Zgodovina oz. razvoj 06

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Zgodovina oz. razvoj 06

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Dame in gospodje,
v zadnjem času me serija 06 precej privlači pa me zanima kaj več o tej seriji. Vem, da so narejene v tovarni Borsig leta 1930 po naročilu JDŽ (ali karkoli je že bilo v tistih časih) in jih lahko štejemo za slovenske avtohtone lokomotive (tako kot Mopede in Španke precej kasneje). Ker gre za t.im. einheits (standardno) lokomotivo, so določeni deli podobni nekaterim drugim lokomotivam nemških železnic, predvidevam da seriji 01, 03 pa še kakšni.
Zanima me torej, kako je z razvojem te lokomotive, kaj je bila osnova, če se je kaj priredilo po naše (razen luči kolikor vidim po slikah :) ) in če so Nemci kasneje to našo lokomotivo uporabili za razvoj kakšne svoje lokomotive (mogoče serijo 39?).
Slika
Goran
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1639
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Odgovor Napisal/-a Barbarpapa1 »

Pozdrav

Sam se z zgodovino nastanka lokomotiv serije 05,06 in 30 (to so bile jugoslovanske "Einheitslokomotive") sicer (še) nisem kaj dosti ukvarjal. Večina avtorjev navaja, da je Jugoslavija lokomotive omenjenih serij kot vojno reparacijo, sem pa zasledil tudi zgodbo, da temu ni bilo tako, temveč, da jih je Jugoslavija kupila za ceno ene tone pšenice za eno tono lokomotive. Lokomtive serije 06 so bile izdelane, oz. izročene leta 1930 in numerirane po številčni shemi železnic SHS s serijsko številko 486 (486-001 do 486-030).

Trditi, da gre za avtohtono slovensko lokomotivo, je malo pretirano. Lokomotive oz. kotli so bili dimenzionirani na jugoslovanske vrste premoga, in tudi lokomotive serije 06 niso vozile samo na slovenskem ozemlju, temveč tudi na Hrvaškem, npr. na progi Reka-Zagreb. Tako je ob začetku vojne osem teh lokomotiv prevzela HDZ (Hrvatske Državne Željeznice), sedem pa Italijani (FS). Je pa razvoj dogodkov po drugi svetovni vojni privedel do tega, da so vse lokomotive serije 06 končale na slovenskem ozemlju.

Ali je bila naša 06 predhodnica kakšne od Nemških lokomotiv, ne morem reči, je pa dejstvo, da jo nemški ljubitelji imenujejo "jugoslovasnska enainštiridesetka". Nemška serija 39 je vsebovala pruske lokomotive serije P10, ki so starejše od naše 06 (zadnja je bila proizvedena leta 1927, konstrukcija je bila končana leta 1919, torej še pred uvedbo zasnove "Einheitslokomotive") in ji je na pogled precej podobna. Vendar se podobnost tukaj konča, saj je P10 trocilinderski stroj. Je pa res, da je lokomotiva P10, poleg G12 predstavljala neke vrste predlogo za enotni tip parnih lokomotiv. Iz tega razloga so Nemci ob okupaciji v svojem ošteviljčenju za naše 06-ke naredili podserijo 39.4, ki je vsebovala lokomotive od 39.401 do 39.415

Ali je imela kakšne skupne delez nemško serijo 01 in 03? Skoraj zagotovo, saj ustrezajo skupnemu konceptu "Einheitslokomotive".

LP


Jože
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Zdravo Jože!

Hvala za informacije, sedaj vem nekaj več. Sem tudi sam bral, da so se nekaj malega te lokomotive vozile tudi na Hrvaškem pa menda se niso najbolje obnesle na progi Reka-Zagreb, žal se ne spomnim se točno. Mislim, da o tem nekaj zelo malega pisalo na hrvaškem forumu.

Strinjam se, da je izraz, da gre za našo avtohtono lokomotivo malce pretežek ampak veliko večino svojega življenja pa so vseeno preživele na naših progah in tudi končale svojo pot na naših progah. In ker so toliko časa delovale pri nas in skoraj nikjer drugje. Zanimivo je, da nisem še nikjer nič pametnega zasledil o delovanju v Italiji, niti o Nemčiji, četudi jih je reich vpoklical med 2. svetovno vojno tja gor in je podatek, da so jo nemci oštevilčili kot 39.4 nekaj novega.

Omenil si, da je bil kotel dimenzioniran na Jugoslovanski premog - mogoče veš, če je bilo še kaj posebnega dimenzioniranega posebej za naše razmere?

