Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9227
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 04.07.2015, 22:12

železocestnik napisal/-a:Pozdravljeni,

Kateri podatek iz "klica v sili" je tako pomemben za datiranje naše osnovne fotografije?


Še enkrat datiranje naše (Kramaričeve) fotografije v SEM:

F0039189
Na razglednici je panorama Bežigrada (pred Baragovim semeniščem in Gimnazijo).

Med leti 1928 in 1947.



pozdrav
Darko



Kramaričeva fotografija je datirana v SEM torej med 1928 in 1947. Jasno je, da se z datiranjem fotografije ni nihče posebej ukvarjal, obdobje je podano kar za celo Kramaričevo zbirko v SEM.

Torej bomo pač prvi, ki bomo rekli, kdaj naj bi bila fotografija posneta.


Spodnjo letnico nastanka fotografije (1928) prestavljamo glede na opis Hranilniških hiš in posebej izgradnje Lukmannove vile s stolpičem leta 1929 torej v leto 1929.

Vila s stolpičem je jasno vidna na Kramaričevi fotografiji.

Fotografija je nastala torej leta 1929 ali kasneje!


Naprej si poglejmo, kaj jaz ne vidim na fotografiji:


Jaz ne vidim :s2
-"Fondovih blokov" (1931)
-stadiona (1935)
-dogradnje cerkve sv. Krištofa (1934)
-Baragovega semenišča (1939)/akademskega kolegija


To bi lahko bil zasilni izhod: "glas ljudstva" :lol: :lol:


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9227
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 26.07.2015, 14:07

železocestnik napisal/-a:
Sedaj je čas, da si jo ogledamo z nasprotne smeri, torej iz centra Ljubljane...

Slika

Vir fotografije: Slovenski etnološki muzej (zbirka Vekoslav Kramarič)
http://www.etno-muzej.si/sl/vekoslav-kramaric?page=1

Ali je zadosti velika, da se kaj vidi? :s2

Ali bomo tudi to fotografijo brez problema datirali? :old


pozdrav
Darko


Ugotovili smo, da je nadvoz obvozne proge čez Vodovodno cesto "izpadel" iz fotografije :roll:
Sploh ne manjka veliko, da bi bil na fotki :evil:

Seveda pa Vekoslav Kramarič ni posnel le ene fotke z gradu. Verjetno kar nekaj deset =D>

Le najti jih je treba :pc1

Tukaj je na razpolago ena, ki pa na žalost tudi ni datirana...

Slika


Poglejmo si Vodovodno malo bliže...

Slika
Copyright by ŽC

Zanalašč sem naredil izrez z gozdičkom okoli Vodarne, da se točno vidi, do kod poteka Vodovodna.
Začetek Vodovodne pa je nasproti Topniške kasarne (ja, ja, tiste "moje" za veze in poznanstva :lol: ).

Oziroma še bolje: pri gostilni "Planica" :berr


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 771
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

OdgovorNapisal/-a trackpan » 31.07.2015, 15:12

Pozdravljeni pozitivno misleči .


V času po 1. svetovni vojni je del tirov "obvozne proge" služil za zasilno domovanje vseh tistih, ki niso imeli "preveč" gmotnih sredstev. Ob volitvah leta 1925 so v "Ilustriranemu Slovencu" objavili dve sliki :


Slika

Slika

"Ilustrirani Slovenec", 1.2.1925


Dodal bi še izpis iz spiska volišč. Pod "XIII. volišče" je navedeno "Vagoni pri Sv. Križu".
Slika

"Slovenec", 8.2.1925

Vir : dLib - NUK

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9227
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 01.08.2015, 0:03

Igor, odlično si našel te fotke =D>

NOVA PRAVDA je že leta 1925 poročala o rešitvi problema "vagonarjev"...

Slika

Slika

Bi rekel, da smo zadeli tri muhe na en mah...

