje.
S havbico so "nabijali" proti 11 km oddaljeni Dunji/Dogna/ v dolini Bele/Fella/ preko 1839 m visoke gore Berda.

Na zadnji fotografiji se vidi, da je bil narejen nov tir, ki se je odcepil od glavne proge, ki jo vidimo v ozadju. Na tej fotki se vidi v ozadju tudi kraj Naborjet.


Seveda sta fotografiji izginili ("uzela jih magla" bi rekel Tono).


Sem pa obljubil Metodu, da bom "prilepil" fotografije, kam so streljali, če bo fotografije "opremil" s podnapisi.

Enkrat proti večeru...


Pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7948
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 29.04.2015, 1:14

Izpolnjujem obljubo...

Vidite, da so zadeli točno v vas...

Posnetek nemškega letala...

Slika


Še povečava, če koga zanima, kje je potekala železnica...

Slika


Če pa ima kdo težave z orientacijo, je tukaj pomoč...

Slika


Še zapis o streljanju "preko brda"...

Slika

Toliko da vidite, s čem se muči Metod.


pozdrav
Darko
Frančišek
Poznavalec
Poznavalec
Prispevkov: 11
Pridružen: 19.01.2012, 13:15

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a Frančišek » 29.04.2015, 11:01

Hmmm...Če se prav spominjam, je bil ta top pripeljan v Naborjet z namenom sesutja sicer takorekoč nezavzetne italijanske večetažne gorske trdnjave na enem od vrhov nad Dunjo. Menda se je nek avstrijski oficir uspel prebiti skozi italijanske položaje in je usmerjal topovski ogenj. Kako so se sporazumevali, si ne predstavljam, prav tako tudi ne vem, na katerem vrhu je bila ta trdnjava, oziroma kako se je imenovala. Vsekakor so jo zadeli in uničili. Kasneje takega topa s takim dometom ( do 15 km ) tam niso več potrebovali in so ga prestavili drugam. Tudi zato, da jim ga Italijani ne bi uničili...
Sicer pa je bil v tistem času poveljnik austro-ogrske mornarice (lastnice te haubice ) Veliki admiral Anton Haus, Slovenec, rojen v Tolminu. Njegov zanimivi življenjepis je seveda na Wikipediji, bil pa je tudi na MMC -ju.
Par let pred Prvo svetovno vojno je bil načelnik generalštaba A-O armade Blaž Žemva ( Blasius Schemua ). Njegov oče je bil tudi vojak. Doma je bil iz Krnice pri Gorjah oziroma Bledu, kamor se je menda rad in redno vračal. Spomin nanj je baje še vedno živ.
Skratka - Slovenci so bili v A-O armadi na vseh mogočih položajih, tudi najvišjih, kar pa ni ravno splošno znano. Podobno je bilo kasneje tudi v JNA. Kaže, da imamo Slovenci vojskovanje v krvi....
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7948
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 29.04.2015, 21:19

Tisto o oficirju na italijanskem ozemlju, ki je usmerjal topovski ogenj jaz ne bi verjel, čeprav je resnica, da se ne ukvarjam s prvo svetovno vojno.
Je pa res, da so imeli opazovalce na visokih vrhovih in sporočali "prebačaj" ali "podbačaj", pa levo in desno. Po "dratu", tako kot Tono v JNA.
V primeru Dunje se je tja zapeljal vojaški pilot in posnel zadetek in se živ in zdrav pripeljal nazaj.

Naziv "možnar" uporabljajo v knjigi za top 30.5 cm (Mörser), za 42 cm pa havbica. Se pa ne spoznam na nazive topov.

Na žalost knjiga nima kazala in ne morem povedati nič drugega kot to, da vsebuje območje od Hochweisssteina do Predela/Predil.
V kolikor bi to bilo zanimivo za več forumašev in glede na to, da res ni veliko knjig v knjižnicah, in glede na to, da je pri skeniranju izpadel list iz knjige, sem pripravljen dati knjigo Metodu v skeniranje.

