Re: Zakaj 1435 mm
Objavljeno: 11.11.2017, 4:58
Zanimivo je, da sem že na dveh ali treh shemah, presekov nakladalnih gabaritov v logističnih priročnikih, našel da v EU in na Kitajskem uporabljamo širino tirov, natančno 1,5 metra.
Malo sem raziskal in ta podatek je pravilen, če seveda uporabimo določene predpostavke (vsaj sam sem tako zgruntal). Prva predpostavka je, da se razmak šin meri od sredine tirnice in ne od notranje strani. Merjenje razmaka obeh tirnic od notranje strani je, kot bom kasneje zapisal, bolj praktično za gradnjo in preprečuje, da bi prišlo do zmešnjav. Dejansko pa se mi zdi, da je v primeru gledanja na razmak s perspektive obtežitev, bolj smiselno, da se razmak meri od sredine tirnice. Kolikor sem prebral iz pravilnikov, namreč med uporabo tirnic, prihaja do njenih bistvenih bočnih obrab na notranji in delno gornji strani šine, kar lahko razmak tirne širine, že s tega pogleda v naravi močno poveča.
Več o tem v 40. členu Pravilnika o zgornjem ustroju železniških prog: http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV8672
Torej, če vzamemo dve polovici celotne širine, zgodovinsko najbolj uporabljene tirnice 49 E1 (S49) (ali pa tudi tirnice 54 E1 - UIC54E), kar skupaj znese 67 mm in temu prištejemo notranji razmak širine šin 1435 mm, dobimo 1502 mm širino tirov. Od te vsote lahko odštejemo še 2 mm, saj Pravilnik o zgornjem ustroju železniških prog v svojem 9. členu predpisuje da je dovoljeno odstopanje od predpisane tirne širine (normalna tirna širina oziroma tirna širina z razširitvijo) novih in nadgrajenih ali obnovljenih tirov obstoječih prog za hitrostno stopnjo 120 km/h < V ≤ 160 km/h: ± 2 mm. Dobimo torej natančno vsoto 1500 mm
Glede na obrabo tirnice z zgornje strani po celotni ploskvi pa lahko sklepamo, da so koloteki tirnih vozil, merjeni s sredine, kjer je težiščna točka, široki približno 1,5 metra.
Sila prikladna in okrogla 1,5 metrska številka se nekoliko podre če razmak od sredine tirnic merimo s pomočjo najnovejših 60 E1 (UIC60) tirnic. Taka tirnica je široka 72 mm, tako da širina tira merjenega s sredine tirnice z upoštevanjem 2 milimetrske tolerance ob vgradnji, znese 1505 mm.
Zanimivo je, da se je podobna napaka primerila Italijanom sredi 19. stoletja ob začetku gradnje njihovih železnic. Podobno kot v mojem zapisu so za razliko od preostale Evrope, razmak merili s sredine tirnic in ne z notranje strani tirnice. Očitno Italijanski gradbeni strokovnjaki tako niso predvideli, da se bo skozi zgodovino zaradi večjih potreb, spreminjala širina same tirnice. Širina šin je bila tako po njihovo, kot v zgornjem izračunu, prikladnih in logičnih 1,5 metra za naš kontinentalni metrski sistem, in ne Stephensonovih 4 čevljev in 8 in pol cole, ali "čudnih" 1435 mm. Kasneje so na podlagi napake z zakonom na dan 28.VII.1879, definirali tudi širino tirov merjeno z notranje strani tirnic, ki pa je bila za 1,5 metrski razmak, zanimivih 1445 mm (ter še 950 mm za metrski razmak in 700 mm za 3/4 metrski razmak)! Očitno so se v 19. stoletju uporabljale ožje tirnice.
Kakorkoli se je nato z začetkom vgrajevanja standardne tirnice 49 E1 (S49) v dvajsetih letih 20. stoletja, v Italiji pa v tridesetih letih 20. stoletja, problem rešil sam od sebe in imamo vsi v kontinentalni Evropi (razen Ukrajine in Baltskih držav) enako širino tirov. Nepotrebno zamudno in drago prekladanje tovora in prestopanje potnikov tako kot na Poljsko - Beloruski, ali Kitajsko - Ruski meji ni potrebno. Zanimivo pa je, da Italijanski tramvajski sistem še vedno uporablja 1445 mm širino tirov. To je verjetno tudi posledica posebnih tirnic, ki imajo na notranji strani tira še dodaten varovalni kanalček, kateri varuje tramvaj pred iztirjenjem v ostrih zavojih.
Kakorkoli, mislim, da lahko rečemo, da imamo glede na težiščno točko kolotekov tirnih vozil v Evropi, na Kitajskem in pa v Severni Ameriki po domače 1,5 metrsko širino tirov.
