Konji na najstarejšem slovenskem industrijskem tiru?

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Konji na najstarejšem slovenskem industrijskem tiru?

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Da, res je.

Leta 1853 so dogradili dva kilometra dolg industrijski tir iz premogovnika Pečovje v železarno Štore.
To je bil prvi industrijski tir v slovenskem prostoru.
Vozičke na tem industrijskem tiru pa so vlekli - konji.

Tudi, ko so leta 1865 dogradili industrijski tir iz premogovnika Zagorje na železniško postajo Zagorje, so prav tako vlekli vozičke - konji.

Konji so bili ta pravi, iz štale, da ne bo pomote!

Slovenski gospodarski zgodovinar dr. Jože Šorn je k zgornjima novicama o prvih industrijskih tirih na slovenskem ozemlju pripisal:

"Če že pomenijo industrijski tiri bistveno zboljšavo transporta znotraj določenega podjetja, pa konjska vleka dokazuje, da se je ta prenekateremu podjetniku zdela rentabilnejša od konjskih moči, ki so tičale v parnem stroju."

vir: J. Šorn: Začetki industrije na Slovenskem, Maribor 1984

Iz istega vira izvemo tudi, da so konji vlekli v Zagorju vozičke 15 let, preden jih je zamenjala lokomotiva.

Trenutno nimam druge fotke, kako je to zgledalo, kot tole iz Anglije...
(prikazuje industrijski tir v kraju Little Eaton v letu 1908, ko so peljali zadnje vozičke (vagončke?) naložene s premogom. vir: wikipedia)

Slika


Takole pa je izgledal transport v premogovniku v Pennsylvaniji okoli leta 1900

Slika


V Šornovi knjigi pa je še nekaj besed o železnicah:
" Zgodovinarji menijo, da je Avstrija dovolj hitro sledila angleškemu vzoru glede uvedbe železniških zvez. Prvi vlak je v Angliji stekel leta 1825, v Franciji 1832, v Belgiji in Nemčiji 1835, naslednjega leta so v Avstriji že na široko govorili in pisali o potrebi železniških zvez."

Vendar:
"Leta 1825 so ustanovili železniško družbo, ki je zgradila železnico na konjsko vleko od Gmundna prek Linza v Češke Budjevice. Poleg prevažanja salzburške soli na Češko je opravljala tudi osebni promet."


Za to železnico pa obstaja kar nekaj slik, risb itd...(vir: wikipedia)


Slika


Prvi se je zapeljal po progi Linz-Budjevice leta 1832 cesar Franc I.

Slika


Še primerjava, kaj je lahko prepeljal en konj po cesti in po železnici...

Slika

Zadnji konj je vlekel vozove na zgornji progi leta 1872.
V najboljših časih je bilo v uporabi 600 konj. Poskusi z voli se niso obnesli.

Pozdrav
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Konji na najstarejšem slovenskem industrijskem tiru?

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Edini podatek o industrijskem tiru Pečovje-Štore imamo od dr. Šorna...
železocestnik napisal/-a:
Leta 1853 so dogradili dva kilometra dolg industrijski tir iz premogovnika Pečovje v železarno Štore.
To je bil prvi industrijski tir v slovenskem prostoru.
Vozičke na tem industrijskem tiru pa so vlekli - konji.



Slovenski gospodarski zgodovinar dr. Jože Šorn je k zgornjima novicama o prvih industrijskih tirih na slovenskem ozemlju pripisal:

"Če že pomenijo industrijski tiri bistveno zboljšavo transporta znotraj določenega podjetja, pa konjska vleka dokazuje, da se je ta prenekateremu podjetniku zdela rentabilnejša od konjskih moči, ki so tičale v parnem stroju."

vir: J. Šorn: Začetki industrije na Slovenskem, Maribor 1984




Takole pa je izgledal transport v premogovniku v Pennsylvaniji okoli leta 1900

Slika

»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Konji na najstarejšem slovenskem industrijskem tiru?

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Drugi vir, ki je na razpolago je knjiga (knjigi: 1. in 2. del)) Ivana Mohoriča: Problemi in dosežki rudarjenja na Slovenskem, Maribor 1978.

"V kotlini južno od Štor je v premogovniku Pečovje rudaril lastnik železarne v Štorah Pavel von Putzer, ki se je preselil iz Bolzana. Od premogokopa do železarne je bila položena 1200 sežnjev dolga konjska železnica. Tu so nakopali leta 1857 119550 centov premoga. Od tega je bilo 32% kosovca in 35% zdroba. Rudarska posest je obsegala 6 jamskih mer in en osredek. Zaposlenih je bilo 135 delavcev."

konec citata.

Na koncu druge knjige navaja Mohorič tudi literaturo, iz katere je "črpal" podatke.

Zasledimo poročila statističnega urada za leto 1857...

Josef Rossiwall:
Die Eisen-industrie des herzogthums Steiermark im Jahre 1857:
Eine darstellung des dortigen Eisenhüttenwesens nach seinem stande und betriebe sammt beschreibung der vorzüglicheren Eisenwerke, braunkohlen-bergbaue und torfstiche
link: http://books.google.si/books?id=VPXNAAA ... &q&f=false


Opis rudnika rjavega premoga Pečovje (Petschovje) se začne na strani 408...
link: http://books.google.si/books?id=VPXNAAA ... &q&f=false

Nas zanima samo industrijski tir do Štor...

prevod:
"Rudnik Pečovje je oddaljen oddaljen od Štor slabe pol ure in je v lasti Pudlarne in valjarne Štore.
Od rudnika do Pudlarne in valjarne Štore vozijo premog po 1.000 klafter dolgi železnici, ki ima tirno širino 27 col in ima ploščate tirnice ("Flachschiene").
Proga ima zelo velik padec (na nekaterih delih tudi 5 col na klaftro), tako da "hunti" ("Hunde") navzdol tečejo sami, pa še močno jih je potrebno zavirati. Nazaj vleče po dva ali tri hunte en konj.
Posamezen hunt prevaža 30 stotov premoga in so zgrajeni tako, da so lahki in tehtajo samo 7 stotov. Izpust premoga je v spodnjem delu zabojnika."

1Ctr. (Centner=stot)=56 kg
1 klaftra=1,896 m
1 cola=26,34 mm
(vse mere v tistem času)


Morda samo še zanimivost s področja jamske proge: tirna širina je ravno tako 27 col, tirnice pa so amerikanskega tipa z visokim robom, ki so jih izdelali v Štorah.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Konji na najstarejšem slovenskem industrijskem tiru?

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ponoven vpogled v knjigo Ivana Mohoriča: Problemi in dosežki rudarjenja v Sloveniji povzroči, da

industrijski tir: Pečovje - Štore izgubi 1. mesto


Novo 1. mesto med industrijskimi tiri: Premogovnik Hrastnik - postaja Hrastnik...leta 1852

Kako to, da je industrijski tir v Hrastniku spregledal dr. Šorn ne vemo, je pa res, da se z železnicami posebno ni ukvarjal. Bil je gospodarski zgodovinar, kar pa je že itak zelo široko področje.

Poglejmo si torej Mohoričev zapis o industrijskem tiru v premogovniku Hrastnik:

" Samo industrijski tir do postaje Hrastnik je stal okrog 200 000 goldinarjev. Iz jame so izvažali premog v železnih jamskih vozičkih s 15 stotov vsebine (840 kg). Zunaj jame pa so ga prevažali v železnih vozovih, ki so tehtali 26 centov (stotov) in v katere so tovorili po 52 centov premoga.
Prvotno so dovlačili premog na železniško postajo s konji, pozneje pa so kupili dve lokomotivi, od katerih je prva dobila ime "Hrastnik", druga pa "Triest".
Dovozna železnica je začela obratovati leta 1852, lokomotivo pa so kupili šele leta 1857, ko je stekla železnica do Trsta. Rudnik je z njima v desetih urah lahko spravil 4000 centov premoga na železnico."


Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Nurmi
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3041
Pridružen: 16.09.2009, 17:12

Re: Konji na najstarejšem slovenskem industrijskem tiru?

Odgovor Napisal/-a Nurmi »

:-k Industrijski tir!?
Če pogledamo iz zornega kota,da je industrijski tir,tir za potrebe določene firme,tovarne proizvodnje,....... In če je bil Idrijski rudnik firma,potem je Idrijski lauf najstarejši industrijski tir v Sloveniji.
Ali mogoče napačno razmišljam ŽC!?
Osnovni problem na svetu je v tem,da so budale preveč samozavestne in pametni vedno v dilemi!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Konji na najstarejšem slovenskem industrijskem tiru?

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ja, te moram usmeriti na začetek, ki si ga "prešprical" :lol:

Osnove, ki jo mora poznati vsak član novega...

"...železničarskega stanu, ki je objel vedno več strok in panog, dokler se ni število železničarjev na vsem svetu razraslo v milijonsko množico, ki po istih načelih upravlja največje prevozno podjetje vsega sveta."

...so v Čveku, tema: Tramvaji..., takoj na začetku...


"Glavni "činitelji" železnice so:.....................

:wink: :lol:

PS: glavno je, da razmišljaš pravilno o :batina
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Nurmi
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3041
Pridružen: 16.09.2009, 17:12

Re: Konji na najstarejšem slovenskem industrijskem tiru?

Odgovor Napisal/-a Nurmi »

Hvala za pojasnilo,še to če bi vedel potem bi bil pa že skoraj Čak Noris! :wink: :saluti
Osnovni problem na svetu je v tem,da so budale preveč samozavestne in pametni vedno v dilemi!
Odgovori