Črnuški most

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Črnuški most

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Iz Ježice v Črnuče danes peljeta dva mostova: cestni in železniški.
Vendar zadeva ni čisto črno-bela. Eden kot drugi sta že menjavala vlogo, pa tudi čas je bil, ko so želeli, da bi bil samo eden za oboji promet.

Vendar gremo po vrsti.

Črnuškemu mostu bomo sledili od časa Rimljanov dalje.
Zakaj? Predvsem zaradi lokacije na izredno pomembni cesti.
In predvsem tudi zato, ker sta bila novodobna mostova najprej zgrajena lesena. Tudi železniški most leta 1891!

TISTE, KI JIH NE ZANIMA GRADNJA MOSTOV, LAHKO ZGODOVINSKI UVOD GRADNJE PRESKOČITE...

RIMLJANI
Stari Rim je razvil gradnjo in vzdrževanje cest na visoko raven. Takratne ceste še danes občudujemo tako glede njihove načrtnosti, kakor tudi vešče zgrajenosti. Največja razsežnost cestnega omrežja je bila dosežena v drugem stoletju po našem štetju, vrhunec razvoja pa sovpada že z začetkom razširitve rimske vladavine v svetovno državo ter spremembo republike v cesarstvo leta 30 po našem štetju.

Naš črnuški most je bil na itinerarski cesti: Emona-Atrans-Celeia-Poetovio-Savaria-Carnuntum (Ljubljana-Trojane-Celje-Ptuj-Szombathely-Petronell(med Dunajem in Bratislavo).
Most čez Savo v Črnučah so gradila moštva treh legij v času pred letom 14 našega štetja. Torej pred 2000 leti!

ČRNUŠKI RIMSKI MOST
Povzemamo opis mostu avtorjev W. Schmidta in K. Picka v članku: Die römische Savebrücke bei Emona, objavljenega v : Jahrbuch für Altertumskunde 7, Wien, 1913. Povzetek je bil objavljen v knjigi: Zgodovina cest na Slovenskem, Ljubljana 1972.

Most je stal zahodno od sedanjega in sicer na črnuški strani 87 m višje, na ježiškem bregu pa 55 m višje. Odkril ga je inž. B. Bloudek že leta 1901, ko je naletel na štiri opornike, ki pa so propadli zaradi poglabljanja savske struge. Ko je leta 1911 še zadnjemu oporniku grozila ista usoda, so ga dvignili in spravili v varstvo v Križanke, verjetno pa so leseni deli sedaj shranjeni v kleti Narodnega muzeja. Nato so še istega leta raziskali še en opornik, ki je potrdil gradbeno zasnovo mostu.

Rimski most čez Savo je segal čez vse poplavno območje, ki so ga na tem mestu že 1730 in nato ponovno 1906 skoraj do polovice nasuli. Dolžina mostu prek vsega inundacijskega območja je tako znašala skoraj 300m. Nosili so ga kamniti oporniki. Njihov prerez je peterokoten kot pri večini rimskih mostov. Pravi opornik tvori pravokotnik, ki ima proti toku še enakostraničen trikotni glavič - ledolom. Višina v marcu 1911 odkritega opornika znaša natančno 9,7 m, širina 3,45m. Sam opornik brez ledoloma je bil 8 m dolg, s čimer je podana tudi širina mostu.

Opornik je počival na rešetu stesanem iz 10 m dolgih in 3,80 m širokih hrastovih brun. Nekatera rešeta so imela priostren glavič, kot ga je imel opornik štev. V. To leseno rešeto sestoji iz dvanajstih 10-20 cm debelih prečnih brun, ki stojijo pravokotno na tok reke, med temi glavnimi lesenimi oporniki so videti še krajši, a enako močni. Trikotni priostreni sprednji del je bil povezan z dvemi 16-25 cm debelimi bruni. Ves pa je bil povezan s 6 cm močnimi hrastovimi plohi, po daljši stranici vpetimi drug v drugega in pripetimi z glavnimi prečnimi bruni in bruni priostrenega prednjega dela z železnimi žeblji. Toda krajši prečni trami so bili med glavna bruna samo vtisnjeni. Presledki in reže med posameznimi plohi so bili zadelani s prejo.

