Črnuški most

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Da ponovimo...

Leta 1889, torej v času izdaje gradbenega dovoljenja za kamniško progo, je bil cestni most še vedno na mestu in takšne izvedbe, kot smo jo videli na Runkovi veduti iz leta 1800.

Slika


Iz franciscejskega katastra se vidi, da je cesta ostro zavila za mitnico, ki je bila na desnem bregu Save. Ko se je ukinila deželna mitnica, so zgradbo mitnice prodali, kupil jo je ljubljanski meščan Karol Taučer okoli leta 1880 in v jo preuredil v gostilno "Tavčarjev dvor".

Položaj ceste in s tem mostu potrjuje tudi razglednica iz leta okoli 1901.

Poglejmo si še fotografijo gostilne na razglednici iz leta okoli 1901, ki je v lasti Knjižnice Mirana Jarca Novo Mesto.
Link:
http://cobiss.izum.si/mediacobiss/wcobi ... 71_001.JPG

Slika

Da vas ne zmoti: leseni most čez Savo je bil višje kot je sedanji cestni most...cesta do mostu poteka na levi strani fotografije!

Verjetno so že imeli namen zamenjati most s kovinsko konstrukcijo in novo traso, da ne bi bil tako oster ovinek na obeh straneh. To si lahko vidimo na reambuliranem katastrskem načrtu, ko je nekdo s svinčnikom vrisoval novo traso. Zaradi tega rezerviranega prostora nove trase (sedanji potek ceste Ljubljana - Črnuče) se je moral pomakniti železniški most nižje od predvidenega novega cestnega. Sami pa ste videli, da je bila struga Save zelo spremenljiva v letih 1883 in odnašala že kultivirano zemljišče ob bregovih Save.

Postavite se v vlogo projektanta železniškega mostu, pa še brez podpore države za ureditev struge...
Pa še odločitev za izgradnjo lesenega mostu....Rimljani se niso odločili za postavitev mostu višje od predvidenega železniškega brez razloga...
Bomo videli...so dejali in gradnja se je začela.

Po poročanju Karola Rustje v Kamniškem občanu ob stoletnici kamniškega vlaka povzemamo podatke o novem železniškem mostu:

"Novembra 1889 so pričeli graditi provizorični leseni most. Mostna konstrukcija je bila dolga 162 m in je slonela na dveh obrežnih opornikih in 12-tih lesenih kozah v strugi Save v razmaku po 12,5 metra. Tehnični pregled lesenega mostu je bil 25.6. 1891. Ta most je stal bliže cestnemu, izven sedanje trase...
Ob dograditvi Kamniške proge so pričeli urejati tok reke Save od Tacna do Šentjakoba. Pri črnuškem mostu so rečno dno znižali za 40 cm, zato se je nosilnost lesenih, v strugo Save zabitih pilotov zmanjšala. Leta 1896 so most skušali sanirati z zabijanjem dodatnih pilotov. Zaradi posegov v rečni tok in ogrožanja mosta je prišlo do razhajanj med železniško upravo in deželno vlado Kranjske, saj so morali ob večjih povodnjih ustaviti promet preko mostu."

Zanimivo si bi bilo pridobiti kakšno sliko ali fotografijo tega mostu...

Most pa ni zdržal dolgo...

Karol Rustja poroča:
"Leta 1904 so leseni most nadomestili s sedanjo konstrukcijo (40+60+40).
Dobavila ga je delniška družba R.PH. Waagner Dunaj-Graz in tehta približno 496 ton. Izdelan je bil v Kladnu blizu Prage. Novi most so postavili nizvodno od starega lesenega železniškega mostu, da so lahko novi most neovirano gradili v sedanji trasi.
Leta 1924 je rudarska družba ing. Glaesner "Lepa njiva" iz Kamnika prepleskala del mosta, del mosta pa firma "Rozina in tovariši" iz Trbovelj."

Ko je bil izdelan nov kovinski železniški most so bili tako veseli, da so izdali razglednico...

Slika

Cestni most pa je bil še vedno lesen...
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 24.09.2008, 23:12, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Kamniška proga je upravno spadala pod cesarsko kraljevo direkcijo dežavnih železniv v Beljaku /k.k. Staatsbahndirektion Villach/, od 1.9.1906 pa pod direkcijo državnih železnic v Trstu, kar pa smo že videli pri temi:Bitka za slovenščino-preimenovanje postajališča Ježica.

Zgoraj smo videli, kakšne težave so nastopale z lesenim železniškim mostom. Počasi je začela zoreti ideja za nov kovinski most.
Državna direkcija v Beljaku je nazadnje avgusta 1903 naročila kovinsko izvedbo mostu pri firmi "R.Ph. Waagner" iz Gradca /Graz/ na Štajerskem.

