Tivolska povezava gorenjske z južno progo leta 1916

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
gapi_1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 475
Pridružen: 25.09.2005, 12:17

Odgovor Napisal/-a gapi_1 »

Sem pa pred časom neletel na to zanimivo sliko ljubljanskega kolodvora. (Kolikor vidim kolodvor nima več na vrhu stolpa z uro...mmg kdaj so ga podrli?)
Slika
(Vir: Pozdrav iz ljulbjane)
Uporabniški avatar
gapi_1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 475
Pridružen: 25.09.2005, 12:17

Odgovor Napisal/-a gapi_1 »

Da dodam še malo o kolodvoru južne železnice.....
...kot piše J. Jenko ...se je sama gradnja kolodvora zavlekla do leta 1852. Nasproti kolodvora je stala kurilnica, kjer je bilo prostora za 15 lokomotiv ter delavnica (podružnica) za popravilo lokomotiv in vagonov, za kar so uporabljali 24 različnih strojev. Posebnost kolodvora je bila, da sta bila prva dva tira, ki sta tekla ob postajnem poslopju, v dolžini 90 metrov, popolnoma pokrita.
Še slikovni prikaz:
Postajno poslopje leta 1849
Slika

Kolodvor s pokrito halo - pogled s strani
Slika

Prvotna tirna shema ljubljanske postaje
Slika
Uporabniški avatar
Tin€
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3868
Pridružen: 25.05.2006, 22:52
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Tin€ »

A je morda trikotnik v zgornjem desnem koncu prvotne tirne sheme bil namenjen obračanju lokomotiv. Kot sem opazil je tudi ena O kretnica.
Tine
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

gapi_1 napisal/-a:
Prvotna tirna shema ljubljanske postaje
Slika

@gapi_1, ne bo držalo!
Sicer nimam originalne sheme ljubljanske železniške postaje (nisem si mislil, da jo bom kdaj potreboval in je nisem spravil na disk..), zato si pomagam s preverjenim virom. Dipl.ing. Dr. techn. Josef Dultinger je leta 1985 izdal knjigo: Die "Erzherzog Johann-Bahn". Ta nadvojvoda Janez (Johann= slov. Janez, Ivan)), je bil včasih "naš" nadvojvoda, torej nadvojvoda Notranje-avstrijskih dežel (Innerösterreich bo pisalo v nemškem časopisju in dokumentih), to pa so bile Štajerska, Koroška, Kranjska, Goriška.
Vsi poznamo Rudolfovo železnico in Južno železnico, zato nas avtor preseneti z novim nazivom za "Južno železnico", saj naj bi bila ta pravi naziv, glede na to kaj je naredil nadvojvoda za to železnico. In če bi imeli vse "pošlihtano" na dvoru, bi se to tudi zgodilo. Pa se je nadvojvoda zapletel s hčerko poštnega mojstra...ja,ja.. brez plave krvi.. :roll:

Dokler se ne "zaplezam", prikaz avtorjeve tirne sheme iz časa otvoritve železniške postaje Ljubljana /Laibach/ leta 1849!

Shemo sem zavrtel za 180 stopinj, da jo lahko primerjate z Jenkovo...

Slika

Vse je enako, razen...
Tin€ napisal/-a:A je morda trikotnik v zgornjem desnem koncu prvotne tirne sheme bil namenjen obračanju lokomotiv. Kot sem opazil je tudi ena O kretnica.
@Tin€, na tvoje vprašanje ti pa zaenkrat ne moremo odgovoriti, saj ne vemo, kdaj je bil "trikotnik" dograjen in zakaj.

Bo treba novo "telenovelo" zalaufat z novim naslovom... :wink:
Uporabniški avatar
gapi_1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 475
Pridružen: 25.09.2005, 12:17

Odgovor Napisal/-a gapi_1 »

:oops: ...Železocestnik hvala za popravek...mimogrede, stavba, ki je na načrtu na isti strani kot kolodvor (mislim da na načrtu piše magazin) je to mogoče sedanja stavba na Trgu OF 7? (Malo majhna se mi zdi :? )
Imaš morda podatek, kdaj so odstranili nadstrešek s prvih tirov?
Kolikor vidim iz tirnih shem naj bi bila proga proti Trstu že takrat dvotirna (nekje sem sicer zasledil, da je bila proga dvotirna le do Notranjih Goric), v smeri proti ZM pa enotirna? Mislim, da je tudi že g. Barbarič nekje spraševal o tem...če sem si prav zapomnil, tudi Mohorič v svoji knjigi omenja, da je bila proga do Ljubljane sicer pripravljena za dvotirno, a da naj bi bil takrat položen le en tir. Je to res?
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

@gapi_1, na žalost nimam odgovorov na tvoja vprašanja...

Če hočeš dati kredibilen podatek, moraš sam pregledati goro podatkov, načrtov, zapisov...

Za železniško postajo Ljubljana se še nisem zanimal...je preveč gradiva na preveč mestih :roll:

Kot sem rekel:

Bo treba novo "telenovelo" zalaufat z novim naslovom...
(po mojem mnenju, nima smislu v tej temi nadaljevati temo ŽP Ljubljana, ker je tisti, ki jo bo iskal v funciji išči, ne bo našel...)


Samo junaka je še treba najti...
Uporabniški avatar
Marlo
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 177
Pridružen: 24.01.2009, 11:44

Re: Tivolska povezava gorenjske z južno progo leta 1916

Odgovor Napisal/-a Marlo »

Nivojski prehod Celovške ceste in zadaj 'Tivolski lok' slikan v 50-tih letih.
Slikano proti postaji Ljubljana. Desno gresta glavna tira, levo pa zvezni tir na postajo Šiška.
V stavbi za vagonom je danes Sekcija za elektroenergetiko.

Slika
Uros_88
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 200
Pridružen: 07.01.2009, 18:03

Re:

Odgovor Napisal/-a Uros_88 »

gapi_1 napisal/-a:Sem pa pred časom neletel na to zanimivo sliko ljubljanskega kolodvora. (Kolikor vidim kolodvor nima več na vrhu stolpa z uro...mmg kdaj so ga podrli?)
Slika
(Vir: Pozdrav iz ljulbjane)
Leta 1895 ob potresu se je podrl sam.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Tivolska povezava gorenjske z južno progo leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Povrnimo se še enkrat na začetek in poglejmo, kje je potekala proga ob izgradnji "Južne železnice"...

Slika

Vidimo, da je proga zarezala v Lattermanov drevored (glej geometrično razporejena drevesa ob sprehajalnih poteh)

Poglejmo si še katastrsko mapo iz leta 1859 s kasnejšimi popravki (iz leta 1881,...1897)

Slika

Vidimo kar nekaj zanimivosti: Kolizej, novo cesto ob železnici, čuvajnico ter velodrom slovenskega biciklističnega kluba...

Slika

Klub slovenskih biciklistov v Ljubljani je bil ustanovljen leta 1887, velodrom, odkrito leseno dirkališče za kolesa s tribunami pa so so zgradili leta 1897.

Poglejmo si še krivino proti kolodvoru...

Slika

Vrisan je že priključek Rudolfove železnice na ljubljanski kolodvor...
Uporabniški avatar
Marlo
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 177
Pridružen: 24.01.2009, 11:44

Re: Tivolska povezava gorenjske z južno progo leta 1916

Odgovor Napisal/-a Marlo »

Še ena slika nivojskega prehoda Celovške ceste, ko so začeli graditi podvoz (1961/62).
Vidi se zvezni lok in seveda železniški zdravstveni dom.
Slika je skenirana, mislim da iz Nove proge. Datum datoteke je 14. 5. 2002.

Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Tivolska povezava gorenjske z južno progo leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Javna agencija za železniški promet RS je januarja 2007 izdelala strokovne podlage razvoja JŽI na območju
LJ železniškega vozlišča.
V študiji so obdelali tudi zgodovino...

Napisali so:
" Leta 1944 so Nemci ponovno zgradili tivolski lok, ki je služil svojemu namenu še vse do rekonstrukcije ljubljanskega vozlišča v šestdesetih letih."