Prvič: sedaj vemo, kaj je bilo v tistih barakah ob Vodovodni cesti.
Drugič: zadevo je morala reševati železniška uprava
Tretjič: zvemo za probleme pri zapornicah na Dunajski cesti


Je pa Južna železnica "pospravila" vagonarje s svojih tirov...

Slika

Slika


Še ena fotka vagonarjev...

Slika


Vagon ima svoje ime: Terglau, kar pomeni, da so bili ti vagonarji še v AO monarhiji, torej iz časa ljubljanskega potresa.
Iz knjige: Drnovšek, Marjan, Ljubljana na starih fotografijah


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 771
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

OdgovorNapisal/-a trackpan » 14.04.2016, 17:03

železocestnik napisal/-a:Končno sem našel še eno fotko nadvoza.

Ja, v knjigi, o kateri piše Igor. Utrjena Ljubljana ; Žični obroč okrog Ljubljane 1942-1945" (Aleksander Jankovič Potočnik, Ad Pirum, 2006.

Seveda je bilo potrebno premetati celo omaro. Ja, tisto za obleke. Globoko 60 centi. Knjige imam v treh vrstah, tako do prave priti ni enostavno... :roll:

Slika

Še Igorjev podpis k fotografiji: Fotografije so iz zbirke Muzeja novejše zgodovine Slovenije, njihov avtor je Dr. Jakob Prešeren.

Velja še za fotografije, ki sledijo...

pozdrav
Darko


Pozdravljeni pozitivno misleči.

Nedolgo nazaj je bil v "Dnevniku" (2.4.2016) objavljen članek "Odstranjevanje žice pred 70 leti: Vrv hudiča v rokah ljudi" avtorice Kristine Božič.

https://dnevnik.si/1042733005/slovenija/odstranjevanje-zice-pred-70-leti-vrv-hudica-v-rokah-ljudi

Na začetku je prikazana slika rušenja bunkerja leta 3.9.1945. Še opomba za tiste, ki niste pozorni. Spletna verzija "Dnevnika" dopušča do 5 "brezplačnih" prikazov, potem pa se "zapre".

Našel sem še eno sliko:

Slika

Vir: https://fototekamnzs.com/zbirke/fond-foto-slovenija/fs2764_13/

Konec z bunkerjem :-({|=

LP Igor
Uporabniški avatar
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 832
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

OdgovorNapisal/-a Ajznponar » 25.04.2016, 16:39

Septembra 1993 (sklepam iz konteksta, ker ni metapodatkov s točnimi informacijami) je Naša skupnost (glasilo nekdanje občine Lj. Moste - Polje) obeležila 60. obletnico letališča v Polju s člankom. V začetku članka, kjer so bili še pri pobudah za izgradnjo tega letališča, so zapisali tudi:

Letališče za motorna letala pa je Ljubljana imela v Šiški, blizu sedanjega Litostroja. Ker pa je bilo to letališče v trikotniku železniških prog, se ni moglo razvijati in tudi ne vključiti v civilni promet, ki je bil v tridesetih letih že močno privlačen in razvit.


Zanimivo, da se je avtorju Slavku Gerlici še leta 1993 zdelo samoumevno, da bodo bralci vedeli, kaj je mislil s tistim železniškim trikotnikom. :mrgreen:

O omenjenem letališču mi sicer ni uspelo najti dosti podatkov (najbrž so bili vojna tajna :-# ), razen da je stalo tam nekje, kjer je danes atletski stadion v Šiški, da ga je leta 1918 postavila še avstrijska vojska, nato pa ga je do leta 1924 uporabljala jugovojska. Kot smo v tej temi že videli, se je severna stranica tega "trikotnika" z nasipom vred obdržala še zelo dolgo po 1. sv. vojni. In ravno tu mi nekaj ne štima. Takšen nasip blizu letališča bi še danes predstavljal oviro letalcem in se mi zdi nenavadno, da vojska, ki je nedvomno imela kar nekaj besede tudi v civilnih zadevah, ni zahtevala, da se nasip s povrhu še opuščeno progo čimprej odstrani. Ali pa so morebiti del te proge uporabili za letališki "industrijski tir"? :idea:
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9227
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 26.04.2016, 0:00