In res je ta firma poslala predprojekt za most čez Savo pri km 4.96 na progi Ljubljana- Kamnik /Laibach-Stein/ že 26. septembra 1903 v potrditev železniškemu ministrstvu na Dunaj...

Slika

Še naslov firme Waagner malo od bliže...

Slika


Samo nekaj podatkov o firmi:
Oddelek za gradnjo mostov "Tovarne strojev iz Andritza (pri Gradcu /Graz/) je prešel v last firme "Österreichisch-Alpine Montangeselschaft", ki je oddelek prestavila v Gradec, v bližino "Južne železnice".
Leta 1900 je bila prodana firmi R.Ph. Waagner iz dunajskega predmestja Wien-Stadlau, ki pa se je leta 1904 preimenovala v delniško družbo "Waagner, Biro und Kurz", od leta 1924 pa kratko: "WAAGNER-BIRO-A.G.".
Firma je zgradila kar nekaj znanih mostov: Trisanna, enega z največjim razponom, šest graških mostov, donavski most pri Linzu, Floridsdorfu itd...
Poleg mostov pa je gradila tudi parne kotle, rezervoarje in cevovode.
Kakšen njihov parni kotel še danes obratuje v Sloveniji....uspešno...z visokim izkoristkom in z veliko razpoložljivostjo...in pomaga slovenskemu gospodarstvu preživeti krizo... :roll:

Se zahvaljujem za nočne oglede... :lol: :sleep
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Da so na ministrstvu za železnice preštudirali statični preračun mostu in pregledali načrte, so potrebovali skoraj en mesec.

Poglejmo si poslovanje ministrstva.

Ovojna mapa v zvezi s Savskim mostom na železnici Ljubljana-Kamnik na kilometru 4.9/5.1...

Slika

Ministrstvo je torej poslalo dne 23. oktobra 1903 odlok na državno železniško direkcijo v Beljak/Villach/ da naj se izdelajo čimprej detajlni načrti po dogovorjenih spremembah.

Železniška direkcija v Beljaku pošlje na železniško ministrstvo na Dunaju dopis dne 16.2.1904 z detajlnimi načrti in pojasnilom, da so kotniki v kovinski konstrukciji izdelani sedaj po novih standardih (manj ravno zaokroženi) in to vpliva tudi na izračun teže in odpornostnega momenta.
Načrte preveri tudi K.K. General-Inspektion der österreichisches Eisenbahn in v nadaljnih spisih se najde zahteva, da bo potrebno most podaljšati za 10 m.

Ovojna mapa dopisa...

Slika

...in dokumenti

Slika

Slika


Nazadnje je državna železniška direkcija v Beljaku obvestila dne 13.3.1904 železniško ministrstvo, da je izdelan nov izračun teže mostu...


Ovojna mapa dopisa na ministrstvu...

Slika


Obenem pa je poslal svoje poročilo tudi generalni inšpektor direktno na ministrstvo, tako da je lahko dalo vso dokumentacijo kot urejeno "ad acta" z dne 29.aprila 1904...

Slika


Po "glavi" dopisa se vidi, kakšni "gospodje " so bili ti inšpektorji...
...temu se reče "suhi pečat"...poglejmo si ga povečanega...

Slika


Na žalost v spisu ni načrtov in skic, tako da ne moremo prikazati prvotnih načrtov in sprememb...
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 20.09.2008, 13:59, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
Regan 664
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3625
Pridružen: 24.01.2006, 16:23

Odgovor Napisal/-a Regan 664 »

@železocestnik, kjer dobiš te zgodovinske podatke, v katerem arhivu? Si se kdaj že oglasil v arhivu SŽ na Kolodvorski? :roll: Imajo res zanimivih reči... :D
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Tile zadnji dokumenti so iz Arhiva Slovenije...se opravičujem, da še nisem navedel virov...bom moral še enkrat pogledati, ker si nisem zapisal številke škatle, v kateri so dokumenti...

Kakšne dokumente o zgodovini železnic staknem MMG, ko raziskujem druge zadeve. Pol je pa zanimivo, da vidiš, ali so pisali pred tabo na osnovi virov ali pa prepisovali napačne tekste...ali pa se celo zmišljevali... :oops:
...ali napačno sklepali...ali pa niso razumeli...
V arhivu SŽ še nisem bil...ni časa...

Trenutno me zanima cesta Ljubljana-Črnuče in tudi železnice na tem področju, ki so se križale z Dunajsko cesto...Kamniška proga ni bila edina...

Pozdrav
cokla
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 11516
Pridružen: 10.08.2007, 21:50
Kraj: ob levem bregu Save

Odgovor Napisal/-a cokla »

Klemen , ne dekoncentriraj železocestnik"-a. Že itak kapljice kapljajo počasi , ti pa ga še motiš. :wink: :wink:

MMG-zanimivo branje... :s2
Zakaj dekleta povesijo oči, ko jim rečeš: "Ljubim te"?