Če pa oni ne bodo vedeli, ki imajo fascikle zraven računalnika... :roll:

link:
http://www.azp.si/sl/images/stories/Jav ... ga_1_1.pdf

Zanimivo!
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re:

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Mojster_Strojevodja napisal/-a:Jaz bi si takole dovolil pocahnati kako bi to zgledalo danes:

Slika

- rdeča: potek pred premaknitvijo
- modra: trikot
Na žalost je slika izginila... :saluti ...pri prenosu v "nove vlake". (javlja napako:Nisem uspel ugotoviti velikosti slike...)

Zato pa lepim načrt iz časopisa Dnevnik, leta 1961

Slika

še za potrebe MRS...

Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Tivolska povezava gorenjske z južno progo leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

železocestnik napisal/-a:Javna agencija za železniški promet RS je januarja 2007 izdelala strokovne podlage razvoja JŽI na območju
LJ železniškega vozlišča.
V študiji so obdelali tudi zgodovino...

Napisali so:
" Leta 1944 so Nemci ponovno zgradili tivolski lok, ki je služil svojemu namenu še vse do rekonstrukcije ljubljanskega vozlišča v šestdesetih letih."

Če pa oni ne bodo vedeli, ki imajo fascikle zraven računalnika... :roll:

link:
http://www.azp.si/sl/images/stories/Jav ... ga_1_1.pdf

Zanimivo!

Andreja Rustja je v seminarski nalogi "Železniške gradnje v občini Šiška obdelala tudi Tivolski lok.

Piše, da je bil po prvi svetovni vojni opuščen in da je od njega ostal le slepi tir do Celovške ceste.

Takole piše:
"Nemci pa so pričeli v novembru leta 1943 ponovno graditi Tivolski lok in ga v začetku leta 1944 predali v promet. Obnova te tirne zveze je bila težja kot novogradnja med 1. svetovno vojno - zaradi novonastalih gradenj. Na levi strani obnovljene tirne zveze (ob Bleiweisovi cesti) je stalo poslopje Nabavljalne zadruge (sedaj Sekcija za elektroenergetiko ob Tivolski cesti), na desni strani pa Železniški zdravstveni dom (na Celovški cesti).
Tir nove proge se je odcepil na postaji Ljubljana-Šiška pri kretnici št.9 in je tekel v loku R0250m in padcu 4,3 promila preko Gosposvetske ceste do desnega tira proge Ljubljana-Sežana, na katerega se je priključil v km 566,727; na levi tir se je priključil v km 566,844. Iz varnostnih razlogov se je tirna zveza končala s 77 metrom dolgim slepim tirom. Novozgrajena tirna zveza je omogočala vožnjo vlakom iz Brezovice na postajo Ljubljana-Šiška ter odvoze vlakov iz te postaje proti Brezovici. Ta zvezna proga je bila opremljena z vsemi potrebnimi signalno-varnostnimi in telefonskimi napravami. Promet na spoju zvezne proge s progo Ljubljana-Sežana (cepišče Tivoli) je urejal prometnik, ki je imel svoje prostore v čuvajnici ob Celovški cesti (čuvajnica št. 386)

Ta zvezni tir je služil prometu do leta 1964, ob rekonstrukciji proge skozi Tivoli pa so ga podrli. Pred likvidacijo je bilo po tem tiru dnevno do 13 voženj tovornih vlakov."


Zopet smo se nekaj naučili...sedaj so nam jasne tudi @Marlo-tove fotke...
Lok je imel v prvogradnji radijus R=225 m, pri ponovni gradnji pa R=250 m.


Kdaj pa sta se gradila podvoza, si pa lahko sedaj peberemo v povečavi...

Slika

Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
glajz
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 252
Pridružen: 29.06.2011, 15:34

Re: Tivolska povezava gorenjske z južno progo leta 1916

Odgovor Napisal/-a glajz »

Ne spomnim se, če je spodnja fotografija kopališča Ilirija iz časa pred prestavitvijo železnice že bila objavljena na forumu:

Slika

Navedena fotografija se nahaja na naslovu http://www2.arnes.si/~supgiskr/cs/nacrti.htm
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Tivolska povezava gorenjske z južno progo leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

tema je brez fotk šla v...maloro!


Da jo vsaj malo obudimo od mrtvih, si poglejmo situacijo, ko je bil še ljubljanski sejem v Tivoliju...

Slika


Slika

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori