Zakaj 1435 mm

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Zakaj 1435 mm

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Večkrat sem se spraševal, od kod in zakaj širina tira ravno 1435 mm.
Znano je, da je George Stephenson postavil svoj stroj na že obstoječo progo, katero so uporabljale konjske vprege. Proge s to širino so se uporabljale predvsem v rudnikih. In tirna širina je že takrat bila 1435 mm, ter se je kot standard obdržala do danes, malodane po vsej evropi. Vendar bi bilo zelo zanimivo dognati, zakaj ravno 1435 mm.

Obstaja teorija, da je ta širina tira prilagojena konjski dvo-vpregi. Za konja je namreč bistvenega pomena, da ima neovirano stezo, pa čeprav je le-tá ozka. Pri tako izbrani širini sta vprežna konja neovirano hodila z vsak svojo tirnico med nogami. Če bi razmak med tiri bil širši ali pa ožji, bi se žival spotikala, zapletala in slej-ko prej polomila tace. Tako pravi en vir. Kaj pa menite ostali na to temo.

Zanimivo je slišati da nam ravno konjska rit kroji železniški profil. press Slika


lp
Dolfe
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
kit

Odgovor Napisal/-a kit »

Malo na kratko.
Kolikor je meni znano, omenjena širina 1435 mm izhaja že iz časov rimskega imperija, ko so enoosni bojni kolesji imeli to širino. Ta širina koles je imela na vsaki strani vgrajene tudi nekakšne frezarje, ki so skupaj znašali več kot dve konjske riti.
Tudi nekatere poštne kočije so imele širino 1435 mm .
Če ima kdo še kakšne podatke bi jih bil tudi jaz vesel
LJ363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1529
Pridružen: 30.07.2007, 17:27

Odgovor Napisal/-a LJ363 »

Tu je nekaj o tem:
http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_gauge
Sem pa že slišal tisto, kako je space shuttle zasnovan glede na širino konjske riti. :twisted:
Nejc

Odgovor Napisal/-a Nejc »

Glede na to, da se danes v strojništvu pogovarjamo o 0,01 mm (stotinki milimetra) ali manj, človek v tistiih časih nebi pričakoval ravno 1435 mm tirne širine! Kvečjemu bi zaokrožil na neko gabaritno mero! :roll:

Hja, tudi včasih so bili fantje točni pri delu! press Slika

lp NS
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4762
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Odgovor Napisal/-a Ljubitelj »

Glede na to, da se danes v strojništvu pogovarjamo o 0,01 mm (stotinki milimetra) ali manj, človek v tistiih časih nebi pričakoval ravno 1435 mm tirne širine! Kvečjemu bi zaokrožil na neko gabaritno mero!
Nejc, 1435 mm ne prihaja iz mm dimenzij, ampak je to konverzija iz 4 čevljev in 8 1/2 palca (4' 8 1/2"). Če si pa hudo natančen, boš pa ugotovil, da lahko napišeš še precej decimalk, pa se ne bodo nehale. Važna pa je toleranca. Ta pa je verjetno več kot 1 mm, to pa vedo drugi (Mario?).

Je pa dobro da so Rimljani imeli ritaste konje, če bi imeli neka bosanska kljuseta, bi imeli (za današnje pojme) ozkotirne železnice.

LPL
Branko
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 397
Pridružen: 11.10.2005, 21:17
Kraj: Vir
Kontakt:

1435 mm

Odgovor Napisal/-a Branko »

Zgodba je na kratko sledeča.

Rimski poštni vagoni so vozili po kamniti cesti (ne povsod največ je bilo navadne, da sta konja lažje tekla)), ki je imela na vsaki strani obložen kamnit žleb. Sredina teh žlebov je bila 5 čevljev.
Konji so tekli po sredini (dve konjski riti), poštni voz pa s kolesi po sredini teh kamnitih žlebov.

Stephenson je razmišljal (nekaj stoletij kasneje....), da bi bil donosen posel prevažati pošto po tirih.
Domislil se je, da bi poštnim kočijam samo zamenjal kolesa s kovinskimi kolesi z venci. Razlika je nastala, ko je odštel debelino koles in je širina bila tako 1435mm ali 4 čevlje in 8 col in pol.

Branko
P. s. razlag je še več in vse so si zelo podobne
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

LJ363 je podal zelo dober link. Če prav razumem, (angleško se najraje pogovarjam z rokami), je rimsko cesarstvo imelo širino koloteka 5 čevljev. Se pravi 1524mm. Torej je mit o rimskih konjskih ritih ovržen. :lol:

Stephenson je najprej prevzel širino tira 1422, ki so jo imeli v premogovniku v Durhanu. Tam se je namreč oskrboval s premogom. Njegove izkušnje s krivinami so narekovale, da se tir skorigira na 1435 mm. Menda je bilo lažje razširiti tir, kot pa narediti nove kolesne dvojice za vsa že narejena tirna vozila. Po 15 letih je Anglija to mero prevzela za standard, kateremu so se morali vsi prilagoditi.