Da bi videle, če je res !

( Regis Houser )
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Kje smo že ostali?

Poglejmo še enkrat, kaj se je dogajalo s cestnim mostom, ko se niso mogli zmeniti zaskupen most s kamniško železnico.

V zgodovini Župnije Ljubljana Črnuče na spletu je napisano:

"Tako kot v rimskih časih je most stal nekoliko više ob reki. Da bi cesto zravnali in odpravili ovinek s klancem, so leta 1846 zgradili nov most. Do prihoda železnice v Ljubljano okrog srede 19. stoletja je precej Črnučanov živelo od prometa (furmani). Železnica je odpravila voznike in zato se vas v drugi polovici 19. stoletja in še pozneje ni prav hitro razvijala...
Leta 1891 je stekla lokalna železnica iz Ljubljane mimo Črnuč do Kamnika. Zanjo so napravili poseben most čez Savo in leta 1906 nekoliko višje še novi železni cestni most. Bližina Ljubljane in ugodna prometna povezanost je pritegnila v Črnuče nekaj industrije."

Tako smo se prebili do sedanjega cestnega mostu, ki je nizvodno od prejšnjega mostu. Koliko, lahko v naravi ocenimo, ker vemo, da je bila prej dostopna cesta do mostu za gostilno "Tavčarjev dvor" oz. sedanjo avtošolo, sedanja pa je pač toliko oddaljena kot je.

Naslednjo katastrsko mapo, ki jo imam na voljo, je iz časa 1.Jugoslavije..
(zaenkrat ne povem, kaj pomeni ta rdeča črta na načrtu...da vas ne motim... :wink: )

Slika

...leo se vidi trasa Kamniške železnice, Dunajske ceste in še, kje je nekoč potekala stara Dunajska cesta mimo sedanje avto-šole.

Kako pa je včasih izgledal ta novi kovinski most? Ali tako kot danes? Ne!
Na žalost nimam nobene fotke "iz profila".
Pomagati si bomo morali s fotkami iz časa okupacije...

O času okupacije sem pisal že v neki drugi temi, tako da uporabimo samo funkcijo copy-paste...

Med drugo svetovno vojno so okupatorji razkosali Dravsko banovino, oz. Slovenijo (dne 11.aprila 1941 se je Narodni svet za Slovenijo razglasil za nosilca vrhovne oblasti v Sloveniji, vendar je še isti dan italijanska vojska zasedla Ljubljano...).
Druga svetovna vojna se je pričela za Slovence v osrednji Sloveniji z napadom sil osi na Jugoslavijo, dne 6. aprila 1941.
Po Hitlerjevih navodilih so si okupatorji 12. aprila 1941 razdelili plen:
K Nemčiji je pripadla vsa slovenska Štajerska in Gorenjska. Ljubljana z Dolenjsko in Notranjsko je pripadla Italiji, Prekmurje pa Madžarski.
(vir: Zgodovina za 8.razred osnovne šole, B. Nešović, J. Prunk)

Nemci so bili naenkrat pred izbiro, ali bodo imeli prometno povezavo Gorenjske in Štajerske preko Italije, ali pa poiskati drugo možnost.
Verjetno niso preveč zaupali Italijanom, ali pa so predobro poznali delovanje carine (zavlačevanje prevoza), tako da so se odločili zgraditi novo železniško povezavo Vižmarje-Črnuče-Laze in tudi cestno povezavo Črnuče-Vižmarje.

Nekaj zgodovinskih podatkov je potrebno navesti, da zvemo, kje je potekala meja in kdo je gradil cesto in železnico...

Kako je izgledala meja med Nemčijo in Italijo 11. aprila 1941 v Posavju?