Na to leseno rešeto so vzdolž celotnega obsega postavljeni deli lepo izklesanih blokov, lomljenih v trzinskem kamnolomu. Ta kamnita konstrukcija je bila na zunanji strani sestavljena iz venca poprečno 35 cm širokih in 40 cm visokih kvadrov, vezanih med seboj s 70 cm dolgimi železnimi spojkami, zalitimi s svincem. Venec teh kamnitih blokov je tvoril tako okvir, jedro opornika pa je bilo zadelano z lomljencem, vezanim z apnom izredne kakovosti. To jedro opornika mostu je bilo v vsej višini obdano s klesarsko lepo obdelanimi bloki.

Posamezni oporniki mostu v Črnučah so bili - merjeno od osi do osi - 12,30 m vsaksebi, tako da je bilo vseh opornikov v celotnem inundacijskem območju 24, dva opornika pa sta bila še na bregu. O gornjem ustroju mostu pri izkopavanjih niso dobili dokazov. Toda dejstvo, da so manjkali deli kamnitih obokov, nakazuje, da je bil gornji ustroj lesen. Na to sklepamo toliko bolj, ker gre za strateško pomemben objekt, pri katerem so verjetno že pri gradnji upoštevali, da ga je možno v času nevarnosti delno odstraniti ali celo uničiti. Prav tako je negotovo, ali je bil cestiščni del položen naravnost na opornike, ali pa je počival na lesenih kozah.

Tak most z lesenimi kozami, ki so držale gornji - cestni - del, je bil n.pr. Trajanov most čez Donavo pri Kladovem. Raziskovalci menijo, da je bil soroden tudi most preko Rena pri Mainzu v Nemčiji, le da znaša pri tem razpon med oporniki 15-30 m, medtem ko je pri črnuškem mostu merila odprtina med stebri 8,30m.

Slika

Slika


http://en.wikipedia.org/wiki/Trajan%27s_Bridge

PROPAD RIMSKE DRŽAVE (in črnuškega mostu...)

V 3. stoletju po n.š. se je začel propad rimskega imperija, ki je med drugim povzročil pravo razdejanje sijajnega cestnega omrežja. Tuja barbarska ljudstva z urejenimi cestami niso vedela kaj početi.
Proti sredini 5. stoletja n.š. pa je bilo vsega konec. Propad mogočnega cestnega omrežja, ki bi lahko dvakrat ovilo ekvator, je bil prav tako razsežen in gospodarsko pretresljiv, kot je bila šeststoletna gradnja veličastna. Najprej so propadli leseni mostovi, zgnili in strohneli, obnavljali jih niso. To pa je razvrednotilo ceste, saj je bilo treba kakor nekoč spet bresti čez reke, bredišča pa so bila le malokje blizu rimskih cest.

Cesta je postala za štirinajst stoletij mrtva za vsak promet...
Rimski imperij je razpadel leta 476 po našem štetju.

SREDNJI VEK
Ko so si priborili Habsburžani dostop do morja, je prišla do večje veljave "kraška" cesta Dunaj-Gradec-Ljubljana-Postojna-Trst.
Preko Save pa ta cesta ni imela mostu - Savo je bilo potrebno prečiti z brodom. Tako je bil brod v Sv. Jakobu ob Savi Črnučah, po katerem je šel promet proti Ljubljani. Razen tega broda sta čez Savo vozila še dva, in sicer eden pri Črnučah, drugi pri Beričevem.

NOVI VEK
18.stoletje

Leta 1713 so pripravili načrte za popravilo celotne trase glavne prometne smeri Dunaj-Trst oz. Dunaj-Reka. To državno cesto so temeljito popravili v letih 1720-1723, do leta 1730 pa so bila dela zaključena.
V okviru tega urejanja državne ceste so speljali cesto zopet skozi Črnuče in zgradili most čez Savo v bližini starega rimskega mostu. Cesta se je vila zopet po stari rimski trasi.
Most je bil zgrajen leta 1724.
Na spodnji veduti vidimo na črnuški strani neko zgradbo. To je kapela ob črnuškem mostu čez Savo, za katero pa imamo podatek, da so jo kranjski stanovi zgradili leta 1727. Francescu Robbi pa so naročili izdelavo kipa Janeza Nepomuka. Kapelico so morali leta 1864 zaradi poškodb podreti. Svetnikov kip se je ohranil in je danes postavljen v niši cerkve sv. Florijana v Ljubljani.


Kako je izgledal črnuški most in kapelica, lahko vidimo na veduti Ferdinanda Runka iz leta okoli 1800.

Slika
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 12.09.2008, 14:55, skupaj popravljeno 3 krat.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

zlati žeblji?

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Junija 1730 je popotoval čez naše kraje nemški popotnik Johann Georg Keyssler, tudi čez črnuški most.
Za spomenik v kapelici je zapisal:
"Na spomeniku, ki je postavljen na drugi strani mostu, je opaziti bel marmornat kip sv. Janeza Nepomuka na podstavku iz rdečega in belega marmorja, na katerem stoji lep relief smrti tega svetnika."

Slika

Za nas pa je zanimiv še dodaten zapis v Keysslerjevi knjigi, ki je izšla leta 1751 v Hannovru:
"Črke napisa so izdelane iz pozlačenega brona, pritrjene pa so z majhnimi žeblji. Kmetje pa so jih veliko pokradli, saj so mislili, da so zlati."

:roll: :lol: :lol: :lol: :pope
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 12.09.2008, 21:48, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

čas vladanja Marije Terezije (1740-1780)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Na Kranjskem je bilo cestno delo zasnovano na načelu zastonjske tlake. Tlačani so se začeli upirati tlaki, ker je bila pretrda in je ni bilo nikjer toliko kot na Kranjskem. Drugod so začeli tlačane plačevati, na Kranjskem pa so morali skozi 36 let večji del leta zastonj delati na cesti. Za delo niso uporabljali le tlačanov iz obcestnih naselij in gospoščin, temveč so morali na cestno delo prihajati od daleč. Uporabljati so morali lastno orodje. Dnevno niso imeli več kot dve uri počitka. Delo se je končavalo ob sončnem zahodu. Kadar se je ulila huda ploha, so se smelči umakniti pod kap, ob navadnem dežju pa so morali delati naprej.
Delo ni bilo strokovno opravljeno, poleg tega pa ni bilo na cestah nobenega reda. Kmetje so po cestah les in oglje vlačili, ne pa vozili, če pa so kaj vozili, so imeli dvokolnice z ozkimi platišči, ki so uničevale ceste.
Pri vozovih niso uporabljali zavor, temveč samo COKLE, ki so seveda škodovale cestam.
Ko so začeli z gradnjo tako imenovane "komercialne ceste" Dunaj - Trst, ki je šla preko naših krajev, so kranjski deželni stanovi trdili, da služi samo osrednji vladi, ne pa deželi Kranjski.
Pri gradnji komercialne ceste je bilo najtežje denarno vprašanje. Z razpoložljivim cestnim denarjem so bile stalne nerednosti. Zaradi tega je nastal spor med deželnimi stanovi in deželnim glavarjem na eni, ter vicedomom na drugi strani.

Treba se je bilo sporazumeti in sestaviti odbor, ki naj bi zadevo rešil. Cesarica je imenovala za predsednika tega odbora vicedoma. Zato so stanovi leta 1743 odklonili nadaljno tlako, ne da bi navedli višino odkupnine. Ker je bila cesarica zaradi tega vznemirjena, je skušala svoje mnenje uveljaviti še naprej, vendar je stanovski zastop cestno tlako sploh ukinil.

Vlada je zahtevala, da morajo stanovi takoj napovedati odkupnino, če so že ukinili tlako. V nasprotnem primeru bo vlada ukrepala tako, da bo začela uporabljati stanovske fonde, če bo stanovom prav ali ne. Nazadnje so se stanovi sprijaznili s predlogom dvorne cestne komisije, da naj bi ceste prevzel deželni glavar.

Cesarica Marija Terezija je hotela ceste izročiti stanovom v upravo. Stanovi so takoj razpisali licitacijo, da bi videli, koliko zakupnine bi se dobilo. Vendar niti prva, niti druga licitacija nista uspeli in stanovi so dobili proste roke in delali po svoji volji.

Leta 1747 je postal grof Lambert višji cestni ravnatelj s pravico preiti vse deželne inštance, tako da ga pri njegovem delu ni ovirala deželna ustava.Dobil je popolno oblast in postal cesarski uradnik. Stanovom to ni bilo po godu, vendar cesarica Marija Terezija njihovih ugovorov ni upoštevala in je dala navodila, naj najamejo cestne delavce, ki jim bodo dajali DOLOČENO PLAČO. Pri delu pa naj jih NE OBREMENJUJEJEJO PREVEČ in jim dajo PRIMEREN POČITEK.

Grof Lambert pa je ugotovil, da pod stanovsko cestno upravo niso plačevali delavcev, ki so jih gospostva poslala na delo po "PRIJATELJSKI LINIJI". Zato je predlagal za prejšnjega cestnega ravnatelja grofa Auersperga PREISKAVO, med katero so mu VZELI POL PLAČE :roll: :uuuaavv
in s tem denarjem poplačali dolgove.
Lambert je ugotovil, da so imeli presežek, zato bi morali plačati 3.216 goldinarjev, knez Porcia in grof Petazzi pa sta imela 2.784 goldinarjev zaostanka. Seveda so se upirali plačilu.
Vendar je vlada 2. julija 1754 postavila deželnim stanovom ULTIMAT, da morajo do 5. ure popoldne naslednjega dne položiti ves denar, sicer bo stanovska domestikalna blagajna NASILNO PREGLEDANA in predana kontrolorju računskega urada Reprezentance in komore.
Spor so rešili s kompromisom, da so stanovi položili vsoto kot polog in potem raziskali zadevo.

Cestna dela pa je prevzel v najem grof Lambert leta 1751, delo izvršil v redu in svojo kariero končal kot goriški deželni glavar in kot zadnji predsednik tržaške intendance, ki so jo ukinili leta 1776.

Po 13 letih cestne službe je grof Lambert prenehal leta 1763 s cestno službo. S svojim delom je dokončno uredil glavno trgovsko žilo, ki je vodila iz Trsta v osrčje Avstrije na Dunaj.

Po letu 1763 se je zopet "pozabilo" na oskrbovanje ceste in zopet se je ugotavljalo, da je marsikaj potrebno postoriti. Dežele so tekmovale med sabo zopet leta 1775, katera je naredila več za prevoznost komercialne ceste in nizale ideje, kaj bi morali narediti, če bi imeli denar...
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Načrt komercialnih cest na Kranjskem leta 1775

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

NAČRT CESTE IN MOSTU PRI ČRNUČAH IZ LETA 1775

Vsem raziskovalcem zgodovine cest na Slovenskem se je nekako "izmuznil" načrt komercialnih cest iz leta 1775. Načrt so sicer uporabljali mnogi raziskovalci, niso pa ga znali datirati. Nekateri so ga datirali v drugo polovico 18. stoletja, nekateri v leto 1800, nihče pa ga ni znal povezati z ostalimi dogodki oz. ugotoviti, zakaj je sploh nastal.

S pomočjo filigranofije (pomožna zgodovinska veda - določanje časa izdelave papirja, na katerega je narisan načrt s pomočjo vodnih znakov, ki so v papirju), sem datiral načrt po letu 1770. Papir za načrte je bil uvožen iz Nizozemske in res najboljši, zato je obstajala velika verjetnost, da so tak papir hranili za "boljše" naročnike in je bilo nemogoče reči, kdaj točno so ga uporabili za izdelavo načrta. Verjetno pa tudi niso uvažali papirja vsako leto, ampak takrat, ko se je šef upal.

Nekako nisem bil zadovoljen z rezultatom raziskave, zato sem se "zagnal" v Arhiv Slovenije, kjer imajo shranjen arhiv deželnega glavarstva za Kranjsko. Na vsak način sem hotel zvedeti, zakaj so načrti nastali in kdaj.

In res sem zasledil dopisovanje direktorja za ceste na Kranjskem grofa Janeza Ursini pl. Blagaja( to bi bil danes recimo direktor DARSA :lol: :lol: :lol: ) s cesarico Marijo Terezijo, ki je potekalo od leta 1773 do 1775.
Najeli so deželnega inženirja Liebra, da posname (mapira) kranjske komercialne ceste in poda predloge za ureditev cest. Vključene so bile glavna komercialna cesta od Trojan (meja s Štajersko) preko Ljubljane do Ajdovščine, kjer je bila meja z grofijo Goriško, ljubeljska cesta do Ljubljane in korenska cesta, ki se je priključila na ljubeljsko. Poleg teh je bil narejen tudi naris ceste iz Postojne proti Reki.

Ko so bili načrti izgotovljeni, so poslali cesarici Mariji Tereziji 42 načrtov (map) in poročilo.

Mi pa si oglejmo del komercialne ceste Dunaj - Trst, ki je potekal preko črnuškega mostu:

Slika

Cesta iz Črnuč je pripeljala do črnuškega mostu in tukaj ostro zavila na most. Slabša pot je vodila naprej v hrib in Gamelje. Na križišču je bila kapelica (St. Ioan Cap.).
Na drugi strani mostu je bila mitnica (Mauth), potem pa je cesta zavila po sedanji trasi do vrha klanca na Ljubljansko polje. Tam, kjer je danes Ruski car (zadnja hiša na naši skici, na desni strani v smeri Ljubljane), je bila včasih samo kovačija s kmetijo. Po domače se je reklo pri tej hiši "Kovač". Potem pa ravna cesta do Ljubljane, brez hiš, prva je bila cerkev sv. Krištofa, ki so jo podrli zato, da so zgradili Gospodarsko razstavišče.

Poglejmo si most z mitnico malo bolj podrobno (se opravičujem za slabo kvaliteto slike, fotke nisem našel v nobenem računalniku, ki jih uporabljam, tako da sem moral nazadnje poskenirati s sprintane fotke :roll: . Ko jo najdem, jo bom zamenjal...)

Slika

Imam pa še zapis v zvezku, kaj je zapisal maper o cesti in mostu:

"Od vasi Črnuče /Tschernutsch/ do savskega mostu je cesta vseskozi ozka, zato jo bo potrebno 110 klafter po desni strani razširiti za 4 do 5 čevljev...
Deželni savski most je dolg 162 klafter.
Od mostu do vasi Ježica /Jeschech/ je cesta široka 3 in pol klaftre.
Cesto skozi vas Ježico je potrebno v dolžini 120 klafter obnoviti....

...izpuščeno... (ni pomembno)

Od kovačije (Mala vas št.16) je cesta široka 3 in 4 klaftre vse do Ljubljane...."


ČRNUŠKI MOST NA VOJAŠKEM ZEMLJEVIDU IZ LETA 1787

Naslednji zapis o mostu je iz časa jožefinskih merjenj, ki so bila opravljena za celotno Avstrijo in Ogrsko v letih 1763 do 1787. Za Kranjsko velja bolj letnica 1787. Mape so narisali vojaški maperji in tudi napisali osnovne podatke o krajih, zgradbah, rekah, gozdovih....


Slika

Za Črnuče /Czernucze/ je napisal maper, da ima trdno cerkev z obzidjem in da ima tudi gostilno solidne gradnje.
Tržaška komercialna cesta je 10 do 12 korakov široka, v vasi Črnuče pa ne več kot 6 korakov, je trdna in ima na obeh straneh jarka za odvajanje deževnice, ostale poti so vse dobre, peščene in kamnite in vedno prevozne.

Pri vaseh Ježica /Jeze/ in Stožice /Stoische/ pa je maper zapisal, da je reka Sava pri Ježici polna peščin, most čeznjo je nad 300 korakov dolg, 8 korakov širok, lesen, vzdrži vse obbremenitve. Poleg je trdno zgrajena mitnica, kjer se mora plačati mostnina.

Čas poplav je spomladi, ko je vsa ravnina do Ravani, to je od Mednega do cerkve sv. Jurija v Stožicah, pod vodo tudi do 2 čevljev. Voda odteče navadno v 5 do 6 dneh.

Naslednji načrti pa so že pri franciscejskem katastru iz 19. stoletja.
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 14.09.2008, 13:39, skupaj popravljeno 1 krat.
cokla
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 11516
Pridružen: 10.08.2007, 21:50
Kraj: ob levem bregu Save

Odgovor Napisal/-a cokla »

železocestnik,hvala za trud.

Pa nobene pohvale :evil: .

Lepo je videti kako so naši predniki razmišljali in ...gradili.
Zakaj dekleta povesijo oči, ko jim rečeš: "Ljubim te"?

Da bi videle, če je res !

( Regis Houser )
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ja, sem se potrudil...

To je prva objava, ekskluzivno za "Železno cesto...". :wink: :lol: :lol:

Na železniški most bo pa treba počakati še na eno nadaljevanje... :roll: :twisted: :lol: :lol:

@cokla, vidim da si post bral izredno zbrano... :lol: :lol: :lol:

Zanimivo pa je, koliko gostov si oglejuje post...sigurno vsi od DARSA :idea:

...mogoče celo minister...se bi lahko od prednikov kaj naučil...:oops: :bicikl

Kaj pa tista, ko je cesarica vzela grofu...so mu VZELI POL PLAČE
:roll::uuuaavv

Verjetno ji je bil antipatičen... al pa pre :old

Pozdrav
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 14.09.2008, 15:31, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
Griffith
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1140
Pridružen: 03.04.2007, 14:42
Kraj: Škofja Loka
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Griffith »

Ja, ogledov je veliko, komentarjev pa nič. Jaz priznam da nisem vsega bral, čeprav se mi je marsikaj zdelo zelo zanimivo. :)
Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ja, gostje ne morejo komentirati... :cry:

Je pa uvod v železniški most zgoščena (condense) zgodovina Slovenskega naroda. Če si kaj zamudil v šoli, se še lahko kaj naučiš. Na žalost več kot v nekdanjih šolah... :lol: :lol: :lol:

Se moram @cokli zahvaliti, da je pretrgal :-# [-(

Sem pa vse opozoril, da lahko...

TISTE, KI JIH NE ZANIMA GRADNJA MOSTOV, LAHKO ZGODOVINSKI UVOD GRADNJE PRESKOČITE...


Pozdrav
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

19. STOLETJE

Končno smo se prebili do katastrskih načrtov iz 19. stoletja.
Prvi je bil franciscejski kataster, na Kranjskem zasnovan v letih okoli 1825.

Pa si poglejmo območje katastrske občine Ježica, ki nas zanima:

Slika[/img]

Vidimo, da se most razteza le med bregovi reke, cesta za mitnico zavije ostro levo proti Ljubljani. Na poti do kovačije (danes Ruski car), ki je pa ni na tem listu (malo manjka...), pa so vozniki morali prevoziti še dva mostova...Dolinarjevega (lesen) in obokanega (pri hiši Ježica št.5, pozneje imenovanega "mostek", na začetku vzpona ceste na ježo.
Večino časa je bila "struga" pod mostovoma suha, ko pa se je razlila Sava po polju...je morala voda nekam odteči...
Zakaj to pišem...? Zato, ker bo to vplivalo na gradnjo kamniške proge...
:wink:

Leta 1868/1869 je prišlo do reambulance katastra in poglejmo si to katastrsko mapo:

Slika

Pojavijo se slovenska imena vasi, brez nemških!

Pred mostom je lepo viden stranski rokav reke Save, kar pomeni, da je reka pogosto poplavljala.

Da boste videli, da reka Sava ni bila nedolžna rečica še nekaj načrtov izmed mnogih v bitki človeka z reko...

Najprej naris varovanja brežine na katastrski mapi iz leta po 1881:

Nad mostom...
Slika

...in za mostom:
Slika


Še en načrt spreminjanja brežin pod črnuškim mostom z dne 8. julija 1883 dokazuje, da je bila Sava divja reka, ki je odnašala že kultivirana zemljišča...

Slika

In sedaj se postavi vprašanje, kje postaviti most za kamniško progo...končno :roll: :evil: :lol: :train2 #-o :igraca
cokla
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 11516
Pridružen: 10.08.2007, 21:50
Kraj: ob levem bregu Save

Odgovor Napisal/-a cokla »

Tole pa postaja še bolj zanimivo železocestnik. =D>

Izbral pa si način "telenovele". :lol: Čeprav predvidevaš kaj bo , čakaš na novo nadaljevanje.Slika
Zakaj dekleta povesijo oči, ko jim rečeš: "Ljubim te"?

Da bi videle, če je res !

( Regis Houser )
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Sem vam rekel, da bo zanimivo... :wink:
Če bi povedal tisto, kar bo na koncu, nihče ne bi gledal, zakaj je tako... :lol: :lol:

@cokla, moram pa reči, da si še prizanesljiv....
@Dolfe bi rekel (iztrgan citat iz konteksta, upam da ne bo zamere...):
Dolfe napisal/-a:

Skozi (umazano) šipo nas po kapeljcah futraš...


Mod. Dolfe
Potrebno je še malo počakati, tudi na "telenovele" in RBD se čaka...
:lol: :lol: :lol:


Pozdrav
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

TRASA KAMNIŠKE PROGE

O kamniški progi bom na tem mestu napisal samo najnujnejše, kar je povezano z izbiranjem trase.

Kamničani so izpadli iz možne trase južne železnice že leta 1836. Danes vsi vemo, da je odločitev za dolino Savinje in Save bila zaradi rudnikov premoga in povezave z Ogrsko oz. Hrvaško.
Zopet so Kamničani zaprosili za železnico leta 1868 in res je bilo izdano leta 1869 dovoljenje za začetna dela za lokalno železnico Kamnik - Ljubljana. Vendar se zadeva ni premaknila nikamor.
Odločili so se, da bodo gradili ozkotirno železnico, da bi bilo ceneje. Pri graditvi stranskih prog je vlada dovolila olajšave, na primer lažji spodnji in zgornji ustroj proge, lesene mostove, souporabo državnih in okrajnih cest.
Leta 1880 je resorno ministrstvo dovolilo, da se v treh mesecih predlože načrti za ozkotirno progo. Železnica naj bi šla "po oskem tiru z malo mašino po jednem robu velike ceste". Načrte je naredil inženir Oskar Lazarini. Leta 1882 je odšla deputacija na Dunaj, da se pogovorijo tudi o progi Kamnik - Ljubljana. Zaradi smodnišnice je dobila vladno podporo.
Naredila se je revizija trase in odločili so se decembra leta 1882, da bodo gradili normalnotirno železnico.
Predvideno je bilo, da bi tovorni vlaki vozili do območja današnjega gospodarskega razstavišča, osebni pa preko dvotirne proge Ljubljana - Trst do hotela SlonSlika :uuuaavv
Edini večji objekt je bil most čez Savo pri Ježici, ki naj bi bil lesen, 126 m dolg in naj bi bil okoli 130 m niže pod takratnim cestnim mostom.

Karol Rustja je ob stoletnici kamniškega vlaka poročal v Kamniškem občanu, da je bila prvotna zamisel, da bi zgradili skupen most za cesto in železniško progo z jekleno predalčno konstrukcijo, pa skupnega jezika s cestarji niso našli.
Koncesijo za progo je dobilo gradbeno podjetje Lazarini skupno z Alojzom Prašnikarjem dne 14. aprila 1889, veljala pa je 90 let.
Gradbeno dovoljenje je bilo izdano 26. oktobra 1889.
Tehnični pregled proge je bil izveden 18. decembra 1890, po odpravi pomanjkljivosti pa je bila proga od 28. januarja 1891 dalje odprta za promet.

Prišli smo do točke, ko je bila želja za skupen most pokopana...
:zzz2
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 15.09.2008, 19:41, skupaj popravljeno 2 krat.
cokla
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 11516
Pridružen: 10.08.2007, 21:50
Kraj: ob levem bregu Save

Odgovor Napisal/-a cokla »

Cestni lobij je že takrat bil močan , izgleda. :?
Zakaj dekleta povesijo oči, ko jim rečeš: "Ljubim te"?

Da bi videle, če je res !

( Regis Houser )
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Sicer sem se železocestniku že zdavnaj oglasil na ZS (s komentarji ;) ), sedaj pa še tukaj. Torej vesel sem vsakega takega zgodovinskega prispevka, železocestnik pa hkrati zelo zanimivo piše ;) =D>

V prispevku o kamniški progi najdemo dva zanimiva podatka:
1. Kamniška proga naj bi se končevala pri hotelu Slon
2. Za gradnjo proge je bila izdana koncesija gradbenemu podjetju Lazarini za 90 let, od. leta 1889 do 1979!

Prvi podatek je zelo zanimiv saj deluje, kot da so hoteli navezati primestno progo na progo cestne železnice v Ljubljani. Ne spomnim se točnega leta začetka gradnje ampak zdi se mi, da je bilo to lih takrat nekje...

Drugi podatek pa je še finančno zanimiv. Koncesija do podjetja je (skoraj) zagotovo veljala do začetka 1. svetovne vojne, kaj pa kasneje? Upam, da se ne bodo spomnili "potomci" firme, da bi kak denar zahtevali za leta, ko se ni več izplačevala koncesija ;)

Nadalje, kar je še zanimivo pa je to, da je do konca 19. stoletja bilo sotočje dveh okljuk reke Save malo pred Črnuškim mostom. Sedaj tega ni več, se pa nekako še vedno vidi, kje je tekel južni okljuk v Google Earthu (sliko pa sem si sposodil iz Vižmarske teme):
Slika
Me zanima kdaj so ukinili južni okljuk in ali je bil vzrok poplavljanje Save... ;)
Goran
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

@Gorchi, glede koncesije se ni treba nč bat... :lol: :lol:
Imamo dobre advokate...:pamet :kij

Koncesionarja oz. graditelja sta porabila za dokončanje proge skoraj 80.000 goldinarjev več, kot so bili predvideni stroški.

Jože Jenko je v Kamniškem zborniku leta 1962 v članku: Vloga mesta Kamnika in okolice v železniškem omrežju podrobno obdelal poslovanje delniške družbe in ugotovil, da je bila kalkulacija o dohodkih preoptimistična.

"Med narod pronicajo glasovi o podržavljenju kamniške železnice in to že v letu 1893. Trgovinsko ministrstvo in konzorcij se že pogajata o tem in upati je, da bo vprašanje ugodno rešeno. Podržavljenje bi bilo v korist prometa, ker bodo veljale znosnejše tarife".

Pustimo podrobnosti ob kraju, rezultat je bil nazadnje takšen, da je vlada dobila od ustanov-podpisnic za polovico ceneje osnovne delnice. Sklep je bil potrjen z najvišjo odločbo z dne 3. decembra 1893.

Od takrat dalje je bila lastnica kamniške proge avstrijska država, po WWI se ve, da je bil mirovni sporazum v St. Germainu, potem SHS pa 1. Jugoslavija, v WWII so razkosali progo in si jo razdelili Italijani in Nemci, pa zopet mirovni sporazum, pa 2.Jugoslavija...pa Slovenija

Moramo se vrniti nazaj na postavitev mostu, da se nam ne zavleče nadaljevanka... :wink:

Pozdrav
Odgovori