Železnica se je seveda širila na celino Evrope. Ta standard, kot tudi druga organizacijska dognanja, so bile več ali manj prisiljene prevzeti tudi ostale železniške uprave.

Verjetno je res nekaj na tem, da je širino rudniških tirov narekovala konjska vprega. Vendar par centimetrov +/- ni bistveno vplivalo. Stephenson je te mere lepo prevzel in jih nekoliko prilagodil svojim potrebam.

In to je to. :D

Z veseljem bom prebral še kakšno drugo razlago. Zato kar veselo .... :wink:


lp
Dolfe
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
kit

Odgovor Napisal/-a kit »

Branko, gotovo si imel v mislih Rimski poštni voz in ne vagon.
Kolikor sem načitan je bil prvi tir lesen z zobom na notranji strani, kolesa so pa bila lesena in okovana z ploščatim železom na tekalni površini, takšen, kot so bili takrat kolesa na vozovih in kočijah.
Branko
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 397
Pridružen: 11.10.2005, 21:17
Kraj: Vir
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Branko »

Kit,

ja v mislih sem imel kočijo (Rimski poštni voz, ki ga je vlekel par konj), zato še danes Angleži rečejo Coach- kočija. Od tod izhaja po vsej verjetnosti tudi širina, ki pa se je kot ste že ostali napisali prilagajala.

LP
Branko
Uporabniški avatar
Regan 664
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3625
Pridružen: 24.01.2006, 16:23

Odgovor Napisal/-a Regan 664 »

Dolfe napisal/-a:... je rimsko cesarstvo imelo širino koloteka 5 čevljev. Se pravi 1524mm. Torej je mit o rimskih konjskih ritih ovržen....
Dolfe, kaj nimajo 1524 finci, rusi pa 1524
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Na tem linku je lep pregled zgodovine tirnih širin.

MMG, Rusi imajo tirno širino 1524 mm, Španci pa kar 1676 mm.
Kot zanimivost morda, v svojem obdobju je Hitler fantaziral o standardni mega tirni širini 2100 mm in dvonadstropnih potniških vagonih.

lp
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4762
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Odgovor Napisal/-a Ljubitelj »

Dolfe, kaj nimajo 1524 finci, rusi pa 1524
Po internetnih podatkih imajo Finci 1524 mm (5') Rusi in ostale bivše dežele SZ pa 1524 (4' 11 5/6"). Toliko v popravek.

LPL
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Ljubitelj napisal/-a:
Dolfe, kaj nimajo 1524 finci, rusi pa 1524
Po internetnih podatkih imajo Finci 1524 mm (5') Rusi in ostale bivše dežele SZ pa 1524 (4' 11 5/6"). Toliko v popravek.

LPL


Ne kapiram. 1524 mm, je 1524 mm. V čem je torej razlika, če zanemarim podatek v ft/cola/inch? :-k

lp
Dolfe :wink:
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4762
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Odgovor Napisal/-a Ljubitelj »

Dolfe, že spet se je napisalo napačno. Nekdo je že prej pisal o razliki, pa je prav tako napisal 1524 mm obakrat.
Pravilno:

Finci 1524 mm (5')
Rusi (bivša SZ) 1520 mm (4' 11 5/6"). Podatki iz Wikipedie.

Nekaj tednov nazaj je že menda bila debata o tej razliki, ki pa nima nobenih posledic. Vsi ruski vagoni lahko vozijo po VR. Glej moj prispevek iz junija 2007.
Očevidno so Finci nekaj spremenili, v začetku železnic, po Napoleonskih vojnah) so bili namreč pod Rusijo in ne več pod Švedsko, kar so ji pravzaprav hvaležni, ker so se takrat začeli samostojno (dokaj) razvijat. O tem pričajo številni lepi spomeniki ruskim imperatorjem in imperatoricam v Helsinkih.

LPL
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Dolfe napisal/-a:Kot zanimivost morda, v svojem obdobju je Hitler fantaziral o standardni mega tirni širini 2100 mm in dvonadstropnih potniških vagonih.
Res je oboje, s tem, da se tirna širina ni uresničila, dvonadstropni vagoni pa. Menda še pred 2. sv. vojno, če se prav spomnim iz enega zgodovinskega filma na http://www.bahntv.de...
Goran
Odgovori