...v petek proti večeru so ljudje presenečeno in nejevoljno zagledali čudne postave italijanskih vojakov "borsaljerov", ki so z motorji pridrveli na Ježico in se ustavili pred črnuškim mostom. Nosili so čelade, pokrite s šopom črnoobarvanega petelinjega perja. Za njimi je prišlo drugo italijansko vojaštvo ter zasedlo Ježico do Save. S črnuške strani pa so se na mostu pojavili Nemci. Tako je nastala na savskem mostu italijansko-nemška meja.
Prav po otročje so na savskem mostu med seboj tekmovali takratni fašistični zavezniki, kdo bo postavil svojo zastavo na višji drog in kdo bo imel na meji večje in močnejše vojake. Okupatorska meja takrat še ni bila natančno določena in je bila po posebni pogodbi in razmejitveni komisiji ugotovljena do srede septembra 1941. Savlje in Kleče sta si okupatorja na začetku delila tako, da je meja tekla po glavni cesti skozi sredino vasi. Cesta je bila nemška. Zapore so postavili na mostu v Savlje, čez kamniško progo in pri transformatorju v Klečah Italijani, Nemci pa pri "Unkovi gostilni" v Klečah...
Šele konec septembra 1941 so okupacijsko mejo premaknili s črnuškega mostu, med Plevnovo in Janezovo hišo na Ježici, ki je potekala po Savi od bivšega Šternovega kopališča proti Tomačevu, od Ježice pa po spodnjem polju (Produ) pod Savljami in Klečami, ki sta ostali v italijanski okupacijski coni, proti Šentvidu. Nemci so po spodnjem polju zgradili "nemško cesto" in po delu kamniške železniške proge novo železniško zvezo z gorenjsko železnico, mimo Črnuč do Laz na zasavsko železniško progo. Tako določena okupacijska meja je povzročila kmetom nemalo težav...
Mejo pod Savljami in Klečami so Nemci opremili z žičnimi ovirami, minskimi polji in visokimi stražarskimi stolpi, ki so ponoči osvetljevali mejno področje.
Del okupacijske meje v ježenski občini so fizično varovali Nemci, Italijani pa le na mejnih prehodih s svojimi mejnimi organi. Glavni mejni prehod med "Nemčijo in Italijo" je bil na Ježici na prostoru, kjer je sedaj avtobusno obračališče. Tu sta še ostala oba mejna objekta, ki jih zasedajo prejšnji lastniki zemljišč." (vir: M. Čerin: Ljubljansko Posavje v ljudski revoluciji, (2.zvezek)

Zemljevid iz knjižice: Ljubljana, podobe iz njene zgodovine, Ljubljana 1962 prikazuje potek nemško-italijanske meje po koncu septembra 1941

Slika



...še fotka meje na črnuškem savskem mostu (do konca septembra 1941) iz iste knjižice...potem prestavljena (na sedanje avtobusno obračališče)

Slika


Kontrolna baraka na črnuškem mostu (skupna nemška in italijanska kontrola kolesarja...)
foto: Miran Pavlin

Slika

Lepo je vidna ograja in višina kovinske konstrukcije...



Kako pa je bilo na levem bregu Save, v Črnučah?
F. Šušteršič opisuje v knjigi"Na levem bregu Save" dogodke takole:

"Najprej so Črnuče, kot se je kraj imenoval uradno od leta 1918, prekrstili v Tschernutsch. (To je bil star avstro-ogrski naziv; kasneje ga je zamenjal naziv Schwarzdorf)./prev.=Črna vas/

Velika propagandno-politična potegavščina je bila tudi "pravica do dela", ki jo je prebivalstvu zagotavljala nova oblast. Vsi moški z dopolnjenim 15. letom starosti in tisti, ki so ostali zaradi demarkacijske črte med Nemčijo in Italijo nezaposleni, so se morali javiti na posredovalnici za delo (Arbeitsamt). Takšna posredovalnica je lahko poslala vsakogar na delo tja, kjer se ji je zdelo potrebno, brez njegove privolitve. Tako so takoj po okupaciji zaposlili delovno silo pri graditvi ceste od Šentvida do Šentjakoba (odsek te ceste od Vižmarij do mostu čez Savo pri Črnučah se še danes imenuje Nemška cesta).
Med prebivalstvom so se našli naivneži, ki so že v naslovu državne stranke rajha- zapeljal jih je zlasti izraz "delavska"- videli zagotovilo, da so napočili delavcem boljši časi.
Potrditev okupatorjevega "pravičnega odnosa do dela" so jim bile prve plače, ki so jih prejeli delavci, zaposleni na cesti. Leta 1940, v stari državi, je prejemal delavec za težaška dela 2,50 do 3 dinarje na uro, nemška organizacija TODT pa mu je plačevala za enako delo 9 do 12 dinarjev na uro. Navdušenje takšnih naivnežev pase je kmalu poleglo, ko za prejeti denar ni bilo moč nabaviti skoraj ničesar ne na podeželju ne v mestu, še v Ljubljani ne, saj so tudi tam obrali vse trgovine nepovabljeni gostje, pripadniki oboroženih sil, zlasti Nemci, ki jim ni bilo težko hoditi na "sprehod" v glavno mesto "Ljubljanske province". Vrh tega so delavci do konca maja 1941 prejemali zaslužek v "banknotah", ki jih v Ljubljani sploh ni bilo moč uporabit."

Glede na zgoraj objavljen zemljevid in potek nemško-italijanske meje, je bilo potrebno zgraditi obvozno progo po "nemškem ozemlju".

