Tehnični muzej Dunaj
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Tehnični muzej Dunaj
Prejšnjo nedeljo sem si ogledal tehnični muzej na Dunaju in naredil tudi nekaj fotk.
Takoj pri vhodu v muzej naletimo na lokomotivo GMUNDEN s pripetim vagonom, ki je vozila na progi med Linzem in Gmundnom od leta 1855 do 1884. Proga je bila ozkotirna z razmikom tirov 1.106 mm.
Lokomotivo je izdelala firma W. Günther iz Dunajskega novega mesta /Wiener Neustadt/.
Teža lokomotive znaša 11.000 kg, proizvedla pa je 25 KM.
Lokomotiva meri v dolžino 6070 mm in je vrste: 2Bt-n2.
Posebej sem ujel v objektiv samo lokomotivo...
Parni stroj in pogonsko vzvodovje na desni strani lokomotive...
Pogled na priklopljen vagon...
Pogled od spredaj in po desni strani lokomotive...
Še pogled od spredaj in po levi strani lokomotive in vagona...
Takole izgleda parni stroj in pogonsko vzvodovje na levi strani lokomotive...
Še pogled na vagon z leve strani...
Vagon B10 je bil kupljen za vožnjo poleti, zato ni imel stekel v oknih.
B oznaka pomeni: 2 razred, št. 10 pa je številka serije.
Letni vagon B10 je vozil na progi Linz-Gmunden do leta 1903.
Vagon je dolg 4920 mm in so v njem trije oddelki s skupno 24 sedeži.
Takoj pri vhodu v muzej naletimo na lokomotivo GMUNDEN s pripetim vagonom, ki je vozila na progi med Linzem in Gmundnom od leta 1855 do 1884. Proga je bila ozkotirna z razmikom tirov 1.106 mm.
Lokomotivo je izdelala firma W. Günther iz Dunajskega novega mesta /Wiener Neustadt/.
Teža lokomotive znaša 11.000 kg, proizvedla pa je 25 KM.
Lokomotiva meri v dolžino 6070 mm in je vrste: 2Bt-n2.
Posebej sem ujel v objektiv samo lokomotivo...
Parni stroj in pogonsko vzvodovje na desni strani lokomotive...
Pogled na priklopljen vagon...
Pogled od spredaj in po desni strani lokomotive...
Še pogled od spredaj in po levi strani lokomotive in vagona...
Takole izgleda parni stroj in pogonsko vzvodovje na levi strani lokomotive...
Še pogled na vagon z leve strani...
Vagon B10 je bil kupljen za vožnjo poleti, zato ni imel stekel v oknih.
B oznaka pomeni: 2 razred, št. 10 pa je številka serije.
Letni vagon B10 je vozil na progi Linz-Gmunden do leta 1903.
Vagon je dolg 4920 mm in so v njem trije oddelki s skupno 24 sedeži.
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 16.11.2008, 1:53, skupaj popravljeno 3 krat.
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Zanimiv eksponat v muzeju je tudi parna lokomotiva gnana z zobatim kolesom štev. 97.201
Leta 1891 je stekla kombinirana, adhezijska in zobata proga za tovorni promet med krajema Eisenerz in Vordenberg na Štajerskem.
To je firmi Alpine Montangesselschaft omogočilo učinkovit prevoz rude iz dnevnega kopa pri Eisenerzu do novih visokih peči (plavžev) v kraju Donawitz.
V tovarni lokomotiv v Floridsdorfu pri Dunaju (Floridsdorfer Lokomotivfabrik) so izdelali in dobavili 18 lokomotiv vrste 97.
Ta, ki je razstavni eksponat (97.201), je vozila na zgoraj omenjeni progi vse od začetka (1891) pa do prenehanja parne vleke na tej progi leta 1978.
Vzpon proge je znašal od 25 do 71 promil. Proga je bila dolga 20 km in 3/4 proge je bilo opremljene z zobato letvijo zaradi velikega vzpona.
Poglejmo si zasnovo lokomotive.
Zobata kolesa lokomotive so obešena na lastnem okvirju med prvo in drugo osjo, poganjal pa jih je znotraj okvirja ležeč cilinderski par.
Osni pritisk lokomotive je znašal 16 t, moč lokomotive pa je bila 420 KM.
Proga je bila normalne širine (1435 mm), maksimalna hitrost lokomotive pa je znašala 3o km/h takrat, ko je bila poganjana z adhezijskim pogonom, in 12 km/h takrat, ko je bila poganjana z zobatimi kolesi.
Pogled na zobati kolesi...
Pogled na leva dva parna cilindra...
Pogled od spredaj...
Zgoraj se vidita cilindra parnega stroja, ki poganjata zobata kolesa, spodnja cilindra (levo, desno) pa poganjata pogonske osi (gredi) kolesne dvojice.
Takole izgleda lokomoiva brez parnega kotla - parni kotel je demontiran in je prikaza posebej kot muzejski eksponat (desno na fotki).
Še en pogled na lokomotivo z demontiranim parnim kotlom...
In tukaj je parni kotel naše lokomotive 97.201 na posebnem vozičku, pripravljen za revizijo...
Skupna dolžina parnega kotla znaša 7,3 m; premer kotla je 2100 mmm, površina rešetke pa 2,2 m2, grelna površina 145 m2. Tlak v kotlu je znašal 11 bar.
Pogled na podstavni voziček za revizijo...
Parni kotel z zadnje strani, kjer je bilo delovno mesto strojevodje in kurjača...
Nekaj vzvodov in ročic, s katerimi je upravljal strojevodja...
Na eksponatnem parnem kotlu so naredili izrez, da se vidijo distančniki ...
Prejšnji izrez je viden na desni strani fotke...
Tudi na sprednjem delu parnega kotla so naredili izrez, da se vidijo parne cevi...
Še en pogled skozi odprtino...
V zbirki tehniškega muzeja na Dunaju v kurilnici Strasshof imajo delujočo sestrsko lokomotivo s štev. 97.208, ki pa je bila izdelana leta 1892.
Še ena delujoča sestrska lokomotiva s štev. 97.210, izdelano leta 1893, so oddali železniškemu muzeju v kraju Darmstadt-Kranichen v Nemčiji, ki je sedaj edina delujoča lokomotiva na zobat pogon v Nemčiji.
Lokomotiva s štev. 97.203 je danes razstavljena kot eksponat v majhnem parku pri postaji Grosspetersdorf v Avstriji.
Edini primerek zobate lokomotive, ki je ostal na progi Eisenerz-Vordenberg je lokomotiva s štev. 97.217 (izdelana leta 1908), ki je danes dobro vzdrževan tehnični spomenik v kraju Vordenberg v Avstriji.
Poglejmo si še rudarsko lokomotivo, ki je eksponat v muzeju.
Okoli leta 1890 je bilo v rudniku svinca v Pliberku /Bleiberg/ na Koroškem zaposlenih 21 delavcev pri potiskanju vozičkov z rudo iz jame na plano. Po štrajku teh delavcev je uprava zgradila prvo električno železnico v Avstriji in električno razsvetljavo.
Lokomotiva je lahko povlekla 2,8 tone na 5 vozičkih na razdalji 900 m.
Voznik je upravljal lokomotivo z vzvodom naprej - nazaj.
Teža lokomotive: 1550 kg
Moč: 5,15 kW
maksimalna hitrost: 11 km/h
Rudarska lokomotiva je vozila po ozkem tiru (430 mm)
Se nadaljuje
Leta 1891 je stekla kombinirana, adhezijska in zobata proga za tovorni promet med krajema Eisenerz in Vordenberg na Štajerskem.
To je firmi Alpine Montangesselschaft omogočilo učinkovit prevoz rude iz dnevnega kopa pri Eisenerzu do novih visokih peči (plavžev) v kraju Donawitz.
V tovarni lokomotiv v Floridsdorfu pri Dunaju (Floridsdorfer Lokomotivfabrik) so izdelali in dobavili 18 lokomotiv vrste 97.
Ta, ki je razstavni eksponat (97.201), je vozila na zgoraj omenjeni progi vse od začetka (1891) pa do prenehanja parne vleke na tej progi leta 1978.
Vzpon proge je znašal od 25 do 71 promil. Proga je bila dolga 20 km in 3/4 proge je bilo opremljene z zobato letvijo zaradi velikega vzpona.
Poglejmo si zasnovo lokomotive.
Zobata kolesa lokomotive so obešena na lastnem okvirju med prvo in drugo osjo, poganjal pa jih je znotraj okvirja ležeč cilinderski par.
Osni pritisk lokomotive je znašal 16 t, moč lokomotive pa je bila 420 KM.
Proga je bila normalne širine (1435 mm), maksimalna hitrost lokomotive pa je znašala 3o km/h takrat, ko je bila poganjana z adhezijskim pogonom, in 12 km/h takrat, ko je bila poganjana z zobatimi kolesi.
Pogled na zobati kolesi...
Pogled na leva dva parna cilindra...
Pogled od spredaj...
Zgoraj se vidita cilindra parnega stroja, ki poganjata zobata kolesa, spodnja cilindra (levo, desno) pa poganjata pogonske osi (gredi) kolesne dvojice.
Takole izgleda lokomoiva brez parnega kotla - parni kotel je demontiran in je prikaza posebej kot muzejski eksponat (desno na fotki).
Še en pogled na lokomotivo z demontiranim parnim kotlom...
In tukaj je parni kotel naše lokomotive 97.201 na posebnem vozičku, pripravljen za revizijo...
Skupna dolžina parnega kotla znaša 7,3 m; premer kotla je 2100 mmm, površina rešetke pa 2,2 m2, grelna površina 145 m2. Tlak v kotlu je znašal 11 bar.
Pogled na podstavni voziček za revizijo...
Parni kotel z zadnje strani, kjer je bilo delovno mesto strojevodje in kurjača...
Nekaj vzvodov in ročic, s katerimi je upravljal strojevodja...
Na eksponatnem parnem kotlu so naredili izrez, da se vidijo distančniki ...
Prejšnji izrez je viden na desni strani fotke...
Tudi na sprednjem delu parnega kotla so naredili izrez, da se vidijo parne cevi...
Še en pogled skozi odprtino...
V zbirki tehniškega muzeja na Dunaju v kurilnici Strasshof imajo delujočo sestrsko lokomotivo s štev. 97.208, ki pa je bila izdelana leta 1892.
Še ena delujoča sestrska lokomotiva s štev. 97.210, izdelano leta 1893, so oddali železniškemu muzeju v kraju Darmstadt-Kranichen v Nemčiji, ki je sedaj edina delujoča lokomotiva na zobat pogon v Nemčiji.
Lokomotiva s štev. 97.203 je danes razstavljena kot eksponat v majhnem parku pri postaji Grosspetersdorf v Avstriji.
Edini primerek zobate lokomotive, ki je ostal na progi Eisenerz-Vordenberg je lokomotiva s štev. 97.217 (izdelana leta 1908), ki je danes dobro vzdrževan tehnični spomenik v kraju Vordenberg v Avstriji.
Poglejmo si še rudarsko lokomotivo, ki je eksponat v muzeju.
Okoli leta 1890 je bilo v rudniku svinca v Pliberku /Bleiberg/ na Koroškem zaposlenih 21 delavcev pri potiskanju vozičkov z rudo iz jame na plano. Po štrajku teh delavcev je uprava zgradila prvo električno železnico v Avstriji in električno razsvetljavo.
Lokomotiva je lahko povlekla 2,8 tone na 5 vozičkih na razdalji 900 m.
Voznik je upravljal lokomotivo z vzvodom naprej - nazaj.
Teža lokomotive: 1550 kg
Moč: 5,15 kW
maksimalna hitrost: 11 km/h
Rudarska lokomotiva je vozila po ozkem tiru (430 mm)
Se nadaljuje
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 25.10.2008, 1:58, skupaj popravljeno 1 krat.
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Opravil sem samo nedeljski ogled tehničnega muzeja, železniško zbirko sem fotografiral od 12 do 14 ure.
Tehnični muzej Dunaj je imel v planu dogradnjo muzeja za zbirko železnice, ki pa je padla v vodo.
Leta 1999 so večino lokomotiv dali v oskrbo železniškemu muzeju v Strasshofu v bližini Dunaja, nekaj eksponatov pa je dobil tudi železniški muzej Schwechat.
Obeh muzejev si nisem ogledal.
Kljub vsemu pa v tehničnem muzeju na Dunaju pripravljajo "povratek" nekaterih pomembnih eksponatov, predvsem lokomotive "Steinbrück", to je naš Zidani Most.
Da se nekaj pripravlja za 29. november 2008 nas opozarjajo tudi plakati v tehničnem muzeju...
Tehnični muzej Dunaj je imel v planu dogradnjo muzeja za zbirko železnice, ki pa je padla v vodo.
Leta 1999 so večino lokomotiv dali v oskrbo železniškemu muzeju v Strasshofu v bližini Dunaja, nekaj eksponatov pa je dobil tudi železniški muzej Schwechat.
Obeh muzejev si nisem ogledal.
Kljub vsemu pa v tehničnem muzeju na Dunaju pripravljajo "povratek" nekaterih pomembnih eksponatov, predvsem lokomotive "Steinbrück", to je naš Zidani Most.
Da se nekaj pripravlja za 29. november 2008 nas opozarjajo tudi plakati v tehničnem muzeju...
- TERMINATOR
- Mojster
- Prispevkov: 621
- Pridružen: 11.02.2007, 11:45
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
@Signal, res sem za rudarsko lokomotivo napisal MMG:
"...uprava je zgradila prvo električno železnico v Avstriji..."
Prav je, da se napiše proizvajalca: Ganz&Co., Budimpešta
Leto izdelave: 1891
Lokomotivo je poganjal elektromotor s Hefner - Alteneck navitjem rotorja, ki ima 46 delni komutator.
Rotor se vrti s 700 vrtljaji na minuto.
Poraba toka je 8-16 A pri 220 V.
To so podatki iz napisne table pri lokomotivi, vendar eden od podatkov ni točen. Le kateri
Verjetno elektromotor ni imel 5,15 kW.
"...uprava je zgradila prvo električno železnico v Avstriji..."
Prav je, da se napiše proizvajalca: Ganz&Co., Budimpešta
Leto izdelave: 1891
Lokomotivo je poganjal elektromotor s Hefner - Alteneck navitjem rotorja, ki ima 46 delni komutator.
Rotor se vrti s 700 vrtljaji na minuto.
Poraba toka je 8-16 A pri 220 V.
To so podatki iz napisne table pri lokomotivi, vendar eden od podatkov ni točen. Le kateri
Verjetno elektromotor ni imel 5,15 kW.
16A x 220V = 3,52kW vhodne moči. Na gredi EM je moč precej manjša, upoštevajoč razmeroma slab izkoristek.
Označeno na fotki je OT? Ga lahko opišeš podrobneje, predvsem glede na uporabljene materiale?
Hvala, lp Signal
Označeno na fotki je OT? Ga lahko opišeš podrobneje, predvsem glede na uporabljene materiale?
Hvala, lp Signal
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Da, to je OT. Podrobneje pa ga ne morem opisati, ker sem naredil fotko MMG in nisem niti stopil do eksponata.Signal napisal/-a:Označeno na fotki[/url] je OT? Ga lahko opišeš podrobneje, predvsem glede na uporabljene materiale?
Hvala, lp Signal
Fotko imam samo eno, lepim pa ti povečavo, da boš videl bolje vzmeti, ki so pritiskale OT na vod.
Še fotka iz spletne strani TM Wien
Za primerjavo pa si poglej prvo rudarsko lokomotivo, ki jo je sprojektiral Werner Siemens za rudnik premoga Zaukerode na Saškem.
Obratovati je pričela leta 1882 in je vozila do leta 1927, ko so jo dali na razpolago firmi Siemens, da jo je postavila pred svoje upravno poslopje.
Lahko je vlekla 10 naloženih vozičkov s skupno težo 7250 kg s hitrostjo 7,2 km/h.
Motor je bil moči 6 KM. Napetost na lokomotivi je znašala 80 do 90 V, na generatorju 100 do 120 V.
Pozneje so dvignili napetost na 145 V in lokomotiva je lahko vlekla do 20 vagončkov.
Leta 1883 so dobavili še dve podobni lokomotivi.
Lokomotiva iz Zaukerode...
še nekaj fotk z neta...
http://www.uqp.de/kopka/vorlage/b40261.jpg
http://forum.untertage.com/download/fil ... 83aa16de4f
http://forum.untertage.com/download/file.php?id=661
Pozdrav
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Nadaljujmo z ogledom muzeja!
Leta 1873 so izdelali za cesarico Elizabeto (bolj znano kot Sisi) pri firmi Ringhoffer v Pragi garnituro dveh vagonov, dvorno-salonskega in spalnega vagona.
Cesarica se je stalno pritoževala nad slabim gretjem v vagonih, zato je višji dvorni mojster naročil to garnituro.
Pri prvih poizkusnih vožnjah sta bila vagona dvoosna in sta bila preveč nemirna med vožnjo. Predelali so ju v troosna vagona. Bila sta v uporabi 25 let, v tem času so ju predelali - povečali so medosno razdaljo med kolesi, vgradili so električno razsvetljavo in parno gretje namesto peči na brikete.
Dogradili so tudi zavore.
Po tragični smrti cesarice leta 1898 so predali spalni vagon s številko Hz 0011 avstrijskemu železniškemu muzeju. Salonski vagon št. Hz 0010 ni ohranjen.
Cesarica je zahtevala, da vagona navzven nista izstopajoča, notranjost pa je opremljena z diskretno eleganco.
Tehnični podatki:
dolžina med odbijači: 9570 mmm
širina: 3390 mmm
višina: 4183 mm
Teža: 18.000 kg
Spalni vagon cesarice Elizabete...
Pogled na vagon od zadaj...
Pogled malo "pod puferje"...
Pogled s sprednje strani...
Notranjosti si nisem mogel ogledati, zato lepim slikco notranjosti iz spletne strani muzeja...
...v vogalu za zaveso je "kraljevski" WC
Še načrt garniture...
Sedaj pa dovolj cesarsklo-kraljevih zadev...
Vrnimo se v resničnost...
Tudi cesaričin vagon so vlekle parne lokomotive, ki pa so bile v tistem času še zelo nevarne...
Pogled na kurišče parnega kotla, ki je eksplodiral zaradi pomanjkanja vode. Eksplozija se je dogodila leta 1892 na Schoberpassu na avstrijskem Štajerskem...
Pogled na poškodovano kurišče še iz druge strani...
Pogled v halo za izdelavo parnih kotlov za lokomotive v tovarni lokomotiv Maffei...
Postavljanje parnega kotla na podstavni voziček v tovarni Daimler-Benz A.G. v Stuttgartu okoli leta 1900...
Tako, kot so bile lokomotive velike in majhne, takšni so bili tudi parni kotli...(tovarna lokomotiv Kraus v Linzu okoli 1905)
Leta 1938 so se izdelovale parne lokomotive serijsko...
Leta 1873 so izdelali za cesarico Elizabeto (bolj znano kot Sisi) pri firmi Ringhoffer v Pragi garnituro dveh vagonov, dvorno-salonskega in spalnega vagona.
Cesarica se je stalno pritoževala nad slabim gretjem v vagonih, zato je višji dvorni mojster naročil to garnituro.
Pri prvih poizkusnih vožnjah sta bila vagona dvoosna in sta bila preveč nemirna med vožnjo. Predelali so ju v troosna vagona. Bila sta v uporabi 25 let, v tem času so ju predelali - povečali so medosno razdaljo med kolesi, vgradili so električno razsvetljavo in parno gretje namesto peči na brikete.
Dogradili so tudi zavore.
Po tragični smrti cesarice leta 1898 so predali spalni vagon s številko Hz 0011 avstrijskemu železniškemu muzeju. Salonski vagon št. Hz 0010 ni ohranjen.
Cesarica je zahtevala, da vagona navzven nista izstopajoča, notranjost pa je opremljena z diskretno eleganco.
Tehnični podatki:
dolžina med odbijači: 9570 mmm
širina: 3390 mmm
višina: 4183 mm
Teža: 18.000 kg
Spalni vagon cesarice Elizabete...
Pogled na vagon od zadaj...
Pogled malo "pod puferje"...
Pogled s sprednje strani...
Notranjosti si nisem mogel ogledati, zato lepim slikco notranjosti iz spletne strani muzeja...
...v vogalu za zaveso je "kraljevski" WC
Še načrt garniture...
Sedaj pa dovolj cesarsklo-kraljevih zadev...
Vrnimo se v resničnost...
Tudi cesaričin vagon so vlekle parne lokomotive, ki pa so bile v tistem času še zelo nevarne...
Pogled na kurišče parnega kotla, ki je eksplodiral zaradi pomanjkanja vode. Eksplozija se je dogodila leta 1892 na Schoberpassu na avstrijskem Štajerskem...
Pogled na poškodovano kurišče še iz druge strani...
Pogled v halo za izdelavo parnih kotlov za lokomotive v tovarni lokomotiv Maffei...
Postavljanje parnega kotla na podstavni voziček v tovarni Daimler-Benz A.G. v Stuttgartu okoli leta 1900...
Tako, kot so bile lokomotive velike in majhne, takšni so bili tudi parni kotli...(tovarna lokomotiv Kraus v Linzu okoli 1905)
Leta 1938 so se izdelovale parne lokomotive serijsko...
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana