Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
Anzee
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 812
Pridružen: 08.04.2008, 12:55

Odgovor Napisal/-a Anzee »

železocestnik napisal/-a:Ja, kolega. ki je tvojih let in me podpira pri "projektih" :science, je postal pozoren na črno-žolto (rumeno) kombinacijo...

MMG, dobro si zrihtal "opelico"... =D>
Hehe, pozorno kolegovo oko torej :) odlicno! Hvala za pohvale! :wink:

No pa da nekako naredimo "najin avtomobilisticni offtopic" vseeno v kontekstu se ena slika, slikana pred NPR na Vodovodni, torej ravno tam kjer je nekoc stal most na tej povezovalni progi. Ce bi bil avto nov ob nastanku te slike, potem bi bilo to 58 let po odprtju obvozne proge (1974), dejansko pa je slikano 89 let zatem (2005) 8)

Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Prišel je čas, ko imamo na razpolago skeniran načrt obvozne proge Dravlje - dolenjska proga. Se zahvaljujem vodstvu Železniškega muzeja, da mi je dala na razpolago kopijo načrta.

Gremo torej po vrsti:
Najprej Predkolodvor /Vorbahnhof/ v Dravljah (danes se ta del imenuje Stegne).
Kot smo že ugotovili, naj bi tiri tega kolodvora segali nekje od Telekoma v Stegnah pa celo preko sedanje obvozne avtoceste. Postajna zgradba je bila nekje v bližini Viba filma v Stegnah (km:99.130)...ampak to bo pokazal vris v Atlas okolja ali pa v googleearth, samo da se dajo meriti razdalje...

Slika

Odcep obvozne proge Dravlje pa do Dunajske ceste...

Slika


...od Dunajske ceste do Zaloške ceste...

Slika

...ter od Zaloške do priključka na dolenjsko progo...

Slika

Za konec pa še odcep Kamniške proge, da lahko na ta odcep odmerimo vse razdalje, saj je na gorenjski progi vrisana kilometraža...

Slika

Anzee, na pomoč!
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Bravo ŽC, čestitam na pridobljen material! Sem pa opazil še nekaj - Šmartinska cesta se je v tistih časih imenovala cesta svetega Martina :)
Goran
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Zmeraj se naučimo kaj novega :lol: :lol:
Tudi jaz :roll: :oops: :lol: :lol: :lol:

Svetega Martina pa zato, ker je peljala do Šmartnega ob Savi.
Že leta 1425 je bila vas omenjena kot Sand Merten

vir: M.Kos:Gradivo za historično topografijo Slovenije, Lj 1975 (NI V PRODAJI, RAZMNOŽENO KOT DELOVNI PRIPOMOČEK)
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

In še skup sestavljena slika iz Google Eartha ter zadnjega načrta:
Slika
Če prav vidim, se je kolodvor začel nekako pri Šišenskem štadionu in verjetno končal tam kjer je postaja Litostroj, mogoče malce naprej?
Goran
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ta načrt, ki si ga vnesel v Google Earth je v redu in prikazuje odstavne tire ob kamniški progi, o kateri smo že imeli temo.
Predkolodvor (Vorbahnhof) je bil v Dravljah (danes se predel imenuje Stegne) - glej fotko 1.
Tam nekje pri postaji Litostroj se je priključila obvozna proga, ki je v nadvozu prečila Vodovodno cesto in po Dimičevi naprej potem pa za Kolinsko in pod progo Ljubljana-Zidani Most, da se je potem lahko priključila na dolenjsko progo.
Obvozno progo je @Anzee že vrisal, sedaj je od tam dalje proti Vižmarjem potrebno vrisati še Predkolodvor v Dravljah, ki pa ni segal do Litostrojske ceste (iz smeri proti Ljubljani).
Postajna zgradba je bila nekje tam, kot je sedaj Viba film.
Če hočeš ugotoviti pravilno pozicijo postaje, je potrebno na žalost cel načrt postaviti na Google Earth, saj se morajo ujemati pozicije: Dimičeva cesta, nadvoz nad Vodovodno, situcija za Kolinsko, priklop na dolenjsko in tudi odcep z gorenjske proge...
Cel projekt :wink: :cry:

Fotke od 1 do 4 tvorijo zlepljeno progo od odcepa iz Predkolodvora do priključka na dolenjsko cesto.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pa gremo še zadnji krog...

