Železnica skozi čas

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7807
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 22.04.2015, 11:55

Jaz bi rekel, da pri meni :wink:

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2910
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a mkx » 24.04.2015, 23:40

@ŽC je iz svojega knjižnega fonda potegnil pravo knjigo in prijazno poskeniral nekaj strani. Kolikor sem lahko razbral tekst v gotici, je zgodba o velikem 42-centimetrskem možnarju na kratko takale:

V začetku avgusta 1916 so pripeljali možnar kalibra 42 cm v Kanalsko dolino. Postavili so ga pri vasi Naborjet (Malborghetto) v neposredni bližini pehotnega oddelka, tik ob zahodnem portalu železniškega predora.

Fotografija, posneta 5. avgusta 1916, prikazuje gradnjo možnarjevega podnožja, temelji pa so že gotovi. Pri delu so si pomagali z mostnim dvigalom. Dele možnarja so pripeljali po železnici, na sredini fotografije, deloma ga zakriva dvigalo, stoji zamaskiran tovorni vagon.

Slika

Postavitev možnarja tik za prvo frontno linijo je bilo nekaj posebnega. Položaja nasprotniki niso mogli videti, saj se teren južno od reke Bele (Fella) strmo dvigne. Kljub temu so možnar tudi maskirali. Stran od možnarja so postavili »vrtinčni« top (Rauchring-kanone, vortex cannon). Posadka tega topa je bila telefonsko povezana s komando možnarja in kadarkoli je možnar streljal, so tudi oni »streljali« in s tem ustvarjali dim. Na ta način nasprotnik ni mogel ugotoviti točnega položaja možnarja.

Seveda je točen položaj možnarja sedaj poznan, prikazuje ga tudi fotografija

Slika

ki prikazuje točno pozicijo. Stal je nasproti vasi Naborjet, ki se jo vidi na fotografiji v ozadju, prav tako dolino (Graben), ki se pri Naborjetu odcepi na sever.

Z možnarjem so streljali proti vasi Dunja (Dogna), ki je oddaljena približno 11 km. Med možnarjem in ciljem so visoke gore, ki se dvigajo več kot 1000 metrov nad dolino. Vendar so streljali precej preko gorskega grebena.

Nasprotniki so možnar vendarle odkrili in ga obstreljevali s svojim topništvom, zato so ga Avstrijci v nekaj dneh izgradili.

Klik na fotografijo za boljšo ločljivost.


Pa še nekaj virov na internetu:

Na spletni strani www.europeana1914-1918.eu, posvečeni WWI, se najdeta tudi fotografiji, ki prikazujeta napredek pri postavljanju možnarja. Menda sta bili posneti istega dne kot prva v temle postu:

Slika

Slika


(na povezavah 1 in 2).

Na wikipediji sem v članku o 42-centimetrskih možnarjih našel še eno fotografijo, za katero trdijo da prikazuje Kanalski možnar:

Slika
LP, Metod
Frančišek
Poznavalec
Poznavalec
Prispevkov: 11
Pridružen: 19.01.2012, 13:15

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a Frančišek » 28.04.2015, 10:41

Ja, članek o tem topu, ki bi sicer moral biti postavljen v Puli, je bil pred leti objavljen v eni od rubrik Železna cesta od A do Ž, potem pa iz neznanega razloga umaknjen...
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7807
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 28.04.2015, 14:04

Pozdravljeni,

zagonetko v rubriki Ugani objekt na sliki sem postavil daljnega leta 2009:

Odgovor je ... =D>

Slika :(

Fotka iz vprašanja je bila posneta 5.8.1916, ko so postavljali podložni obroč 42 cm havbice nasproti kraja Naborjet/Malborghet/Malborghetto/, danes v Italiji, sicer slovensko govorno območje.
S havbico so "nabijali" proti 11 km oddaljeni Dunji/Dogna/ v dolini Bele/Fella/ preko 1839 m visoke gore Berda.

Na zadnji fotografiji se vidi, da je bil narejen nov tir, ki se je odcepil od glavne proge, ki jo vidimo v ozadju. Na tej fotki se vidi v ozadju tudi kraj Naborjet.


Seveda sta fotografiji izginili ("uzela jih magla" bi rekel Tono).


Sem pa obljubil Metodu, da bom "prilepil" fotografije, kam so streljali, če bo fotografije "opremil" s podnapisi.

Enkrat proti večeru...


Pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7807
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 29.04.2015, 1:14

Izpolnjujem obljubo...

Vidite, da so zadeli točno v vas...

Posnetek nemškega letala...

Slika


Še povečava, če koga zanima, kje je potekala železnica...

Slika


Če pa ima kdo težave z orientacijo, je tukaj pomoč...

Slika


Še zapis o streljanju "preko brda"...

Slika

Toliko da vidite, s čem se muči Metod.


pozdrav
Darko
Frančišek
Poznavalec
Poznavalec
Prispevkov: 11
Pridružen: 19.01.2012, 13:15

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a Frančišek » 29.04.2015, 11:01

Hmmm...Če se prav spominjam, je bil ta top pripeljan v Naborjet z namenom sesutja sicer takorekoč nezavzetne italijanske večetažne gorske trdnjave na enem od vrhov nad Dunjo. Menda se je nek avstrijski oficir uspel prebiti skozi italijanske položaje in je usmerjal topovski ogenj. Kako so se sporazumevali, si ne predstavljam, prav tako tudi ne vem, na katerem vrhu je bila ta trdnjava, oziroma kako se je imenovala. Vsekakor so jo zadeli in uničili. Kasneje takega topa s takim dometom ( do 15 km ) tam niso več potrebovali in so ga prestavili drugam. Tudi zato, da jim ga Italijani ne bi uničili...
Sicer pa je bil v tistem času poveljnik austro-ogrske mornarice (lastnice te haubice ) Veliki admiral Anton Haus, Slovenec, rojen v Tolminu. Njegov zanimivi življenjepis je seveda na Wikipediji, bil pa je tudi na MMC -ju.
Par let pred Prvo svetovno vojno je bil načelnik generalštaba A-O armade Blaž Žemva ( Blasius Schemua ). Njegov oče je bil tudi vojak. Doma je bil iz Krnice pri Gorjah oziroma Bledu, kamor se je menda rad in redno vračal. Spomin nanj je baje še vedno živ.
Skratka - Slovenci so bili v A-O armadi na vseh mogočih položajih, tudi najvišjih, kar pa ni ravno splošno znano. Podobno je bilo kasneje tudi v JNA. Kaže, da imamo Slovenci vojskovanje v krvi....
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7807
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 29.04.2015, 21:19

Tisto o oficirju na italijanskem ozemlju, ki je usmerjal topovski ogenj jaz ne bi verjel, čeprav je resnica, da se ne ukvarjam s prvo svetovno vojno.
Je pa res, da so imeli opazovalce na visokih vrhovih in sporočali "prebačaj" ali "podbačaj", pa levo in desno. Po "dratu", tako kot Tono v JNA.
V primeru Dunje se je tja zapeljal vojaški pilot in posnel zadetek in se živ in zdrav pripeljal nazaj.

Naziv "možnar" uporabljajo v knjigi za top 30.5 cm (Mörser), za 42 cm pa havbica. Se pa ne spoznam na nazive topov.

Na žalost knjiga nima kazala in ne morem povedati nič drugega kot to, da vsebuje območje od Hochweisssteina do Predela/Predil.
V kolikor bi to bilo zanimivo za več forumašev in glede na to, da res ni veliko knjig v knjižnicah, in glede na to, da je pri skeniranju izpadel list iz knjige, sem pripravljen dati knjigo Metodu v skeniranje.

Pozdrav
Darko
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3397
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a Ljubitelj » 30.04.2015, 7:11

Razlike med možnarjem (Mörser Škoda M.11, 30,5 cm) in havbico (Haubitze M.14/16, 42 cm) je v razmerju dolžina/kaliber cevi. Navedeni možnar ima razmerje L=10, habica pa L=15 kalibrov. Oba sta namenjena so streljanju pod večjimi koti, 40-70°. Večja razmerja med dolžinop cevi in kalibrom imajo top-havbice (slovenska 155mm / L=45 kalibrov TN90 (M845) in omogočanjo streljanje od -3°-70°. Topovi imajo še večje razmerje, vse do 70, kar je značilno za protitankovska orožja, omogočajo pa streljanje pod majhnimi koti (znani univerzalni divizijski top Rdeče armade, tudi JNA, ZIS3, -5-37°, 76mm, L=42,6 kalibra). Načelno se pa definicije s časom precej spreminjajo.....

LPL
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7807
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 30.04.2015, 8:52

Ljubitelj, pozdravljen.

Se zahvaljujem za izčrpno pojasnilo.

Moram priznati, da me orožje ni nikoli zanimalo in mi je tudi sedaj zoprno brskati po wikipedijah itd. o podatkih o orožju.
Res pa me je situacija prisilila, da sem moral zbrati nekaj podatkov o oklopnih vozilih (tudi o oklopnem vlaku), ker sem jih potreboval za celovit pogled na akcijo "Encijan".
Imel sem srečo, da sem lahko služil vojni rok pri vezah (in poznanstvih), na RR napravah. Sicer so mi zraven obesili še šarca, za katerega sem pa bolj malo skrbel in bi skoraj moral plačati rjavino, ki se je nabrala v ceveh (osnovni in rezervni) :guns Slika

pozdrav
Darko
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 30.04.2015, 12:43, skupaj popravljeno 1 krat.
Frančišek
Poznavalec
Poznavalec
Prispevkov: 11
Pridružen: 19.01.2012, 13:15

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a Frančišek » 30.04.2015, 12:25

No, med tem sem uspel dobiti članek Matije Turka, ki je bil objavljen v reviji Obramba pod naslovom Prva svetovna vojna v zahodnih Julijskih Alpah ( julij 2014 ), ki osvetljuje marsikaj, kar se je dogajalo pred skoraj stotimi leti v teh hribih...
signalA
Začetnik
Začetnik
Prispevkov: 4
Pridružen: 02.05.2014, 22:31

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a signalA » 24.02.2016, 21:46

Članek o likovnih signalih:
http://www.sindikat-szps.si/?p=7222
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 7807
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Železnica skozi čas

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 25.02.2016, 10:35

Pozdravljeni,

Hribovc napisal/-a:Tukaj vprašaj, razen če se vprašanje ne nanaša na kateri članek na tem forumu.



Mislim, da je ta rubrika sploh brez zveze. Še jaz po tolikem času iščem, kdo je kaj napisal v Železnico skozi čas, če kdo napiše kaj v to rubriko.
Kaj šele začetnik.
In kako naj začetnik ve, kje naj kaj vpraša.

Kar je v tej rubriki bi lahko moderator razdelil po drugih rubrikah (k sreči ni veliko zadev) in ukinil to rubriko.

Namesto nje pa tukaj uvrstil rubriko: Število ogledov tem v rubriki Železnica skozi čas, ki ima že 86.000 ogledov.

To je moja pobožna želja že ene par let :wink: :lol:

Moderatorji................


pozdrav
Darko

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: Dino S in 1 gost