Hvala za vse informacije!
Goran
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4762
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Odgovor Napisal/-a Ljubitelj »

Ko smo že tako lepo poučeni o seriji 06, carici slov. lokomotiv, pa me zanima ali so v Sloveniji kdaj vozile tudi "sestre" 05 in 30?

LPL
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1639
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Odgovor Napisal/-a Barbarpapa1 »

Pozdrav

Kolikor vem, serija 05 v rednem prometu ni zahajala v Slovenijo. Serija 30 pa je bila pri nas aktivna skoraj do konca parne vleke.

PS: Slika izdelave serije 30 v Borsigu (Berlin-Tegel)

Slika

In pa vse tri vrste lokomotiv so imele koničasta vrata dimnice, verjetno po zgledu na serijo JŽ01...

LP

Jože
Florjan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 659
Pridružen: 16.11.2005, 18:56
Kraj: Šmartno pri Litiji

Odgovor Napisal/-a Florjan »

Lokomotive serije 05,06 in 30 so bile naročene istočasno. Zato so zahtevali da je bilo čimveč delov med seboj zamenljivih od kotla, peči, rešetk, pregrevalcev, batnih razvodnikov, krmilja, tenderjev in armature. Zaradi namena in s tem pogojene hitrosti so se tu močno razlikovale v podvozju- 100/85/65 km /h. Površina rešetk je bila 5 kvadratnih metrov, kar je največja površina katera se kuri z lopato. Gostota rešetk je bila prirejena jugoslovanskemu rjavemu premogu.
parna
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 484
Pridružen: 17.03.2008, 20:01

Odgovor Napisal/-a parna »

Lokomotive 06,05,30 so bile naročene na račun reparacij iz 1.svetovne vojne,v Jugoslavijo so prišle leta 1930,izdelane so bile v tovarni Borsig v Berlinu.Lokomtiva 06,je pri nas vozila že pred 2.svetovno vojno,30 pa šele po 2.svetovni vojni zadnja lomotiva je premikala v zalogu v 70.letih,05 pa ni nikoli prišla v Slovenijo,vozile so v Srbiji,ena teh lokomotiv serije 05 stoji blizu tovarne min v Nišu.
Pri nas je sinonim Borsig ,oznaka za lepo,močno lokomtivo,to so lahko ljudje razbrali iz oznake ki jo ima na batih.Škoda da nimamo pri nas lokomotiv serij 05 in 30-( vsaj predelane z 06,nedelujoče seveda),05 pa bi uvozili iz Srbije,za naš Železniški muzej .
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

parna napisal/-a:Škoda da nimamo pri nas lokomotiv serij 05 in 30-( vsaj predelane z 06,nedelujoče seveda),05 pa bi uvozili iz Srbije,za naš Železniški muzej .
Žal se bojim, da iz tega ne bo nič, saj kolikor spremljam srbski forum, imajo oni res samo eno 05, menda 05-025. Sanjajo pa o tem, da bi menda edini dve 30-tki, ki sploh sta na njihovem ozemlju, potopljene v Đerdapskem jezeru dvignili in poskušali obnoviti. Sicer, kdo bo to pri njih sedaj delal ne vem, menda je junija 2008 Šinvoz šel celo v stečaj...

Mmg, na srbskem forumu se da snet dobro tehnično risbo 06:
Goran
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Začasni dom je našla SŽ 06-013 v Augsburgu (posojena).

O tem je poročal @milchy 22.4.2006:
milchy napisal/-a:Tole mogoče ne paše sem ....
danes so odpeljali ne Jesenice obnovljeno (zunanje - da ne bo kdo spet spraševel, če je lokomotiva vozna) lokomotivo 06-013, tam bo počakal do petka, ko jo bodo odpeljali v Augsburg, kjer bo stala v muzeju oz. v kurilnici.
Slike odhoda iz Lj. boste lahko kmalu videli v galeriji, kaj več pa na www.vlaki.net.
Vprašanje o tem, kdo dela na obnovi lokomotiv si je zastavil Barbapapa1 20.5.2007:
Barbarpapa1 napisal/-a:Pozdrav

Kako pa je z osebjem, ki še dela revizije na parnih lokomotivah. Ko sem gledal slike, ki jih je Miško Kranjec "stisnil" ob pripravah 06-013 na pot v Augsburg, sem videl da so na njej delali sami seniorji. Kleni sicer, a vendarle v jeseni svojega življenja. Zanima me, če se to znanje kaj naprej prenaša in imamo mlado generacijo, ki še to zna. Sploh če pomislimo, da je nabor parnih lokomotiv bistveno bolj raznovrsten, kot npr pri dieselih ali električnih lokomotivah.

Če ne bi prišle Žive, bi število različnih aktivnih serj parnjač bilo večje od števila aktivnih serij električnih lokomotiv press....

LP

Jože
Na spletni strani muzeja v Augsburgu, kjer je predstavljena naša lokomotiva pa je še link fotografa Miška Kranjca, ki je fenomenalno poslikal obnovo in napisal zgodbo: "The second Life of a Borsig 06-013" in "The Beauty is reborn".

Fotografije o obnovi lokomotive si lahko ogledate v temi: Drugo življenje lokomotive Borsig 06-013 (Miško Kranjec) v tematiki: Fotografija.

Ob sončnih dnevih pa lepotico pripeljejo na prosto, da se nadiha čistega zraka...(Bahnbilder.de, Foto: Helmut Dimitroff)

http://www.bahnbilder.de/name/einzelbil ... ie/24.html


Pozdrav
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 03.07.2008, 23:06, skupaj popravljeno 2 krat.
parna
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 484
Pridružen: 17.03.2008, 20:01

Odgovor Napisal/-a parna »

Vem še eno zanimivost,za serijo 06.Za podatek iz 2.svetovne vojne je 06-013,pod oznako DRB 39.412 v dopregi skupaj z lokomotivo 03-002-tedaj je bila označena s številko DRB 38.4119 vozila Orient express .
Obe lokomotivi hrani Železniški muzej.Lokomotivi sta bili za čas 2.svetovne vojne opaženi v Zidanem mostu.
parna
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 484
Pridružen: 17.03.2008, 20:01

Odgovor Napisal/-a parna »

Slike 05,O6 in 30:
Slika

Slika

Slika

slika 05-025
Slika

06-posneto leta 1967
Slika

serija 3
Slika

Urejeno, Mojster Strojevodja
parna
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 484
Pridružen: 17.03.2008, 20:01

Odgovor Napisal/-a parna »

S :( :( :( Se opravičujem,spet je prišlo do napake.
grega
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1618
Pridružen: 12.09.2006, 17:29
Kraj: Štajerska
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a grega »

Če prav razumem je bila 06- gorska lokomotiva, 30- tovorna, kaj pa je bila 05?

MMG zanimive slike.
Zadnjič spremenil grega, dne 03.07.2008, 8:51, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
Urban
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 171
Pridružen: 28.01.2006, 8:46
Kraj: Trebnje

Odgovor Napisal/-a Urban »

grega napisal/-a:kaj pa je bila 03?
Lokomotiva za vleko brzovlakov na prvenstveno na progi Ljubljana - Trst. od tu ime "Kraševka". Lokomotiva je delo ing. E. Prossy-ja, večina lokomotiv je bila izdelanih v dunajski lokomotivski tovarni v Florisdorfu, izdelovali so jih od leta 1910 naprej.

Še slike, ko se je parna vleka bližala koncu

JŽ 03
http://www.railserbia.net/forum/downloa ... hp?id=2151

JŽ 06
http://www.railserbia.net/forum/downloa ... hp?id=2153

JŽ 30
http://www.railserbia.net/forum/downloa ... hp?id=2191

Ostale slike so na http://www.railserbia.net/forum/viewtop ... &sk=t&sd=a

LP Urban
Uporabniški avatar
Mojster_Strojevodja
Direktor
Direktor
Prispevkov: 1960
Pridružen: 09.08.2005, 19:43
Kraj: Bled
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Mojster_Strojevodja »

@Nejc, tvojo objavo sem premaknil v: http://www.vlaki.info/forum/viewtopic.php?t=1383

Ker tele zadeve se množijo v raznih objavah kot gobe v dežju.

@parna, tvojo objavo sem popravil tako da je vsaj vredna ogleda. In še enkrat v vednost, preberi si temo Navodila za lažjo uporabo foruma. Kamor sem te napotil že v objavi 'SZ Railcar HO Models?'

Tam boš dobil vse potrebne informacije glede objave slik na forumu, prav tako prastavljeno objavo Nejca ter Gorchi-ja.
Če ne gre uporabi večje kladivo.
"Half the job is in the discovery; the other half is having the courage to present the findings."
"Everyone is a genius at least once a year. The real geniuses simply have their bright ideas closer together."
Odgovori