Zakaj tako dolg ekskurz?
Zato, da se ve, da tale meja na naših fotkah na Črnuškem mostu ni trajala dolgo...

Končno smo se dokopali do fotke "profila" cestnega mostu. Vidimo, da kovinska konstrukcija sega v višino ograje na mostu...torej je to fotografija iz časa pred rekonstrukcijo mostu po drugi svetovni vojni, ko so podrli stebre s kroglami inverjetno zvišali dovoz za tisti meter ograje...bo treba pogledat po časopisih...verjetno pa je fotka iz časa predelave, saj se že vidi, da so pritrdili nosilce za prevesno polje pločnikov...

Slika

Imamo pa še eno fotko iz časa po predelavi...viden pa je tudi zelezniški most...

Slika

Na cesti piše:"... požgane vasi Rašice".

Fotke so iz knjige: Zgodovina cest na Slovenskem, Ljubljana 1972

Če vključimo podatek o viru, lahko zaključimo, da je fotka nastala pred letom 1972 :idea:

Predelava cestnega mostu je potekala tako, da so stebre z kroglo prevrnili po bregu in nasuli dovoze na most na sedanji nivo, na kovinsko konstrukcijo pa zabetonirali armirano-betonsko ploščo za vozišče in pločnike. Potrebno je še ugotoviti, kdaj je bila narejena za rekonstrukcija. Ponovna vzdrževalna dela so bila izvedena leta 1995.

Kako izgleda cestni most "od spodaj", si lahko ogledamo na naslednjih fotkah...

Podporni steber na črnuški strani...
(nosilni steber krogle so zavalili pod most...)

Slika


Pogled iz levega brega proti desnemu...

Slika


Pogled z desnega brega proti levemu...

Slika


Podporni temelj na začetku mostu na desnem bregu...
(steber za kroglo iz fotk mostu v času okupacije so pri predelavi mostu zavalili po bregu...in je tam ostal...krogle pa so porabili pri hišah za mejnike...)

Slika


Poglejmo si še kovinsko konstrukcijo malo od bliže... lepo je vidno dodatno podporno paličje za pločnik, prikovičeno na kovinsko konstrukcijo, ki je tudi kovičena...

Slika


Tako smo skoraj končali s cestnim mostom, povrniti se moramo na železniški most...
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 22.09.2008, 22:21, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ko se je jugoslovanska vojska umikala 10.aprila 1941, je imela namen porušiti cestni in železniški most cez Savo pri Črnučah. Banu Natlačenu s sodelavci je nekako uspelo, da to niso naredili.
(vir: F.Saje, Belogardizem, Ljubljana 1952)

Vsi pa vemo, da so porušili viadukt v Borovnici.

Kamniška proga je bila razdeljena med nemške in italijanske okupatorje.
Nemci so zgradili obvozno železniško progo iz Vižmarij, ki se je priključila na kamniško progo pri cestnnem prehodu železnice preko Dunajske (Tyrševe) ceste. Nemci so v Črnučah zgradili na mestu postajališča postajno poslopje, štiri tire, vodno postajo in kretniško postojanko. (Karol Rustja: Ob stoletnici...)
Del kamniške proge, ki je bil v italijanski okupacijski coni, so uporabljali kot slepi tir. V kolikor si se hotel peljati v Kamnik z vlakom, si moral potovati preko Vižmarij, kjer je bil železniški prehod z mejno kontrolo.

Ob koncu vojne so Nemci zaminirali cestni in železniški most. Železniški most so porušili, cestnega pa so rešili aktivisti OF in črnuški žandarji :uuuaavv


V knjigi Franceta Šušteršiča: Na levem bregu Save, Ljubljana 1982 piše:

"V zraku je obviselo vprašanje, kaj bodo storili nemški minerci - ali bodo skušali opekarno vseeno pognati v zrak - in kaj bo z mostovoma čez Savo, cestnim in železniškim...
Oba sta bila pripravljena za razstrelitev, ki bi pomenila veliko škodo, pa ne samo za Črnuče...Aktivistom OF so priskočili na pomoč črnuški žandarji, kar jih je še preostalo v kraju. Podvizali so se in odstranili izpod cestnega mostu skoraj ves eksploziv. Rešili bi radi tudi železniški most, toda na žalost so jih minerci prehiteli... Ob eksploziji se je most prelomil pri nosilcu in en del je zgrmel v Savo. Cestni most pa je eksplozija le poškodovala; tako ga je bilo mogoče še nadalje uporabljati za srednje težek promet.
Od mostov so minerci odhiteli proti opekarni, da bi jo razstrelili...a bili so prepozni, morali so se umakniti proti Gorenjski, da jih ne bi zajele enote Jugoslovanske armade.
Pač pa jim je uspelo porušiti železniški most pri Lazah - še preden so se lotili črnuških dveh (ta most so zgradili Nemci v času okupacije)."

Še fotografija porušenega črnuškega železniškega mostu...

Slika

(vir:M. Klobčar: Kamničan prvih sto let, Kamnik 1991)
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Črnuški most

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

železocestnik napisal/-a:Iz Ježice v Črnuče danes peljeta dva mostova: cestni in železniški.
Vendar zadeva ni čisto črno-bela. Eden kot drugi sta že menjavala vlogo, pa tudi čas je bil, ko so želeli, da bi bil samo eden za oboji promet.
To zadnjo varianto smo že obdelali, ko so si zaželeli nov skupen most ob pripravah na graditev kamniške proge leta 1889.

Ostala nam je še menjava vlog.
V prejšnjem "nadaljevanju" smo prišli do porušitve železniškega mostu čez Savo. Cestni most pa je bil uporaben za srednje težki promet.

Na kamniški progi in nemški obvozni progi Črnuče-Laze je zaradi porušenih mostov v Črnučah in Lazah, ostalo "ujetih" okoli 600 vagonov.
Železnica pa je imela veliko pomanjkanje vagonov in ni mogla sproti odvažati pomoč UNRA iz Trsta. Starejši člani foruma bi še morali vedeti, kaj je bilo v teh UNRA paketih...:wink: :lol: :lol:

PREKO CESTNEGA ČRNUŠKEGA MOSTU SO POLOŽILI TIRNICE IN PREPELJALI VAGONE V LJUBLJANO IN POTEM V TRST.

vir: Karol Rustja: Ob stoletnici kamniškega vlaka, Kamniški občan,11.2.1991
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Nemški okupatorji so torej "spustili v zrak" črnuški železniški most. Bolje rečeno, so ga "spustili" v reko Savo.

Da ne bi mlajši člani foruma mislili, da je bil to edini uničen most, ki so ga uničili Nemci, si poglejmo podatke, kaj vse so uničili okupatorji v Sloveniji.

V Slovenskem poročevalcu z dne 16. avgusta 1945 piše:

"Okupator je porušil 158 lesenih, 144 železobetonskih, 67 jeklenih in 106 kamnitih in betonskih cestnih mostov. Skupaj torej 475 mostov v skupni dolžini 9.700 metrov.
Uničil je 1.063 cestnih prepustov, 25.000 m zidov in ograj, 932 m podpornih zidov, izkopal 1.050 cestnih izkopov v dolžini 5.200 m, napravil 100 protitankovskih ovir, uničil 58.000 smernih kamnov in odbijačev in 38.000 varnostnih in krajevnih znakov. Položil je nešteto min na ceste in uničil 70% orodja ter odpeljal ali uničil 75% gradbenih strojev."

O popravilih mostov in cest takoj po zaključku vojne izvemo podatke v knjigi S. Cerar, G. Škrk: Gradili smo, Ljubljana 1992:

Inženirska brigada 7. korpusa je vkorakala v Ljubljano 9. maja 1945 zarana, že naslednji dan pa so z minoiskalci že preiskovali ljubljansko letališče v Polju. Dobili so ukaz, da morajo pregledati in usposobiti ceste Ljubljana-Zalog, Ljubljana-Zidani Most, Ljubljana-Kranj in Ljubljana-Kamnik.
"Minerski četi inženirskih bataljonov 15. in 18. divizije sta iskali mine v ljubljanskih vojašnicah in na mostovih čez Savo in Ljubljanico v okolici Ljubljane.
Na mostu v Črnučah sta odstranili 20 min in 12 letalskih bomb."

"Na železniškem mostu čez Savo na Ježici je bilo treba zvariti železne traverze. Pri tem je progovnim delavcem pomagala skupina borcev brigade."

Poglejmo si fotko, kako je srednji del mostu padel v reko Savo...
(vidimo, da že potekajo sanacijska dela, v reko so že zabiti piloti...)

Slika

vir:Svoboda in pomlad v Ljubljani, Ljubljana 1995

Poglejmo še, kaj je napisal o sanaciji črnuškega železniškega mostu Karol Rustja v članku: Ob stoletnici kamniškega vlaka:

"V noči od 8. na 9. maj je okupator za slovo popolnoma presekal (prestrelil) 60 m dolgo predalčno konstrukcijo mosta (srednje polje), tako da je padla v Savo. Premaknili sta se tudi ostali dve konstrukciji. Uničeno je bilo ca. 35 ton jeklene konstrukcije.
Z obnovitvenimi deli sta pričela 11. junija 1945 podjetnika Ivan Seršen iz Domžal (gradbeni del) in Nahtigal iz Ljubljane (jeklena konstrukcija). Pri obnovi mostu so delali tudi vojni ujetniki. Za obnovo jeklene konstrukcije so uporabljali dele porušenega mostu čez Gruberjev prekop v Ljubljani. Ko so dela jeklene konstrukcije dvignili iz vode, so ju na presekanem delu podprli s Pajnerjevimi nosilci, ki so sloneli na dveh lesenih kozah. Na ta način so dosegli, da je bil most prevozen že 7. avgusta, še preden so presekano jekleno konstrukcijo ponovno spojili, kar so uspeli 8. novembra, ko je bila tudi odpravljena počasna vožnja preko mosta.
Provizorij, gradbeni oder in pilotne koze so bile odstranjene do 10 decembra 1945.
Kolavdacija obnovljenega mostu je bila šele 31. julija 1947."

:sleep
cokla
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 11516
Pridružen: 10.08.2007, 21:50
Kraj: ob levem bregu Save

Odgovor Napisal/-a cokla »

železocestnik napisal/-a:Nemški okupatorji so torej "spustili v zrak" črnuški železniški most. Bolje rečeno, so ga "spustili" v reko Savo.
Dvignili v zrak in potem spustili v Savo. :wink:

Mal heca more bit.Še naprej je zanimivo branje.


MMG-kdaj pa nastopi Huanita Rodrigez. :D
Zakaj dekleta povesijo oči, ko jim rečeš: "Ljubim te"?

Da bi videle, če je res !

( Regis Houser )
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

cokla napisal/-a:Klemen , ne dekoncentriraj železocestnik"-a. Že itak kapljice kapljajo počasi , ti pa ga še motiš. :wink: :wink:

MMG-zanimivo branje... :s2
Zdaj, ko se približujemo koncu podatkov o črnuških mostovih ("tromostovje"), sem prišel na idejo, da razširim naslov...
...da ne zgubim učencev.... :lol: :lol: :lol:

...že tako mi ...Slika... čas redči učence.

Naslov je pa zaenkrat še skrivnost.... :lol: :lol: :lol:
Bo mogoče še...
cokla napisal/-a:
MMG-kdaj pa nastopi Huanita Rodrigez. :D
...dobila kakšno glavno stransko vlogo... :lol:
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Regan 664 napisal/-a:@železocestnik, kjer dobiš te zgodovinske podatke, v katerem arhivu? Si se kdaj že oglasil v arhivu SŽ na Kolodvorski? :roll: Imajo res zanimivih reči... :D
Glede na to, da me je @Regan 664 usmeril v arhiv SŽ na Kolodvorski, je omogočeno nadaljevanje "telenovele"... :wink:

V arhivu SŽ imajo ohranjenih kar nekaj dokumentov in načrtov kamniške železnice. Na žalost pa niso ohranjeni kompletni načrti v času načrtovanja in graditve kamniške proge, ampak samo fragmenti.

Kako izgleda naslovna stran načrtov lokalne železnice Ljubljana-Kamnik /Laibach-Stein/, ki je bil izdelan v Gradcu/Graz/, decembra 1889...

Slika

Pregled projekta je bil opravljen v Ljubljani 14.marca 1890, generalna inšpekcija avstrijskih železnic pa je odobrila projekt 9. junija 1890.
Za koncesionarja se je podpisal Lazarini.
Ohranjen je samo načrt od postaje Rudolfove železnice Ljubljana do Podboršta, torej tudi področje črnuškega savskega mostu.

Pa si poglejmo detajlni vzdolžni profil v področju črnuškega mostu...

Slika

Zastavica čisto na levi strani je nasip državne ceste Ljubljana-Dunaj, takoj zanjo pa je poplavno področje reke Save, čeprav najvišja voda, ki je vrisana HW: 290.05 m sega samo do podpornega sebra na ljubljanski strani, na črnuški strani pa celo naprej od črnuškega podpornega stebra.
Normalna višina vode je znašala 287.30 m.
Vrisana pa je še najvišji nivo vode z modro barvo, ta pa znaša HW: 290,85; ta višina voda pa zalije celotno območje, prikazano na našem načrtu (vse do ceste Ljubljana-Dunaj na ljubljanski strani!).
Most je imel lesene podporne stebre in 13 odprtin po 12,5 m svetle širine. Vzdolžni nosilci, ki so premoščali teh 12,5 m dolg razpon, so bili kovinski pločevinasti nosilci.
Podatek, da so bili ti nosilci kovinski, bomo izvedeli kasneje, ko se bo ta most leta 1904 prodajal, zaradi gradnje novega.

Pa si poglejmo, kako je izgledal ta most. Deli načrta si sledijo iz ljubljanske smeri.

Prvih 5 polj...

Slika


srednjih 6 polj...

Slika


...in zadnja tri polja na črnuški strani...

Slika


Takole je izgledala naslovna stran načrta za savski most v Črnučah...

Slika


Na ljubljanski strani je navoz in podporni steber izgledal takole...

Slika

Pri pogledu na steber I. je lepo viden prerez vzdolžnega nosilca, ki premošča razpon 12, 5 m med podpornimi stebri. To je škatlast nosilec iz pločevine, približnih mer: širina 1.8 m, višina 1.22 m. Takšnih nosilcev je bilo 13, dva sta bila dolga 12,63 m, 11 pa 12.06 m (podatki iz dopisa državne železniške direkcije v Beljaku na železniško ministrstvo na Dunaju z dne 23.marec 1904, ko so prodajali star most).

Torej lahko rečemo, da je bil ta prvi most čez Savo v Črnučah kombiniran "železo-leseni" most :lol:

Srednji del načrta...

Slika


Prva dva podporna stebra iz ljubljanske smeri...

Slika

Prva dva stebra sta sidrana v betonski temelj v rečnem dnu, vsi ostali piloti pa so zabiti v rečno dno.

Zadnja dva polja na črnuški strani...

Slika

Še pogled na zadnji, 12 podporni steber...

Slika
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 28.09.2008, 1:11, skupaj popravljeno 5 krat.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

železocestnik napisal/-a:
Karol Rustja je ob stoletnici kamniškega vlaka poročal v Kamniškem občanu, da je bila prvotna zamisel, da bi zgradili skupen most za cesto in železniško progo z jekleno predalčno konstrukcijo, pa skupnega jezika s cestarji niso našli.
Koncesijo za progo je dobilo gradbeno podjetje Lazarini skupno z Alojzom Prašnikarjem dne 14. aprila 1889, veljala pa je 90 let.
Gradbeno dovoljenje je bilo izdano 26. oktobra 1889.
Ohranil se je načrt mostu, ki naj bi bil skupen za cestni in železniški promet. To neuresničeno idejo so imeli na začetku načrtovanja kamniške proge, saj so upali, da bo dežela Kranjska "primaknila" kakšen goldinar za skupen most.

Pa si poglejmo, kako naj bi izgledal takšen most...

Slika

V spodnjem delu načrta je prerez mostu in na desni je bil predviden del za pešce, levi del mostu pa za železnico.
Načrt je podpisal koncesionar Lazarini, izdelan pa je bil v Linzu januarja 1888. Most bi bil kovinska konstrukcija.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Vrnimo se na prvi leseni most z kovinskimi vzdolžnimi nosilci, ki je bil zgrajen leta 1890. Most je bil dolg 162.5 m, bil pa je postavljen na km 4.8/5.1 proge Ljubljana-Kamnik.

Kot smo že omenili, je bila lokalna proga Ljubljana-Kamnik od 3.decembra 1893 v državnih rokah.

Omenili in prikazali smo, kako je reka Sava spreminjala strugo in poplavljala.

Dežela Kranjska je poskušala z regulacijo reke Save rešiti probleme odnašanja rodovitne zemlje. Povzročila pa je druge probleme. Med drugim tudi železniškemu mostu.

S komisijskimi dogovori o regulacije Save so pričeli od 20. do 24 julija 1891. Regulacijska dela na relaciji Tacen - Šentjakob so izvajali leta 1896. V zvezi s stroški regulacije so komisijsko razpravljali 15. oktobra 1897, potem pa se je zakompliciralo, ker deželna vlada ni hotela poravnati računov za utrjevanje pilotov železniškega mostu, ki so nastali v zimi 1902/1903. Stroški so znašali 3894,33 Kron, deželna vlada pa se je izgovarjala tudi na mnenje ministrstva za notranje zadeve na Dunaju.

V letu 1902 in 1903 so morali sanirati nosilne stebre mostu in to štev. VI, VII in VIII, saj nekaj pilotov ni bilo več dobro zasidranih v dno reke.

Poglejmo si te tri podporne stebre in kako so bili zasidrani v dno...


Slika

Vidimo, da so bili nekateri piloti učvrščeni le še v prodnatem nanosu. Zadevo so sanirali tako, da so izvrtali luknje v nosilna tla in zabili nove pilote. Na novo so zabili 8 hrastovih pilotov premera 28 do 30 cm in sicer 2 m v dno reke Save.

Obenem pa so sprožili idejo za zamenjavo obstoječega mostu z novim kovinskim mostom s celotnom razponom preko reke Save.

Dopis je poslala državna železniška direkcija v Beljaku na ministrstvo za železnice na Dunaju 18. januarja 1803. Dopis je zanimiv, ker so v njem obdelane tudi nevarnosti, ki pretijo cestnemu in železniškemu mostu, zato si ga bomo posebej ogledali.
Odgovori