Ljubljana državni kolodvor (Lj-gorenjski kolodvor, Lj-Šiška)
Objavljeno: 26.12.2008, 3:15
Ko smo prikazovali načrte tivolskega "trikota" iz leta 1916, smo prikazali samo del železniške postaje Ljubljana državni kolodvor /Laibach Staatsbahnhof/.
Ko so se odločali za gradnjo Rudolfove železnice so imeli v planih zgraditi postajno poslopje v Spodnji Šiški, kljub temu, da bi se proga priključila južni železnici na postaji Ljubljana (spomenica komiteja za izgradnjo železnice Ljubljana-Beljak iz leta 1868).
Da ta gradnja železniške postaje v Spodnji Šiški ni bila samoumevna, vidimo iz zapisnika o "političnem obhodu" železniške trase Ljubljana-Trbiž, ki ga je razpisalo trgovinsko ministrstvo na osnovi ukaza z dne 19.maja 1869, oziroma z odločbo deželne vlade z dne 6.junija 1869.
Povzetke teh komisij je objavil Jože Jenko v reviji Kronika, v članku z naslovom: 90-letni jubilej gorenjske proge.
Takole piše:
"Najprej je bilo treba rešiti vprašanje kolodvora v Šiški. Kajti po odredbi trgovinskega ministrstva z dne 19.maja 1869 ni bil v Ljubljani za gorenjsko smer predviden noben kolodvor. Toda zastopnik generalne direkcije meni, da bo to za to občino sčasoma potrebno, da ima gorenjska proga svoje postajne naprave v Ljubljani. Zato je nujno, da se predvidenim razmeram ustrezno pripravi postajni planum, kar je sedaj brez večjih težav mogoče. Upoštevajo naj se uvozi in izvozi do južne železnice z gorenjske smeri, da bodo loki merili najmanj 800 metrov in nagibi naj bodo do 2,5 promila. Tudi zastopnik generalnega štaba zahteva v interesu vojaških potreb, da dobi Rudolfova železnica, upoštevajoč važno ljubljansko vozlišče, svoje kolodvorske naprave. Zveza med obema edinicama naj bo v loku zgrajena in taka, da uvozi in izvozi iz Zidanega Mosta in Trsta ne bodo ovirani in da morejo vlaki brez nevarnosti voziti v smeri Ljubljana-Trbiž. Število tirov mora ustrezati prometni gostoti, zgraditi se mora nakladalna klančina, uporabna za stransko in čelno razkladanje in nakladanje. Če pa v Spodnji Šiški le ne bi bila postaja, potem naj bi odpravljala vlake s smeri Trbiža postaja Ljubljana. Zato je treba to odpravno edinico povečati in urediti tako, da ne bi prišlo do prometnega zastoja."
Poglejmo si projektirano postajo in progo v reambulančnem katastru iz leta 1869:
Osenčeno področje z rdečo barvo ob progi je v lasti železnice. Na desni strani proge iz Trbiža proti Ljubljani je projektirana železniška postaja, na desni strani pa kurilnica.
Da vas ne zmoti postavitev načrta. Zgoraj je postajno poslopje na desni strani proge Trbiž-Ljubljana, spodaj pa kurilnica, ki tudi obstaja še sedaj (v mejah Železniškega muzeja Ljubljana).
Na načrtu torej piše na levi strani Laibach (Ljubljana), na desni strani pa Tarvis (Trbiž).
Vidimo, da je bila zgradba železniške postaje včasih vzporedna s tiri!
Poglejmo si še načrte za zgradbo poleg kurilnice, z vodno postajo in delavnicami...
Še nekaj fotk železniške postaje Ljubljana Šiška...
(fotografirano iz Železniškega muzeja Ljubljana)
Pogled iz smeri Ljubljana (levo je industrijski tir pivovarne Union)...
Pogled z industrijskega tira Union....
Včasih je bil tir proge Trbiž_Ljubljana vzporeden z zgradbo postaje.
Še en pogled na poslopje postaje...
Pogled v smeri Ljubljane...
Včasih je moral tir potekati nekako po asfaltirani cesti.
Zgradba postaje fotografirana iz dovozne poti k Unionu...
Še pročelje postajnega poslopja...
Včasih je potekala proga proti Ljubljanskemu kolodvoru tam, kjer je sedaj cesta (južno od bele zgradbe, sedaj so tiri severno od te zgradbe)
Pogled iz Ljubljanske smeri...
Tire so na severno stran te zgradbe prestavili verjetno leta 1960, ko so zgradili na Celovški cesti podvoz in prestavili železnico Ljubljana-Trst za kopališče Ilirija.
POglejmo še zgradbo kurilnice in zgradbe poleg nje v območju Železniškega muzeja Ljubljana.
Zgradba je res stara 129 let...
Dvoriščno stran pa so malo preuredili...
Za lažjo orientacijo pa še shema tirov iz leta 1916
odcep Kamniške proge...
postaja Ljubljana-Šiška in priključitev na južno železnico
Postavitev kretnic na severnem delu postaje Ljubljana državni kolodvor...
Na načrtu iz leta 1942 pa so vidne poleg sheme tirov tudi zgradbe...
Ko so se odločali za gradnjo Rudolfove železnice so imeli v planih zgraditi postajno poslopje v Spodnji Šiški, kljub temu, da bi se proga priključila južni železnici na postaji Ljubljana (spomenica komiteja za izgradnjo železnice Ljubljana-Beljak iz leta 1868).
Da ta gradnja železniške postaje v Spodnji Šiški ni bila samoumevna, vidimo iz zapisnika o "političnem obhodu" železniške trase Ljubljana-Trbiž, ki ga je razpisalo trgovinsko ministrstvo na osnovi ukaza z dne 19.maja 1869, oziroma z odločbo deželne vlade z dne 6.junija 1869.
Povzetke teh komisij je objavil Jože Jenko v reviji Kronika, v članku z naslovom: 90-letni jubilej gorenjske proge.
Takole piše:
"Najprej je bilo treba rešiti vprašanje kolodvora v Šiški. Kajti po odredbi trgovinskega ministrstva z dne 19.maja 1869 ni bil v Ljubljani za gorenjsko smer predviden noben kolodvor. Toda zastopnik generalne direkcije meni, da bo to za to občino sčasoma potrebno, da ima gorenjska proga svoje postajne naprave v Ljubljani. Zato je nujno, da se predvidenim razmeram ustrezno pripravi postajni planum, kar je sedaj brez večjih težav mogoče. Upoštevajo naj se uvozi in izvozi do južne železnice z gorenjske smeri, da bodo loki merili najmanj 800 metrov in nagibi naj bodo do 2,5 promila. Tudi zastopnik generalnega štaba zahteva v interesu vojaških potreb, da dobi Rudolfova železnica, upoštevajoč važno ljubljansko vozlišče, svoje kolodvorske naprave. Zveza med obema edinicama naj bo v loku zgrajena in taka, da uvozi in izvozi iz Zidanega Mosta in Trsta ne bodo ovirani in da morejo vlaki brez nevarnosti voziti v smeri Ljubljana-Trbiž. Število tirov mora ustrezati prometni gostoti, zgraditi se mora nakladalna klančina, uporabna za stransko in čelno razkladanje in nakladanje. Če pa v Spodnji Šiški le ne bi bila postaja, potem naj bi odpravljala vlake s smeri Trbiža postaja Ljubljana. Zato je treba to odpravno edinico povečati in urediti tako, da ne bi prišlo do prometnega zastoja."
Poglejmo si projektirano postajo in progo v reambulančnem katastru iz leta 1869:
Osenčeno področje z rdečo barvo ob progi je v lasti železnice. Na desni strani proge iz Trbiža proti Ljubljani je projektirana železniška postaja, na desni strani pa kurilnica.
Poglejmo si najstarejši načrt postajnega poslopja, da bomo videli položaj poslopja proti tirom...Gorchi napisal/-a:Hmm, zdej mi je pa jasno, zakaj je ona južna hiška (postajno poslopje?) na postaji Šiška tako obrnjena - ker je mimo šel sedaj manjkajoči tir proti primorski progi. Zgleda pa, da je že doooolgo tega, kar so tire ven pobrali, saj je vse poseljeno
Da vas ne zmoti postavitev načrta. Zgoraj je postajno poslopje na desni strani proge Trbiž-Ljubljana, spodaj pa kurilnica, ki tudi obstaja še sedaj (v mejah Železniškega muzeja Ljubljana).
Na načrtu torej piše na levi strani Laibach (Ljubljana), na desni strani pa Tarvis (Trbiž).
Vidimo, da je bila zgradba železniške postaje včasih vzporedna s tiri!
Poglejmo si še načrte za zgradbo poleg kurilnice, z vodno postajo in delavnicami...
Še nekaj fotk železniške postaje Ljubljana Šiška...
(fotografirano iz Železniškega muzeja Ljubljana)
Pogled iz smeri Ljubljana (levo je industrijski tir pivovarne Union)...
Pogled z industrijskega tira Union....
Včasih je bil tir proge Trbiž_Ljubljana vzporeden z zgradbo postaje.
Še en pogled na poslopje postaje...
Pogled v smeri Ljubljane...
Včasih je moral tir potekati nekako po asfaltirani cesti.
Zgradba postaje fotografirana iz dovozne poti k Unionu...
Še pročelje postajnega poslopja...
Včasih je potekala proga proti Ljubljanskemu kolodvoru tam, kjer je sedaj cesta (južno od bele zgradbe, sedaj so tiri severno od te zgradbe)
Pogled iz Ljubljanske smeri...
Tire so na severno stran te zgradbe prestavili verjetno leta 1960, ko so zgradili na Celovški cesti podvoz in prestavili železnico Ljubljana-Trst za kopališče Ilirija.
POglejmo še zgradbo kurilnice in zgradbe poleg nje v območju Železniškega muzeja Ljubljana.
Zgradba je res stara 129 let...
Dvoriščno stran pa so malo preuredili...
Za lažjo orientacijo pa še shema tirov iz leta 1916
odcep Kamniške proge...
postaja Ljubljana-Šiška in priključitev na južno železnico
Postavitev kretnic na severnem delu postaje Ljubljana državni kolodvor...
Na načrtu iz leta 1942 pa so vidne poleg sheme tirov tudi zgradbe...