Lp
Viri:
1. Pravilnik o zgornjem ustroju železniških prog: http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV8672
2. Handbuch Eisenbahninfrastruktur: https://goo.gl/JeCLMV
3. Schiene (Schienenverkehr): https://de.wikipedia.org/wiki/Schiene_(Schienenverkehr)
4. Schiene (Schienenverkehr): https://goo.gl/zzoLQk
5. Railroad Gauge Width: http://parovoz.com/spravka/gauges-en.php
6. Track gauge in Italy: https://en.wikipedia.org/wiki/Track_gauge_in_Italy
Malo sem raziskal in ta podatek je pravilen, če seveda uporabimo določene predpostavke (vsaj sam sem tako zgruntal). Prva predpostavka je, da se razmak šin meri od sredine tirnice in ne od notranje strani. Merjenje razmaka obeh tirnic od notranje strani je, kot bom kasneje zapisal, bolj praktično za gradnjo in preprečuje, da bi prišlo do zmešnjav. Dejansko pa se mi zdi, da je v primeru gledanja na razmak s perspektive obtežitev, bolj smiselno, da se razmak meri od sredine tirnice. Kolikor sem prebral iz pravilnikov, namreč med uporabo tirnic, prihaja do njenih bistvenih bočnih obrab na notranji in delno gornji strani šine, kar lahko razmak tirne širine, že s tega pogleda v naravi močno poveča.
Več o tem v 40. členu Pravilnika o zgornjem ustroju železniških prog: http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV8672
Torej, če vzamemo dve polovici celotne širine, zgodovinsko najbolj uporabljene tirnice 49 E1 (S49) (ali pa tudi tirnice 54 E1 - UIC54E), kar skupaj znese 67 mm in temu prištejemo notranji razmak širine šin 1435 mm, dobimo 1502 mm širino tirov. Od te vsote lahko odštejemo še 2 mm, saj Pravilnik o zgornjem ustroju železniških prog v svojem 9. členu predpisuje da je dovoljeno odstopanje od predpisane tirne širine (normalna tirna širina oziroma tirna širina z razširitvijo) novih in nadgrajenih ali obnovljenih tirov obstoječih prog za hitrostno stopnjo 120 km/h < V ≤ 160 km/h: ± 2 mm. Dobimo torej natančno vsoto 1500 mm
Glede na obrabo tirnice z zgornje strani po celotni ploskvi pa lahko sklepamo, da so koloteki tirnih vozil, merjeni s sredine, kjer je težiščna točka, široki približno 1,5 metra.
Sila prikladna in okrogla 1,5 metrska številka se nekoliko podre če razmak od sredine tirnic merimo s pomočjo najnovejših 60 E1 (UIC60) tirnic. Taka tirnica je široka 72 mm, tako da širina tira merjenega s sredine tirnice z upoštevanjem 2 milimetrske tolerance ob vgradnji, znese 1505 mm.
Zanimivo je, da se je podobna napaka primerila Italijanom sredi 19. stoletja ob začetku gradnje njihovih železnic. Podobno kot v mojem zapisu so za razliko od preostale Evrope, razmak merili s sredine tirnic in ne z notranje strani tirnice. Očitno Italijanski gradbeni strokovnjaki tako niso predvideli, da se bo skozi zgodovino zaradi večjih potreb, spreminjala širina same tirnice. Širina šin je bila tako po njihovo, kot v zgornjem izračunu, prikladnih in logičnih 1,5 metra za naš kontinentalni metrski sistem, in ne Stephensonovih 4 čevljev in 8 in pol cole, ali "čudnih" 1435 mm. Kasneje so na podlagi napake z zakonom na dan 28.VII.1879, definirali tudi širino tirov merjeno z notranje strani tirnic, ki pa je bila za 1,5 metrski razmak, zanimivih 1445 mm (ter še 950 mm za metrski razmak in 700 mm za 3/4 metrski razmak)! Očitno so se v 19. stoletju uporabljale ožje tirnice.
Kakorkoli se je nato z začetkom vgrajevanja standardne tirnice 49 E1 (S49) v dvajsetih letih 20. stoletja, v Italiji pa v tridesetih letih 20. stoletja, problem rešil sam od sebe in imamo vsi v kontinentalni Evropi (razen Ukrajine in Baltskih držav) enako širino tirov. Nepotrebno zamudno in drago prekladanje tovora in prestopanje potnikov tako kot na Poljsko - Beloruski, ali Kitajsko - Ruski meji ni potrebno. Zanimivo pa je, da Italijanski tramvajski sistem še vedno uporablja 1445 mm širino tirov. To je verjetno tudi posledica posebnih tirnic, ki imajo na notranji strani tira še dodaten varovalni kanalček, kateri varuje tramvaj pred iztirjenjem v ostrih zavojih.
Kakorkoli, mislim, da lahko rečemo, da imamo glede na težiščno točko kolotekov tirnih vozil v Evropi, na Kitajskem in pa v Severni Ameriki po domače 1,5 metrsko širino tirov.
Lp
Viri:
1. Pravilnik o zgornjem ustroju železniških prog: http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV8672
2. Handbuch Eisenbahninfrastruktur: https://goo.gl/JeCLMV
3. Schiene (Schienenverkehr): https://de.wikipedia.org/wiki/Schiene_(Schienenverkehr)
4. Schiene (Schienenverkehr): https://goo.gl/zzoLQk
5. Railroad Gauge Width: http://parovoz.com/spravka/gauges-en.php
6. Track gauge in Italy: https://en.wikipedia.org/wiki/Track_gauge_in_Italy