Pozdrav
Darko
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3719
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a Ljubitelj » 30.04.2015, 7:11

Razlike med možnarjem (Mörser Škoda M.11, 30,5 cm) in havbico (Haubitze M.14/16, 42 cm) je v razmerju dolžina/kaliber cevi. Navedeni možnar ima razmerje L=10, habica pa L=15 kalibrov. Oba sta namenjena so streljanju pod večjimi koti, 40-70°. Večja razmerja med dolžinop cevi in kalibrom imajo top-havbice (slovenska 155mm / L=45 kalibrov TN90 (M845) in omogočanjo streljanje od -3°-70°. Topovi imajo še večje razmerje, vse do 70, kar je značilno za protitankovska orožja, omogočajo pa streljanje pod majhnimi koti (znani univerzalni divizijski top Rdeče armade, tudi JNA, ZIS3, -5-37°, 76mm, L=42,6 kalibra). Načelno se pa definicije s časom precej spreminjajo.....

LPL
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7948
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 30.04.2015, 8:52

Ljubitelj, pozdravljen.

Se zahvaljujem za izčrpno pojasnilo.

Moram priznati, da me orožje ni nikoli zanimalo in mi je tudi sedaj zoprno brskati po wikipedijah itd. o podatkih o orožju.
Res pa me je situacija prisilila, da sem moral zbrati nekaj podatkov o oklopnih vozilih (tudi o oklopnem vlaku), ker sem jih potreboval za celovit pogled na akcijo "Encijan".
Imel sem srečo, da sem lahko služil vojni rok pri vezah (in poznanstvih), na RR napravah. Sicer so mi zraven obesili še šarca, za katerega sem pa bolj malo skrbel in bi skoraj moral plačati rjavino, ki se je nabrala v ceveh (osnovni in rezervni) :guns Slika

pozdrav
Darko
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 30.04.2015, 12:43, skupaj popravljeno 1 krat.
Frančišek
Poznavalec
Poznavalec
Prispevkov: 11
Pridružen: 19.01.2012, 13:15

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a Frančišek » 30.04.2015, 12:25

No, med tem sem uspel dobiti članek Matije Turka, ki je bil objavljen v reviji Obramba pod naslovom Prva svetovna vojna v zahodnih Julijskih Alpah ( julij 2014 ), ki osvetljuje marsikaj, kar se je dogajalo pred skoraj stotimi leti v teh hribih...
signalA
Začetnik
Začetnik
Prispevkov: 4
Pridružen: 02.05.2014, 22:31

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a signalA » 24.02.2016, 21:46

Članek o likovnih signalih:
http://www.sindikat-szps.si/?p=7222
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7948
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 25.02.2016, 10:35

Pozdravljeni,

Hribovc napisal/-a:Tukaj vprašaj, razen če se vprašanje ne nanaša na kateri članek na tem forumu.



Mislim, da je ta rubrika sploh brez zveze. Še jaz po tolikem času iščem, kdo je kaj napisal v Železnico skozi čas, če kdo napiše kaj v to rubriko.
Kaj šele začetnik.
In kako naj začetnik ve, kje naj kaj vpraša.

Kar je v tej rubriki bi lahko moderator razdelil po drugih rubrikah (k sreči ni veliko zadev) in ukinil to rubriko.

Namesto nje pa tukaj uvrstil rubriko: Število ogledov tem v rubriki Železnica skozi čas, ki ima že 86.000 ogledov.

To je moja pobožna želja že ene par let :wink: :lol:

Moderatorji................


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7948
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Ogledi tem v rubriki Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 28.07.2017, 1:44

O: 90.850

Pozdravljeni,

s statistiko Število ogledov tem v rubriki Železnica skozi čas se selimo iz neprimernega okolja (rubrika Želje-Pohvale-Pripombe) v primerno okolje, torej na stran, kjer je rubrika "Železnica skozi čas". Skoraj 5 let :shock:

Kljub vsemu je bila ta tema dobro "ogledovana", saj jo zapuščamo s številom ogledov: 188.220 in številom odgovorov: 94.



