Pesniška dolina

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
raziskovalec
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 345
Pridružen: 03.10.2012, 15:56
Kraj: včasih na dolejnski, včasih na kraški progi

Re: Pesniška dolina

Odgovor Napisal/-a raziskovalec »

No ŽC, pa si nabil Pesniški dolini svojih 30000 ogledov! :D
Lep pozdrav, raziskovalec.
Luč na koncu tunela ni nujno rešitev, lahko je vlak
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Pesniška dolina

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Treba je priznati, da smo se vsi pri tem nekaj naučili :tree

Zasluga forumašev...in gostov, na katere kar radi pozabimo =D>
Če ne bi bilo toliko ogledov, sigurno ne bi šli v takšno širino...
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Pesniška dolina

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Da malo obnovimo znanje, zakaj se je ta tema tako razvila...
V začetku teme je zmanjkalo fotografij, zato ta povzetek.


Čisto v začeku so bile samo ivyjeve fotografije...

Slika


in BP1 prošnja...
Barbarpapa1 napisal/-a:Pozdrav

Hvala za slike! Moram pa napisati, da je tisiti doooolg železniški nasip nekoč bil viadukt. Najdaljši na Južni železnici. Zanimivo je, da fotografij tega viadukta na internetu ni najti (vsaj jaz ji poskušam najti zadnjih sedem let... :oops: ). Vse, kar sem do sedaj izbrskal, je grafika, ki prikazuje omenjeno gradnjo nekje okoli otvoritve 1846.

Slika

Usoda viadukta je prav tako (vsaj meni) nejasna. Po enih podatkih bi naj bil žrtev druge svetovne vojne, po drugih pa bi ga naj zasuli že prej.

Zatorej naprošam vsakega, ki bi kaj več vedel o usodi omenjenga viadukta, naj to tukaj napiše....

LP

Jože

potem se je našel članek v Mariborčanu z barvno grafiko...
železocestnik napisal/-a:Ivy, grafika je barvna (pozanimati se je treba v Pokrajinskem arhivu v Mariboru), objavljena je bila v reviji Mariborčan štev. 144/2007 v članku: Ocean v Mariboru.

Slika

V zgoraj navedenem članku je tudi kar nekaj podatkov za ta del proge čez Pesniško dolino.
Viadukt je bil dolg 649 m in 21 m visok in je bil v tistem času največji objekt južne železnice.
Pred Mariborom so morali izkopati še 462 m dolg Košaški tunel. Gradnja tunela je trajala 2 leti in 2 meseca. Vse do izgradnje predora skozi Semmering je bil to najdaljši tunel na progi Dunaj - Trst.
Lokomotiva Strassengel iz Gradca je prvič preizkusila viadukt v dolini Pesnice pod nadzorom inženirja Ghege 2. maja 1846 in potem zapeljala globoko v nedograjeni predor Počehova. Ta je bil dokončan 15. maja 1846 in lokomotiva Ocean iz Celja je tega dne prvič neuradno preizkusila progo Maribor - Gradec.
Na spletni strani banke Slovenije /www.bsi.si/ piše, da je bil viadukt zgrajen v celoti iz opeke. Trenutno dvomim o tem, na grafiki izgledajo stebri "velbani" iz kamnitih kock. Tudi opekarna v Košakih je bila ustanovljena šele leta 1903 /Krajevni leksikon Slovenije/. Pogledati bo pač potrebno v kakšne resne knjige /Mohorič itd./

http://www.revijakapital.com/mariborcan ... clanka=294


Lp


Začeli smo iskati vire...
železocestnik napisal/-a:Od leta 1999 imajo Mariborčani in okoličani na razpolago knjigo v slovenščini znanega mariborskega zgodovinarja Rudolfa Gustava Puffa. Knjiga ima naslov "Maribor. Njegova okolica, prebivalci in zgodovina."

Knjiga je izšla leta 1847 v nemščini z naslovom: "Marburg in Steiermark, seine Umgebung, Bewohner und Geschichte."

Knjiga je nastala torej v času gradnje južne železnice od Gradca do Maribora.
Samo pogledati je potrebno v knjigo na strani 79 in kaj zagledamo :?:


Slika
posest: Dr. Eberhard Franz

akvarel (v barvah :?: ), ki ga je naslikal Jungblut okoli leta 1850 :!:

Na strani 78 pa lahko začnemo brati opis gradnje pesniškega viadukta:
(za tiste, ki težko pridete do knjig, ker ni v bližini knjižnice ali ni obiska bibliobusa sledi mukotrpno prepisovanje, ki ni upam kršenje avtorskih pravic... zakonov ne poznam)

" 600 sežnjev od postajnega poslopja v Cirkniški dolini stoji čuvajnica, do katere se zvrsti troje obokanih prepustov, zgrajenih iz belega kamna. Potem se drug za drugim ponosno dvigata dva polkrožna loka. Pod prvim, širšim in nižjim, teče cesta, ki povezuje Cirkniško dolino in Pesniško; pod drugim, višjim, pa po strugi, ki jo obdajata pravilna, s travo obrasla bregova, hitreje žubori Cirknica proti Pesnici. Po sto korakov dolgem visokem zemeljskem nasipu se začenja prekrasni zaviti viadukt na 59 lokih, dolg 770 korakov ali ravno toliko železniških pragov, ki prečka dolino pri najvišjem loku 8 sežnjev globoko. Pod drugim lokom s čednim belim kamnitim pročeljem žubori v globoki strugi Pesnica. Po 500 korakih pridemo skoraj sredi doline, tik viadukta, do majhnega griča, na katerem leži kakor na otoku Purgayevo posestvo; pod predzadnjim lokom proti jugu, ki ga spet krasi lepo pročelje iz belega kamna, se vije cesta proti Pernici, Lenartu in Radgoni.

POZOR (opomba pisca posta)!

Iz golih opek zidani viadukt krasi v vsej dolžini na obeh straneh zidec iz belega kamna, nad njim pa teče kakor čedna obroba 3 čevlje visok prsobran, tudi zgrajen iz opek in pokrit z oblogo iz belega kamna.
Ob koncu viadukta do predora na Košaškem vrhu se železnica v umetelnem zavoju komaj zaznavno vzpenja in preči 5 kamnitih prepustov ter prispe do dveh čuvajnic (tista bližje predoru ima na pročelju 6 oken).
Od tod se odpre veličasten in divji pogled na Košaški vrh z njegovim razlomljenim hrbtom in njegovimi usadi, severno pročelje predora, ki se nenadoma prikaže, pa je videti kakor slavolok zmage mogočne tehnične umetnosti..."

Odtukaj naprej pa sledi opis tunela, to pa je že druga tema...


Misterij Pesniški viadukt je razjasnjen...Mariborski zgodovinar Puff je dokaj zanesljiv vir. Dobro, da ga imamo v prevodu, sicer bi me lahko z veseljem popravljali... :wink:


Pozdrav
Zanimivo pa je to, da v Puffovi originalni knjigi ni nobene slike ali akvarela pesniškega viadukta :(
Ravno takrat pa je država (avstrijska monarhija) pričela varčevati in ni izdala posebej kakšne spomenice ob dogradnji železnice iz Gradca/Graz do Maribora...
Tako da zaenkrat še nismo našli fotografij viadukta niti kakšne druge uradne skice.
Načrt obstaja v arhivu Slovenije.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Pesniška dolina

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Te fotke še nismo imeli...

Iz časopisa Nova proga....iz leta 1985...

Slika


Ne, ni mi crknil senzor na kanonu [-X

To je samo "barvni" dodatek k časopisu...slučajno so se odločili za rdečo...
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 609
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Pesniška dolina

Odgovor Napisal/-a Peter 5 »

železocestnik napisal/-a:Te fotke še nismo imeli...

Iz časopisa Nova proga....iz leta 1985...

Slika


Ne, ni mi crknil senzor na kanonu [-X

To je samo "barvni" dodatek k časopisu...slučajno so se odločili za rdečo...
Imeli! :lol:
Slika

LP - Peter
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Pesniška dolina

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ja, sem mislil v kolorju :roll: :lol: :lol:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 609
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Pesniška dolina

Odgovor Napisal/-a Peter 5 »

Zdravo!
OK, kolor ali B/W :D , pridemo na isto!
Lokomotiva je ex DRG 52 (takrat najbrž še ni bila označena kot JDŽ 33), ampak tender pa je tujek, izposojen od DRG 50. Lahko bi šlo tudi za DRG 50 ÜK, vendar je to manj verjetno.
ÜK pomeni Übergangskriegsbauart (= prehodna medvojna izvedba), kar predstavlja potem nekakšen hibrid med serijama 50 in 52 (52-ka je pravzaprav izvedenka iz serije 50 s poenostavitvami in opustitvami, ki so se v redno proizvodnjo uvajale postopno, tako da je bil prehod 50 -> 52 tekoč).
LP - Peter
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Pesniška dolina

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

=D> =D>

Tudi tole fotko smo že imeli v tej temi...7.3.2013

Slika

V knjigi Zgodovina slovenskih železnic na razglednicah, ki je izšla leta 2013, piše pri tej fotografiji, ki je očitno tudi kopija originala, tako kot fotografije v Železniškem muzeju v Ljubljani:

citat:
"Lokomotiva vrste JDŽ 35 (E h2, KPEV G 10) s starim pruskim potniškim vagonom pelje po neznani lokaciji čez mostni provizorij. Po vojni je pri nas ostalo skoraj 200 lokomotiv te vrste, a so jih že kmalu vse preselili na delo v južne republike.
(razglednica, neodposlana)"

konec citata iz knjige.


Na forumu vlaki.info je bilo že februarja 2013 100% ugotovljeno, da je zgornja fotografija res iz dela viadukta v Pesnici.
Sicer je bila podobna fotografija objavljena že v knjigi: Cerar, Škrk: Gradili smo, inženirska (gradbena) brigada, LJ 1992.
Na vlaki.info smo hoteli biti 100% in smo preverjali lokacijo s serijo fotografij.

V knjigi Zgodovina slovenskih železnic na razglednicah je napačen podatek, da je to razglednica.
To vsekakor ni razglednica, zato tudi ni mogla potovati. Lahko bi bila objavljena v kakšnem časopisu, razglednic pa vsekakor ni bilo takšnih v prodaji...
Da v knjigi ni zagodel tiskrski škrat, vidimo tudi iz prevoda v nemščino, kjer piše:

citat:

" (Ansichtskarte, nicht abgesandt)"

Je pa res, da je takšnih oznak v knjigi za fotografije, ki niso bile razgednice, kar nekaj...


Opomba: z objavo fotografije nismo kršili avtorskih pravic avtorja knjige Zgodovina slovenskih železnic na razglednicah.
Pri zapisu naslova knjige v sami knjigi namreč piše:
"Slikovno gradivo je iz avtorjevega arhiva Copyright Tadej Brate"

da to ni tiskarski škrat vidimo pri prevodu v nemščino, kjer piše:
"Bildmaterial aus dem Archiv des Autors Copyright Tadej Brate"


To, da imaš kopijo kopije v svojem arhivu pač ne more biti avtorska pravica, da fotografije ne sme nihče drug objaviti.
In takšnih fotografij (ne razglednic!), je v knjigi kar nekaj...
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 609
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Pesniška dolina

Odgovor Napisal/-a Peter 5 »

Zdravo!
Se strinjam z Železocestnikovim izvajanjem glede avtorstva oz. Copyrighta pri fotografijah.
Enako sporen se mi zdi tudi "razglašeni Copyright" nad zbiko razglednic. Prvi Copyright za posamično razglednico zagotovo pripada založbi ali njenemu avtorju. Ko pa to poteče, lahko objavim v javno dostopnem mediju kopijo neke identične razglednice (ki je imela naklado eventualno nekaj 100 do nekaj 1000 izvodov), ki sem jo slučajno našel pri teti Hiacinti, ki pa nad njo ni razglasila Copyrighta. Ali s tem sploh kršim tak "razglašeni Copyright" :?: . Kako težo sploh ima tak "razglašeni Copyright" - se sprašuje in

vas pozdravlja nepravnik Peter
Pele
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 169
Pridružen: 21.09.2011, 11:09
Kraj: Ptuj

Re: Pesniška dolina

Odgovor Napisal/-a Pele »

V knjigi:GRADILI SMO Inženirska (gradbena)brigada avtorjev Srečko Cerar,Gracijan Škrk je na 95-ti strani slikana
kompozicija lokomotive in omenjenega vagona z nasprotne strani mosta in reke s podnapisom "Lokalni vlak že vozi
po obnovljeni progi v Pesnici"

Lp,Pele!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Pesniška dolina

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Poleg tega smo živeli v času komunizma/socializma, ko je bilo vse "naše". Torej tudi fotografije...
Vaš/naš/moj denar so porabljali za "podružbljane"...torej tudi prost dostop do fotografij.

Ja, danes je drugače,velja avtorsko pravo in se ga je potrebno držati. Vendar sigurno ne za te fotografije, ko so ljudje delali eni pod prisilo*, drugi pa iz entuziazma...in verjetno oboji brez plačila...

*pri obnovi so sodelovali tudi vojni ujetniki
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Pesniška dolina

Odgovor Napisal/-a Tono »

G. TirniVijak vas bo za ušesa :twisted:
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Pesniška dolina

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Tono, da ne pozabiš razredčila za barvo, ko greš jutri v Konjice :wink: :lol:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Pesniška dolina

Odgovor Napisal/-a Tono »

Nitro je že v avtu. Pa drotpiršna in šmirglpapir tudi! Pivo pa bom verjetno dobil na licu mesta :)
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
ivy
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3877
Pridružen: 21.01.2008, 20:06
Kraj: Maribor

Re: Pesniška dolina

Odgovor Napisal/-a ivy »

Dolina Pesnice...

Slika
Edina dilema, pri tem kadar nič ne delaš, je, da ne veš kdaj si gotov.
Odgovori