Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjevec)

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8915
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjevec)

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 21.01.2009, 15:14

Leta 1849 je eksplodiral parni kotel lokomotive "Mürz", ki je bila zgrajena leta 1846 pri firmi Norris na Dunaju. Parni kotel je obratoval s tlakom 6 atmosfer.
Vzrok eksplozije je bil previsok pritisk v kotlu in premajhen varnostni ventil (premajhen premer in premajhen dvig). Poleg tega so kasneje ugotovili, da je bila tudi kotlovska pločevina z napakami.

Tudi naš "Ljubelj" /"Loibl"/ je bil zgrajen leta 1846 v firmi Norris (tovarna je bila v Philadelphiji, ZDA; lokomotive sestavljene v Avstriji).
("Ljubelj" je bil podoben lokomotivi "Mürz", imel je drugače kotel in parni stroj)

Slika


...in kako je "Mürz" izgledala po eksploziji?

Slika


V literaturi se pojavljata dva datuma eksplozije:
Josef Dultinger: "Die "Erzherzog Johann-Bahn" navaja datum eksplozije 31.avgust 1849,
Karel Rustja pa v članku: Železnica v starih zapisih (Nova proga, september 2004), povzema zapis o eksploziji iz časopisa "Die Lokomotive", letnik 1922. Navaja datum eksplozije 31. julij 1849, vendar se je verjetno zmotil pri prepisovanju. Našel sem samo zapis F. Gaiser-ja v časopisu "Die Lokomotive" iz januarja 1923, kjer govori o datumu eksplozije 31.avgust 1849. Povzel ga pa je iz "Leipziger Illustrierte Zeitung" z dne 15. september 1849.

Še link do članka Karla Rustje: http://www.slo-zeleznice.si/uploads/pic ... r_2004.pdf (stran 19)

Brez dvoma je bila novica o eksploziji tudi v avstrijskem časopisju. Bo potrebno preveriti :wink:


Še ena druga eksplozija, tudi povezana z železnico in prvo svetovno vojno pa se je zgodila na železniški postaji Pragersko.
Julija 1917 je na postaji Pragersko čakal tovorni vlak za Trst. Med ostalim tovorom je imel naložene tudi morske mine. Takoj po startu vlaka, še na postaji, so mine eksplodirale in uničile velik del postaje. Sreča v nesreči je bila, da so železničarji na hitro odstranili vagon ekrazitnega eksploziva, ki je bil naložen na sosednjem tiru, izven obsega ognja, ki je nastal po eksploziji min.
Mrtvih je bilo 42 vojakov in en železničar, 55 oseb je bilo težko poškodovanih, 20 pa lažje.
Osem tirov v dolžini 450 metrov je bilo uničenih, ravno tako 96 vagonov.

Posledice eksplozije so vidne na naslednji fotografiji, kjer je viden lijak od eksplozije in pogoreli vagoni. Premer lijaka je znašal 9 metrov, globina pa šest metrov...

Slika


Ta novica pa je bila sigurno objavljena v časopisih, če ni to bila "vojna tajna" :wink:
(domača naloga za Tonota in soseda? Pragersko je blizu Ptuja)
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 21.01.2009, 19:40, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3978
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

OdgovorNapisal/-a Tono » 21.01.2009, 15:33

Melde gehorsamst, Kpl. Tono wartet auf Ihr Befehl!

Tote mine pa so vredi delale :)

Šalo na stran: bom lokalno preveril, če je kaj zapisanega. Se javim!

T
dunhill
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 475
Pridružen: 27.03.2008, 12:30

OdgovorNapisal/-a dunhill » 21.01.2009, 18:59

?
Zadnjič spremenil dunhill, dne 27.01.2009, 23:26, skupaj popravljeno 1 krat.
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1635
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

OdgovorNapisal/-a Barbarpapa1 » 21.01.2009, 19:44

Pozdrav

Ja, tako se zgodi, če nisi dovolj podučen o ravnanju s parno lokomotivo. Zato, preden naslednjič poženete norrisovo lokomotivo, ovezno preberite "Priročnik za parne lokomotive tvrdke Norris iz Philadelhie" ! Ko boste zadevo predelali, pa lahko začnete razmišljati o kurjenju.... :lol:

LP

Jože
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12686
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjeve

OdgovorNapisal/-a Dolfe » 21.01.2009, 20:19

železocestnik napisal/-a:

...in kako je "Mürz" izgledala po eksploziji?

http://www.shrani.si/f/1q/8y/2VSmFUZn/scan0136a.jpg



Imam en star šporhed, ki je videti še čist v redu. Tudi slučajno ga ne zakurim več, pa čeprav bo moral biti kofe iz avtomata. :shock:
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8915
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 21.01.2009, 20:56

Barbarpapa1 napisal/-a:Pozdrav

Ja, tako se zgodi, če nisi dovolj podučen o ravnanju s parno lokomotivo. Zato, preden naslednjič poženete norrisovo lokomotivo, ovezno preberite "Priročnik za parne lokomotive tvrdke Norris iz Philadelhie" ! Ko boste zadevo predelali, pa lahko začnete razmišljati o kurjenju.... :lol:

LP

Jože


Ja, je priročnik mal zamujal (izšel šele 1852), je moral najprej ene par lokomotiv v "luft dvignit".

Zanimiv pa je predgovor avtorja:

"In presenting this work to the Engineers of the United States, I beg they will study it with attention...

se pravi: "da prosi ameriške inženirje, da preštudirajo to delo s pozornostjo..."

Vraga so ga, niti evropski, nazadnje pa je strojevodja obesil na vzvod še dodatno utež, da mu ni puščal varnostni ventil celo vožnjo in mu pihal v glavo...

MMG smo pa naredili eno dobro delo: Dolfe se ne bo več dotaknil šporheda... :lol:
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6491
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

OdgovorNapisal/-a Gorchi » 22.01.2009, 0:19

Pri tem Norrisovem priročniku sem najprej mislil, da je to predhodnik Krautovega Strojniškega priročnika :lol: :lol: Moram pa reči, da je slabo skenirano, čisto na koncu se da videti tudi roke gospe, ki je skenirala knjigo :shock: Ampak vsaj sken knjige pa je, četudi le delno uporaben :roll:
Goran
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3978
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

OdgovorNapisal/-a Tono » 22.01.2009, 0:25

Ja, a nista roza kondomčka na prstkih gospe na strani 341 srčkana? Kjutkano .... :oops:

Lp,

T
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8915
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjevec)

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 27.06.2009, 19:32

Da pa eksplozije parnih kotlov niso bile kakšna posebnost si poglejmo tole eksplozijo po 50 letih na Štajerskem...

http://www.dlib.si/documents/clanki/slo ... 03_001.pdf

(članek:Dve veliki nesreči)
bojan
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 731
Pridružen: 15.01.2006, 19:54

Re: Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjevec)

OdgovorNapisal/-a bojan » 01.10.2010, 20:37

Vzdolžni profil Črešnjevec Slovenska Bistrica...

Slika

Večje resolucija je tukaj
LPB
Uporabniški avatar
Nurmi
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3041
Pridružen: 16.09.2009, 17:12

Re: Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjevec)

OdgovorNapisal/-a Nurmi » 02.10.2010, 8:00

No,ker je ravno ŽC zopet začel kvalitetno temo.Tako se je končal Češki eksperiment oljnih gorilcev v parnih lokomotivah.Serija 555,mislim da 02.05.64.

Slika
Osnovni problem na svetu je v tem,da so budale preveč samozavestne in pametni vedno v dilemi!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8915
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjeve

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 12.04.2013, 18:12

Ostali smo brez fotografij :( :cry: :evil: :twisted:

Za prvo silo eni špageti...

Slika
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6491
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjeve

OdgovorNapisal/-a Gorchi » 12.04.2013, 22:38

Vsaj "varno" je eksplodiral kotel te lokomotive...
Goran
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8915
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjeve

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 13.04.2013, 0:47

Gorchi, vsi dogodki v zvezi s paro, ki ni pod kontrolo, niso varni...

May 12, 1948 C&O T-1 3020 exploded just north of Chillicothe, Ohio killing the head end crew. Hundreds of superheater tubes, blown forward by the force of the blast, extend beyond the front of the engine. Parts of the smokebox front may be seen to the right of the locomotive. (C&O Historical Society Collection)

še fotke:
http://cohs.org/repository/Archives/coh ... s-6198.jpg

http://cohs.org/repository/Archives/coh ... s-6199.jpg


nekaj teorije o vzrokih eksplozij...

http://www.rypn.org/forums/viewtopic.php?f=1&t=34567


Poročilo o nesreči: 3 mrtvi :pope

http://www.waverlyinfo.com/page.php?ID=3454


Pa še ena iz starih časov :old

http://cohs.org/repository/Archives/coh ... s-6225.jpg
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6491
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Eksplozija parnega kotla lokomotive A.D. 1849 (Črešnjeve

OdgovorNapisal/-a Gorchi » 13.04.2013, 20:35

ŽC, se popolnoma strinjam ampak pri tej lokomotivi je eksplodirala dimnica in vsaj kabina zgleda okej... Če bi kotel eksplodiral proti kabini bi pa ne bilo luštno...
Goran

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: Bing [Bot] in 2 gostov