Začelo se je takole, daljnega:

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 24.08.2012, 17:44

železocestnik napisal/-a:To je samo majhen pregled najbolj klikanih (branih?) tem v rubriki "Železnica skozi čas".

Lahko rečem, da sem presenečen, koliko klikov dosegajo "zgodovinske teme" na forumu.

Najprej kategorija z več kot 10.000 ogledi :shock:

1. Zanimivo je zmagovalec ljubljanski tramvaj, ki ga ni več z 26.000 ogledi. Po neumnosti se je prikradel v rubriko in potem z delno študijo zgodovine prispel do takšnega števila ogledov. Tudi na račun počasnega kapljanja podatkov, vendar moramo upoštevati, da je bila raziskava delana na osnovi arhivskih podatkov. Je pa potrebno povedati, da je pri tej temi potencial ogledov še enkrat takšen, če ne bi bila prekinjena...
Obdelane so bile samo prvi dve progi iz leta 1901.

2. Tesno za tramvajem je Pesniška dolina s 23.000 ogledi. Tudi tukaj je bila izvedena študija arhivskih virov in tudi ta tema je bila zaustavljena, ker se niso prikazali dokumenti iz dunajskega arhiva. Preostali potencial je še do 10.000 ogledov ob objavi dodatnih dokumentov.

3. Na tretjem mestu je presenetljivo ozkotirna železnica Poljčane-Zreče s 16.900 ogledi. Ta tema se je začela razvijati zaradi Rustjeve knjige o tej železnici, ki je izšla leta 2009. Našle so se nove razlage, tudi na osnovi študije in dodatnih dokumentov in fotografij...Potenciali so še.

4. Na četrtem mestu je v bistvu lokalna krajevna študija Zidanega mostu, ki pa je izredno zanimiv za večino forumašev, saj je križišče poti...s 13.200 ogledov. Začelo se je na Dolfetovo pobudo, potem pa smo pričeli dodajati kapljice. Sedaj je gonilna sila teme Drotar. Potenciali so še...

5. Na petem mestu je Borovniški viadukt s vsem slikovnim in spisovnim gradivom s 12.500 ogledov. Potenciali so še...
Potrebno je povedati, da je še nekaj povezanih tem, od teh z največ ogledi Načrti viadukta Borovnica, ki so dosegli že 9.977 ogledov in jo skoraj že lahko štejemo v to kategorijo nad 10.000 ogledov. Če seštejemo obe temi dosežemo oglede Pesniške doline.

6. Na šestem mestu je tema iz Ex-YU: Zgodovinski posnetki s področja ExYu z 11.700 ogledi. Verjetno je še veliko potenciala...

7. Na sedmem mestu je Maribor in železnica nekdaj z 10.200 ogledi. Potenciali so še ogromni, če se ne bo delilo tem po posameznih znamenitostih (recimo nova tema: Mariborski železniški most)...


Še enkrat top lestvica tem iz rubrike "Železnica skozi čas"...

1. Ljubljanski tramvaj: 26.000

2. Pesniška dolina: 23.000

3. Poljčane - Zreče: 16.900

4. Zidani Most - skozi čas: 13.200

5. Borovniški viadukt: 12.500

6. Zgodovinski posnetki ex-Yu: 11.700

7. Maribor in železnica nekdaj: 10.200



Se nadaljuje...



Danes je vse drugače, poste si ogledujejo boti in ponujajo potem fotografije z napačnimi podpisi širnemu občestvu. Seveda pa si lahko vsak pogleda potem pravi podpis pri fotografiji na spletni strani, če je še sploh tam. Če ni izginila za vedno s spletne strani. Seveda pa se lahko gre v tem primeru raziskovalca in išče pravi podpis, nadpis ali pripis po forumu.

Zadnje stanje, ki smo ga še prikazali, je bilo 31.1.2017
:

železocestnik napisal/-a:O:167200

Pozdravljeni,

ogrevanje je pomagalo, da nisem pozabil narediti TOP 10 :!:

Tudi pogoj, da se naredi poročilo z zadnjim v mesecu in dostavi prvega v naslednjem mesecu na mizo šefu, če želim, da se tema prestavi v rubriko Železnica skozi čas, pomaga :wink: :lol: :lol:

železocestnik napisal/-a:O:156.889


Stanje na dan 31.1.2017 :?:

TOP 10 na dan 31.1.2017:

1. Ljubljanski tramvaj , napisal/-a STIB 24.05.2007, 297.005 ogledov

2. Poljčane – Zreče, napisal/-a Glasnik, 23.12.2006, 232.176 ogledov

3. Maribor in železnica nekdaj .... , napisal/-a Gorchi, 28.01.2010, 212.866 ogledov


4. Zgodovinski posnetki s področja ex. Yu (1970 Niš), napisal/-a Barbarpapa1, 20.02.2009, 210.092 ogledov

5. Zidani Most - skozi čas[/b], napisal/-a 363, 21.02.2008, 209.346 ogledov

6. Pesniška dolina, napisal/-a ivy, 29.01.2008, 206.330 ogledov

7. Borovniški viadukt , napisal/-a Dirigent, 04.09.2007, 193.363 ogledov

8. Pragersko in železnica nekdaj... , napisal/-a železocestnik, 04.04.2010, 192.378 ogledov

9. Društvo Ljubiteljev železnic Ilirska Bistrica, napisal/-a jogurt, 04.03.2012, 189.868 ogledov

10. Železna cesta skozi Ptuj, napisal/-a Tono » 23.11.2008, 180.316 ogledov

Zaključki:

- Največ je imel ogledov na mesec Ljubljanski tramvaj: okoli 11.000.

- Ostale teme so imele po okoli 5.000 ogledov na mesec, razen Poljčane – Zreče in Maribor in železnica nekdaj po 10.000 ogledov :shock:
Pesniška dolina in Železna cesta skozi Ptuj zaostajata pri ogledih.

pozdrav
Darko



Stanje na dan 28.7.2017
, po pol leta ?

TOP 10 na dan 31.1.2017:

1. Ljubljanski tramvaj , napisal/-a STIB 24.05.2007, 328.206 ogledov

2. Poljčane – Zreče, napisal/-a Glasnik, 23.12.2006, 255.523 ogledov

3. Maribor in železnica nekdaj .... , napisal/-a Gorchi, 28.01.2010, 235.534 ogledov


4. Zgodovinski posnetki s področja ex. Yu (1970 Niš), napisal/-a Barbarpapa1, 20.02.2009, 230.938 ogledov

5. Zidani Most - skozi čas[/b], napisal/-a 363, 21.02.2008, 229.211 ogledov

6. Pesniška dolina, napisal/-a ivy, 29.01.2008, 226.979 ogledov

7. Borovniški viadukt , napisal/-a Dirigent, 04.09.2007, 214.214 ogledov

8. Pragersko in železnica nekdaj... , napisal/-a železocestnik, 04.04.2010, 213.743 ogledov

9. Društvo Ljubiteljev železnic Ilirska Bistrica, napisal/-a jogurt, 04.03.2012, 209.777 ogledov

10. Železna cesta skozi Ptuj, napisal/-a Tono » 23.11.2008, 181.156 ogledov


Zaključki:

- Največ je imel v povprečju ogledov na mesec Ljubljanski tramvaj: okoli 5.000.

- Ostale teme so imele v povprečju od 3.000 do 4.000 ogledov na mesec.

Železna cesta skozi Ptuj zelo zaostaja pri ogledih.


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7948
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 28.07.2017, 10:50

Pozdravljeni,

po številu ogledov se vidi, da ste že odkrili "novo primerno okolje" za to temo...

Brez reklame na "starem, neprimernem mestu" :lol: :lol:

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3071
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a mkx » 28.07.2017, 13:54

Po mojem nas večina ni ničesar "odkrivala", ampak samo (po ovčje bi se lahko reklo) preklikamo vse, kar je oranžnega v tem forumu :lol:
LP, Metod

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 5 gostov