Če ne bi bilo podpornega stebra pri nadvozu, bi itak piloti uporabljali podvoz za izvajanje akrobacij :wink: :lol:

Malo heca ne škodi :lol:

Ja, na wikipediji čakajo na pisca tega gesla:

Ustvarjanje strani Letališče Ljubljana (Šentvid, Bežigrad) 1917

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
Anzee
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 599
Pridružen: 08.04.2008, 12:55

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

OdgovorNapisal/-a Anzee » 27.04.2016, 0:08

Mogoce malo off-topic, pa mislim da vseeno ne prevec..

Slika
Slika je iz spletne strani o nekdanjem letališču v sedanjem BTC. Ime slike je Klemm L-20 v Šiški l. 1929. Sam sem skoraj točno določil pozicijo fotografa (imam babico cca 100m od mesta nastanka slike), se mi je pa sedaj porodila ideja - kaj če morda to letalo pristaja na tem vojaškem letališču? Morda je bila pristajalno-vzletna steza orientirana S-J in je letalo v postopku pristajanja?

lp Anze
fotografija | video produkcija | graficno oblikovanje | tisk na majice | http://www.psgt-productions.com :)
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9227
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 27.04.2016, 1:14

Ja, prav imaš.

Drugega letališča itak še ni bilo.

Cervi sv. Frančiška Asiškega v Spodnji Šiški (Plečnikova cerkev) pa so začeli graditi zvonik leta 1930 (wikipedija).

Kako pa je bila orientirana pristajalna pista pa ne bi vedel. So pa v Sloveniji strokovnjaki, ki se ukvarjajo z letalstvom od začetkov poletov v Ljubljani.

Ali je možno, da bi bilo tole v Šiški?

Slika

Fotka iz facebook-a: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.569868483044254.1073741829.569862003044902&type=3

Lep pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
Anzee
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 599
Pridružen: 08.04.2008, 12:55

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

OdgovorNapisal/-a Anzee » 28.04.2016, 19:43

Zdajle sem pretekel celoten becirk kjer "naj bi" bilo tole posneto v siski, vendar nisem nasel nobene hise ki bi spominjale na te. Cudno, ker sem bil preprican, da bom nasel kaksne indice. Bom se poskusil!
fotografija | video produkcija | graficno oblikovanje | tisk na majice | http://www.psgt-productions.com :)
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9227
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 28.04.2016, 19:48

V osnovi je nekdo zapisal, da je to posneto v Polju, potem pa je nekdo podvomil in napisal, če je morda v Šiški.

Vprašanje je, do kdaj je preživelo letalo "Ljubljana", ali je dočakalo novo letališče v Polju ali ne. Bo treba pogledati malo v zgodovino letališča v Polju.

Pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9227
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 29.04.2016, 20:23

Pozdravljeni,

se izogibam študirati karkoli v zvezi z letali, da me ne odnese v višine...

Sem raje povprašal kolega, ki ima to področje "pod kontrolo":

torej: letalo "Ljubljana" ni dočakalo novega letališča v Polju. Letelo je do leta 1932.

Sedaj bo moral Anzee še enkrat na teren! Tokrat mu MRS ne krije dnevnic in potnih stroškov :wink: :lol:

Preveril bo, kje je zgrešil...

Azimuti pa so (kolegovo sporočilo):

Zadaj se lepo vidi Šišenski hrib, druga hiša z desne (z dvema dimnikoma) je Alešovčeva ulica 40, tretja z desne (mala hišica) je Podlimbarskega ulica 46, za njo (četrta hiša z več okni) je Alešovčeva ulica 34.

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
Anzee
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 599
Pridružen: 08.04.2008, 12:55

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

OdgovorNapisal/-a Anzee » 30.04.2016, 15:42

železocestnik napisal/-a:Sedaj bo moral Anzee še enkrat na teren! Tokrat mu MRS ne krije dnevnic in potnih stroškov :wink: :lol:
Preveril bo, kje je zgrešil...


O madona, ko je ZC podal nekaj namigov o hisnih stevilkah sem se enkrat na hitro pregledal fotke, ki sem jih naredil med tekom. Dejansko sem pretekel vse te ulice, pri pregledu doma pa spregledal najocitnejso hiso! Torej to, na Alesovcevi 40! Slikal sem jo iz strani Podlimbarskega ulice!

Slika

Dejansko sem bil zadnjic potem se enkrat na terenu, in sicer bolj pri upravni stavbi LEK-a, ker je tam se nekaj his iz tistega casa, sem bil ze skoraj preprican, da so na sliki hise iz tistega becirka. Sedaj pa vidim, da je dejansko tukaj, v okolici moje babice (ki je na Aljazevi). Hisa na sliki ki smo jo prepoznali kot Alesovceva 34 pa mi je znana ze iz otrostva - tam je v 80tih bil pes Ari s katerim sem se velikokrat igral! :) Zanimivo, kako je nisem prepoznal, dejstvo pa je, da so ponavadi najbolj znane stvari trd oreh!

V kratkem porocilo iz terena!
fotografija | video produkcija | graficno oblikovanje | tisk na majice | http://www.psgt-productions.com :)
Uporabniški avatar
Anzee
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 599
Pridružen: 08.04.2008, 12:55

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

OdgovorNapisal/-a Anzee » 30.04.2016, 19:18

No tako, ni mi dalo miru, zato se uganka pocasi razpleta..

O tem da letalo Ljubljana pristaja v Siski ni vec dvoma.. tole procelje hise je ostalo skorajda identicno..
Slika

Da ostanemo delno on-topic, slika vlaka ki je pripeljal mimo :)
Slika

Potem sem zacel iskati priblizno lokacijo.. pogruntal sem, da je skrajno leva hisa na sliki, ista kot na vogalu Aljazeve in Goriske. Le da so jo malce pozidali (povisali). Glede na relacijo s sisenskim hribom in kotom fotografa na ostale hise sem prisel nekam sem:
Slika

Skratka, nekje na sredini sportnega kompleksa Tiki "trikotnik".

Z malo sodobne manipulacije slike:
Slika
In se enkrat original:
Slika

Pa se zemljevid s priblizno oznacenimi kljucnimi tockami. Oranzen krog je stojisce fotografa (verjetno bi se moral sam postaviti se malce bolj proti vzhodu, ce gledamo sleme leve hise in sisenskega hriba, morda celo malce blizje progi), rdeci krogi so "znacilne" hise. Zelena crta je morebitna pristajalna steza ter seveda pozicija letala. Vidi se, da je sredinska hisa ravno pod letalom, kar ustreza tudi poziciji na karti, ostali dve pa v vogalih slike.
Slika

Se zdi smiselno? Pomoje smo lokacijo letalisca zadeli ze skorajda "u nulo" :)
fotografija | video produkcija | graficno oblikovanje | tisk na majice | http://www.psgt-productions.com :)
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9227
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 30.04.2016, 21:03

Anzee =D> =D>

Na žalost ni več tam naokoli nobenega "ateja", da bi povedal, na čigavi njivi je bilo letališče...

Smo pa to območje že vzeli...

Gorchi je vrisal njive v zemljevid...

Slika


Zvonimir Pelc, geometer je v kraljevini vrisal ene barake ali pa kar podaljšano vzletno stezo (?) v razmerju 1:15.000

http://shrani.najdi.si/?24/11k/1klIakDY ... -0001a.jpg


Leta 1970, ko smo iskali alternativne lokacije za spomenik Francu Rozmanu-Stanetu, pa je področje izgledalo takole...

Slika


In še :s2

Slika


pozdrav
Darko

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 4 gostov