V roke mi je prišel načrt Ljubljane v merilu 1: 15.000, ki ga je "sestavil" geometer Pelc Zvonimir, asistent pooblaščenega civilnega geometra Babnik Filipa v Ljubljani, Tavčarjeva ulica 10. Izdala ga je založba "Kažipota" v Ljubljani. Letnice na načrtu ni, je pa bil izdelan v prvi Jugoslaviji (po moje v tridesetih letih)

Slika

Sedaj pa naš preostanek železniške povezave Dravlje - dolenjska proga...

Slika

za potrebe MRS

Slika

Vidimo, da je prog še speljana po Dimičevi ulici do vojaških skladišč, preostanek do dolenjske železnice pa je že izgrajen.
Vidimo tudi, kako so se začele oblikovati ulice v tem predelu.

Poglejmo si še priključek na gorenjsko progo. Vidimo, da se je obvozna proga priključila na gorenjsko progo med Ljubeljsko in Gutsmanovo ulico. Gutsmanova ulica je potekala za Remizo, če gledamo iz Ljubljane navzven in tudi na drugo stran železnice. Po WW II so zgradili Djakovičevo cesto mimo Litostroja, ki je nadrugi strani železnice "povozila" Gutsmanovo ulico. Sedaj se ta cesta imenuje Litostrojska...vedno poimenujemo ulice po nekomu ali nečemu, kar ni več :roll:

Poglejmo si še načrt mesta Ljubljane iz leta 1953. Načrt je "priredil" M. Črne. Načrt je izdalo turistično društvo Ljubljana.

Slika

še za potrebe MRS

Slika


Obvozna proga Dravlje - dolenjska proga se je torej priključila na gorenjsko progo pred Litostrojsko cesto, tam nekje, kjer je danes postajališče Litostroj na gorenjski progi.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Anzee
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 812
Pridružen: 08.04.2008, 12:55

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a Anzee »

No sedaj pa lahko recemo da vemo tocno kje je potekala tale obvozna proga! Sam se spominjam, da so nekje se v letu 1988, morda se kaj kasneje, pri postajaliscu Litostroj bili parkirani neki vagoni cisterne. In sicer na progi, ki je prihajala iz tovarne Litostroj proti gorenjski zeleznici, vendar se je malce pred gorenjko koncala v stucu. Kot med to progo (morda je bil pa samo industrijski tir Litostroja) in gorenjsko progo pa je bil ravno tak, kot je vidno na kartah zgoraj (nekako 20-30 stopinj..)
fotografija | video produkcija | graficno oblikovanje | tisk na majice | http://www.psgt-productions.com :)
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Mislim, da so tiri v asfaltu še vedno vidni ampak ja, zelo možno je, da so progo, ki je prišla od gorenjke proti Litostroju odstranili, pri Litostroju pa naredili štuc. Sicer pa je bila tam zadaj proga še do nekje 2003 (če me spomin ne vara), ko so jo počasi začeli pobirati ven in podirati Litostrojeve hale za livarno, katero sem uspel še obiskati kot študent na strojni fakulteti. In ta proga se je priključila kamniški, kje pa bi se to lahko zgodilo pa ne vem, mogoče blizu odcepa za LEK (oz. Novartis)?
Goran
Uporabniški avatar
SZ ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 436
Pridružen: 26.01.2007, 11:33
Kraj: Nova Štifta

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a SZ ljubitelj »

Nisem čisto prepričan, a vspominu imam, da je to pri Mlekarnah oz. malo višje, kar je tudi za plinarno in potem se cepi še naprej. Pa še iz GoogleEartha dve slikci:


Slika

Slika
Lep pozdrav vsem

Tadej
Uporabniški avatar
Anzee
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 812
Pridružen: 08.04.2008, 12:55

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a Anzee »

Gorchi napisal/-a:Mislim, da so tiri v asfaltu še vedno vidni ampak ja, zelo možno je, da so progo, ki je prišla od gorenjke proti Litostroju odstranili, pri Litostroju pa naredili štuc. Sicer pa je bila tam zadaj proga še do nekje 2003 (če me spomin ne vara), ko so jo počasi začeli pobirati ven in podirati Litostrojeve hale za livarno, katero sem uspel še obiskati kot študent na strojni fakulteti. In ta proga se je priključila kamniški, kje pa bi se to lahko zgodilo pa ne vem, mogoče blizu odcepa za LEK (oz. Novartis)?
SZ ljubitelj je dobro prikazal kje so bili dejansko tiri cez cesto - torej bolj severno proti koncu Litostrojske ceste. V cesti jih ni vec nekako od lanskega leta ko so obnovili cestisce, na ozemlju Litostroja pa so ta "severni krak" industrijskih tirov odstranili se kaksni dve leti prej...

Te moje cisterne ki se jih spomnim so bile nekje tam kjer sem z rdeco crtico oznacil na prilozenem zemljevidu. Morda so dejansko del obvozne proge ponucali pri izgradnji industrijskih tirov v Litostroju. Ima mogoce kdo podatek kdaj se je gradil celotni kompleks? Ce bi nato pogledali katere letnice so tiri ki so nekje v Litostroju se vgrajeni bi morda kaj razvozlali :)

Slika
fotografija | video produkcija | graficno oblikovanje | tisk na majice | http://www.psgt-productions.com :)
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

Evo še članek o tej progi na http://sl.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelez ... e_-_Vodmat. Mislim, da bo treba malo popraviti zemljevid trase med Dunajsko in Vodovodno, ostalo pa upam, da bo v redu. Ali bi morda bil primernejši kakšen drug naslov članka?
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Bravo,@Ajznponar...si se potrudil, si se moral pregristi skozi vse "razprave", kar pa ni vedno lahko, saj včasih tudi kaj narobe napišemo, pa potem priredimo, da ne izpade, da smo ga polomili :lol: :lol:

MMG, če ni skrivnost, koliko časa si porabil, da si napisal tale članek na wikipedijo? Bom vaj vedel, koliko časa si mi prišparal...
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

železocestnik napisal/-a:@gorchi, na žalost ne...je izven "mojega področja"...geografsko..se šalim

Je pa v knjigi: Rauter, Rainer: Ein Verkehrsweg erschliesst die Alpen en stavek ...

"Uprava vojske je zgradila povezovalne linije med gorensko (Ober Krain) in dolenjsko železnico (Unter Krain)..takoimenovano OUK-Schleife.
Ta se je ločila na ljubljanskem "Predkolodvoru-Vorbahnhoff) na km 99.483 in priključila v kilometru 1.657 na liniji Ljubljana-Bubnjarci. Ta obvoznica je bila dolga 5.242 km. Pričela je obratovati 15.maja 1916.

POZOR!
Na strani 282 je skica (načrt): Eisenbahn-Knotenpunkt Laibach iz leta 1916 z vrisanimi povezovalnimi železnicami!
V temi "Vodmatska povezava južne in dolenjske železnice med WW I" sem objavil načrt podvoza povezovalne linije gorenjske in dolenjske proge.
Načrti so bili izgotovljeni 20. oktobra 1915, dne 18. novembra 1915 pa so bili odobreni.
Dne 28. novembra 1916 pa je bil izveden naknadni pregled in preizkus konstrukcije podvoza.

Če je povezovalna proga res začela obratovati 15. maja 1916, kot nam poročata Rauter in Rainer v zgornji knjigi, potem je bilo potrebno ojačiti konstrukcijo podvoza.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

MMG, Anzee, tvoje slikce so iz tvojih postov.... "izginile"... :saluti
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori