Železna cesta skozi Ptuj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Odgovor Napisal/-a Tono »

Ja Gorči,

naši nevidni sostanovalci so res fajn. Sicer so se enkrat pojavile obtožbe, da kar naenkrat močno strašijo. Pa je očitno bila po sredi konzumacija solidne količine fermentiranega grozdnega soka v kombinaciji z ostalimi visokooktanskimi produkti vretja :)

Še utrinek iz prostora, kjer tistim s šibkim srcem in slabo gumico na gatah odsvetujemo zadrževanje in gibanje:

Slika

PC je medtem že spomeniško zaščiten ter arhiviran na Čistem mestu:)

Sicer pa Gorči, a veš tistega:

Pride skupina turistov na grad, pa vprašajo vodiča, če v tem gradu tudi bivajo duhovi. Pa vodič odgovori: "dvomim, zadnjih 400 let namreč nisem videl nobenega!" :)

Lp,

Tono
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1639
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Odgovor Napisal/-a Barbarpapa1 »

Pozdrav

Iz knjige:

Marjan Žmidarič

Železničarji in železnice v času okupacije in narodnoosvobodilnega boja na slovenskem Štajerskem

(Železniško gosposdarstvo Ljubljana 1990)

sem poskeniral tole (dokaj slabo) sliko otvoritve ptujskega žel. mostu leta 1945 (ob umiku so 08.05.1945 nemci na Ptuju spustili v zrak cestni in železniški most)

Slika

V osnovi je to, kar sem naredil,na nek način kršenje avtorskih pravic. V kolikor je moteče, se oglasite in bom sliko odstranil.

Sem si pa ogledoval sliko, ki jo je pripel Železocestnik (ali ŽC) in mi ni dala mira. Prikazana lokomotiva ni iz serije, katere lokomotivo št. 718 imamo v muzeju. Prikazana lokomotiva na sliki ima namreč notranji okvir in parni dom na povsem drugem mestu. Le katero lokomotivo je želel g. Kumar prikazati? (ali pa gre za umetniško svobodo?)

LP

Jože
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1639
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Odgovor Napisal/-a Barbarpapa1 »

Zdravo še enkrat...

Kumarjeva slika mi ni dala mira. Pa sem še malo vrtal in našel naslednje:

Slika


Slika je iz nemške Wikipedije, iz naslednjega članka:

http://de.wikipedia.org/wiki/SB_18

Če pogledate napisano v članku in datum na Kumarjevi sliki (in si domislite "kuhinjo" na lokomotivi) se vse pokriva....

LP

Jože
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Če pogledate številko na lokomotivi (507), potem lahko sklepamo, da je imel slikar Kumar nekoga, ki ga je oskrbel s pravilno oznako lokomotive, ki je vozila na progi Pragersko-Kotoriba, kdaj, pa je že drugo vprašanje.

Iz spodnjega linka vidimo, da je bila izdelana 507-ka na Dunaju pri StEG in je to kasnejša serija 18...ki pa je verjetno že opremljena s kabino.

Tudi 671-tka, ki je bila v Celju ob 150-letnici, ima oglata okna...

http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... .80.931864

Kako je zgledala 507-ka, bi bilo potrebno pogledati v kakšne strokovne bukle...ki pa jih za časa Kumarja sigurno ni bilo.

Ostala mu pa je slikarska svoboda... :train2
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Tono, knjigo:
Reisp, Ferdinand: Pettau, Steiermarks älteste Stadt und ihre Umgebung. Graz 1858 imajo verjetno v knjižnici minoritskega samostana na Ptuji...

V drugih javnih knjižnicah v SLO je ni...

O železnici je pa verjetno le par strani...
Je pa Reisp pisal kroniko...morda se jo splača poiskati
Florjan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 659
Pridružen: 16.11.2005, 18:56
Kraj: Šmartno pri Litiji

Odgovor Napisal/-a Florjan »

Zadnjič spremenil Florjan, dne 31.01.2009, 21:34, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Odgovor Napisal/-a Tono »

Hvala!

Ampak: zgodovinski arhiv Ptuj pravi, da je Raisp po naročilu Južne železnice napisal knjigo o gradnji štreke čez Ptuj. To bo tapravo branje.

Link na zapis Od popotnika do letoviščarja (preberite, ne bo vam žal!):

http://www.arhiv-ptuj.si/Objave/Ostale_ ... e/popotnik

In še citat o Raispu iz tega zapisa:

"Leta 1860 je Ptuj dobil železnico in Ferdinand Raisp, ki je sestavljal mestno kroniko ter zanjo zbiral razno gradivo, je po naročilu vodstva južne železnice opisal gradnjo tega odseka in kraje od Pragerskega do Velike Kaniže. Ta knjižica pa je že pravi turistični vodnik. ..."

Na Ptuju imamo Rajšpovo ulico. Prav zanima me, ali se imenuje po zgornjem kronistu ali katerem soimenjaku.

Tono
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ja, Tono, res je...

To knjigo Ferdinanda Raispa: Erinnerungen an die Orient-Eisenbahn von Pragerhof bis Groß-Kanischa, mit Rücksicht auf eine Zweigbahn von Pettau
nach Marburg...
boš dobil kar pri sosedu...jo imajo v knjižnici Ivana Potrča...pa še tisto o Ptuju imajo. Je pa ta dosegljiva tudi na spletu:

http://books.google.si/books?id=oK8AAAA ... #PPA224,M1

od strani 224 do 228 piše Raisp, kako so Ptujčani prišli do cesarskega dovoljenja...

Je treba res napisati Raisp...
Potem boš verjetno o železnici še našel kaj v njegovi kroniki mesta Ptuj in njegovi zapuščini, ki jo hranijo v Zgodovinskem arhivu na Ptuju. Bo treba stopiti do gospe Marije Masten, pa ti bo pogledala v fascikel.


Tono, glede tegale vašega stolpa

Slika

pa si malo pretiraval...ta zgradba sigurno ni iz 10. stoletja...verjamem pa, da straši v njej :lol: :lol:
Za prvo omembo gradu (gradiča, stolpa) na Slovenskem še vedno velja
Bosisen, grad ki ne obstaja več in še danes ni lociran in je bil v bližini Škofje Loke je pa res bil v 10. stoletju. Moja teza o lokaciji je zaenkrat še v bunkerju...
Tale vaš stolp pa...12. stoletje (bo treba Stoparja vprašat :lol: :lol: )
Uporabniški avatar
Tin€
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3868
Pridružen: 25.05.2006, 22:52
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Tin€ »

Ko je že ravno govora o obliki oken na kabini pri pri lokomotivi 671. Taka je bila maja 2007 ob 150 letnici dograditve Južne železnice v Gradcu

Slika

Slika
Tine
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Odgovor Napisal/-a Tono »

Čeer, g. železnocestnik,

apropos stolp: seveda v taki obliki ni bil zgrajen v 10. stoletju. Že naša antena je malce novejša. Ampak: po besedah arheologinje g. Tušek je bil na tem mestu v 10. stoletju prvič sezidan stolp, ki je bil kasneje "apgrejdan" na današnjo verzijo. Samo navajam to, kar mi je gospa povedala in upam, da štima :) Ko boš na Ptuju pa pridi na obisk!

Torej moram jutri spet do soseda, tokrat s kakšno buteljko dobrega :)

No ja, v nemščini sem kar dober, samo gotica pa me zna malo zabremzat :)

Same naloge :(

Lp,

Tono
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Tono napisal/-a:Fantje,

ima mogoče kdo kakšne zgodovinske slike?
Tono napisal/-a:@železnocestnik:

ti ko si taki maher za zgodovino, daj se malo zainteresiraj za ptujski konec, ziher boš kaj zanimivega našel :)


Hvala,

Tono

Ja, ker si se že vnaprej zahvalil (dunajska šola, se ve... :lol: ), pa MMG pogledam še za Ptuj :lol:

Delam register vojne škode za Barosa, pa sem še Ptuj pritegnil k raziskavi... :beg

Torej, Ptuj A.D.1945...

Slika


Slika


Slika


Slika


Zgornje fotke so iz arhiva Železniškega muzeja v Ljubljani. Se zahvaljujem vodstvu muzeja za dovoljenje za objavo na forumu.

G. Valentin Kovač, dipl. ing. pa je leta 1996 napisal knjigo: Povojna obnova prometa v Sloveniji, zlasti železniškega in priprave nanjo, SŽ Ljubljana.

O obnovi železniške proge Pragersko-Kotoriba je zapisal:

"Prometnotehnični oddelek je 2.junija 1945 odredil obnovitev te železniške proge. Za komandanta gradnje je bil imenovan član oddelka Jože Slavc. Z odredbo so določili tudi pet delovnih skupin, prvo za inundacijski most preko Studenčnice in most preko Drave na Ptuju...."

"Poglavitna dela so pomenili veliki mostovi na Ptuju in Kotoribi. Izredni napori so bili potrebni že za pripravo in dovoz lesa, ki je še rasel v pohorskih gozdovih, na Vurbergu in v širši okolici Ptuja. Skupno so za ta dela potrebovali skora 2000 m3 lesa.
Največje gradbišče je bilo na Ptuju. Tu je delala I.grupa s 4. bataljonom Gradbene brigade, dodelili pa so jim še 260 civilnih delavcev in obrtnikov ter 700 vojnih ujetnikov. Nadzorni inženir je bil ing. Matej Kleindienst.
Samo na tem gradbišču je bilo potrebnih 360 m3 lesa za 535 do 14 m dolgih pilotov ter okroglega lesa za gradbene konstrukcije, pa še 800 m3 rezanega lesa. Tu so zgradili tri mostove, čez Dravo, čez Studenčico in še Turniški most, dolge 257, 178 in 37 m. Napravili so tudi 4.200 m3 nasipov in vgradili 587 m3 betona za objekte nove trase ob porušenih delih mostov. Potrebovali so okroglih 20 ton železa za vijake, podložne ploščice, odrske spone, spojke in stremena. Teža pajnerjevih nosilcev mostne konstrukcije je znašala 127 ton. Težaven je bil prevoz teh 25 m dolgih in 9 ton težkih nosilcev z železniške postaje Hajdina. Reka Drava je bila tedaj v osi mostu globoka skoraj 7 metrov. Za podvodne povezave nosilnih lesenih konstrukcij in razstreljevanje skal ter naplavljenega lesa je bilo potrebnih več kot tri tisoč delovnih ur potapljačev."

"Zadnja predaja obnovljenih železniških naprav je bila 28. julija 1945 na komandi gradbenega vodstva za obnovo proge Pragersko-Kotoriba na Ptuju.
Predale so jih vojaške oblasti, prevzela pa železniška direkcija."

"Dne 30. julija 1945 je zapeljal po progi od madžarske meje do Ptuja prvi vlak s 50 vagoni žita in dvema cisternama olja za potrebe Slovenije."

Geslo te uspešno opravljene obnove je bilo ob odprtju obnovljene železniške proge Pragersko-Kotoriba z velikimi črkami zapisano na dravskem mostu na Ptuju:

"JUNAKOM BORBE SLEDE JUNAKI DELA"

...ali kot bi rekel Tono: SLUŽIM NARODU :wink:

Moramo nehati, da ne presežemo prepisanega teksta in avtorskih pravic.

Samo še nekaj fotk iz knjige, da si ustvarite vpogled v obnovo...

Slika


Slika


Slika


Slika


Slika


Slika


Slika


Slika
Barbarpapa1 napisal/-a:Pozdrav

Iz knjige:

Marjan Žmidarič

Železničarji in železnice v času okupacije in narodnoosvobodilnega boja na slovenskem Štajerskem

(Železniško gosposdarstvo Ljubljana 1990)

sem poskeniral tole (dokaj slabo) sliko otvoritve ptujskega žel. mostu leta 1945 (ob umiku so 08.05.1945 nemci na Ptuju spustili v zrak cestni in železniški most)

Slika

V osnovi je to, kar sem naredil,na nek način kršenje avtorskih pravic. V kolikor je moteče, se oglasite in bom sliko odstranil.
Tudi jaz sem naredil isto (ampak kje naj dobim takšno fotko?), vendar iz druge knjige (zgoraj navedene)

Slika


Nazadnje pa še originalni dokumenti iz zgoraj omenjene knjige dipl.ing. Valentina Kovača:

Odredba za obnovitev železniške proge Pragersko-Kotoriba (Ljubljana, 2.6.1945)

Slika

Slika



Zapisnik o predaji železniški upravi usposobljene proge Pragersko-Kotoriba (Ptuj, 28.7.1945)

Slika

Slika

Slika
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 12.02.2009, 0:36, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Odgovor Napisal/-a Tono »

ŽC,

fascinantno, odlične slike!

V imenu celega razreda in obeh paralelk se ti zahvaljujem za prispevek v temi. Sam pa se javljam za vožnjo šajtrge v Mobilni raziskovalni skupini, če boš seveda odredil kakšna zemeljsko-arheološka dela :)

S. F. - S. N.,

Tono
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Zanimivo ŽC! So pa delali ultra hitro, saj po dokumentu štaba IV armije poročajo o 30 delovnih dneh z zgrajenimi 750m premostitvenih objektov, na novo položenih 8,5km proge ter popravilu 12 km proge, menjave kretnic ... Fascinantno, kako so včasih dela potekala hitro! Resnici na ljubo pa moramo priznati, da so bili standardi gradnje nekoč čisto nekaj drugega kakor danes in če bi hoteli takrat delati po današnjih standardih, bi verjetno rabili kakšen mesec več...
Goran
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Železna cesta skozi Ptuj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ker je Tono odšel na dopust, sem se potrudil in našel še eno fotografijo Ptujskega kolodvora...

Iz zakladov Digitalne knjižniče Slovenije - dLib.si

Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Železna cesta skozi Ptuj

Odgovor Napisal/-a Tono »

ŽC,

dobro, da nisi napisal, da sem v arestu, ker ni od mene nobenega prispevka :)

Odlično čtivo, pa prav zanimiva ugotovitev, kako je prišlo do kuge :)

Lp,

Tono
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Odgovori